Beleggen, hoe begin je er aan?
TIP
Re: Beleggen, hoe begin je er aan?
Ik heb inderdaad al vaak gehoord dat je bij financiële zaken je moet laten leiden door je emoties. Snelste manier naar de top.Sebastiaan1985 schreef: ↑12 december 2019, 19:07 Ik kies aandelen van bedrijven waar ik mij goed bij voel. Daarom geen fondsen en/of trackers voor mij.
Ik ben bvb. een techneut en wil dat er geen cent van mijn geld gaat naar die blaaskaken van Apple. Overdreven geprijsde inferieure shit dat ook nog eens verkoopt. Dat heb ik nooit begrepen
Als je in ETF's wil beleggen, en geen gedoe wilt met buitenlandse rekeningen, dan moet je je geld opsparen en kan je misschien 1 of 2 keer per jaar investeren.ThibautD schreef: ↑12 december 2019, 16:09Hiermee zeg je dus dat het beter is om in een ETF te beleggen dan in een verzameling van fondsen? Toch als het is om de kosten zo laag mogelijk te houden. Ik zoek een redelijke spreiding met een mooi rendement. En als ik het zo lees doe je, door zelf bepaalde fondsen te kiezen, een poging om de markt te verslaan. Maar is het aan niet velen gegeven om dat ook daadwerkelijk te bereiken. Daarom is het dan ook misschien beter om in een ETF te beleggen?B7H4long schreef: ↑12 december 2019, 14:41 Een portefeuille is een reeks van verschillende beleggingen die samen een evenwichtig geheel vormen.
Een keyplan bevat een reeks van aktieve fondsen die elk een deel van de markt afdekken.
Let dus op indien je fondsen begint te verwijderen.
Het zijn aktieve fondsen met een hoge kost - je kan lezen hoe ze die winst verdelen tussen de fondsmaatschappij en KeyTrade bank als verdeler: snel bekeken 1,2% en 0,6% per jaar.
Een fonds zoals Vanguard FTSE All-World UCITS ETF USD Accumulation (EUR) | VWCE geeft je een wereldwijde dekking in een enkel fonds, hier aan een kost van 0.22% per jaar.
Als je in fondsen belegd via een spaarplan, zoals bv. dat van Keytrade, dan kan je elke maand investeren. Staan de beurzen duur, dan krijg je minder deeltjes van die fondsen, staan ze goedkoop/goedkoper dan krijg je meer waar voor je geld. En alles loopt ook automatisch, je moet nergens bij nadenken. Je moet alleen zorgen dat er tijdig geld op de zichtrekening staat.
Wanneer ga je die 1 of 2 keer in een ETF beleggen ? Een vaste datum ? Of gaat de emotie de bovenhand krijgen, en is het misschien toch interessanter om nog een paar dagen (of langer) te wachten ? En hopen dat de beurzen toch nog wat zakken
Jou centen, jou keuze, maar mijn Keyplan heeft na dik 4 jaar een heel mooi resultaat neergezet (+30%). En dat had een pak meer kunnen zijn, want het 1e jaar/anderhalf jaar zat ik hoofdzakelijk in obligatie- en mixfondsen.
Hoe vaak je bijkoopt hangt ook van je maandelijks te besteden bedrag af en van je broker. Zou niet meteen stellen dat ETFs daar zoveel slechter zijn dan fondsen. Fondsen kosten je jaarlijks vaak 1-2% wat echt gigantisch is op lange termijn (gaat niet meer over 2% minder geld na enkele tientallen jaren maar eerder 30%...). Als je passief wil beleggen kies je sowieso best voor ETFs hoor. Actief beheerde fondsen is natuurlijk een andere keuze.
Keyplan is aangemaakt met een à la carte samenstelling.
Ik vroeg mij af of je de datum van kopen kunt aanpassen? Staat nu telkens op de 5de van elke maand.
Ik vroeg mij af of je de datum van kopen kunt aanpassen? Staat nu telkens op de 5de van elke maand.
Aankooporders worden altijd op de 5e van de maand aan de beurs doorgegeven.
Verkooporders altijd op de 15e van de maand.
Deze data zijn nooit aan te passen, noch bij Keytrade, noch bij Medirect (waar de aankopen op de 20e gebeuren, als ik me niet vergis).
Verkooporders altijd op de 15e van de maand.
Deze data zijn nooit aan te passen, noch bij Keytrade, noch bij Medirect (waar de aankopen op de 20e gebeuren, als ik me niet vergis).
Fondsen en trackers vind ik maar mager om te beleggen, je loopt weinig risico, maar je hebt nooit een toprendement. Eigenlijk kan je je geld evengoed op een boekspaartje zetten.
Is dat niet exact de definitie van een bedrijf waarin je wilt investeren? Een bedrijf dat winst maakt door producten met een zeker marge te verkopen, wat is daar plots mis mee? Ik heb mijn investering in AAPL alvast nog niet beklaagd.Sebastiaan1985 schreef: ↑12 december 2019, 19:07 Ik ben bvb. een techneut en wil dat er geen cent van mijn geld gaat naar die blaaskaken van Apple. Overdreven geprijsde inferieure shit dat ook nog eens verkoopt. Dat heb ik nooit begrepen
Een goede belegger moet zijn gevoelens opzij zetten; geen wapens, geen olie, geen dieren, geen pelsen, geen dure apple-smartphones, geen autoindustrie, geen mijnen, geen banken, geen pronoindustrie, geen kinderarbeid...tja, wat scheelt er op de duur nog over, iedereen is wel tégen iéts? Ik zie alleen naar het rendement van aandelen, en de daarbijhorende dividenden. Al de rest kan me g.....n worden.
Euh, magertjes? Een van de meest verkochte ETF gelinkt aan de wereldindex heeft op een jaar tijd 35% rendement. Op 10 jaar meer dan 12% per jaar ...
Ik ben daar dik tevreden mee.
Uiteraard Wimble, maar je reageert hier weer op diezelfde trol als 1-2 weken geleden. Spuwt overal wat onzin uit na een eerste goede opmerking op 1 draadje.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Sebastiaan1985 schreef: ↑12 december 2019, 19:07 Ik kies aandelen van bedrijven waar ik mij goed bij voel. Daarom geen fondsen en/of trackers voor mij.
Ik ben bvb. een techneut en wil dat er geen cent van mijn geld gaat naar die blaaskaken van Apple. Overdreven geprijsde inferieure shit dat ook nog eens verkoopt. Dat heb ik nooit begrepen
Edward Snowden, Onuitwisbaar al gelezen? Gaat niet specifiek over technologiebedrijven. Maar wel over staatsgeheimen. Al is er wellicht 10% van waar, dan is het nog teveel. Apple lijkt mij overigens nog een betere investering dan Facebook en Twitter. Die meneer Zuckerberg...is niet wat hij lijkt.
Als techneut zou je dat toch ook moeten weten.....Ben je ontslagen bij Apple?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik spreek nu voor mezelf. We gokken er maar op los! Al moet ik zeggen dat BH47short, gelijk heeft wanneer de beurs omhoog gaat. Mijn complimenten BH47short. Ik heb de ETF wel verkocht. Koop die ETF opnieuw aan rond Euro 50. Verder ben ik een serieuze beleggen die af toe ook een tango wil dansen.
Bedankt voor de info (allée sommigen), weet ondertussen wat ik moet lezen volgende maand.
Ga een nieuwe vraag stellen over brokers, maar in een aparte post.
Ga een nieuwe vraag stellen over brokers, maar in een aparte post.
Heu ?? Is dat iets nieuw ? Nooit iets van gemerkt dat beursorders enkel op bepaalde dagen worden uitgevoerd. Bij geen enkele bank.
Die opmerking heeft betrekking op beleggingsplannen, niet op de aan- en verkoop van gewone aandelen of fondsen natuurlijk.