de waarheid omtrent pensioensparen
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Re: de waarheid omtrent pensioensparen
Je krijgt 1 jaar nadat je gestort hebt 30% van je storting terug, en de rest met je pensioen, (met de winst van de belegging min de belasting die je dan moet betalen).archytas schreef: ↑30 juli 2019, 10:57 Kan je onderstaande opmerking even uitleggen? Is dat omdat je van je 60 tot 65 niet meer wordt belast?
Opm: hoe dichter je bij je pensioen bent joe groter het financieel voordeel word. Hoe jonger dat je bent hoe meer het fiscaal voordeel uitgespreid word over de jaren.
Als je nu het intern rendement (in excel IR.schema() of XIRR() ) berekent zie je dat de "winst" van de belastingteruggave "uitgespreid" word tot aan je pensioen.
Hier een paar vb van het rendement van de belastingsteruggave ( in de veronderstelling dat het pensioensparen hier netto niets opbrengt).
1/05/2019 980
1/05/2020 -294
1/05/2022 -980
XIRR 11,1%
1/05/2019 980
1/05/2020 -294
1/05/2030 -980
XIRR 3,2%
1/05/2019 980
1/05/2020 -294
1/05/2065 -980
XIRR 0,8%
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik ben 25 jaar en doe niet aan pensioensparen. Ik beleg zelf al in aandelen/trackers, dus om dan nog eens geld in een pensioenspaarfonds te steken, heeft weinig nut, zorgt niet voor extra diversificatie en bovendien zijn er veel beheerskosten.B7H4long schreef: ↑30 juli 2019, 15:25Je krijgt 1 jaar nadat je gestort hebt 30% van je storting terug, en de rest met je pensioen, (met de winst van de belegging min de belasting die je dan moet betalen).archytas schreef: ↑30 juli 2019, 10:57 Kan je onderstaande opmerking even uitleggen? Is dat omdat je van je 60 tot 65 niet meer wordt belast?
Opm: hoe dichter je bij je pensioen bent joe groter het financieel voordeel word. Hoe jonger dat je bent hoe meer het fiscaal voordeel uitgespreid word over de jaren.
Als je nu het intern rendement (in excel IR.schema() of XIRR() ) berekent zie je dat de "winst" van de belastingteruggave "uitgespreid" word tot aan je pensioen.
Hier een paar vb van het rendement van de belastingsteruggave ( in de veronderstelling dat het pensioensparen hier netto niets opbrengt).
1/05/2019 980
1/05/2020 -294
1/05/2022 -980
XIRR 11,1%
1/05/2019 980
1/05/2020 -294
1/05/2030 -980
XIRR 3,2%
1/05/2019 980
1/05/2020 -294
1/05/2065 -980
XIRR 0,8%
Recent was ik aan het denken om eventueel te starten met een pensioenspaarverzekering in combinatie met de beleggingen die ik al doe. Ik zou het pensioensparen dan kunnen onderbrengen bij het onderdeel cash/langlopende obligaties van mijn portefeuille. De 0,8% + bv 1% vast rendement + evt winstdeelname, zorgt ervoor dat je toch nog een rendement haalt dat de inflatie kan benaderen.
Het grote voordeel is dat er bij een pensioenspaarverzekering vaak geen beheerskosten aangerekend worden. In tegenstelling tot de fondsen.
Lijkt dit een goed idee om wat extra diversificatie in mijn portefeuille te brengen of zouden jullie eerder wat obligaties of andere dingen kopen?
De kosten zijn er, al worden ze niet duidelijk vermeld. De beleggingen brengen bijvoorbeeld 3% op en je krijgt er 2% van. Taksen komen er ook bij, en instapkosten kunnen exorbitant hoog zijn: 5% is geen uitzondering.Ernesto schreef: ↑8 augustus 2019, 14:14
Het grote voordeel is dat er bij een pensioenspaarverzekering vaak geen beheerskosten aangerekend worden. In tegenstelling tot de fondsen.
Lijkt dit een goed idee om wat extra diversificatie in mijn portefeuille te brengen of zouden jullie eerder wat obligaties of andere dingen kopen?
De enige reden om het te doen, is het fiscale voordeel.
Veel extra diversiteit ga je niet hebben: pensioenspaarfondsen beleggen vooral in staats- en bedrijfsobligaties, onderhandse leningen, vastgoed, klein beetje aandelen, en steeds in euro, of indien in andere munten: dan gehedged.
Met jouw leeftijd weegt het belastingvoordeel voordeel van pensioensparen inderdaad niet op tegen de hogere kosten van de pensioenspaarfondsen; typisch een beheerskost die minstens 1% hoger is dan met ETFs, misschien instapkosten van een paar percent en dan nog het verlies van de flexibiliteit/liquiditeit. (je krijgt je geld maar terug bij je pensioen, vroeger afhalen word echt hoog beboet).Ernesto schreef: ↑8 augustus 2019, 14:14Ik ben 25 jaar en doe niet aan pensioensparen. Ik beleg zelf al in aandelen/trackers, dus om dan nog eens geld in een pensioenspaarfonds te steken, heeft weinig nut, zorgt niet voor extra diversificatie en bovendien zijn er veel beheerskosten.B7H4long schreef: ↑30 juli 2019, 15:25
Je krijgt 1 jaar nadat je gestort hebt 30% van je storting terug, en de rest met je pensioen, (met de winst van de belegging min de belasting die je dan moet betalen).
1/05/2019 980
1/05/2020 -294
1/05/2022 -980
XIRR 11,1%
1/05/2019 980
1/05/2020 -294
1/05/2030 -980
XIRR 3,2%
1/05/2019 980
1/05/2020 -294
1/05/2065 -980
XIRR 0,8%
Voor personen van jou leeftijd zie ik pensioensparen enkel nuttig indien je het "mentaal" moeilijk hebt om regelmatig te sparen of om je gespaarde geld te laten staan tot aan het pensioen.
Later, als het geld niet zo lang moet vaststaan, kan het extra rendement van de belastingteruggave wel een beslissende factor zijn. Voor iemand van middelbare leeftijd zou dit enkele extra percentjes kunnen opleveren.
Diversificatie is belangrijk.Ernesto schreef: ↑8 augustus 2019, 14:14 Recent was ik aan het denken om eventueel te starten met een pensioenspaarverzekering in combinatie met de beleggingen die ik al doe. Ik zou het pensioensparen dan kunnen onderbrengen bij het onderdeel cash/langlopende obligaties van mijn portefeuille. De 0,8% + bv 1% vast rendement + evt winstdeelname, zorgt ervoor dat je toch nog een rendement haalt dat de inflatie kan benaderen.
De belastingbesparing bij pensioenspaarverzekeringen geven gelijkaardig extra rendement dan pensioenspaarfondsen. Zoals anderen aangeven kunnen de kosten van deze verzekeringen hoog zijn, en met niet zo'n hoog rendement. (ergens tussen 1 en 2%). Ik veronderstel dat er betere stabiele beleggingen zijn die een hoger rendement opleveren op 40 jaar.
Ook pensioenspaarverzekeringen worden interessanter naarmate men ouder word. Nergens kan je stabiele beleggingen krijgen met dit hoge rendement.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Zo is het inderdaad.B7H4long schreef: ↑28 mei 2019, 10:12 Als je het intern rendement van de 10 stortingen bekijkt zonder fiscaal voordeel en eindbelasting krijg je een rendement van 6,7%.
Met fiscale verrekening heb ik een intern rendement van 10,6%
Pensioen fondsen hebben een relatief hoge jaarlijkse kost 1,25% - 1,35%. Als je zelf gelijkaardig belegd, met lage kosten ETF's bvb, kan je verwachten dat je een percentje beter doet. Een rendement van 7,7%.
Dus ficaal pensioenspaarfondsen, tijdens de laatste 10 jaar voor pensioen geven een extra 3% tov zelf beleggen.
Jonge beleggers hebben weinig nut van fiscaal pensioensparen.
Ook, beleggers die heel dicht bij hun pensioen kijken best ook eens naar pensioenspaarverzekeringen. Het belastingsvoordeel maakt hiervan heel goede vast-inkomen beleggingen, met rendementen die veelvouden zijn van obligatiebeleggingen/cash.
Hoe dichter bij de eindstreep, hoe zekerder je voordeel met pensioensparen.
- De invloed van de 4,75%^x fictief rendement heeft niet zo veel impact meer door het beperkt aantal jaren.
- Je kan het kapitaal en het rendement qua prestatie dat je reeds hebt gaan 'vastpinnen' door naar defensief te shiften. Je gaat dan misschien die 4,75% niet meer halen in de jaren die komen maar het fiscaal voordeel maakt dit goed. En qua horizon is een 70/30 dan sowieso geen goed idee niet meer.
- De kans dat de overheid nog ingrijpend de spelregels gaat veranderen is véél kleiner.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Het rendement van de fiscale behandeling kan je uitrekenen voor elke storting op elke leeftijd.
- storting op jaar 0.
- 30% terug op jaar 2.
- 8% anticipatieve heffing op kapitaal met jaarlijks 4,75% aangroei op leeftijd 60
Het "fiscaal rendement" van elk van de stortingen is onafhankelijk van het rendement van het onderliggende fonds.
Als vuistregel neem ik teruggave_%/jaren_tot_60.
Dit "fiscaal rendement" moet men dan afzetten tov de kosten van pensioensparen om te beslissen of je op deze leeftijd in pensioensparen wil beleggen.
De kosten aan pensioensparen zijn aan de lage kan ivm vele actieve fondsen.
1. Als je in actieve fondsen belegd doe je winst met PSP.
2. Als je zelf in aandelen belegd of ETF's gebruikt heb je lagere kosten; dan is er maar winst als je je pensioen nadert.
Met PSP leg je het geld vast tot aan je pensioen; voor sommigen een voordeel, voor anderen een nadeel.
- storting op jaar 0.
- 30% terug op jaar 2.
- 8% anticipatieve heffing op kapitaal met jaarlijks 4,75% aangroei op leeftijd 60
Het "fiscaal rendement" van elk van de stortingen is onafhankelijk van het rendement van het onderliggende fonds.
Als vuistregel neem ik teruggave_%/jaren_tot_60.
Dit "fiscaal rendement" moet men dan afzetten tov de kosten van pensioensparen om te beslissen of je op deze leeftijd in pensioensparen wil beleggen.
De kosten aan pensioensparen zijn aan de lage kan ivm vele actieve fondsen.
1. Als je in actieve fondsen belegd doe je winst met PSP.
2. Als je zelf in aandelen belegd of ETF's gebruikt heb je lagere kosten; dan is er maar winst als je je pensioen nadert.
Met PSP leg je het geld vast tot aan je pensioen; voor sommigen een voordeel, voor anderen een nadeel.
Ik ben 50 jaar en doe sinds 2006 aan pensioensparen via een fonds.
Nu vraag ik mij af of ik beter overschakel naar een pensioenverzekering voor de laatste 10-15 jaar of blijf ik verder storten in het fonds?
Ik heb zelf al een beetje zitten rekenen en als ik het juist het verschil nemen tussen het fiscaal voordeel (tot 60 jaar) en de totale belasting, denk ik dat een verzekering de voorkeur heeft, maar groot is het verschil niet.
Hierbij is echter geen rekening gehouden met de resultaten van het fonds.
Graag jullie advies.
Ik ken wel niks van beleggen, dus ga zelf niet beginnen met fondsen.
Nu vraag ik mij af of ik beter overschakel naar een pensioenverzekering voor de laatste 10-15 jaar of blijf ik verder storten in het fonds?
Ik heb zelf al een beetje zitten rekenen en als ik het juist het verschil nemen tussen het fiscaal voordeel (tot 60 jaar) en de totale belasting, denk ik dat een verzekering de voorkeur heeft, maar groot is het verschil niet.
Graag jullie advies.
In 2020 mag je 990 euro storten om recht te hebben op de 30% fiscale aftrek.
De winst van fiscale behandeling van een pensioenspaarverzekering en een pensioenspaarfonds is vergelijkbaar.docus schreef: ↑20 november 2019, 00:17 Ik ben 50 jaar en doe sinds 2006 aan pensioensparen via een fonds.
Graag jullie advies.
Hou ouder je word, hoe hoger de winst.
Je kan dus kiezen waar je die winst wenst te nemen.
- ofwel verhoog je het vaste inkomen gedeelte van je portefeuille met ettelijke percenten. Je kan een tak-21 dan boosten van 1% naar bvb 6%, zonder extra risico. - > Het is heel moeilijk om een andere stabiele belegging te vinden die zon hoog rendement geeft.
- ofwel verhoog je het rendement van het aandelen gedeelte van je portefeuille met ettelijke percenten. De fiscale boost van je pensioen van bvb 10% naar 16%. - > Door zelf te beleggen buiten het pensioensparen kan je zelf je rendement boosten met een paar percent.
Het lijkt dus efficienter om na je 55ste verjaardag het stabiele gedeelte van je portefeuille te boosten met de fiscale behandeling en dus voor pensioenspaarverzekeringen te gaan.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 31 december 2019, 10:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Hier ongeveer dezelfde situatie qua leeftijd en pensioensparen met een balanced TAK23 fonds. Ik blijf sowieso in een TAK23 pensioensparen, de termijn van opname is nog ver genoeg weg om een eventuele beurscrash uit te zitten. De rendementen van een TAK21 liggen momenteel tussen de 1 en 2%, indien de rente langer op huidig laag niveau blijft, en zo ziet het er naar uit, zullen die nog verder blijven zakken. Afhankelijk van de situatie over een jaar of 5 zal ik misschien overstappen naar een defensief of dynamisch profiel binnen hetzelfde fonds (wijziging van profiel is gratis).docus schreef: ↑20 november 2019, 00:17 Ik ben 50 jaar en doe sinds 2006 aan pensioensparen via een fonds.
Graag jullie advies.