De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
TIP
Re: De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
Berkshire_Hathaway is een conglomeraat van meer dan honderd bedrijven.
Mr. Buffett heeft aan de uitvoerders van zijn testament aangeraden om de erfenis voor 90% in de S&P500 te beleggen en de overblijvende 10% in obligaties.
Als je dus evenveel weet als Mr. Buffett kan je jouw beleggingsportefeuille beperken tot hetzelfde aantal als BH of de erfgenamen van Buffet. Als je niet zo goed bent als Mr. Buffett kan het geen kwaad om goed te diversifiëren: over verschillende sectoren, over verschillende regio's, over verschillende kapitalisaties van bedrijven.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 27 december 2019, 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Vergissing van mijnentwege, ik was opzoek naar tracker small caps gebaseerd op FTSE.Ik versta niet waar VFEG in dit verhaal past? VWCE heeft reeds EM?
Maar op justETF vind ik enkel IUSN en ZPRS terug, beiden MSCI.
Er is een FTSE Global Small Cap index (hier).karelvanhoof schreef: ↑27 december 2019, 10:22Vergissing van mijnentwege, ik was opzoek naar tracker small caps gebaseerd op FTSE.Ik versta niet waar VFEG in dit verhaal past? VWCE heeft reeds EM?
Maar op justETF vind ik enkel IUSN en ZPRS terug, beiden MSCI.
Ik vond geen fondsen die deze index volgen die toegankelijk zijn voor een Belgische belegger.
Vanguard Europe heeft een reeks global small-cap indexfondsen zoals bvb
vanguard-global-small-cap-index-fund-pound en ook hier.
Maar geen van de fondsen lijken makkelijk toegankelijk voor Belgische beleggers en sommige lijken ook de MSCI small cap index te volgen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Plan om via BOLERO de IWDA ETF vanuit België aan te kopen na het lezen van dit topic. De ETF is bij BOLERO enkel verhandelbaar op EURONEXT AMSTERDAM.
Wanneer deze ETF na het verwerven van een meerwaarde terug verkocht word via BOLERO, hoe werkt het dan met belastingen ? Meerwaarde aangeven ? Of is het zoals een aandeel vrij van belastingen op de meerwaarde ?
De vraag gaat over de accumulerende versie van de ETF.
Wanneer deze ETF na het verwerven van een meerwaarde terug verkocht word via BOLERO, hoe werkt het dan met belastingen ? Meerwaarde aangeven ? Of is het zoals een aandeel vrij van belastingen op de meerwaarde ?
De vraag gaat over de accumulerende versie van de ETF.
Ja is vrij van belastingen op meerwaarde.
Interessant artikel over de drie grootste fondsenaanbieders:
https://www.bloomberg.com/news/features ... nd-takeove
Samen hebben ze 22% van de S&P500 en 18% van Apple. Dus fondsen hebben mogelijks toch meer impact op de markt dan gedacht? Alhoewel dit zowel de trackers als actieve fondsen zijn.
80% van de indexfondsen is in hun handen. Ook daar weinig spreiding, als je gelooft dat dat belangrijk is.
https://www.bloomberg.com/news/features ... nd-takeove
Samen hebben ze 22% van de S&P500 en 18% van Apple. Dus fondsen hebben mogelijks toch meer impact op de markt dan gedacht? Alhoewel dit zowel de trackers als actieve fondsen zijn.
80% van de indexfondsen is in hun handen. Ook daar weinig spreiding, als je gelooft dat dat belangrijk is.
Dit is het gevaar dat Jack Bogle aankaarte tijdens de laatste jaren van zijn leven. Ook in zijn laatste boek heeft hij daarover geschreven.
Inderdaad, indien de fondsen (alle fondsen) verder blijven groeien is er in de toekomst mogelijk een probleem van governance en van "controle" door de aandeelhouders.
1. We zijn daar nog niet
2. Dit is een systemisch probleem. Als individuele belegger vergroot of verklein ik mijn persoonlijk risico niet door wel of niet in ETF's te beleggen.
Ik vergelijk dit soms met ons pensioenstelsel.
Dit stelsel is reeds vandaag in de problemen. Er moeten akties genomen worden om het recht te trekken. Ga ik daarvoor aan de staat zeggen: "neem van mij maar een dubbele sociale bijdrage" nee dat ga ik niet doen. :-)
Inderdaad, indien de fondsen (alle fondsen) verder blijven groeien is er in de toekomst mogelijk een probleem van governance en van "controle" door de aandeelhouders.
1. We zijn daar nog niet
2. Dit is een systemisch probleem. Als individuele belegger vergroot of verklein ik mijn persoonlijk risico niet door wel of niet in ETF's te beleggen.
Ik vergelijk dit soms met ons pensioenstelsel.
Dit stelsel is reeds vandaag in de problemen. Er moeten akties genomen worden om het recht te trekken. Ga ik daarvoor aan de staat zeggen: "neem van mij maar een dubbele sociale bijdrage" nee dat ga ik niet doen. :-)
Klopt, de big three hebben een groter en groter deel van de markt in handen wanneer passief beleggen in populariteit blijft winnen. Of dit een probleem is, is nog niet echt duidelijk. Er zijn zelfs aanwijzingen dat corporate governance verbetert: https://www.evidenceinvestor.com/passiv ... dies-show/
Interessant artikel! Benieuwd welke maatregels overheden zullen nemen om deze risico’s in te perken.
Een eerder onopvallende side note in dit artikel zette me verder aan het denken:
Een eerder onopvallende side note in dit artikel zette me verder aan het denken:
Hoe interpreteren jullie dit, en wat vinden jullie hiervan?In August 2019 the industry reached a milestone when the $4.27 trillion in passively managed U.S. stock funds outflanked the $4.25 trillion run by stockpickers.
Hier ook een white paper van PICTET (een fondsenhuis...)
https://www.am.pictet/-/media/pam/globa ... 201710.pdf.
Dus als je onderstaand statement leest , dan mag je verwachten dat de beurskoers van Apple , Amazon,Google , etc... eigenlijk continu ondersteund worden door de inflow in ETF's.
Dus the only way is up als ik AMAZON zou kopen ?
The data we have analysed shows that the lion’s share
of investment into passive funds has flowed into vehicles tracking
large-cap indices such as the S&P 500 index. Currently, some
USD3 trillion of the USD4 trillion of passively managed equities in
the US are in S&P 500 index trackers.23 Furthermore, as we explain
in part 2 of this paper, we have discovered a strong positive correlation between a company’s market capitalisation and the narrowing
of its shareholder base. Additionally, the mechanics of passive
investing dictate that investments will continue to flow into the
stocks of the very largest companies irrespective of their price.
Dus als je onderstaand statement leest , dan mag je verwachten dat de beurskoers van Apple , Amazon,Google , etc... eigenlijk continu ondersteund worden door de inflow in ETF's.
in part 2 of this paper, we have discovered a strong positive correlation between a company’s market capitalisation and the narrowing
Was ook duidelijk vorig jaar met MSCI World +22% en de grootste 10 marketcaps USA +44%.quinten76 schreef: ↑13 januari 2020, 12:13 Hier ook een white paper van PICTET (een fondsenhuis...)
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Als van elke 100 euro die naar de ETFs gaat , telkens bv 80% naar 10 grootste marketcaps gaat en 20% naar al de rest worden die 10 grootste dan niet nog sneller groter en groter ?
De meeste ETF's zijn gewogen volgens market cap dus relatief gezien gaat er evenveel geld naar elk aandeel in de index.
De S&P 500 is ongeveer 80% van de US markt. Dus 80% van het geld van de indexbeleggers zal naar de grootste 500 (niet 10) marketcaps gaan.
De top 10 van de US markt hebben "altijd" zo'n 20% van de market cap gehad, en er is ook steeds een mooie rotatie geweest:
youtube die de evolutie van de 15 grootste bedrijven visualiseert over de jaren heen
awealthofcommonsense.com : artikel over de 10 grootste stocks van de SP500 door de jaren heen.
+ The turnover in the ranks of the top 10 stocks is fairly healthy. Every five years there has been an average of 4.5 new companies that enter the top 10. I view this as a good thing as this is capitalism at work.
+ There isn’t that much variation in how much the top 10 companies comprise of the overall index. It’s fairly stable over time plus or minus a few points around 20%.
Het waren, het zijn , en het zullen ook in de toekomst de aktieve beleggers zijn die de volgorde en de market cap bepalen. De passieve indexbeleggers volgen de markt die de aktieve beleggers bepalen.
Het waren twee jaar geleden de aktieve beleggers die Apple naar beneden waardeerden, het waren de aktieve beleggers die vorig jaar Apple opnieuw veel hoger waardeerden.