De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Oorlog is goed voor de Amerikaanse economie, hun wapen industrie en aanverwanten vertegenwoordigen een flink stuk van de markt. Ook hun olie gerelateerde bedrijven hebben profijt bij mogelijk lager aanbod uit het Midden Oosten, burger luchtvaart zal dan weer een nadeel ondervinden van duurdere olie en vrees voor aanslagen.
Dat je het allemaal niet moet overschatten. Ook het militaire budget is 1/10de van dat van Amerika. Als Amerika wil leggen ze Iran in 1 week plat ... blij dat er een wereldpolitie is als Amerika die de puntjes af en toe eens op de i zet. Ware veel erger mochten die extremisten hun gang kunnen gaan. Eigenlijk zouden de beurzen moeten stijgen.Yaris schreef: ↑5 januari 2020, 17:12Wat heeft het BBP ermee te maken? Oorlogen worden niet uitgevochten met BBP's. Iran is een groot land met een grote en jonge bevolking, gemotiveerde strijdkrachten, een uitgebreid netwerk van milities en veel invloed in het Midden-Oosten en machtige bondgenoten daarbuiten (Rusland, China en Turkije).
Wat ook een rol speelt is dat bij de aanloop naar een oorlog er veel onzekerheid in de markt zit. Dat hebben beleggers niet graag. Er zijn immers altijd nog pogingen om een oorlog te voorkomen.
Als de oorlog dan toch losbarst is er terug zekerheid in de markt, tenminste zolang er een duidelijk offensief is dat aan de winnende hand is. De aandeelkoersen stijgen. Als de oorlogskansen voortdurend keren zit er weer onzekerheid in de markt en dalen de koersen opnieuw.
Als de oorlog dan toch losbarst is er terug zekerheid in de markt, tenminste zolang er een duidelijk offensief is dat aan de winnende hand is. De aandeelkoersen stijgen. Als de oorlogskansen voortdurend keren zit er weer onzekerheid in de markt en dalen de koersen opnieuw.
Een open oorlog kan Iran niet winnen maar ze kunnen hun vijanden op andere manieren treffen, cfr. de aanslag op de internationale vredesmacht in Beiroet in 1983.
"De aanslag op de Amerikaanse barakken in Beiroet vond plaats op 23 oktober 1983. Tijdens de Libanese Burgeroorlog reden twee met explosieven geladen vrachtwagens in op barakken waar Amerikaanse en Franse soldaten, die behoorden tot een internationale vredesmacht, in gelegerd waren. Bij de aanslag verloren 299 mensen, waaronder 220 Amerikaanse mariniers en 58 Franse paratroopers, het leven. Verantwoordelijk voor de aanslag, met hulp van Iran, was de islamitische factie Hezbollah." (Wikipedia)
Een groter militair budget is geen garantie op een overwinning hé, in Afghanistan en Syrië hebben zijn ze alvast geen overwinning geboekt. Van Iran zullen ze ook verliezen, zelfs al wordt heel dat land platgelegd en elke militaire of godsdienstig leider uitgeschakeld, de overwinning haal je pas wanneer de tegenstander zich over geeft. Veel succes gewenst wat dat betreft. Het lijkt er in elk geval op dat de VS bij deze liquidatie al als verliezer uit de bus komt, aartsvijanden Irak en Iran vormen nu een front tegen de VS en sturen aan op volledige Amerikaanse terugtrekking. Let maar op, de VS gaat zijn controle en invloed over het Midden Oosten volledig kwijt spelen ten voordele van Rusland en China.
Dat de VS hun controle en invloed in het Midden-Oosten kwijtspelen moeten we niet erg vinden. Ze hebben er toch maar een potje van gemaakt. Overal waar ze zich moeiden was er daarna meer oorlog, chaos en geweld.
Ja, kijk maar naar WOII ... niet te naïef zijn a.u.b.
De Amerikanen van nu zijn niet meer de Amerikanen van 75 jaar geleden.
Zwakke reactie Yaris die bovendien nergens op gefundeerd is. Ieder land is anders na 75 jaar, maar zonder hen spraken wij nu Duits.
Nogmaals wees blij dat er iemand (of een land) is die dergelijke dictaturen een beetje tracht in te tomen.
Denk je dat je dergelijke personen anders op een of andere manier eerlijk kan berechten? Die zitten in hun gouden kooi waar je op geen enkele andere manier aankan.
Nogmaals wees blij dat er iemand (of een land) is die dergelijke dictaturen een beetje tracht in te tomen.
Denk je dat je dergelijke personen anders op een of andere manier eerlijk kan berechten? Die zitten in hun gouden kooi waar je op geen enkele andere manier aankan.
“We zijn met 80 miljoen Iraniërs, als ieder van ons één dollar opzij legt, zullen we 80 miljoen dollar hebben, en kunnen we gelijk wie belonen die ons het hoofd van Trump brengt”
https://www.hln.be/nieuws/buitenland/ir ... ~ac19a3f7/
Dat is andere koek dan de aktie voor baby Pia.
Haelewyn, waar ben je ?
https://www.hln.be/nieuws/buitenland/ir ... ~ac19a3f7/
Dat is andere koek dan de aktie voor baby Pia.
Haelewyn, waar ben je ?
Om de dag erna een raket op uw huis te krijgen
Gok dat Iran eerder doelen in Israel zal aanvallen dan VS-bases.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Komkom, niet overdrijven. De soennieten in Irak haten hun sjiietische landgenoten zo mogelijk nog meer dan de Amerikanen. De sjiieten daar delen hun haat tegen de soennieten met hun geloofsbroeders in Iran, maar dit zijn dan weer Arabieren. Perzen minachten Arabieren, Arabieren haten niet-Arabieren.
Ik ben er niet zeker van als de Amerikanen dat erg gaan vinden, ze zijn mede dankzij de fracking veel minder energie-afhankelijk van het buitenland, en al zeker niet van het Midden-Oosten.
Europa daarentegen ...
Moest ik een VS-burger zijn ( spijtig genoeg niet), ik laat ze hun millennia-oude vetes zelf uitvechten.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
-
- Hero Member
- Contacteer:
Afshin Ellian is niet bepaald mijn favoriet – na jarenlang zijn mening te hebben gelezen -. Ieder zijn mening uiteraard, maar hij is pro Israël, ( zou ik ook zijn wanneer ik jood ik zou zijn ) en tevens is hij natuurlijk ook pro USA en Saudi Arabia. En daar heb ik een andere mening over ( maar goed wie ben ik! )
Ben wel eens in Iran geweest, en de mensen in Iran zijn het echt niet eens met het beleid in Iran. Maar ze zijn het nog minder eens met inmenging. Ik denk dat geen enkele Belg een inmenging wil van zowel Frankrijk als Nederland, toch?
Dus stel u voor uw leiders worden plotseling vermoord. Ondanks dat u die leiders niets vond, weet ik zeker dat u in verzet gaat. U bepaalt, niet het buitenland.
Uiteraard zal het goed voor de aandelen zijn, maar dat gaat me echt te ver.
Vergeet niet, dat een ander groot land ( lees USA ) een ander groot leider heeft vermoord. Ik zou niet graag in zijn schoenen willen staan. Voorlopig zal het nog goed gaan, maar het lijkt mij – wie ben ik – dat er represailles zullen komen.
En wellicht wordt de leider van USA nog eens herverkozen. Het moet niet gekker worden! ( Het is jammer dat er geen andere optie is ). Maar voor uw aandelen is het goed; wees wel op tijd om ze te verkopen!
Politiek gezien gaat het uiteraard over macht: maar om in detail te treden:
Soennieten versus Sjiieten. En beiden zijn niet mals.
Overigens er zijn genoeg niet praktiserende moslims, evenveel als niet praktiserende katholieken, protestanten, joden, hindu’s, etc…Als we elkaar op geloof gaan aanvallen…dan zijn wij terug bij af.
Ben wel eens in Iran geweest, en de mensen in Iran zijn het echt niet eens met het beleid in Iran. Maar ze zijn het nog minder eens met inmenging. Ik denk dat geen enkele Belg een inmenging wil van zowel Frankrijk als Nederland, toch?
Dus stel u voor uw leiders worden plotseling vermoord. Ondanks dat u die leiders niets vond, weet ik zeker dat u in verzet gaat. U bepaalt, niet het buitenland.
Uiteraard zal het goed voor de aandelen zijn, maar dat gaat me echt te ver.
Vergeet niet, dat een ander groot land ( lees USA ) een ander groot leider heeft vermoord. Ik zou niet graag in zijn schoenen willen staan. Voorlopig zal het nog goed gaan, maar het lijkt mij – wie ben ik – dat er represailles zullen komen.
En wellicht wordt de leider van USA nog eens herverkozen. Het moet niet gekker worden! ( Het is jammer dat er geen andere optie is ). Maar voor uw aandelen is het goed; wees wel op tijd om ze te verkopen!
Politiek gezien gaat het uiteraard over macht: maar om in detail te treden:
Soennieten versus Sjiieten. En beiden zijn niet mals.
Overigens er zijn genoeg niet praktiserende moslims, evenveel als niet praktiserende katholieken, protestanten, joden, hindu’s, etc…Als we elkaar op geloof gaan aanvallen…dan zijn wij terug bij af.
Op weg naar een salamicrash? Elke dag gaat er 0,50% of meer af.