Pensioensparen of niet? Dat is de vraag.
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Re: Pensioensparen of niet? Dat is de vraag.
De staat is normaal denk ik , dat is belastingaftrek die je kreeg in dat belastingjaar op die som. Maar waarom ING aan mijn bedrag kan zitten dat ik zelf stort , dus niet op hun interesten, dat is toch te gek voor woorden.
Al die regels kende je voor je ermee begon. Bijvoorbeeld dat je minstens 10 jaar moest pensioensparen. En dat het je heel veel geld kost als je vroeger je geld opvraagt.IvetteS schreef: ↑22 december 2019, 15:07 Ik ben 61 en deed sinds mijn 56e aan pensioensparen. Vorig jaar werd kanker geconstateerd .. de nodige kosten dienden zich aan en de overlevingskans .. nu ja. Ik dus langs ING om het gespaarde bedrag op te halen omdat ik niet verwachtte 65 te halen. En ja dat kan maar dan moet ik wel de helft laten vallen ! Niet op de interest van ING maar op mijn volledige gestorte bedrag. 20% naar de staat en 30% naar ING wegens contractbreuk. Als ik het laat staan tot vervaldag op 65 jaar en mijn dochter gaat mijn gestorte geld dan opvragen ook dan krijgt zij niet het volledige bedrag. Dankuwel ING dat is mijn geld dat IK verdiend heb en waar u mag mee werken maar verder uw fikken dient vanaf te houden. Pure diefstal in mijn ogen, bende bandieten.
Je bent er vrijwillig, na eigen beslissing, aan begonnen.
Je hebt alle documenten gelezen, begrepen en ondertekend.
Dus geen reden tot klagen.
typisch antwoord van iemand die vanuit zijn ivoren toren eens smalend neerkijkt op het gepeupel! Dat die dame in kwestie door de bank gedwongen werd om haar centen alzo te investeren, of anders zou ze dit en dat kunnen meemaken...dat kan natuurlijk allemaal niet volgens de boze meneer hierboven!
draai die plaat eens om, ze blijft hangen
Merkwaardig, die gelijkenis in schrijfstijl tussen twee vrouwen die beiden deze maand forumlid geworden zijn.
-
- Newbie
- Contacteer:
Gisteren op de koffie gevraagd. Mijn ouders zijn er eind jaren ‘80 als Mid-dertigers mee begonnen. En hebben elk bijna 38000 euro teruggekregen van de bank (zonder rekening te houden met het fiscale jaarlijkse voordeel). Toch zeker niet slecht vind ik.
De klagers "vergeten" er bij te vertellen hoeveel ze gedurende al die jaren uitgespaard hebben door de jaarlijkse fiscale aftrek van 30 %.
Als de werkelijke eindsom gemaakt wordt, dan ís en blijft dit een goede investering.
Wie beweert verlies te hebben liegt, of vertelt gewoon flauwekul !
Uiteraard moet men zich aan de wettelijke regels houden om van de wettelijke voordelen te kunnen genieten; maar dat is met álles zo.
Als de werkelijke eindsom gemaakt wordt, dan ís en blijft dit een goede investering.
Wie beweert verlies te hebben liegt, of vertelt gewoon flauwekul !
Uiteraard moet men zich aan de wettelijke regels houden om van de wettelijke voordelen te kunnen genieten; maar dat is met álles zo.
-
- Newbie
- Contacteer:
‘t Is een mooie manier om te sparen en om te genieten van een fiscaal voordeel. Niet iedereen met Veel of weinig centen heeft zin om uitgebreid te beleggen of te investeren in iets. Pensioensparen is een veilige manier om een spaarpotje te verwerven op latere leeftijd.
Nice, die hebben dan ook nog 16.5% eindbelastingen op hun fictief kapitaal (4.75%/j fonds vanaf 1992 of 6.25%/j fonds voor 1992) moeten betalen via allerlei voorheffingen (6.5% bij omschakeling naar 10% eindbelasting) en 5% (bij de omschakeling naar 8% eindbelasting).Magnificent schreef: ↑23 december 2019, 07:34 Gisteren op de koffie gevraagd. Mijn ouders zijn er eind jaren ‘80 als Mid-dertigers mee begonnen. En hebben elk bijna 38000 euro teruggekregen van de bank (zonder rekening te houden met het fiscale jaarlijkse voordeel). Toch zeker niet slecht vind ik.
- Mijn ouders deden aan pensioensparen. Ze hebben een paar jaar geleden het bedrag getrokken. Ze kregen uiteindelijk het bedrag dat ze erin hadden gestoken + 50€ winst (amper), maar dat was dan exclusief de kosten, met de kosten erbij hadden ze verlies. Kortom: De enige winst die ze hadden was elk jaar de belastingsaftrek minus de kosten. Rendement an sich was praktisch nihil. Hun bank had helaas véél in Lernout & Hauspie gestoken en ...Sylvia22 schreef: ↑2 december 2019, 19:39 Ik zou nooit aan pensioensparen beginnen,mijn pa zat te bleiten toen hij vorig jaar zijn bedrag uitgekeerd kreeg,bijna de helft minder dan wat vroeger jaarlijks op de boodschap stond.Hij noemde het pure diefstal.Wist je dat hij zelfs geen berekening kreeg van dat bedrag?Gewoon tekenen voor akkoord en de kous is af.Hoe en waarom kunt ge aan niemand vragen,en zeker op je eigen bank niet,want die zeggen gewoon "jamaar,dat is héél ingewikkeld",daar moet je het mee doen.
- Een ex-collega deed 30 jaar lang aan pensioensparen. Plots was dat bedrijf failliet. Hij heeft 50% van zijn inleg teruggekregen, de rest was hij kwijt.
Zoals je hierboven kan lezen zijn er ook leukere verhaaltjes. Maar dat de winst gegarandeerd is (ik spreek over winst, NIET de inleg), is toch wel een mythe.
(Persoonlijk denk ik dat fiscaal pensioensparen enkel interessant is voor specifieke doelen. Ik vind wel dat de discussies moeten gevoerd worden gebaseerd worden op korrekte feiten.
Het zijn misschien wel portefeuilles die de bank beheerde met als doel een extraatje "als je op pensioen gaat", maar het is geen fiscaal pensioensparen.
Geen van beide voorbeelden hierboven lijken te voldoen aan de strikte eisen van fiscaal pensioensparen.Makila schreef: ↑23 december 2019, 14:27 - Mijn ouders deden aan pensioensparen [...]. Rendement an sich was praktisch nihil. Hun bank had helaas véél in Lernout & Hauspie gestoken
- Een ex-collega deed 30 jaar lang aan pensioensparen. Plots was dat bedrijf failliet. Hij heeft 50% van zijn inleg teruggekregen, de rest was hij kwijt.
Het zijn misschien wel portefeuilles die de bank beheerde met als doel een extraatje "als je op pensioen gaat", maar het is geen fiscaal pensioensparen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Dat klopt: er wordt hier (al dan niet met opzet) veel verkeerde (negatieve) info meegegeven over het fiscaal pensioensparen.B7H4long schreef: ↑23 december 2019, 22:19 …
Geen van beide voorbeelden hierboven lijken te voldoen aan de strikte eisen van fiscaal pensioensparen.
Pensioensparen wordt op Spaargids van twee kanten aangevallen: de trollen noemen het diefstal en boerenbedrog terwijl de meer gecultiveerde leden met allerlei berekeningen en simulaties proberen aan te tonen dat je er niets aan overhoudt.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik herinner me geen correcte berekeningen in het nadeel van pensioensparen? Verschillende keren mensen uitgenodigd om met iets te komen. Maar meestal komt het niet verder dan 99.9999% eindbelasting en 100% instapkosten.
De berekening die ik voor mezelf maak toont nog steeds aan dat het voor mij een interessante belegging is. Hopelijk opent iemand eens mijn ogen!
De berekening die ik voor mezelf maak toont nog steeds aan dat het voor mij een interessante belegging is. Hopelijk opent iemand eens mijn ogen!
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
-
- Newbie
- Contacteer:
Ik spaar nu al zo’n 18 jaar het volle bedrag en ben er 36. In de bank hebben ze mij indertijd nooit gezegd dat ik er woekerwinsten aan zal overhouden, enkel een mooi spaarpotje. Enkel gezegd dat ik het geld liefst tot mn 65 moet laten staan anders wordt er veel van afgehouden. Lijkt me een eerlijk antwoord denk ik dan.