De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
TIP
Re: De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
Ook voor personen op pensioen die geld willen opnemen is het belangrijk om een portefeuille te creëren die aangepast is aan het risico dat ze kunnen, moeten en willen nemen.
Moeten: als ze willen dat de portefeuille de inflatie bijhoud zal een deel in aandelen moeten geplaatst worden. Niet vergeten, voor een koppel heeft "het pensioen" een horizon van zon dertig jaar.
Om de volatiliteit te beperken best een deel in stabiele assets plaatsen.
Er is niet magisch aan dividendaandelen; behalve dat je in België 30% RV betaald op de uitgekeerde dividenden.
Een goede manier om die RV te vermijden is gewoon verder beleggen in accumulerende fonds. En een maal per jaar bij het herbalanceren, het cashfonds voor de volgede 12 maanden te vullen.
Moeten: als ze willen dat de portefeuille de inflatie bijhoud zal een deel in aandelen moeten geplaatst worden. Niet vergeten, voor een koppel heeft "het pensioen" een horizon van zon dertig jaar.
Om de volatiliteit te beperken best een deel in stabiele assets plaatsen.
Er is niet magisch aan dividendaandelen; behalve dat je in België 30% RV betaald op de uitgekeerde dividenden.
Een goede manier om die RV te vermijden is gewoon verder beleggen in accumulerende fonds. En een maal per jaar bij het herbalanceren, het cashfonds voor de volgede 12 maanden te vullen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Als ze aan pensioensparen of lange termijnsparen deden en het contract niet eindigt alvast verder sparen. Op hun 60ste werden ze normaal belast en nadien is het spaargeld vrij van verdere taksen ook voor bijkomende stortingen die ook nog aftrekbaar zijn .karelvanhoof schreef: ↑23 december 2019, 21:03 Een pas gepensioneerd koppel (+/- 60 jaar) wenst een extra inkomen te creëren naast hun pensioen, met niet al te veel risico.
Zou een tracker specifiek .....
Nadeel is dan wel dat de ingehouden roerende voorheffing niet gerecupereerd kan worden in aangifte personenbelasting.
.......
Andere suggesties?
Inderdaad, pensioensparen zo lang mogelijk volhouden. De "opbrengst" van de belastingvermindering is enorm.iejoor schreef: ↑24 december 2019, 05:33Als ze aan pensioensparen of lange termijnsparen deden en het contract niet eindigt alvast verder sparen. Op hun 60ste werden ze normaal belast en nadien is het spaargeld vrij van verdere taksen ook voor bijkomende stortingen die ook nog aftrekbaar zijn .karelvanhoof schreef: ↑23 december 2019, 21:03 Een pas gepensioneerd koppel (+/- 60 jaar) wenst een extra inkomen te creëren naast hun pensioen, met niet al te veel risico.
Zou een tracker specifiek .....
Nadeel is dan wel dat de ingehouden roerende voorheffing niet gerecupereerd kan worden in aangifte personenbelasting.
.......
Andere suggesties?
Opletten voor het lange termijnsparen; Het fiscaal aftrekbare maximumbedrag is afhankelijk van je inkomen (6% van je netto belastbaar beroepsinkomen + 176,40 euro), met een maximum van 2.350 euro (voor het aanslagjaar 2020, inkomstenjaar 2019).
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Hallo,
Is het op dit moment al redelijk om een portfolio van IWDA en EMIM te vereenvoudigen naar enkel VWCE, op een platform als bijvoorbeeld DeGiro? Ik heb al gehoord dat het een aanvaardbare optie zou zijn, maar wil zoveel mogelijk meningen horen.
Bedankt
Is het op dit moment al redelijk om een portfolio van IWDA en EMIM te vereenvoudigen naar enkel VWCE, op een platform als bijvoorbeeld DeGiro? Ik heb al gehoord dat het een aanvaardbare optie zou zijn, maar wil zoveel mogelijk meningen horen.
Bedankt
@shaokim
Dat is zeker een optie. Ik heb een deel van mijn portefeuille reeds 'geconverteerd'. Eén fonds aankopen op geregelde tijdstippen is makkelijker en goedkoper dan twee fondsen aankopen. VWCE behelst nagenoeg dezelfde portefeuille als de combo IWDA + EMIM; het is de tweelingbroer van het bij onze noorderburen zeer populaire VWRL (dat dividenden uitkeert).
Enkele opmerkingen:
- hou de kosten in de gaten! VWCE is enkel verkrijgbaar (voorlopig) via het Duitse Xetra. Daar rekenen de meeste brokers extra kosten voor aan. Ik kocht het aan via Binck waar de kosten redelijk binnen de perken bleven. Bij KBC Bolero moet je niet proberen: die gaan volledig de mist in bij hun berekening. De hoofdreden waarom ik deze broker nu verlaat.
- als je de emerging markets (tijdelijk) een sterkere nadruk wil geven in je portefeuille kan je eventueel een extra deeltje EMIM bijkopen. Of XMME (ISIN: IE00BTJRMP35) dat consequent betere prestaties voorlegt van hetzelfde. Maar dan ben je natuurlijk weer bezig met twee fondsen :-)
- In de UK en de USA kunnen mensen 'Life Strategy' fondsen kopen die een aantal klassieke portfolio's representeren (vb. de klassieker 60% aandelen / 40% obligaties). Helaas niet verkrijgbaar bij ons. Hopelijk waait het ooit over...
Dat is zeker een optie. Ik heb een deel van mijn portefeuille reeds 'geconverteerd'. Eén fonds aankopen op geregelde tijdstippen is makkelijker en goedkoper dan twee fondsen aankopen. VWCE behelst nagenoeg dezelfde portefeuille als de combo IWDA + EMIM; het is de tweelingbroer van het bij onze noorderburen zeer populaire VWRL (dat dividenden uitkeert).
Enkele opmerkingen:
- hou de kosten in de gaten! VWCE is enkel verkrijgbaar (voorlopig) via het Duitse Xetra. Daar rekenen de meeste brokers extra kosten voor aan. Ik kocht het aan via Binck waar de kosten redelijk binnen de perken bleven. Bij KBC Bolero moet je niet proberen: die gaan volledig de mist in bij hun berekening. De hoofdreden waarom ik deze broker nu verlaat.
- als je de emerging markets (tijdelijk) een sterkere nadruk wil geven in je portefeuille kan je eventueel een extra deeltje EMIM bijkopen. Of XMME (ISIN: IE00BTJRMP35) dat consequent betere prestaties voorlegt van hetzelfde. Maar dan ben je natuurlijk weer bezig met twee fondsen :-)
- In de UK en de USA kunnen mensen 'Life Strategy' fondsen kopen die een aantal klassieke portfolio's representeren (vb. de klassieker 60% aandelen / 40% obligaties). Helaas niet verkrijgbaar bij ons. Hopelijk waait het ooit over...
Hebben ze hun fout niet rechtgezet nadat je hen hierop wees?frevdaele schreef: ↑26 december 2019, 12:26 - hou de kosten in de gaten! VWCE is enkel verkrijgbaar (voorlopig) via het Duitse Xetra. Daar rekenen de meeste brokers extra kosten voor aan. Ik kocht het aan via Binck waar de kosten redelijk binnen de perken bleven. Bij KBC Bolero moet je niet proberen: die gaan volledig de mist in bij hun berekening. De hoofdreden waarom ik deze broker nu verlaat.
Vorig jaar heeft EMIM het beter gedaan. Ze volgen ook 2 verschillende indexen. EMIM volgt de MSCI EM IMI index en XMME de MSCI EM index.frevdaele schreef: ↑26 december 2019, 12:26 - als je de emerging markets (tijdelijk) een sterkere nadruk wil geven in je portefeuille kan je eventueel een extra deeltje EMIM bijkopen. Of XMME (ISIN: IE00BTJRMP35) dat consequent betere prestaties voorlegt van hetzelfde. Maar dan ben je natuurlijk weer bezig met twee fondsen :-)
Wat is precies het verschil tussen EMIM en XMME? Ik vond al dat ze niet exact dezelfde index tracken, maar wat doen ze precies verschillend? Expense ratio van EMIM is ook net iets lager (al zal die 0.02% nu ook niet meer uitmaken).frevdaele schreef: ↑26 december 2019, 12:26 - als je de emerging markets (tijdelijk) een sterkere nadruk wil geven in je portefeuille kan je eventueel een extra deeltje EMIM bijkopen. Of XMME (ISIN: IE00BTJRMP35) dat consequent betere prestaties voorlegt van hetzelfde. Maar dan ben je natuurlijk weer bezig met twee fondsen :-)
Het verschil is dat EMIM ook EM small caps tracked (IMI) en XMME niet.
Dat zie ik toch niet - de grafieken van de fondsen liggen zeer dicht op elkaar.frevdaele schreef: ↑26 december 2019, 12:26 - als je de emerging markets (tijdelijk) een sterkere nadruk wil geven in je portefeuille kan je eventueel een extra deeltje EMIM bijkopen. Of XMME (ISIN: IE00BTJRMP35) dat consequent betere prestaties voorlegt van hetzelfde. Maar dan ben je natuurlijk weer bezig met twee fondsen :-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Aha. Ik dacht verkeerd. Had het beter eerst eens gechecked. Excuus.
Aha, niet goed voor je internetreputatie om foutieve informatie te posten.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Vanguard FTSE All-World UCITS ETF USD Accumulation (EUR) (VWCE) bevat de developed markets + emerging markets.
Kan dit aangevuld worden met iShares MSCI World Small Cap UCITS ETF (WSML/IUSN) als men portefeuille wil uitbreiden met small caps?
Is dit geen probleem, aangezien men dan trackers in portefeuille gaat nemen gebaseerd op twee verschillende indexen?
Kiest men dan niet beter voor Vanguard FTSE Emerging Markets UCITS ETF Acc (VFEG)?
Kan dit aangevuld worden met iShares MSCI World Small Cap UCITS ETF (WSML/IUSN) als men portefeuille wil uitbreiden met small caps?
Is dit geen probleem, aangezien men dan trackers in portefeuille gaat nemen gebaseerd op twee verschillende indexen?
Kiest men dan niet beter voor Vanguard FTSE Emerging Markets UCITS ETF Acc (VFEG)?
Waarom zou dat een probleem zijn? Spreiden is juist goed.
In principe is het mixen van fondsen van verschillende indexleveranciers niet aangeraden.karelvanhoof schreef: ↑27 december 2019, 09:17 Vanguard FTSE All-World UCITS ETF USD Accumulation (EUR) (VWCE) bevat de developed markets + emerging markets.
Verschillende leveranciers hanteren verschillende definities.
+ Zo is Zuid-Korea voor MSCI een emerging market en voor FTSE een ontwikkelde markt. Als je dus een EM fonds van het ene combineert met het DM fonds van de andere dan heb je ofwel Zuid-Korea dubbel, ofwel helemaal niet.
+ Ook de definities van small cap verschillen: bvb voor Morningstar reiken de large+mid-caps tot de 90%, waar voor MSCI de small-caps beginnen bij 85%, FTSE smaal cap begint blijkbaar ook op 86%.
Als je small caps will toevoegen aan je FTSE All-Word (via VWCE) kan WSML/IUSN een ok optie te zijn.
Morningstar Xray geeft "Voor uw portefeuille kon geen aandelenoverlap worden gevonden!"
Als je de top 10 posities van de resp small cap fondsen bekijkt, dan zijn het andere bedrijven.
Misschien mis je een paar aandelen maar "perfectie is de vijand van goed genoeg"
Ik versta niet waar VFEG in dit verhaal past? VWCE heeft reeds EM?
Laatst gewijzigd door B7H4long op 27 december 2019, 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik las nog eens een quoteken van Mr. Buffett
"You know, we think diversification is — as practiced generally — makes very little sense for anyone that knows what they’re doing ... Diversification is protection against ignorance."
"You know, we think diversification is — as practiced generally — makes very little sense for anyone that knows what they’re doing ... Diversification is protection against ignorance."