Pensioensparen of niet? Dat is de vraag.
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
-
- Jr. Member
Re: Pensioensparen of niet? Dat is de vraag.
Al die berekeningen kloppen allemaal wel...in theorie! In de praktijk, op einddatum komen 'ze' met iets heel anders af, véél lager dan je gedacht had. Je staat voor de keuze : "tekenen voor akkoord, en het voorgestelde bedrag enkele weken later ontvangen" of niet tekenen, en niets ontvangen. En als je denkt ergens te gaan reklameren...vergeet het maar, iedereen wimpelt je vragen af! Die berekeningen komen allemaal van het 'hoofdkantoor'...ergens ver weg in brussel, waar je zeker niemand kan bereiken. Lokale bankdirecteurs, voor zover die er nog zijn, mogen zich niet bezighouden met die materie; enkel om klanten te lokken, daarna is hun rol uitgespeeld. Dus die kunnen je zeker niet verderhelpen.
Veel geluk met jullie pensioensparen...
-
- Hero Member
- Contacteer:
Geen probleem, 6 maanden later vechten we het wel uit voor het gerecht.
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
-
- Jr. Member
Ga je het opnemen tegen de juridische diensten van belfius, argenta, kbc, fortis, ing enz enz...?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Voor "de helft van mijn pensioensparen" (wat sommige hier in het luchtledige gooien)?YelitBiros schreef: ↑26 december 2019, 15:32 Ga je het opnemen tegen de juridische diensten van belfius, argenta, kbc, fortis, ing enz enz...?
Jup no problemo,
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
Zover ik weet, zijn alle resultaten van fiscaal pensioensparen die op dit forum gepubliceerd werden in overeenstemming met wat de leden verwacht hadden.YelitBiros schreef: ↑26 december 2019, 15:20 Al die berekeningen kloppen allemaal wel...in theorie! In de praktijk, op einddatum komen 'ze' met iets heel anders af, véél lager dan je gedacht had.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Je doet nu net of "ze" met de natte vinger "in Brussel" wat cijfertjes kunnen produceren. Van elk financieel product kun je steeds de algemene voorwaarden raadplegen voor je het koopt. Daarna kan de bank niet anders dan die voorwaarden toepassen. Als je het gewoon bij pensioensparen houdt, ga je genoeg overhouden. Als je je allerlei andere voorwaarden laat aansmeren (overlijdensverzekeringen etc.) dan heb je dat aan jezelf te danken. Maar dat is niet te wijten aan het systeem van pensioensparen op zich.YelitBiros schreef: ↑26 december 2019, 15:20 Al die berekeningen kloppen allemaal wel...in theorie! In de praktijk, op einddatum komen 'ze' met iets heel anders af, véél lager dan je gedacht had. Je staat voor de keuze : "tekenen voor akkoord, en het voorgestelde bedrag enkele weken later ontvangen" of niet tekenen, en niets ontvangen. En als je denkt ergens te gaan reklameren...vergeet het maar, iedereen wimpelt je vragen af! Die berekeningen komen allemaal van het 'hoofdkantoor'...ergens ver weg in brussel, waar je zeker niemand kan bereiken. Lokale bankdirecteurs, voor zover die er nog zijn, mogen zich niet bezighouden met die materie; enkel om klanten te lokken, daarna is hun rol uitgespeeld. Dus die kunnen je zeker niet verderhelpen.
Iets minder lang aan het pensioensparen (gestart op 45) maar eveneens mooie rendementen tot nu toe.Henkie1984 schreef: ↑26 december 2019, 14:13 Mijn cijfers tot op vandaag
huidige waarde 11,380.20
Vervroegde eindbelasting 142.34
Stortingen 8,430.00
Belastingvermindering 2,529.00
Netto inleg gekapitaliseerd tot einddatum (4.75%) 32,514.85
8% eindbelasting 2,601.19
Stortingen - belastingvermindering = 5,901.00
Wat ik op op mijn rekening gestort zou moeten krijgen op 65e
Return 3% = 17,426.30
Return 4% = 23,898.37
Return 5% = 32,404.05
Return huidig % (geannualiseerd 6.96%) = 57,535,54
huidige waarde €7758 (hier is de anticipatieve heffing reeds af)
Stortingen €6640
Belastingvermindering €1992
Netto geïnvesteerd €4648
8% eindbelasting tot nu toe €930
Meerwaarde tot nu toe €2180 of 46,9%
geannualiseerd tot nu toe 14,9%
-
- Newbie
- Contacteer:
Bestaat een topbelegging vandaag nog? Spelen op de beurs ja, maar ik ben geen kenner. Hier vanalles gedaan sparen met Axa Crest de eerste jaren waren goed maar dan. Enkel Ethias First stopzetting heeft ons veel opgebracht.
Neem hier eens een kijkje: de-toepassing-van-de-bogleheads-investe ... 24584.htmlMagnificent schreef: ↑27 december 2019, 10:24 Bestaat een topbelegging vandaag nog? Spelen op de beurs ja, maar ik ben geen kenner.
Heeft mij erg goed geholpen, ik ben ook geen kenner. Zo goed als geen enkele particulier is m.i. voldoende "kenner" om te "spelen op de beurs".
-
- Newbie
- Contacteer:
Bedankt, ik bekijk het eens.
Dat hoor ik ook al vaker maar je ziet toch hoeveel er in je pensioenspaarfonds zit? Daar gaat nog een beurstaks en RV vanaf maar je blijft toch veel overhouden?Sylvia22 schreef:Ik zou nooit aan pensioensparen beginnen,mijn pa zat te bleiten toen hij vorig jaar zijn bedrag uitgekeerd kreeg,bijna de helft minder dan wat vroeger jaarlijks op de boodschap stond.Hij noemde het pure diefstal.Wist je dat hij zelfs geen berekening kreeg van dat bedrag?Gewoon tekenen voor akkoord en de kous is af.Hoe en waarom kunt ge aan niemand vragen,en zeker op je eigen bank niet,want die zeggen gewoon "jamaar,dat is héél ingewikkeld",daar moet je het mee doen.
Privaat pensioensparen is pas begonnen in de jaren ‘80 en toen waren er zeer zeer weinig. Het is pas echt doorgebroken eind de jaren ‘90. Concreet wil dat ook zeggen dat de ‘eersten’ over enkele jaren hun geld pas gaan krijgen. Mensen die het tot nu krijgen zitten er nog niet voor de volledige periode in. (Maar bv. maar 30 á 35 jaar).Sylvia22 schreef:Je zou hier feitelijk eens een topic moeten starten over mensen die hun pensioensparen effectief voleindigd hebben,en hun ervaringen vragen over de uitgekeerde bedragen.Daar lees je nooit iets over.Heel dat pensioensparen is gehuld in mist!En ondertussen blijft iedereen mooi betalen.900€ betalen om 250 terug te krijgen...is dat niet té gek?
Pensioenspaarverzekeringen waren gehuld in een grotere vlaag mist dan de fondsen. Dat is ook wel een feit.
Een van de voordelen van pensioenspaarfondsen is dat er geen beurstaks is en geen roerende voorheffing op dividenden.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Jullie zouden allemaal eens deftig met Excel moeten leren werken. Dat is de enige manier om het reële rendement van pensioensparen en allerhande andere beleggingen te kennen. En zo'n rendement druk je niet uit in % maar in % per jaar.
Bv. ik heb een pensioenspaarverzekering waarin ik gestort heb van 2001 tot en met 2012. Nadien niet meer (op die rekening) maar dat is een ander onderwerp. Intussen is daar al 5 jaar geld af gegaan voor de anticipatieve heffing. Nochtans is mijn netto rendement (rekening houdende met belastingaftrek enerzijds en anticipatieve heffing anderzijds) op dit ogenblik nog steeds 7,1946% per jaar. Ik vind dat "niet slecht" voor een risicoloze belegging.
Echter moet er nog wat belasting af, en het geld gaat van nu tot einde 2027 (pensioenleeftijd) uiteraard ook niet blijven opbrengen aan 7,1946% per jaar. Omdat ik weet wat het elk jaar wél gaat opbrengen (3,58% gegarandeerd), kan ik echter gaan simuleren naar de toekomst. Ik verwacht dan ook dat ik einde 2027 zal kunnen spreken over een netto opbrengst van 5,731% per jaar, en dat over 27 jaar. Nog altijd "niet slecht" voor een risicoloze belegging.
Ik heb ook ergens een pensioenfonds (kan stijgen maar ook dalen) en daar zal ik veel voorzichtiger zijn bij de verkoop : indien er net dan een crash geweest is zoals in 2008, zal ik wel een tijdje wachten. Dat fonds was ook diep gedoken in 2008, maar heeft zich intussen al lang hersteld.
Bv. ik heb een pensioenspaarverzekering waarin ik gestort heb van 2001 tot en met 2012. Nadien niet meer (op die rekening) maar dat is een ander onderwerp. Intussen is daar al 5 jaar geld af gegaan voor de anticipatieve heffing. Nochtans is mijn netto rendement (rekening houdende met belastingaftrek enerzijds en anticipatieve heffing anderzijds) op dit ogenblik nog steeds 7,1946% per jaar. Ik vind dat "niet slecht" voor een risicoloze belegging.
Echter moet er nog wat belasting af, en het geld gaat van nu tot einde 2027 (pensioenleeftijd) uiteraard ook niet blijven opbrengen aan 7,1946% per jaar. Omdat ik weet wat het elk jaar wél gaat opbrengen (3,58% gegarandeerd), kan ik echter gaan simuleren naar de toekomst. Ik verwacht dan ook dat ik einde 2027 zal kunnen spreken over een netto opbrengst van 5,731% per jaar, en dat over 27 jaar. Nog altijd "niet slecht" voor een risicoloze belegging.
Ik heb ook ergens een pensioenfonds (kan stijgen maar ook dalen) en daar zal ik veel voorzichtiger zijn bij de verkoop : indien er net dan een crash geweest is zoals in 2008, zal ik wel een tijdje wachten. Dat fonds was ook diep gedoken in 2008, maar heeft zich intussen al lang hersteld.
Al uw berekeningen dienen tot niets want elke nieuwe regering morrelt wat aan de spelregels. Het grootste risico is dus een zeer onbetrouwbare overheid.
Dat is meteen het beste argument om niet meer aan pensioensparen te doen en het zelf te beleggen.
Dat is meteen het beste argument om niet meer aan pensioensparen te doen en het zelf te beleggen.