Holdings
TIP
Re: Holdings
Dank voor de reply maar hoe komt dan dat eind vorig jaar bij de correctie Sofina nauwelijks daalde terwijl Brederode toen wel onderuit ging met de rest van de beurs? Zou het niet eerder omgekeerd moeten zijn volgens jouw redenering? Nogmaals dank.jonie schreef: ↑5 december 2019, 09:05 Sofina & Brederode volgen al verschillende jaren hetzelfde traject
Maar Sofina is intussen al enkele jaren, door de klanten van de bakker ontdekt (die géén buy and hold strategie op een defensief aandeel toepassen…)
Sofina springt altijd eerst omhoog en daarna volgt Brederode (zie de afgelopen 6 jaar)
Bij een kleine beursdip, zakt Sofina een beetje, door die klanten van de bakker en Brederode heeft nog geen klanten van de bakker.
Mee eens. Ik heb dit aandeel gekocht nadat het hier op het forum gesignaleerd werd en heb er een redelijke koerswinst mee behaald, maar ik denk ook dat het vet nu wel van de soep is. Dit aandeel heeft meegesurft op de private equity boom en het zou goed kunnen dat de grenzen daar in zicht beginnen te komen.Mojo schreef: ↑6 december 2019, 13:33 Als men de Partners Group holding nu in de picture zet is men goed op tijd. Ik heb dit hier al enkele jaren geleden gepost en de beste returns liggen volgens mij achter ons. De partners Group holding heeft vandaag een totaal andere interne structuur dan enkele jaren geleden.
Partners Group hoort wat mij betreft ook niet thuis in dit topic over holdings, maar dat heb ik al eerder aangegeven.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Dank je wel Jonie; duidelijke uitleg; in het vervolg ga ik alleen nog maar naar de slager!jonie schreef: ↑5 december 2019, 09:05Sofina & Brederode volgen al verschillende jaren hetzelfde trajectNikki01 schreef: ↑4 december 2019, 20:30
Toen gisteren de gehele beurs daalde, viel me ook al op dat Brederode als één van de enige een half procent steeg en maandag hield die ook veel beter stand dan de rest van de beurs.
Heeft iemand daar een verklaring voor gezien ik hier in de draad lees dat Brederode toch eerder als offensieve holding gezien wordt en bvb Sofina eerder defensief, terwijl die laatste wel met de rest onderuit ging.
Alvast bedankt.
Maar Sofina is intussen al enkele jaren, door de klanten van de bakker ontdekt (die géén buy and hold strategie op een defensief aandeel toepassen…)
Sofina springt altijd eerst omhoog en daarna volgt Brederode (zie de afgelopen 6 jaar)
Bij een kleine beursdip, zakt Sofina een beetje, door die klanten van de bakker en Brederode heeft nog geen klanten van de bakker.
Verder begreep ik niets van de ophef van Partners Group Ag Holding! Mis ik iets, begrijp ik het niet, of waar gaat het nou precies over? Wellicht zou meer uitleg prettig zijn? The insiders zullen het wel weten....helaas ben een leek.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Nav van Sonae is hoog. De holding geeft een prima dividend. Maar het blijft hangen tussen 00.82 en 00.95, althans zolang ik het volg. Ik ben dus tot de conclusie gekomen dat NAV niet alles verteld. Brederode; analisten: Euro 65,00 verkopen. Behalve een analist. Kijk waar het nu staat. M.a.w. er is geen touw aan te trekken. Hoe dan ook lijkt mij Brederode een meer veilige optie dan Sonae, die ik overigens ook niet verkoop; vanwege het dividend.
Gbl...waar is Belca? Ik koop bij wanneer ze weer rond Euro 85 staan.
Dat doe ik omdat ik niet beter weet dan Gbl...of enige andere holding.
Barron's top 10 voor 2020 : Berkshire hathaway is goedkoop,heeft nog een inhaalbeweging te goed.
Ook opvallend: Shell.Volgens de betreffende analist 50% opwaarts potentieel,wat interessant is voor Brederode.
https://www.beursduivel.be/Column/49076 ... -2020.aspx
Ook opvallend: Shell.Volgens de betreffende analist 50% opwaarts potentieel,wat interessant is voor Brederode.
Buy and Hold(ing) belegger:Berkshire Hathaway,Brederode,GBL,Ackermans,Hal Trust,Sofina,Dieteren,Alphabet.
Inderdaad opvallend. Die analist heeft blijkbaar nog niet gehoord van klimaatverandering, CO2 heffingen en dergelijke. Ik heb zelf al jaren aandelen Shell, maar dat is puur voor het dividend en om nostalgische redenen. Een belangrijke koersstijging verwacht ik hier niet meer van.
Verder zou de impact op Brederode zeer beperkt zijn.
De Tijd heeft net een overzicht gepubliceerd van de bestpresterende holdings in 2019.
D'Ieteren staat op een eervolle derde plaats met 90% rendement, na de energieholdings Bonheur en Cosan.
Brederode staat ook nog net in de top 10 met 48% rendement.
D'Ieteren staat op een eervolle derde plaats met 90% rendement, na de energieholdings Bonheur en Cosan.
Brederode staat ook nog net in de top 10 met 48% rendement.
Alhoewel ikzelf Brederode heb, blijf ik me vragen stellen over de waardering van holdings en meerbepaald de (fluctuerende) korting. Lange tijd had Brederode een korting van 20% ofzo dacht ik en dat is nu volledig teruggelopen tot in de single digits.
Zou het niet eenvoudiger zijn dat men (zoals bij equity fondsen) de NAV van een holding zo goed mogelijk bepaald en aan die waarde handelt. Dat ganse gedoe met die décote maakt het toch bijzonder ingewikkeld en al zeker als die korting bijzonder gaat fluctueren zoals bij bvb Brederode. Dan wordt het toch quasi onmogelijk om goed in te schatten of het correct gewaardeerd is of zie ik iets over het hoofd?
Zou het niet eenvoudiger zijn dat men (zoals bij equity fondsen) de NAV van een holding zo goed mogelijk bepaald en aan die waarde handelt. Dat ganse gedoe met die décote maakt het toch bijzonder ingewikkeld en al zeker als die korting bijzonder gaat fluctueren zoals bij bvb Brederode. Dan wordt het toch quasi onmogelijk om goed in te schatten of het correct gewaardeerd is of zie ik iets over het hoofd?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Uw vraag gaat mij te diep. Maar zover ik weet en heb kunnen analyseren, zou ik toch bij holdings blijven.Nikki01 schreef: ↑7 januari 2020, 18:26 Alhoewel ikzelf Brederode heb, blijf ik me vragen stellen over de waardering van holdings en meerbepaald de (fluctuerende) korting. Lange tijd had Brederode een korting van 20% ofzo dacht ik en dat is nu volledig teruggelopen tot in de single digits.
Uiteraard zult u veel missen wanneer de markt omhoog gaat, maar wanneer de markt omlaag gaat zult u ook niet zoveel verliezen.
Het is maar wat u wil; het gemiddelde is al meer dan genoeg toch? Fondsen zijn ook een optie maar wees bewust dat de banken er meer aan verdienen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Carnaygee schreef: ↑18 december 2019, 08:46 Barron's top 10 voor 2020 : Berkshire hathaway is goedkoop,heeft nog een inhaalbeweging te goed.
Carnaygee schrijft niet vaak maar laat rustig weten. Ik volg hem of haar niet, maar ik luister wel!
Luxempart is een holding die het overgrote deel van haar portefeuille aanhoudt in niet beursgenoteerde bedrijven (Duitsland, Frankrijk, België, Luxemburg). Sofina houdt een 6% van de aandelen aan van deze holding die op de beurs van Luxemburg noteert. De koers is vrij stabiel en schommelt rond de 53.
De historische korting schommelt rond de 33%.
https://www.tijd.be/ondernemen/algemeen ... allery=0-0
Gebrek aan transparantie omwille van het niet gedoteerde investeringen en beperkte liquiditeit verantwoordt de korting. Nu als ik een van de zeldzame persberichten lees, heb ik de indruk dat in 2019 toch enkele mooie meerwaarden gerealiseerd.
https://www.luxempart.lu/wp-content/upl ... 019-vf.pdf
De historische korting schommelt rond de 33%.
https://www.tijd.be/ondernemen/algemeen ... allery=0-0
Gebrek aan transparantie omwille van het niet gedoteerde investeringen en beperkte liquiditeit verantwoordt de korting. Nu als ik een van de zeldzame persberichten lees, heb ik de indruk dat in 2019 toch enkele mooie meerwaarden gerealiseerd.
https://www.luxempart.lu/wp-content/upl ... 019-vf.pdf
Dus omdat zo'n holding in feite wat "schimmig" is en je in feite een zwarte doos koopt waarvan je niet echt weet wat erin zit, dat verantwoordt dan een korting?
Begrijp me niet verkeerd, maar maakt dat al die holdings geen vreemde beleggingen. Een décote wordt dus gerechtvaardigd doordat waarin men investeert niet echt transparant is. Geef toe dat dit niet echt vertrouwen wekt, zie ook mijn bemerking hierboven over bvb Brederode en het concept van kortingen bij holdingen in het algemeen tov NAV notering bij fondsen.
PS. @Jozefien Ik koop zeker geen bankfondsen want die deugen inderdaad niet maar zit oa. in fondsen zoals Fundsmith Equity (zoals ondertussen velen hier blijkbaar) wat bij de meeste brokers te krijgen is.
Als je niet goed begrijpt wat een Holding is koop ze dan niet.Nikki01 schreef: ↑7 januari 2020, 23:18Dus omdat zo'n holding in feite wat "schimmig" is en je in feite een zwarte doos koopt waarvan je niet echt weet wat erin zit, dat verantwoordt dan een korting?
Begrijp me niet verkeerd, maar maakt dat al die holdings geen vreemde beleggingen. Een décote wordt dus gerechtvaardigd doordat waarin men investeert niet echt transparant is. Geef toe dat dit niet echt vertrouwen wekt, zie ook mijn bemerking hierboven over bvb Brederode en het concept van kortingen bij holdingen in het algemeen tov NAV notering bij fondsen.
PS. @Jozefien Ik koop zeker geen bankfondsen want die deugen inderdaad niet maar zit oa. in fondsen zoals Fundsmith Equity (zoals ondertussen velen hier blijkbaar) wat bij de meeste brokers te krijgen is.
Bij het kopen van Holdings moet je meer je huiswerk doen dan bij beleggingsfondsen, maar als je dat goed doet levert het ook meer op.
Ik handel/beleg al vele jaren in Holdings en het bevalt me uitstekend.
Gebrek aan transparantie bij LUXP betekent dat ze enkel 2 keer per jaar een korte update geven en dat de meeste van hun investeringen niet dagelijks noteren op een beurs waar vraag en aanbod de prijs bepalen. Niet bepaald mijn definitie van schimmig.
En als "mr Market" dan een waarde toekent die lager ligt dan de werkelijke waarde noemen sommige dit dan value. Het is maar hoe je het bekijkt.
En als "mr Market" dan een waarde toekent die lager ligt dan de werkelijke waarde noemen sommige dit dan value. Het is maar hoe je het bekijkt.
@Joost1000
@ Phjo01
Misschien had ik me verkeerd uitgedrukt maar ik twijfel niet zozeer aan de competentie van bvb Brederode gezien ik er zelf in beleg. Mij ging het meer hoe je de beurswaardering ervan correct moet inschatten en dat was de enige reden waarom ik de vergelijking maakte met bvb Fundsmith Equity. Daarvan weet je dat het steeds noteert aan de NIW van de onderliggende waarden maar bij holdings heb je niet alleen dat die meestal aan een korting noteren, maar wordt het niet helemaal onwerkbaar als die korting ook nog eens serieus kan fluctueren? Meestal zat het bij Brederode rond de 20% en nu dus maar enkele percent. Staat het dan te duur of hoe kan je de waardering ervan dan het beste inschatten?