Jobkorting
Re: Jobkorting
Dat zegt al genoeg:niet echt professioneelpol schreef:Daar konden ze geen antwoord op gevenlila schreef:
mvg,
Pol
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
Wij hebben (allebei ambtenaar vast benoemd) onze jobkorting net gehad bij het loon van maart. 500 euro is meegenomen, natuurlijk !!
We hebben er in februari Fortis aandelen van gekocht ....![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
We hebben er in februari Fortis aandelen van gekocht ....
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
Ik 'denk' dat de jobkorting hier ook aangekomen is. Denk, omdat m'n loon (voorlopig) slechts zo'n 100 á 150 EUR hoger uitvalt dan anders. Nu moet je wel weten dat ik in ploegen werk (premies) dus het is elke maand iets anders, en ik wordt fijntjes in 2 keer uitbetaald (als bediende), om ne mens nog wa te kl*ten: Het 'voorschot' ofwel zogezegd alles van de 1e t.e.m. de 25e (wat van geen kanten klopt) wordt op de 26e gestort, en dan de 5e van de volgende maand wordt "de rest" gestort, zogezegd voor de laatste dagen van de maand. Kan dus mijn geld al uitgeven vanaf de 26e maar pas 10 tot 15 dagen later weet ik wat m'n budget is...
Nog even wachten op de loonbrief voor bevestiging dus!
![Roll Eyes ::)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/rolleyes.gif)
"Maar mijn (halftijds) bruto is laag (minder dan 22.000€ maar ongeveer 16.000€ ) en heb vandaag mijn jobkorting ontvangen...173€ i.pv. de verwachte 300€. Volgens mijn personeelsdienst mogen ze niet negatief gaan in de afhouding bedrijfsvoorheffing en betekend dit voor mij dan 0€ bedrijfsvoorheffing februari 2009, maar slechts 173€ jobkorting.
mvg
Pol"
Ik weet een werkgever waar ze in zulke situaties desnoods, ook over de maanden maart en april die jobkorting spreiden.
Ik heb ook al gelezen dat er grensarbeiders een proces gaan aanspannen tegen de overheid, want zij krijgen die jobkorting( = VERKIEZINGSPROPAGANDA) niet.
M.i. hetzelfde als je bv. in Wallonie woont
mvg
Pol"
Ik weet een werkgever waar ze in zulke situaties desnoods, ook over de maanden maart en april die jobkorting spreiden.
Ik heb ook al gelezen dat er grensarbeiders een proces gaan aanspannen tegen de overheid, want zij krijgen die jobkorting( = VERKIEZINGSPROPAGANDA) niet.
M.i. hetzelfde als je bv. in Wallonie woont
3 formele voorwaarden voor directe belastingkorting (= jobkorting)
1. Je verdient met eerlijk werken uw dagelijks brood. (geen zwartwerk)
2. Je bent ingeschreven als inwoner van het Vlaams Gewest.
3. Je behaalt in 2009 een acitivteitsinkomen van minstens 5500 euro. Je activiteitsinkomen is je netto belastbaar jaarinkomen uit arbeid. Dit is maw je brutoloon verminderd met de sociale zekerheidsbijdragen en beroepskosten.
Toekenning van 250 of 300 euro per werkende (géén onderscheid in FT of PT)
Voor alle rechthebbenden gelden twee mogelijkheden:
• Je ontvangt 300 euro nettobelastingkorting bij een activiteitsinkomen van 5500 tot 22.000 euro in 2009.
• Je ontvangt 250 euro nettobelastingkorting bij een activiteitsinkomen van meer dan 22.000 euro in 2009.
Voor 2009 wordt de persoonlijke belastingkorting in principe automatisch verrekend in februari. Dat betekent dat je de korting op je loonbriefje van februari 2009 kunt terugvinden.
• • hoe
OPGELET:
Verrekening saldo in maart en/of april…!
Als je normale maandelijkse bedrijfsvoorheffing van februari niet volstaat om de jobkorting in één keer toe te passen, zal het saldo van de jobkorting verder verrekend worden in de bedrijfsvoorheffing van de maanden maart en/of april.
Het eventueel daarna nog resterend saldo wordt verrekend via het aanslagbiljet van 2010. ( =personenbelasting inkomsten 2009)
1. Je verdient met eerlijk werken uw dagelijks brood. (geen zwartwerk)
2. Je bent ingeschreven als inwoner van het Vlaams Gewest.
3. Je behaalt in 2009 een acitivteitsinkomen van minstens 5500 euro. Je activiteitsinkomen is je netto belastbaar jaarinkomen uit arbeid. Dit is maw je brutoloon verminderd met de sociale zekerheidsbijdragen en beroepskosten.
Toekenning van 250 of 300 euro per werkende (géén onderscheid in FT of PT)
Voor alle rechthebbenden gelden twee mogelijkheden:
• Je ontvangt 300 euro nettobelastingkorting bij een activiteitsinkomen van 5500 tot 22.000 euro in 2009.
• Je ontvangt 250 euro nettobelastingkorting bij een activiteitsinkomen van meer dan 22.000 euro in 2009.
Voor 2009 wordt de persoonlijke belastingkorting in principe automatisch verrekend in februari. Dat betekent dat je de korting op je loonbriefje van februari 2009 kunt terugvinden.
• • hoe
OPGELET:
Verrekening saldo in maart en/of april…!
Als je normale maandelijkse bedrijfsvoorheffing van februari niet volstaat om de jobkorting in één keer toe te passen, zal het saldo van de jobkorting verder verrekend worden in de bedrijfsvoorheffing van de maanden maart en/of april.
Het eventueel daarna nog resterend saldo wordt verrekend via het aanslagbiljet van 2010. ( =personenbelasting inkomsten 2009)
vind het een stomme regeling die jobkorting. Ik heb die al gehad, mijn vrouw al een stukje, volgende maand nog een stukje en maand erop nog een stuk zeker?
Ze zouden beter iedereen dat bedrag in 1keer geven. Heb iemand in de familie die parttime werkt, weinig verdient, gaat nog stuk krijgen in maart en in april en rest wordt verrekend via belastingen, dus pas in 2011 krijgen.
M.a.w mensen die weinig verdienen(en die dat geld kunnen gebruiken) moet wachtten op dat geld en mensen die goed verdienen (en dat geld eigenlijk niet nodig hebben) krijgen het direkt. Typisch Belgisch!!
Het is een leuk extra'tje die jobkorting maar ze zouden beter de nettolonen verhogen dan zouden de mensen terug beginnen consumeren. Nu spaart men veel (ik ook hoor...)
Ze zouden beter iedereen dat bedrag in 1keer geven. Heb iemand in de familie die parttime werkt, weinig verdient, gaat nog stuk krijgen in maart en in april en rest wordt verrekend via belastingen, dus pas in 2011 krijgen.
M.a.w mensen die weinig verdienen(en die dat geld kunnen gebruiken) moet wachtten op dat geld en mensen die goed verdienen (en dat geld eigenlijk niet nodig hebben) krijgen het direkt. Typisch Belgisch!!
Het is een leuk extra'tje die jobkorting maar ze zouden beter de nettolonen verhogen dan zouden de mensen terug beginnen consumeren. Nu spaart men veel (ik ook hoor...)