De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
TIP
Re: De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
Ach, je moet weer het laatste woord hebben? In zowat alle discussies hier op spaargids wordt er een duidelijk onderscheid gemaakt tussen ETF's en fondsen, heeft met het over ETF's, dan worden die steevast ETF genoemd, heeft men het over de klassieke fondsen dan spreekt men van fondsen.ignition schreef: ↑15 december 2019, 12:59Een ETF is ook een fonds (= exchange-traded fund).vortex schreef: ↑15 december 2019, 12:38
Ja maar het ging over kapitaliserende fondsen en dan is het altijd 1,32%.
EOD
Kan je je ongelijk weer niet toegeven? Een ETF is ook een fonds, wat jij of andere spaargidsers hier ook over denken.
Geloof me maar dat hier in het bogleheadstopic met fondsen vaak ETF's bedoeld wordt.
Geloof me maar dat hier in het bogleheadstopic met fondsen vaak ETF's bedoeld wordt.
In vele discussies heeft het "soort" fondsen geen belang, omdat de argumenten van toepassing zijn op alle "soorten" fondsen.
In andere discussies is er wel een verschil tussen de verschillende soorten "fondsen". Ik heb de indruk dat de meest leden dan zorgvuldig trachten zo specifiek mogelijk te zijn en niet de algemene term gebruiken als de info niet op alle soorten fondsen van toepassing zijn, en zo alle verwarring vermijden.
voorbeelden:
- beursgenoteerde fondsen of ETFs
- niet-beursgenoteerde fondsen, ook wel traditionele fondsen
- beveks: beleggingsvennootschappen met veranderlijk kapitaal (in het Frans: sicavs).
- bevaks: beleggingsvennootschappen met vast kapitaal (in het Frans: sicafs)
- privak
- gemeenschappelijk beleggingsfonds (kortweg: GBF)
- indexfondsen
- actieve fondsen of in tegendeel passieve fondsen
- distribuerende fonden of kapitaliserende fondsen
- ...
In andere discussies is er wel een verschil tussen de verschillende soorten "fondsen". Ik heb de indruk dat de meest leden dan zorgvuldig trachten zo specifiek mogelijk te zijn en niet de algemene term gebruiken als de info niet op alle soorten fondsen van toepassing zijn, en zo alle verwarring vermijden.
voorbeelden:
- beursgenoteerde fondsen of ETFs
- niet-beursgenoteerde fondsen, ook wel traditionele fondsen
- beveks: beleggingsvennootschappen met veranderlijk kapitaal (in het Frans: sicavs).
- bevaks: beleggingsvennootschappen met vast kapitaal (in het Frans: sicafs)
- privak
- gemeenschappelijk beleggingsfonds (kortweg: GBF)
- indexfondsen
- actieve fondsen of in tegendeel passieve fondsen
- distribuerende fonden of kapitaliserende fondsen
- ...
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Voor veel aspecten gedragen beurs-genoteerde fondsen zich als (beurs-genoteerde) aandelen - voornamelijk de aspecten ivm aankoop en verkoop.
In deze discussie over de belastingen van dividenden van obligatiefondsen lijkt het aspect "fonds" belangrijker dan het aspect "beursgenoteerd".
ivm de beurstaks is het "beursgenoteerd" aspect het belangrijkst: dit beursgenoteerd kapitaliserend obligatie fonds heeft maar een beurstaks van 0.12% omdat het beursgenoteerd is.
In deze discussie over de belastingen van dividenden van obligatiefondsen lijkt het aspect "fonds" belangrijker dan het aspect "beursgenoteerd".
ivm de beurstaks is het "beursgenoteerd" aspect het belangrijkst: dit beursgenoteerd kapitaliserend obligatie fonds heeft maar een beurstaks van 0.12% omdat het beursgenoteerd is.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Fonds is de juiste naam... Een ETF is een soort fonds. Het woord "fund" zit zelfs in de naam.
Zie ook wikipedia:
Een exchange-traded fund (ETF), ook wel een indextracker genoemd, is een passief beheerd beleggingsfonds dat op de beurs verhandeld wordt.
Is ondertussen IWDA/EMIM/IUSN nog steeds de ideale spreiding?
Voor de large caps developped-world kan je ook Spdr SWRD nemen.
Vanguard VWCE is een alternatief voor Large Cap EM+DM.
IUSN op de Duitse beurs is hetzelfde als WSML in Londen.
Als je niet voor grote bedragen belegd dan is DM Large Cap een heel goede start.
Vanguard VWCE is een alternatief voor Large Cap EM+DM.
IUSN op de Duitse beurs is hetzelfde als WSML in Londen.
Als je niet voor grote bedragen belegd dan is DM Large Cap een heel goede start.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Ik volg dit onderwerp al een tijdje en kan mij volledig vinden in de principes van John Bogle.
Ik zou dan ook kortelings mijn portfolio willen opstarten maar had vooreerst toch nog even jullie mening geweten:
Het is mijn intentie om in december/januari te starten met 10K EUR en telkens na 3 of 6 maanden opnieuw bij aan te kopen, dit bedrag zou ik volledig willen investeren in aandelen.
Na 12 maanden herbalanceren indien nodig.
Ik ben in het bezit van een eigen woonst, welke in 2025 volledig afbetaald zal zijn.
Daarnaast doe ik aan pensioensparen via een pensioenspaarfonds (980 EUR/jaar).
Qua cash/noodfonds heb ik minimum 12 maanden maandloon ter beschikking.
Met dit in het achterhoofd en rekeninghoudende met een looptijd van 20 jaar lijkt mij het geen probleem om geen obligaties op te nemen. In het huidige renteklimaat brengen obligaties niet veel op.
Ik zou het gewicht van de markten willen volgen, met volgende ETF's:
iShares Core MSCI World UCITS ETF USD (Acc) (EUR) IWDA (75%)
iShares MSCI World Small Cap UCITS ETF USD (Acc) (EUR) IUSN (15%)
iShares Core MSCI EM IMI UCITS ETF USD (Acc) (EUR) EMIM (10%)
Of zouden jullie eerder opteren voor SPDR MSCI World UCITS ETF USD Acc (SWRD) ipv IWDA?
Of Vanguard FTSE All-World UCITS ETF USD Acc (VWCE) ipv IWDA+EMIM?
Is het niet beter developed markets en emerging markets gescheiden te houden (niet in één ETF)?
Als broker lijkt DeGiro mij de voordeligste keuze.
Wanneer ik bij DeGiro een rekening open moet ik deze registreren bij de NBB en telkens aangeven in mijn aangifte personenbelasting. Andere verplichtingen worden automatisch uitgevoerd door DeGiro (beurstaks, roerende voorheffing, meerwaardetaks,...)?
DeGiro leent de effecten van haar klanten uit. Zijn hier noemenswaardige risico's aan verbonden?
Ik zou dan ook kortelings mijn portfolio willen opstarten maar had vooreerst toch nog even jullie mening geweten:
Het is mijn intentie om in december/januari te starten met 10K EUR en telkens na 3 of 6 maanden opnieuw bij aan te kopen, dit bedrag zou ik volledig willen investeren in aandelen.
Ik ben in het bezit van een eigen woonst, welke in 2025 volledig afbetaald zal zijn.
Met dit in het achterhoofd en rekeninghoudende met een looptijd van 20 jaar lijkt mij het geen probleem om geen obligaties op te nemen. In het huidige renteklimaat brengen obligaties niet veel op.
Of zouden jullie eerder opteren voor SPDR MSCI World UCITS ETF USD Acc (SWRD) ipv IWDA?
Is het niet beter developed markets en emerging markets gescheiden te houden (niet in één ETF)?
Wanneer ik bij DeGiro een rekening open moet ik deze registreren bij de NBB en telkens aangeven in mijn aangifte personenbelasting. Andere verplichtingen worden automatisch uitgevoerd door DeGiro (beurstaks, roerende voorheffing, meerwaardetaks,...)?
DeGiro leent de effecten van haar klanten uit. Zijn hier noemenswaardige risico's aan verbonden?
My 2 cents:
Mocht je ishares iwda en SPDR allebei kopen zou je wel kunnen diversifiëren over fondsuitgever, maar weeral of dit het waard is hangt van je portefeuille en risico bereidheid af.
Vanguard gebruikt ook een de FTSE indexmethode ipv de MSCI methode, het kan interessant zijn om ook in indexmethode te differentiëren.
Je kan je initiële aankoop van 10k ook spreiden over je volgende 2-4 3/6-maandelijkse aankopen.karelvanhoof schreef: ↑19 december 2019, 12:35 Het is mijn intentie om in december/januari te starten met 10K EUR en telkens na 3 of 6 maanden opnieuw bij aan te kopen, dit bedrag zou ik volledig willen investeren in aandelen.
Definieer 'indien nodig' goed voor jezelf, als je maar voor 200 euro balanceert maar daarvoor 40 euro brokerskosten maakt is de sop de kolen niet waard. Ook de timing kan van belang zijn, wat als de balans compleet veranderd in het midden van het jaar?
Maar ze brengen (quasi) gegarandeerd niets op, dit ten opzichte van aandelen waar meerwaarde/waardebehoud niet gegarandeerd is. Obligaties beschermen je ook tegen deflatie mocht je daar bescherming tegen willen.karelvanhoof schreef: ↑19 december 2019, 12:35 In het huidige renteklimaat brengen obligaties niet veel op.
Small caps brengen over zeer lange periodes iets meer op, maar afhankelijk van de portefeuille- en aankoopgrootte en beleggingshorizon zijn small caps het misschien niet waard om apart te kopen. Bv bij lage volumes wegen de extra aan- en verkoopkosten voor small caps niet op tegen het potentieel groter rendement.karelvanhoof schreef: ↑19 december 2019, 12:35 iShares MSCI World Small Cap UCITS ETF USD (Acc) (EUR) IUSN (15%)
SPDR heeft een lager kostenpercentage, maar is een kleiner fonds met een kortere track record en waarschijnlijk een iets lagere verhandelbaarheid.karelvanhoof schreef: ↑19 december 2019, 12:35 Of zouden jullie eerder opteren voor SPDR MSCI World UCITS ETF USD Acc (SWRD) ipv IWDA?
Mocht je ishares iwda en SPDR allebei kopen zou je wel kunnen diversifiëren over fondsuitgever, maar weeral of dit het waard is hangt van je portefeuille en risico bereidheid af.
Met de vanguard tracker heb je het voordeel dat je EM aankopen beter gespreid zijn en je dus aan een gemiddeldere prijs aankoopt. (tov dat je EM apart 3-maandelijks koopt aan een lager volume met hogere transactiekosten, of in grotere blokken maar dan zeer specifiek koopt in de tijd).karelvanhoof schreef: ↑19 december 2019, 12:35 Of Vanguard FTSE All-World UCITS ETF USD Acc (VWCE) ipv IWDA+EMIM?
Vanguard gebruikt ook een de FTSE indexmethode ipv de MSCI methode, het kan interessant zijn om ook in indexmethode te differentiëren.
Afhankelijk van interpretatie zijn EM landen zoals Taiwan, Zuid-Korea, Mexico, Zuid-Afrika, India of Brazilië niet echt emerging meer. Enkel China, Rusland en het Midden Oosten kunnen als afwijkend beschouwd worden tov de Westerse (handels)waarden, maar voor hun aandeel (3%, 0,3% en 0,2% resp) in de wereldeconomie neem ik liever het risico hen erbij te nemen dan Taiwan, Zuid-Korea, etc anders te behandelen dan DM.karelvanhoof schreef: ↑19 december 2019, 12:35 Is het niet beter developed markets en emerging markets gescheiden te houden (niet in één ETF)?
Een Belgische broker kan te verkiezen zijn voor het beheer van een significant deel van je vermogen. Bij een voldoende grote portefeuille, aankoopvolumes en beleggingshorizon kan een Belgische broker niet significant duurder zijn als je comfort en gemoedsrust meerekent.karelvanhoof schreef: ↑19 december 2019, 12:35 Als broker lijkt DeGiro mij de voordeligste keuze.
Als je enkel de drie vermelde fondsen in portefeuille hebt zal er weinig rebalancing nodig zijn.karelvanhoof schreef: ↑19 december 2019, 12:35 Het is mijn intentie om in december/januari te starten met 10K EUR en telkens na 3 of 6 maanden opnieuw bij aan te kopen, dit bedrag zou ik volledig willen investeren in aandelen.
EM is nu eerder 12% van de wereldmarkt.
Weinig verschil tussen de twee.
Opletten met het mixen van indexen. Er zijn verschillen. bvb Zuid Korea is voor de een een EM voor de ander een DM. Als je mixt mis je het land of heb je het dubbel.
Ik zie geen verschil, als al de rest hetzelfde is zou ik voor de eenvoudige oplossing gaan met minder fondsen.
Wanneer ik bij DeGiro een rekening open moet ik deze registreren bij de NBB en telkens aangeven in mijn aangifte personenbelasting. Andere verplichtingen worden automatisch uitgevoerd door DeGiro (beurstaks, roerende voorheffing, meerwaardetaks,...)? Vergeet ook de effectenrekening taks niet. En vraag dit alles zeker na bij de broker.
Het is een goede aanpak om je voornemens neer te schrijven in een soort contract met jezelf. (IPS zodat je het op een mechanische manier kan uitvoeren op tijdstippen waar emoties hoog kunnen oplaaien.
Ben je zeker dat je de mogelijke dalingen van de aandelenmarkt aankan? Aandelen kunnen 50% en meer crashen. Het kan een idee zijn om een deel van je portefeuille in stabiele beleggingen te plaatsen. In periodes dat aandelen fors dalen, zoals eind vorig jaar, is goed om stabiele beleggingen te hebben. Toen het aandelengedeelte bijna 20% daalde vorig jaar was het leuk om obligaties te hebben die omhoog gingen. De portefeuille was minder volatiel dan de zuiver aandelenfondsen.
Ongeveer 30% van het pensioensparen zijn obligaties, dit kan voor een deel het stabiele gedeelte van je portefeuille zijn. Het is belangrijk om je portefeuille steeds in zijn geheel te bekijken.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Is het beter te starten met de verhouding 75% aandelen/25% obligaties en het aantal trackers te beperken tot twee? 10K EUR lijkt me te weinig om te gaan verdelen over 4 trackers (IWDA, IUSN, EMIM, IEAG)
iShares Core MSCI World UCITS ETF USD (Acc) (EUR) IWDA 75%
iShares € Aggregate Bond UCITS ETF EUR (Dist) (EUR) IEAG 25%
Op deze manier zijn de stabiele assets (obligaties, spaarrekening en obligaties pensioensparen) ook meer dan voldoende om een sterke daling op de aandelenmarkt op te vangen.
Op deze manier zijn de stabiele assets (obligaties, spaarrekening en obligaties pensioensparen) ook meer dan voldoende om een sterke daling op de aandelenmarkt op te vangen.
De split tussen stabiele assets en volatiele-assets-voor-groei is een zeer persoonlijke keuze voor elke belegger en is afhankelijk van je wil, mogelijkheid en wens om risico te nemen met deze portefeuille voor het doel dat je hebt. Sommige gaan 50/50, 75/25 of toch volledig aandelen.
Wat is je doel van deze portefeuille? Hoort het pensioensparen in deze portefeuille?
Voor je stabiele assets kan je inderdaad voor Euro aggregate bonds gaan ( bvb IEAG), Global bonds hedged to Euro ( bvb AGGH en VAGE ) is een alternatief. Obligaties zullen dalen als de rente stijgt, om dan zachtjes terug te stijgen. Daarom: ook tak21, lange termijnsparen, spaarboekjes, termijnrekeningen kunnen deel uitmaken van het stabiele gedeelte van een beleggingsportefeuille.
Het is dan belangrijk om alle assets met hetzelfde beleggingsdoel en horizon steeds als een geheel te bekijken, want samen geven ze jouw resultaat. Als een asset "zagt" zal een ander asset "ziggen". Als alle assets gelijk evolueren dan heb je geen goed gediversiefieerde portefeuille.
Wat is je doel van deze portefeuille? Hoort het pensioensparen in deze portefeuille?
Voor je stabiele assets kan je inderdaad voor Euro aggregate bonds gaan ( bvb IEAG), Global bonds hedged to Euro ( bvb AGGH en VAGE ) is een alternatief. Obligaties zullen dalen als de rente stijgt, om dan zachtjes terug te stijgen. Daarom: ook tak21, lange termijnsparen, spaarboekjes, termijnrekeningen kunnen deel uitmaken van het stabiele gedeelte van een beleggingsportefeuille.
Het is dan belangrijk om alle assets met hetzelfde beleggingsdoel en horizon steeds als een geheel te bekijken, want samen geven ze jouw resultaat. Als een asset "zagt" zal een ander asset "ziggen". Als alle assets gelijk evolueren dan heb je geen goed gediversiefieerde portefeuille.
Best inderdaad eerst je risicoprofiel bepalen. Op basis daarvan kan je beslissen welk percentage je in aandelen wilt investeren.karelvanhoof schreef: ↑19 december 2019, 21:55 Is het beter te starten met de verhouding 75% aandelen/25% obligaties en het aantal trackers te beperken tot twee? 10K EUR lijkt me te weinig om te gaan verdelen over 4 trackers (IWDA, IUSN, EMIM, IEAG)
Als je een noodfonds van 12 maandinkomens hebt en een appartement dat bijna afbetaald is dan heb je misschien geen stabiel gedeelte meer nodig?
Neem eventueel de eerder geponeerde vuistregel: hoeveel procent van je kapitaal mag (tijdelijk) met 50% zakken zonder dat je daarvoor je slaap zult laten (of alleszins, zonder dat je dat zal aanzetten tot paniekverkopen)? Het antwoord op die vraag is het gedeelte dat je in aandelen kan investeren.
Met het resterende gedeelte kan je een obligatietracker kopen of je kan het gewoon aanhouden in cash.
Over de keuze van ETF's: alle alternatieven die je aanhaalt zijn valabele opties met elk hun kleine voor-en nadelen. Welke je ook kiest, je kan er weinig verkeerd mee doen.
Developed markets en emerging markets beter gescheiden houden? Nee, integendeel. Hoe meer je samen in één ETF kunt bundelen, hoe minder transactiekosten (minder ETF's aankopen) en hoe minder je moet herbalanceren.
Het nadeel van VWCE is, als ik me niet vergis, dat de TER een klein beetje hoger ligt. Daar ligt dus de afwikkeling die je moet maken.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Een pas gepensioneerd koppel (+/- 60 jaar) wenst een extra inkomen te creëren naast hun pensioen, met niet al te veel risico.
Zou een tracker specifiek op dividendaandelen een oplossing kunnen zijn? (vb iShares MSCI World Quality Dividend UCITS ETF USD (Dist) (EUR) QDVW)?
Nadeel is dan wel dat de ingehouden roerende voorheffing niet gerecupereerd kan worden in aangifte personenbelasting.
Of kan met beter opteren voor een tracker op obligaties (vb iShares Core Global Aggregate Bond UCITS ETF AGGH)?
Andere suggesties?
Zou een tracker specifiek op dividendaandelen een oplossing kunnen zijn? (vb iShares MSCI World Quality Dividend UCITS ETF USD (Dist) (EUR) QDVW)?
Nadeel is dan wel dat de ingehouden roerende voorheffing niet gerecupereerd kan worden in aangifte personenbelasting.
Of kan met beter opteren voor een tracker op obligaties (vb iShares Core Global Aggregate Bond UCITS ETF AGGH)?
Andere suggesties?