De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
TIP
Re: De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
De SPIVA rapporten van midden 2019 zijn gepubliceerd.
Een paar quotes ivm fondsen gebaseerd in Europa:
Een paar quotes ivm fondsen gebaseerd in Europa:
Over the one-year period ending June 30, 2019, 90% of active panEuropean equity funds underperformed their passive benchmarks.
Emerging markets actieve fondsen deden het beijkbaar nog het best.Of those active funds domiciled in Europe, fewer than 16% covering U.S. equities or 13%
covering global equities were able to outperform their benchmark over the one-year period.
o These figures declined to fewer than 3% and 2%, respectively, over the 10-year period.
Emerging market equity funds domiciled in Europe bucked the trend
over the one-year period compared with other active fund
categories, with [...] 42% of EUR-denominated funds
outperforming their benchmark
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Beste forumleden,
Ik ben 55jaar en wil een bedrag beleggen in ETF's. Daar de beleggingshorizon minder ver is dan de meeste forumleden en de bullmarkt reeds geruime tijd loopt, had ik graag wat suggesties gelezen omtrent de keuze van ETF's. Graag zou ik het risico willen beperken rekening houdend met de leeftijd waardoor een eventuele crash moeilijker goed te maken is.
Ik heb een account bij Bolero, of is degiro een betere keuze rekenonghoudend met de kosten bij periodieke instap.
Met dank
Ik ben 55jaar en wil een bedrag beleggen in ETF's. Daar de beleggingshorizon minder ver is dan de meeste forumleden en de bullmarkt reeds geruime tijd loopt, had ik graag wat suggesties gelezen omtrent de keuze van ETF's. Graag zou ik het risico willen beperken rekening houdend met de leeftijd waardoor een eventuele crash moeilijker goed te maken is.
Ik heb een account bij Bolero, of is degiro een betere keuze rekenonghoudend met de kosten bij periodieke instap.
Met dank
Wat is je beleggingshorizon? Geld dat je op korte termijn nodig hebt (bv. korter dan 5 jaar) moet je niet beleggen op de beurs, tenzij je ermee kan leven dat het op het moment dat je het nodig hebt mogelijks 50% lager staat dan bij inleg.Dirk0108 schreef: ↑12 december 2019, 08:21 Beste forumleden,
Met dank
Als je toch wilt beleggen, hier enkele tips om je risico te beperken:
- De belangrijkste: koop niet enkel aandelen ETF's maar hou ook een gedeelte aan in obligaties en/of cash. Bepaal dus eerst hoeveel risico je wilt lopen en op basis daarvan kan je je allocatie bepalen (hoeveel % aandelen, obligaties en cash?). Als je slechts 10% aandelen koopt kan je ook slechts 10% van je kapitaal verliezen bij wijze van spreken.
- Spreid je aankopen doorheen de tijd: misschien zitten we inderdaad aan de top van de bullmarkt maar misschien ook helemaal niet. Door gespreid aan te kopen is de kans groter dat je sommige schijven op een gunstig moment koopt en anderen op een minder gunstig moment. Je speelt dus minder alles of niets. (theoretisch betekent langer wachten wel meer misgelopen verwacht rendement)
- Zorg dat je aandelenkorf gespreid is: koop een zo breed mogelijke ETF (ETF's). Dus niet enkel een bepaalde regio of een bepaalde sector.
- Laat smallcaps en emerging markets eventueel achterwege en schaf vooral developed markets aan. De eerste twee zijn historisch bekeken namelijk wat volatieler.
Welk account je kiest doet er volgens mij wat minder toe als je goedkope ETF's koopt, niet teveel transacties doet en je aankoopschijven niet te klein zijn.
Ik sluit me volledig aan bij het vorige.
Het deel dat je in aandelen(fondsen) belegd kan makkelijk 50% dalen, en het is mogelijk dat je belegging na verschillende jaren nog steeds op verlies staat. Er bestaan geen veilige aandelen. Aan de andere kant is het wel zo dat indien je de "risicopremie" van aandelen wil krijgen je wel het risico moet nemen.
Het is belangrijk dat je jouw portefeuille opbouwt rekening houdend met jouw eigen risicotolerantie: hoeveel risico moet je nemen, kan je nemen, wil je nemen?
- Als je reeds een voldoende groot kapitaal hebt moet je misschien geen risico nemen
- Als je aan andere kant absoluut geen verlies mag maken op je portefeuille, dan kan je misschien geen risico nemen.
- Als je ergens tussenin zit, dan wil je misschien maar een zeker niveau van risico nemen - "om nog goed te kunnen slapen"
Het is belangrijk dat je het doel van je beleggingen goed bepaald.
a- Is het om een wereldreis te maken de dag na je pensioen? - binnen 5-10 jaar.
b- Of om elke maand van je pensioen een klein extraatje te hebben? - 20 jaar lang, met start 5-10 jaar
c- Voor je erfgenamen - gemiddeld over een jaar of 30.
Je horizon is dus misschien langer dan je eerst dacht.
Het is duidelijk dat elk van deze doelen een andere risicostrategie nodig heeft en dus een andere beleggings aanpak vereist; van "geen risico", over "beperkt risico, met toch wat opbrengst", tot "best wat risico"; van misschien 20% aandelen, over 50%, tot misschien 70%
----
Tijdens de laatste jaren moet je zeker naar pensioensparen (fonds en/of verzekering) kijken.
De belastingsvermindering fungeert als een extra boost - ongeveer 3% extra per jaar voor beleggingen op je 55ste, de volle 30% extra voor stortingen na de eindbelasting.
Het deel dat je in aandelen(fondsen) belegd kan makkelijk 50% dalen, en het is mogelijk dat je belegging na verschillende jaren nog steeds op verlies staat. Er bestaan geen veilige aandelen. Aan de andere kant is het wel zo dat indien je de "risicopremie" van aandelen wil krijgen je wel het risico moet nemen.
Het is belangrijk dat je jouw portefeuille opbouwt rekening houdend met jouw eigen risicotolerantie: hoeveel risico moet je nemen, kan je nemen, wil je nemen?
- Als je reeds een voldoende groot kapitaal hebt moet je misschien geen risico nemen
- Als je aan andere kant absoluut geen verlies mag maken op je portefeuille, dan kan je misschien geen risico nemen.
- Als je ergens tussenin zit, dan wil je misschien maar een zeker niveau van risico nemen - "om nog goed te kunnen slapen"
Het is belangrijk dat je het doel van je beleggingen goed bepaald.
a- Is het om een wereldreis te maken de dag na je pensioen? - binnen 5-10 jaar.
b- Of om elke maand van je pensioen een klein extraatje te hebben? - 20 jaar lang, met start 5-10 jaar
c- Voor je erfgenamen - gemiddeld over een jaar of 30.
Je horizon is dus misschien langer dan je eerst dacht.
Het is duidelijk dat elk van deze doelen een andere risicostrategie nodig heeft en dus een andere beleggings aanpak vereist; van "geen risico", over "beperkt risico, met toch wat opbrengst", tot "best wat risico"; van misschien 20% aandelen, over 50%, tot misschien 70%
----
Tijdens de laatste jaren moet je zeker naar pensioensparen (fonds en/of verzekering) kijken.
De belastingsvermindering fungeert als een extra boost - ongeveer 3% extra per jaar voor beleggingen op je 55ste, de volle 30% extra voor stortingen na de eindbelasting.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Beste B7H4long en JVDC,
Ik wil jullie danken voor de uitgebreide en heldere uitleg.
Ik lees nog niet lang op dit forum, maar jullie maken werk van een degelijke uiteenzetting met kennis van zaken.
Zal zeker dit forum blijven lezen, omwille van de kwaliteit, wat op andere fora dikwijls ontbreekt.
Dirk
Ik wil jullie danken voor de uitgebreide en heldere uitleg.
Ik lees nog niet lang op dit forum, maar jullie maken werk van een degelijke uiteenzetting met kennis van zaken.
Zal zeker dit forum blijven lezen, omwille van de kwaliteit, wat op andere fora dikwijls ontbreekt.
Dirk
ishares heeft een nieuw fonds gelanceerd: Wereldwijde Overheidsobligaties gehedged naar de Euro.
iShares Global Govt Bond UCITS ETF EUR Hedged | IGLE - ER=0.25% | op ishares.com | op morningstar.be site
Zeker een alternatief voor fondsen zoals:
iShares € Aggregate Bond UCITS ETF EUR (Dist) | IEAG - ER=0.25%
iShares Core Euro Government Bond UCITS ETF | IEGA - ER=0.20%
iShares Core Global Aggregate Bond UCITS ETF EUR Hedged (Acc) (EUR) | AGGH - ER=0.10%
Vanguard Global Aggregate Bond UCITS ETF EUR Hedged Accumulation | VAGF - ER=0.10%
iShares Global Govt Bond UCITS ETF EUR Hedged | IGLE - ER=0.25% | op ishares.com | op morningstar.be site
iShares Core Global Aggregate Bond UCITS ETF EUR Hedged (Acc) (EUR) | AGGH - ER=0.10%
Vanguard Global Aggregate Bond UCITS ETF EUR Hedged Accumulation | VAGF - ER=0.10%
Interessant, ik was nog naar zo'n positie op zoek.
Ga deze wellicht aan mijn portefeuille toevoegen.
Ga deze wellicht aan mijn portefeuille toevoegen.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Waarom zou je in deze tijden een dergelijke tracker willen? Het risico van dergelijk product lijkt me groter dan dat van een puur aandelenfonds.
Het zijn totaal verschillende assetklasses?
Betreft in mijn geval een herbalancering van cash/obligaties.
Laatst gewijzigd door reteiP op 13 december 2019, 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Kan je beschrijven waarom voor jou het risico van zo'n product hoger lijkt dan dat van een puur aandelenfonds?
Om je vraag te beantwoorden:
- Ik ga ervan uit dat het risico van een obligatiefonds zeker "anders" is dan van een aandelenfonds en dus spreid ik mijn risico.
- Voor aandelen ga ik ervan uit dat zij makkelijk 50% van hun waarde kunnen verliezen en dat dit na verschillende jaren niet noodzakelijk terugverdient is. Ik zie niet zo'n daling voor obligatiefondsen.
Merk op dat beide redenen onafhankelijk zijn van "deze tijden": Ik time mijn beleggingsakties niet op de huidige status van de markt.
Goed, dat was slecht uitgedrukt. Wat ik eigenlijk bedoelde is: de kans dat je met dit product geld gaat verliezen is groter dan de kans dat je geld gaat verliezen met een aandelenfonds. Ik zie het voordeel niet tov een klein deel (bvb 10%) in een goeie aandelentracker te steken en de rest in cash aan te houden. Je moet al rekenen op sterk dalende rente (wat ook positief is voor aandelen), of een behoorlijke crash op de aandelenmarkt. Enfin soit, vergeet wat ik gezegd heb.
IGLE is distribuerend.B7H4long schreef: ↑13 december 2019, 11:19 ishares heeft een nieuw fonds gelanceerd: Wereldwijde Overheidsobligaties gehedged naar de Euro.
Voor de liefhebbers van accumulerend is er DBZB van Xtracker. Ook wereldwijde overheidsobligaties, Eur hedged, TER van 0.25%, 2B AUM. Grootste verschil is dat DBZB gedomicilieerd is in Luxembourg (LU0378818131) ipv Ierland. Maar ik ben niet zeker als dit een verschil uitmaakt?
Waarom denk je dat?
Een voorbeeld: In Q4 2018 gingen de aandelen zo'n 15-20% naar beneden, de overheidsobligaties in Euro gingen op die 3 maand zo'n 1.5% omhoog. Ook in 2019 zijn ze verder omhoog blijven gaan.sintorama schreef: ↑13 december 2019, 13:10 zie het voordeel niet tov een klein deel (bvb 10%) in een goeie aandelentracker te steken en de rest in cash aan te houden. Je moet al rekenen op sterk dalende rente (wat ook positief is voor aandelen), of een behoorlijke crash op de aandelenmarkt. Enfin soit, vergeet wat ik gezegd heb.
Obligaties en obligatiefondsen, hebben naast aandelen en de verschillende vormen van cash, hebben allen een plaats in een goed gediversifieerde beleggings portefeuille.
Dank BH4Long voor de update ivm de nieuwe iShares ETF.
Maar ik denk dat Happyhour gelijk heeft in de zin dat enkel XTrackers' DBZB een alternatief is voor IGLE:
WORLD / GOV ONLY / EU-HEDGED
Maar ik denk dat Happyhour gelijk heeft in de zin dat enkel XTrackers' DBZB een alternatief is voor IGLE:
WORLD / GOV ONLY / EU-HEDGED
Registratie in Luxemburg blijft nog altijd "voordelen" behouden ...