De crash van 2020
TIP
Re: De crash van 2020
Als hun eigen gouden juweel niet meer voldoende is...Sebastiaan1985 schreef: ↑3 januari 2020, 08:08Niet alleen beleggers kopen goud he... Er zullen ook veel mannen/vrouwen zijn die hun eigen/partner/derden moeten paaien met een gouden juweel zeker
Als je momenteel edelmetaal wil kopen, kun je beter zilver kopen i.p.v. goud. Zilverprijs is wat achter gebleven in 2019.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Ik vind het helemaal niet gek dat NTO zijn aandelen afgebouwd heeft van 70% naar 9%. Ikzelf heb op een jaar tijd afgebouwd van 50 naar 15% (de meeste van mijn aandelen waren overgewaardeerd en de macro-economie gaat een mindere periode tegemoet). Particuliere beleggers kunnen dit, een hoog percentage cash aanhouden, in tegenstelling tot holdings en fondsen. En da's net een voordeel. Sommigen lenen om te beleggen in aandelen en besteden zo meer dan 100% van hun budget in aandelen. Dan pas denk ik van tjonge, tjonge... waar is die mee bezig.the_bishop schreef: ↑3 januari 2020, 03:31sjonge jonge, 9% aandelen, waar ben je dan nog mee bezig. niet meer met beleggen in ieder geval.
als ik nog maar zou afbouwen tot 50% mag het voor mijn part crashen zoveel het wil. en ik heb 2008-2009 vol op de kin meegemaakt, dus ik weet hoe pijnlijk een crash kan zijn.
s&p500 nooit meer lager gestaan dan die 9 februari 2019. paar maand later al 9% hoger, ondertussen al 20%.
er zijn er toch altijd die de markt moeten timen, terwijl al 10 jaar lang een hele stoet doemdenkerguru's bewijzen dat het niet mogelijk is.
een goede assetallocatie en je moet helemaal geen schrik hebben van dalingen.
9% aandelen kan daar misschien wel bijstaan... voor een 90plusser.
Op de beurs beleg je voor minimaal 10 jaar, anders blijf je er beter af tenzij je een gokker bent.rudipsycho schreef: ↑3 januari 2020, 09:07Ik vind het helemaal niet gek dat NTO zijn aandelen afgebouwd heeft van 70% naar 9%. Ikzelf heb op een jaar tijd afgebouwd van 50 naar 15% (de meeste van mijn aandelen waren overgewaardeerd en de macro-economie gaat een mindere periode tegemoet). Particuliere beleggers kunnen dit, een hoog percentage cash aanhouden, in tegenstelling tot holdings en fondsen. En da's net een voordeel. Sommigen lenen om te beleggen in aandelen en besteden zo meer dan 100% van hun budget in aandelen. Dan pas denk ik van tjonge, tjonge... waar is die mee bezig.the_bishop schreef: ↑3 januari 2020, 03:31
sjonge jonge, 9% aandelen, waar ben je dan nog mee bezig. niet meer met beleggen in ieder geval.
als ik nog maar zou afbouwen tot 50% mag het voor mijn part crashen zoveel het wil. en ik heb 2008-2009 vol op de kin meegemaakt, dus ik weet hoe pijnlijk een crash kan zijn.
s&p500 nooit meer lager gestaan dan die 9 februari 2019. paar maand later al 9% hoger, ondertussen al 20%.
er zijn er toch altijd die de markt moeten timen, terwijl al 10 jaar lang een hele stoet doemdenkerguru's bewijzen dat het niet mogelijk is.
een goede assetallocatie en je moet helemaal geen schrik hebben van dalingen.
9% aandelen kan daar misschien wel bijstaan... voor een 90plusser.
De vooruitzichten op de beurs zijn voor de komende 20 jaar volgens meerdere prognoses 6,5%/jaar voor Amerika en 5,5%/jaar voor Europa. Voor emerging markets is dit moeilijker te bepalen. Komt er in die 20 jaar een (of meerdere) correctie(s)? Normaal wel, maar daar lig ik niet wakker van. Ik denk dat die market timers daar wel vaak van wakker liggen ...
Ik vind het gewoon belachelijk dat er zijn die naar de grafiek van de beurs van de voorbije 20 jaar kijken en dan aan hun rechterteen voelen dat het nu wel eens tijd is dat de beurs in correctie gaat. Mocht het zo simpel zijn ...
Wel, het is menselijk. En nog niet half zo belachelijk als mensen die naar de grafiek kijken en gangen, plafonds, bodems, zoogdieren, theekopjes, oorlogen etc menen te zien.
Denk dat je de stijging van goud momenteel eerder moet zien als een vlucht uit cash ipv een vlucht uit aandelen. Zelfde geldt voor de stijging van aandelen, mij maak je niet wijs dat "betere?" economische vooruitzichten sinds begin 2019 een 30% stijging rechtvaardigen, er is gewoon te veel geld in de markt dat dan maar ergens in gedumpt wordt. Centrale banken blijven maar geld pompen terwijl de inflatie niet volgt, vroeg of laat zal de balans omslaan.
Er staat ook heel wat cash op de zijlijnen.
Investeringsreuzen staan klaar met 1.500 miljard dollar cash
.. Dat is 200 miljard dollar meer dan een jaar eerder en verdubbeling tegenover 2015.
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Wat ik me dan afvraag: als iemand zijn cash gebruikt om activa te kopen... dan komt die cash gewoon bij iemand anders te staan die er op zijn beurt iets mee moet doen. Hoezo los je het probleem van te veel cash op door dingen te kopen? Enkel kopen van de ECB heeft toch een effect?vortex schreef: ↑3 januari 2020, 10:49 Denk dat je de stijging van goud momenteel eerder moet zien als een vlucht uit cash ipv een vlucht uit aandelen. Zelfde geldt voor de stijging van aandelen, mij maak je niet wijs dat "betere?" economische vooruitzichten sinds begin 2019 een 30% stijging rechtvaardigen, er is gewoon te veel geld in de markt dat dan maar ergens in gedumpt wordt. Centrale banken blijven maar geld pompen terwijl de inflatie niet volgt, vroeg of laat zal de balans omslaan.
Iran en de moord op hun top generaal. Trump is nochtans isolationist maar nu is de lont aangestoken. Gok buiten zijn weten. Israel zit nu ook met de 'poepers (Brabants).
Wanneer ben je dan terug ingestapt?
In februari dacht je alvast nog dat de markt nog verder ging dalen terwijl het sinds je post niet meer lager is geweest.
Als markettimer moet je zowel de verkoop als de aankoopdatum goed hebben; niet makkelijk.
Ik heb mijn twijfels over markettimers die in feb 2019 aan het verkopen zijn, en ook begin 2018 verkocht heeft en dus in feb 2019, met veel cash zat en niet kocht. Het lijkt niet dat dit goede markettimers zijn.
Wanneer gaan jullie terug kopen? We staan nu 25% hoger dan begin 2018. Een volle 33% hoger dan tijdens de korrekties van 2019. Het zou mij verwonderen dat deze markttimers een beter rendement haalde dan de buy&hold belegger over dezelfde periode.
De kost van cash is even hoog voor particuliere beleggers dan voor institutionele beleggers. Je cash heeft gegarandeerd verlies tov de inflatie.
Ik heb mijn twijfels over markettimers die in feb 2019 aan het verkopen zijn, en ook begin 2018 verkocht heeft en dus in feb 2019, met veel cash zat en niet kocht. Het lijkt niet dat dit goede markettimers zijn.
Onderaan de grafiek van MSCI world van de laatste 2 jaar. Als ik het zo bekijk heeft de persoon hierboven vooral verkocht wanneer de beurs laag stond.rudipsycho schreef: ↑3 januari 2020, 09:07 Ik vind het helemaal niet gek dat [N] zijn aandelen afgebouwd heeft van 70% naar 9%. Ikzelf heb op een jaar tijd afgebouwd van 50 naar 15% (de meeste van mijn aandelen waren overgewaardeerd en de macro-economie gaat een mindere periode tegemoet). Particuliere beleggers kunnen dit, een hoog percentage cash aanhouden, in tegenstelling tot holdings en fondsen. En da's net een voordeel.
Wanneer gaan jullie terug kopen? We staan nu 25% hoger dan begin 2018. Een volle 33% hoger dan tijdens de korrekties van 2019. Het zou mij verwonderen dat deze markttimers een beter rendement haalde dan de buy&hold belegger over dezelfde periode.
De kost van cash is even hoog voor particuliere beleggers dan voor institutionele beleggers. Je cash heeft gegarandeerd verlies tov de inflatie.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 3 januari 2020, 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Dat zegt men al jaren. Bij dergelijke anomalieën is het nuttig na te gaan waarom dat zo is. Maar er is blijkbaar geen zinnig mens die op dit moment kan verklaren waarom de zilverprijs zo achterblijft ten opzichte van de goudprijs.
Omdat zilver vooral gebruikt wordt in de auto-industrie, goud vooral in luxe-artikelen
En de auto-industrie doet het door de handelsoorlogen etc relatief slecht
Minder vraag, lagere prijs
En de auto-industrie doet het door de handelsoorlogen etc relatief slecht
Minder vraag, lagere prijs
Heb niet gezegd dat er iets wordt opgelost hé, wel dat door het te veel aan cash de prijzen stijgen van zaken die mensen in ruil voor cash willen. Door zaken te kopen verdwijnt er inderdaad geen geld uit de markt, alleen de centraal banken kunnen geld uit de markt halen. Theoretisch althans, in de praktijk gaat zelfs het stopzetten van de geldpompen een stevige correctie veroorzaken, denk maar even terug aan de voorzichtige poging om de balans af te bouwen en de rente verhogingen in de VS in de loop van 2018.Picaro schreef: ↑3 januari 2020, 11:15Wat ik me dan afvraag: als iemand zijn cash gebruikt om activa te kopen... dan komt die cash gewoon bij iemand anders te staan die er op zijn beurt iets mee moet doen. Hoezo los je het probleem van te veel cash op door dingen te kopen? Enkel kopen van de ECB heeft toch een effect?vortex schreef: ↑3 januari 2020, 10:49 Denk dat je de stijging van goud momenteel eerder moet zien als een vlucht uit cash ipv een vlucht uit aandelen. Zelfde geldt voor de stijging van aandelen, mij maak je niet wijs dat "betere?" economische vooruitzichten sinds begin 2019 een 30% stijging rechtvaardigen, er is gewoon te veel geld in de markt dat dan maar ergens in gedumpt wordt. Centrale banken blijven maar geld pompen terwijl de inflatie niet volgt, vroeg of laat zal de balans omslaan.