De crash van 2020
TIP
Re: De crash van 2020
Waarom zouden we over dat andere geen productieve discussie kunnen hebben? Is in feite 1 en hetzelfde als je diep genoeg graaft. Maar goed, ik volg je hierin. Ik ben al blij dat ik mijn zegje heb kunnen doen en het mag een klein mirakel heten dat het niet weg gecensureerd is.fropskottel schreef: ↑27 december 2019, 14:24 Hierover kunnen we gelukkig wel een productieve discussie hebben.
Een noodkreet zou ik het niet willen noemen, het toont aan hoe almachtig dit systeem is, dat nota bene maar door een handje vol mensen gerund wordt en hoe nietsbeduidend de bevolking op deze aardbal is. Het enige dat zal kraken zal de kleine burger zijn, die zijn spaargeld, voor de zoveelste keer, ziet smelten als sneeuw voor de zon.fropskottel schreef: ↑27 december 2019, 14:24 Zo'n scenario's van -5% rente, dat zou een noodkreet zijn van een systeem dat kraakt in zijn voegen.
Altijd cash op zak gehad en wat extra in een la, maar sinds de Griekse crisis heb ik voldoende cash afgehaald om een Grieks scenario te overbruggen. Dit houdt natuurlijk geen rekening met bv. een hedendaagse variant van de operatie Gutt o.i.d. Mijn cash is gespreid over verschillende valuta, maar de grootste brok is nog steeds in €. Ik denk dat we beter af zijn met € i.p.v. Bfr, Ffr, Lire, Peseta, etc. Die munten op zich boezemden helemaal geen vertrouwen in. Dus in die zin staan we samen sterker. Ik houd met die cash meer rekening met Griekse toestanden in België en een Trojka die moet ingrijpen, dat lijkt mij niet denkbeeldig.fropskottel schreef: ↑27 december 2019, 14:24 Een beperkte hoeveelheid fysieke cash hebben is altijd interessant. In orde van grootte zou ik denken aan een noodfonds van drie maanden uitgaven, maar niet meer. Daar moet ik dringend eens werk van maken.
Waarom het warm water opnieuw uitvinden? Als je vroeger (en helemaal zolang geleden nog niet) door Vlaanderen reed zag je overal kleine huizen op een groot stuk grond, en een grote tuin met minstens patatten.fropskottel schreef: ↑27 december 2019, 14:24 Voor de rest kan ik suggereren als verzekering vrije landbouwgrond aan te schaffen met een boerderijtje erbij. In woelige tijden zijn de boeren dikwijls de winnaars. Kijk in een euroland waar de regels rond pacht niet zo scherp zijn als in België, waar je de taal op zijn minst een beetje kent. Dat hoeft echt niet zo duur te zijn als je misschien denkt. Grote delen van Noord-Spanje bijvoorbeeld zijn zeer vruchtbaar, maar ontvolken toch wegens afgelegen. Dat is bepaald niet het enige voorbeeld. Voor een bedrag onder de 25000€ kom je al héél ver.
Hoeveel mensen begrijpen de boerenstiel nog? Ik heb hier altijd wel wat groeien, 365 dagen per jaar, en er zijn zaken die ik nooit hoef te kopen of zelfs nooit gekocht heb, maar om me nu met een efficiënt producerende boer te gaan vergelijken is toch een brug te ver. Voor de meesten zal een lapje van 10 op 10 meter iets doen produceren al handen vol werk zijn, na een volle dagtaak.
Voor SHTF scenario's is men volgens mij beter af met een voorraadje voedsel en brandstof aan te leggen. En een bron van water, natuurlijk, al is het maar regenwater dat een beetje proper opgevangen wordt en desnoods daarna nog door een filter moet. Koken doet ook wonderen.
Als het licht uitgaat, de gaskraan dicht of sociale onrust met stakingen en geblokkeerde wegen die de bevoorrading stoppen, kan je hiermee overbruggen. Zo'n zaken blijven niet duren want die mensen moeten ook eten en een inkomen genereren.
Als je belegerd wordt heb je andere problemen aan je hoofd, maar dan kan dit je lijden een beetje verzachten.
Om SHTF scenario's te vermijden is het zaak dat we leren onze overheden regelmatig en zeer hard aan de oren te trekken. Leren dat onze vrijheid ons hoogste goed is, wat met de Vlaamse mentaliteit een probleem op zich is. Leren dat een monetair systeem gebaseerd op fiat-geld enkel dient om de kleine man compleet te controleren, en in feite zijn we niet meer dan moderne slaven dankzij dit monetair systeem. Want ze drukken bij dat het een lieve lust is, waardoor het beetje dat de kleine man heeft minder waard wordt, en wanneer ze beslissen dat er wat teveel in omloop is, halen ze het weg bij de kleine man door middel van inflatie (belastingen!) en negatieve rentes. Dat komt neer op een vuistslag vol in het gezicht EN een schop in je kl*ten erbij.
Ik ben dus zeker en vast voor een goudstandaard. Het is niet voor niets dat de Founding Fathers hebben vast gelegd hoeveel zilver nu precies een dollar maakt. Die mannen wisten maar al te goed wat er nodig is om een vrije en welvarende bevolking te hebben. Of, omgekeerd, wat vermeden moet worden opdat men er slaven van kan maken. We zijn heel ver van die gedachte verwijderd, om nog maar te zwijgen van het feit dat fiat-geld illegaal is, toch zeker in dat bepaald territorium op aarde.
Absoluut waar, als je in de juiste aandelen zit.fropskottel schreef: ↑27 december 2019, 14:24 Met een groot deel van de rest kan je dan in de beurs blijven zitten. Als het eens serieus misloopt heb je dan een betere uitvalbasis dan 99% van de bevolking.
Ik zit op een berg cash die alleen maar groter wordt, wegens het koopwaardige veel te duur. Ik kan zelfs al niet meer zeggen dat het jeukt om terug in te kunnen stappen, het begint al pijn te doen.fropskottel schreef: ↑27 december 2019, 14:24 Geen schrik hebben om wat liquiditeit op een rekening aan te houden. Je zal koopjes kunnen doen...
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Waarom gaan de vele crash-believers niet short in aandelen?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Omdat die crash-believers niet juist weten wanneer de crash die ze verwachten zal plaats vinden. Short gaan is niet zonder risico, en als de door hen verwachte crash bijv. te laat komt, zijn ze handenvol geld kwijt. Men kan dit risico enigszins beperken door bepaalde optie-strategieën te gebruiken, maar dan gaat men al niet meer short volgens de strikte betekenis van het woord. Met die strategieën maakt men dan ook minder winst dan zuiver short gaan.
Maar er zijn ook crash-believers die wel short gaan. Spotgoedkoop OTM puts (Out of The Money Puts) inslaan, met bijv. strikes die meer dan 30% onder de huidige koersen liggen, lopen in het overgrote deel van de gevallen waardeloos af. Maar als de beurzen of de aandelen waarvan men het verwacht crashen met bijv. 50%, dan kan men binnen zijn voor de rest van zijn leven, afhankelijk van hoeveel de inleg was.
Op de niet bepaald door optimisme gekenmerkte site Zerohedge vindt men verhalen terug van mensen die zo short waren gegaan in 2008. Een van de verhalen die mij is bijgebleven was van de bezitter toen van een reeks puts die maal 250 in waarde waren gestegen. In tegenstelling tot bijv. aandelen zijn opties juridische contracten, en de man zag zijn fabelachtige winst omwille van twijfelachtige juridische redenen nietig verklaard. Dat kan men dan blijkbaar ook meemaken.
Men kan ook volledig short gaan voor een heel korte periode, intraday, of van eind de handelsdag tot begin de volgende handelsdag. Dat kan men wel met een zeer grote som doen, tot volledig zijn kapitaal zelfs.
Als dan de beurs crasht, heeft men een gigantische winst.
Maar ook hier is de timing onmogelijk te voorspellen (cfr. vorig bericht).
https://www.zerohedge.com/economics/par ... ay-be-junk
With roughly 20%-25% of BBB-rated companies sporting >4x leverage, this matches the level seen more than twenty years ago in 1Q 1998.
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Klopt, en bedankt voor de verdere toelichting. Sommige forumleden beweren echter zeker te weten dat de beurs in februari zal crashen. Hen kan ik alleen maar aanraden om op die termijn short te gaan, rustig af te wachten, en hun negativisme voor zichzelf te houden.MoreOrLess schreef: ↑28 december 2019, 03:57Omdat die crash-believers niet juist weten wanneer de crash die ze verwachten zal plaats vinden.
Ja, op 7 februari.Atmosfeer schreef: ↑2 januari 2020, 13:17Klopt, en bedankt voor de verdere toelichting. Sommige forumleden beweren echter zeker te weten dat de beurs in februari zal crashen. Hen kan ik alleen maar aanraden om op die termijn short te gaan, rustig af te wachten, en hun negativisme voor zichzelf te houden.MoreOrLess schreef: ↑28 december 2019, 03:57
Omdat die crash-believers niet juist weten wanneer de crash die ze verwachten zal plaats vinden.
Toch wel bizar dat al die bogleheads zo trots zijn op het feit dat ze hun emoties uitschakelen om te beleggen. Nooit timen, gewoon bijkopen; of beurzen nu hoog of laag staan.
Tegelijk schieten ze in een kramp en breekt het angstzweet hen uit, als iemand maar durft suggereren dat de beurzen misschien toch niet constant gaan stijgen.
Alsof het vermelden alleen al de vloek van Rascar Capac, of was het Montezuma, op de financiële markten zal afroepen.
Nu, het is al gezegd. De bogleheads zijn als een religieuze sekte. En waar religie is, is ook bijgeloof en onverdraagzaamheid.
Waar is mijn toverboek ... ah ja, bladzijde, bladzijde, ... 114.
Men neme de ogen van een pad die bij volle maan levend geroosterd is. Men brenge ze aan de kook met een blaadje laurier en 2 eetlepels alsemkruid. Men declareert pagina 87 van The Wealth of Nations (eerste uitgave) en voegt 10 gram gedroogde kattenhersens toe, van een zwarte kater, ...
Als het werkt zal de S&P 500 op 7 februari met 3,17% dalen, de start van een daling die in 2020 de IWDA met 43,3% zal doen dalen.
Ik zie kramp noch angstzweet.NTO schreef: ↑2 januari 2020, 14:12 Toch wel bizar dat al die bogleheads zo trots zijn op het feit dat ze hun emoties uitschakelen om te beleggen. Nooit timen, gewoon bijkopen; of beurzen nu hoog of laag staan.
Tegelijk schieten ze in een kramp en breekt het angstzweet hen uit, als iemand maar durft suggereren dat de beurzen misschien toch niet constant gaan stijgen.
Mocht dat kunnen lukken! Dan kan ik bijkopen met 43,3% korting om de komende 30 jaar verder te laten rijpen ...
Graag ook de link waar je je glazen bol gekocht hebt en waarom ik enige frustratie in je posts merk (sta je al een jaar aan de zijlijn en heb je reeds 36% stijging, zoals IWDA van Kerst tot Kerst deed, gemist?)
Ik lees dit nergens.NTO schreef: ↑2 januari 2020, 14:12Ja, op 7 februari.Atmosfeer schreef: ↑2 januari 2020, 13:17 Klopt, en bedankt voor de verdere toelichting. Sommige forumleden beweren echter zeker te weten dat de beurs in februari zal crashen. Hen kan ik alleen maar aanraden om op die termijn short te gaan, rustig af te wachten, en hun negativisme voor zichzelf te houden.
Toch wel bizar dat al die bogleheads zo trots zijn op het feit dat ze hun emoties uitschakelen om te beleggen. Nooit timen, gewoon bijkopen; of beurzen nu hoog of laag staan.
Het is zeker dat de beurs zal dalen, waarschijnlijk zal ik ook nog crashes meemaken. De datum van deze evenementen is niet te bepalen. Mijn portefeuille is opgebouwd rekening houdend met deze zekere onzekerheden. Een van de regels in mijn beleggingsplanning is herbalanceren, bij eventuele correctie/daling zal ik met een hoger aantal aandelen uit het dal komen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik zou zijn glazen bol niet kopen:Wimble schreef: ↑2 januari 2020, 16:04Mocht dat kunnen lukken! Dan kan ik bijkopen met 43,3% korting om de komende 30 jaar verder te laten rijpen ...
Graag ook de link waar je je glazen bol gekocht hebt en waarom ik enige frustratie in je posts merk (sta je al een jaar aan de zijlijn en heb je reeds 36% stijging, zoals IWDA van Kerst tot Kerst deed, gemist?)
NTO schreef: ↑8 februari 2019, 11:33 De voorbije dagen was ik al beginnen verkopen. De prognoses van de Europese Commissies van gisteren waren voor mij de trigger om vandaag alles te verkopen waar ik aan het afbouwen was. Het enige dat nog overblijft zijn enkele technologie en healthcare fondsen die het tot nu toe zeer goed gedaan hebben, en ook de turbulenties eind vorig jaar goed doorstaan hebben.
Nog 9% aandelen (ik kom van 70% begin 2018; 22% half september).
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Geld maakt niet gelukkig maar blij. De CASH van 2020 ?
Vanwaar de euforie van vandaag ? Spaarders die eindelijk het licht gezien hebben ? Toch opletten. Volgens marktenchat van De Tijd zijn de hoge koersen vooral het gevolg van de lage rente. Hou mijn hart vast als die plots zou stijgen.
Vanwaar de euforie van vandaag ? Spaarders die eindelijk het licht gezien hebben ? Toch opletten. Volgens marktenchat van De Tijd zijn de hoge koersen vooral het gevolg van de lage rente. Hou mijn hart vast als die plots zou stijgen.
Als de rente terug zou stijgen, volgt er wellicht een financieel armageddon. Niks zal nog veilig zijn. De schuldenputten van de overheden en centrale banken zullen dan een razendsnelle draaikolk naar beneden vormen.