29 jaar - Pensioensparen?
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Re: 29 jaar - Pensioensparen?
Kom op andere resultaten; mijn berekening houdt rekening met gemeentebelasting en rekent 1,65% (2 keer €7,5 en 0,12%) instapkosten en 0,12% uitstpkosten voor de ETF aan. Verder krijg je op een storting van €980 jaarlijks €315 terug, jaarlijks steek je dus €665 in pensioensparen, dat is ook het bedrag dat in de ETF gaat ter vergelijking.
Aannamen: pensioenspaarfonds en ETF beleggen in hetzelfde.
pensioenspaarfonds heeft een lopende kost van 1.25%, ETF heeft een lopende kost van 0.15%
Scenario 1:
pensioenspaarfonds brengt de volgende jaren 4,75% op - > ETF brengt de volgende jaren 5,85% op, hier brengt het fonds €5334 meer op
Scenario 2:
pensioenspaarfonds brengt de volgende jaren 0% op - > ETF brengt de volgende jaren 1,15% op, hier brengt het fonds €166 minder op
Vermits scenario 1 meer waarschijnlijk is, lijkt het mij duidelijk dat fiscaal pensioensparen zeker de moeite is, zelfs voor iemand die start op 29 jaar.
Aannamen: pensioenspaarfonds en ETF beleggen in hetzelfde.
pensioenspaarfonds heeft een lopende kost van 1.25%, ETF heeft een lopende kost van 0.15%
Scenario 1:
pensioenspaarfonds brengt de volgende jaren 4,75% op - > ETF brengt de volgende jaren 5,85% op, hier brengt het fonds €5334 meer op
Scenario 2:
pensioenspaarfonds brengt de volgende jaren 0% op - > ETF brengt de volgende jaren 1,15% op, hier brengt het fonds €166 minder op
Vermits scenario 1 meer waarschijnlijk is, lijkt het mij duidelijk dat fiscaal pensioensparen zeker de moeite is, zelfs voor iemand die start op 29 jaar.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: 29 jaar - Pensioensparen?
Heb de screensdumps hierboven aangepast:vortex schreef: ↑3 januari 2020, 17:05 Kom op andere resultaten; mijn berekening houdt rekening met gemeentebelasting en rekent 1,65% (2 keer €7,5 en 0,12%) instapkosten en 0,12% uitstpkosten voor de ETF aan. Verder krijg je op een storting van €980 jaarlijks €315 terug, jaarlijks steek je dus €665 in pensioensparen, dat is ook het bedrag dat in de ETF gaat ter vergelijking.
- Heb de gemeentetaks toegevoegd in het PSP scenario
- Heb de kosten voor de ETF x2 gedaan. - denk wel dat een belegger het bedrag van PSP zal toevoegen aan een bestaande transactie.
- vertrek wel van de 980 Euro initieel, de teruggave van 30%+7% gebeurt in het volgende jaar, en word in het intern rendement van het pensioensparen meegenomen.
Het verschil in intern rendement tussen beide word met deze aanpassingen kleiner, maar noch steeds in het voordeel van de ETF.
Mijn conclusies blijft dezelfde:
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.