Pensioensparen of niet? Dat is de vraag.
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Re: Pensioensparen of niet? Dat is de vraag.
Vond:
- pensioensparen-wie-heeft-er-al-van-genoten-t20503.html
niet bepaald om geestdriftig te worden
mijn moeder zei altijd: waar er bedrogen kan worden, daar wordt er ook bedrogen
misschien de mening van Van de Lanotte eens vragen ?
had zelf bij pensionering riante uitkering van eigen bedrijf: groepsverzekering
- https://www.nieuwsblad.be/cnt/gq923o51h
Wie nu met pensioen gaat, kan het geld van zijn pensioenspaarfonds opvragen. Door de daling van de beurzen, zou je nu tientallen procenten minder ontvangen dan een jaar geleden. Daarom heb ik enkele weken geleden inderdaad de raad gegeven om je pensioenspaarfonds nu niét op te nemen. Als je enkele jaren kan wachten, kan het weer stijgen en dan ontvang je veel meer.
Wie nu met pensioen gaat, kan het geld van zijn pensioenspaarfonds opvragen. Door de daling van de beurzen, zou je nu tientallen procenten minder ontvangen dan een jaar geleden. Daarom heb ik enkele weken geleden inderdaad de raad gegeven om je pensioenspaarfonds nu niét op te nemen. Als je enkele jaren kan wachten, kan het weer stijgen en dan ontvang je veel meer.
Laatst gewijzigd door SparSpaar op 3 december 2019, 15:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Op de twee vragen die men zich volgends Sylvia nummertje 22 moet stellen, was het antwoord in mijn geval op beide vragen "ja".
Het betrof een verzekeringsproduct bij Fortis, dus klare cijfers.
Het betrof een verzekeringsproduct bij Fortis, dus klare cijfers.
ja bij mijne pappie (de schat) was het 2X nee
In die eerste link zegt topicstarter dat hij het vervroegd heeft afgekocht. Met zo'n product weet je dat je heel veel nadeel doet als je het vervroegd afkoopt hé. Dat staat duidelijk in de voorwaarden. Niet slim dus.SparSpaar schreef: ↑3 december 2019, 15:43 Vond:
En met een spaarfonds weet je dat je afhankelijk bent van de beurs. Daar kun je dus totaal niets van zeggen wat je uiteindelijke bedrag zal zijn op moment van pensioen. Daarom dat ik enkel wil pensioensparen via pensioenspaarverzekering. En daarbij krijg je elk jaar heel duidelijk een overzicht met het reeds opgebouwde spaarbedrag en de intrest en winstdeelname van het voorbije jaar. Het kan toch niet anders dan dat dat bedrag wordt uitbetaald (mits afhouding van 8% op het einde). Dat staat toch zwart op wit. Ik zie niet in hoe dat niet transparant kan zijn of men nadien geen verhaal heeft als dat bedrag niet overeenkomt met het uitbetaalde bedrag.
Sjonge, mijn bankervaringen (actief) beginnen midden de jaren 90.SparSpaar schreef: ↑3 december 2019, 14:17Hebben ze hun lesje dan nog niet gehad ? Dacht dat ze na 2008 stil gevallen waren, maar het zijn dus altijd dezelfde stofzuigerverkopers. De directeur van een grote bank in mijn dorp zei me schaamteloos: 'We werken niet voor onze klanten maar voor onze aandeelhouders (hij wist dat ik aandeelhouder was; het was in 2007). Jaar nadien: aandeel gekelderd.
Denk met weemoed terug aan de jaren '60-'70 toen je bank met je meedacht.
Het is natuurlijk een hele gebeurtenis hé. Je wordt uitgenodigd naar de bank, je krijgt koffie, je krijgt een hele exposé te horen en dan wordt er verwacht dat je een gewichtige beslissing neemt. Onder elkaar (gepensioneerden) wordt er dan wel eens gestoefd: we werden weeral naar de bank uitgenodigd, we werden goed ontvangen (=ze voelden zich belangrijk, kregen koffie en koekjes), maar wat precies het verschil is tussen hun vorige belegging en hun nieuwe kunnen ze niet uitleggen (het is te moeilijk om uit te leggen, je zou het toch niet begrijpen ). Ook nog eens de gelegenheid om hun zondagse pak (bij wijze van spreken) uit de kast te halen.
Hebben ze bij mij ook herhaaldelijk geprobeerd (zonder koffie en koekjes, maar had mijn zondagse pak niet aan) om me mijn aandelen te doen verkopen. Toegegeven, mijn aandelen zitten bij bank B en het gros van mijn spaargeld bij bank A, zodat mijn profiel bij bank B niet klopte. Na dat voor de derde keer te hebben uitgelegd heb ik gezegd, als jullie mij nu nog eenmaal zeggen dat ik mijn aandelen moet verkopen en 1 van jullie fondsen moet kopen omwille van mijn profiel, ga ik mijn aandelen en al mijn geld overbrengen naar bank A, dan is mijn profiel meteen in orde. Niks meer over gehoord. Ben blij dat ik het been stijf gehouden heb, Colruyt is sterk gestegen in waarde afgelopen 20 jaar.
Niet op het einde maar op je 60ste wordt 8% afgehouden. Nadien kan je nog tot je 65ste aan pensioensparen doen met belastingvermindering, maar je moet geen eindbelasting meer betalen.
Bewonder het vertrouwen van sommigen hier in de euro. En dat voor wellicht tientallen jaren
-
- Newbie
- Contacteer:
Mijn ouders hebben het bedrag uitgekeerd gekregen Op hun 65ste en het is toch wel een mooi extraatje. Mijn ouders hebben samen een pensioen van rond de 4700 netto. Allebei hogere studies gedaan en als ambtenaren 42 jaar fulltime op een overheidsdienst gewerkt. In België een land waar de pensioenen niet hoog liggen behoren zij tot de gelukkigen. Het is zeker een mooi spaarpotje en zeker voor mensen die in de toekomst geen hoog pensioen zullen hebben.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Pensioensparen een mist? Dat betekent dat je geen zin of moed hebt gehad om het eens uit te rekenen. Heb nu van beide ouders (apart) de afrekening gezien en beide waren op een 50€ uit te rekenen.
Iets tekenen en achteraf zeuren is natuurlijk makkelijk maar gaat je niks brengen. Als de berekening niet klopt teken je gewoon niet tot alles besproken is, klaar.
Ik doe aan pensioensparen zolang de spelregels het zelfde blijven. Ook ik zal direct stoppen als de rekening de andere kant uitslaat. Tot nu toe is het een zeer leuke investering (door de goede markt en belastings regels)
Iets tekenen en achteraf zeuren is natuurlijk makkelijk maar gaat je niks brengen. Als de berekening niet klopt teken je gewoon niet tot alles besproken is, klaar.
Ik doe aan pensioensparen zolang de spelregels het zelfde blijven. Ook ik zal direct stoppen als de rekening de andere kant uitslaat. Tot nu toe is het een zeer leuke investering (door de goede markt en belastings regels)
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
Het is algemeen geweten dat ambtenaren een hoger pensioen hebben dan in de privé. Daar staat tegenover dat ze 50 jaar een lager loon gekregen hebben dan in de privé...Magnificent schreef: ↑22 december 2019, 09:46 Mijn ouders hebben het bedrag uitgekeerd gekregen Op hun 65ste en het is toch wel een mooi extraatje. Mijn ouders hebben samen een pensioen van rond de 4700 netto. Allebei hogere studies gedaan en als ambtenaren 42 jaar fulltime op een overheidsdienst gewerkt. In België een land waar de pensioenen niet hoog liggen behoren zij tot de gelukkigen. Het is zeker een mooi spaarpotje en zeker voor mensen die in de toekomst geen hoog pensioen zullen hebben.
En ik die altijd dacht dat dit om die decennia lange verveling op het werk te compenseren was.SonjaBm schreef: ↑22 december 2019, 14:32Het is algemeen geweten dat ambtenaren een hoger pensioen hebben dan in de privé. Daar staat tegenover dat ze 50 jaar een lager loon gekregen hebben dan in de privé...Magnificent schreef: ↑22 december 2019, 09:46 Mijn ouders hebben het bedrag uitgekeerd gekregen Op hun 65ste en het is toch wel een mooi extraatje. Mijn ouders hebben samen een pensioen van rond de 4700 netto. Allebei hogere studies gedaan en als ambtenaren 42 jaar fulltime op een overheidsdienst gewerkt. In België een land waar de pensioenen niet hoog liggen behoren zij tot de gelukkigen. Het is zeker een mooi spaarpotje en zeker voor mensen die in de toekomst geen hoog pensioen zullen hebben.
Ik ben 61 en deed sinds mijn 56e aan pensioensparen. Vorig jaar werd kanker geconstateerd .. de nodige kosten dienden zich aan en de overlevingskans .. nu ja. Ik dus langs ING om het gespaarde bedrag op te halen omdat ik niet verwachtte 65 te halen. En ja dat kan maar dan moet ik wel de helft laten vallen ! Niet op de interest van ING maar op mijn volledige gestorte bedrag. 20% naar de staat en 30% naar ING wegens contractbreuk. Als ik het laat staan tot vervaldag op 65 jaar en mijn dochter gaat mijn gestorte geld dan opvragen ook dan krijgt zij niet het volledige bedrag. Dankuwel ING dat is mijn geld dat IK verdiend heb en waar u mag mee werken maar verder uw fikken dient vanaf te houden. Pure diefstal in mijn ogen, bende bandieten. Ik stort nu gewoon niet meer bij. Gelukkig dat ik al niet veel langer pensioenspaar. Beleg in iets anders!
Ik heb het nogal verteld : velen zullen zich een bult verschieten op de dag dat ze hun pensioensparen moeten trekken. Zowel de bank als de staat plukt je eerst leeg, en de overschot is voor jou. Een berekening krijg je niet, een A4-tje met één bedrag op, waarop je moet tekenen voor akkoord.
Laat u niks wijsmaken, dat pensioensparen is je reinste boerenbedrog!
Laat u niks wijsmaken, dat pensioensparen is je reinste boerenbedrog!
Daarna aanmelden op belastingsaangifte ivm het betalen van de nodige gemeentebelastingen