Holdings
TIP
Re: Holdings
Je kan het profiel van Brederode ten tijde van de 20% décôte (klassieke industrieën zoals energie en banken) niet echt vergelijken met nu (veel meer private equity). Ook GBL is die ommezwaai aan het maken.
Brederode is in 2019 48% gestegen - goedkoop staat het aandeel dus niet. Maar kwaliteit & continuïteit heeft zijn prijs. Als je overweegt om in te stappen zou ik het in stapjes doen -> komt er een beurscorrectie dan heb je tenminste niet je volledige positie aangeschaft in de buurt van de all time high koers.
Brederode is in 2019 48% gestegen - goedkoop staat het aandeel dus niet. Maar kwaliteit & continuïteit heeft zijn prijs. Als je overweegt om in te stappen zou ik het in stapjes doen -> komt er een beurscorrectie dan heb je tenminste niet je volledige positie aangeschaft in de buurt van de all time high koers.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Tussendoor: Voor de investeerders in Fundsmith kan deze video van de (zeer aimabele) Ramin interessant zijn:
https://www.youtube.com/watch?v=IFQxHCL9CHs
Kort: zal het fonds blijven preteren zoals het deed? Antwoord: nee.
Die video dateert van 2017. Ondertussen heeft Fundsmith in 2017, 2018, 2019 opnieuw beter gedaan dan de MSCI World. Denk dat ik meer vertrouwen heb in de competentie van Fundsmith en Brederode dan één of andere youtube guru met wat statistiekjes.troglodytes schreef: ↑8 januari 2020, 14:54 Tussendoor: Voor de investeerders in Fundsmith kan deze video van de (zeer aimabele) Ramin interessant zijn:
Fundsmith heeft het in 2019 wel slechter gedaan dan zijn benchmark MSCI ACWI growth (althans volgens morningstar).
Dat profiel van Brederode is al zeker zo'n 10 jaar niet noemenswaardig veranderd, dus ik denk dat de huidige hoge notering (of lage décôte) meer te maken heeft met de perceptie van de markt en de huidige waardering voor holdings zoals Brederode met een mooie track record en een interessante portefeuille private equity.
Als je de videos van Fundsmith op Youtube bekijkt zal je zien dat ze de MSCI ACWI World als benchmark gebruiken. Fout dus van morningstar om hen te willen vergelijken met een andere benchmark.
Ze investeren vooral in groeibedrijven dus benchmark van morningstar lijkt me juister.
Eind 2018 ging die benchmark 20% onderuit terwijl Fundsmith minder dan de helft. Zulke benchmarks zijn dus redelijk zinloos en doen er verder niet toe. Denk dat je eerder niet kan verdragen dat Fundsmith beter doet dan IWDA die je hier in quasi elke draad probeert te slijten.
Dreamy, ik ga je niet tegenspreken, maar ik heb reeds >20 jaar Brederodes in portefeuille en kan dus terugblikken over een langere periode waarin ik het aandeel van nabij opvolg want het gaat niet over 100 of 200 aandelen.
Ik heb de fameuze dividend knip in 2003 (als mijn geheugen me niet bedriegt) meegemaakt, een halvering, conservatief beleggersland stond in rep en roer...
Met actief beleggen kan je een hogere return halen dan door buy and hold te beleggen in de klassieke Belgische holdings, maar als je voor jezelf je huiswerk maakt in functie van je risico profiel kan je door in deze holdings te beleggen toch een mooi rendement halen zonder veel kopzorgen over je portefeuille.
Ik heb de fameuze dividend knip in 2003 (als mijn geheugen me niet bedriegt) meegemaakt, een halvering, conservatief beleggersland stond in rep en roer...
Met actief beleggen kan je een hogere return halen dan door buy and hold te beleggen in de klassieke Belgische holdings, maar als je voor jezelf je huiswerk maakt in functie van je risico profiel kan je door in deze holdings te beleggen toch een mooi rendement halen zonder veel kopzorgen over je portefeuille.
Wat het fonds in 2018 deed is van weinig belang voor de Belgische belegger.Nikki01 schreef: ↑8 januari 2020, 18:47Eind 2018 ging die benchmark 20% onderuit terwijl Fundsmith minder dan de helft.
Zulke benchmarks zijn dus redelijk zinloos en doen er verder niet toe.
Denk dat je eerder niet kan verdragen dat Fundsmith beter doet dan IWDA die je hier in quasi elke draad probeert te slijten.
De Belgische belegger kon dit fonds pas aankopen vanaf midden vorig jaar.
Zoals zo vele keren in het verleden: de fondsindustrie start vele fondsen en laat ze een reeks jaren lopen. Als een fonds goede resultaten had in het verleden word het naar de markt gebracht. Niet lang nadat het fonds toegankelijk word voor de individuele belegger, presteert het fonds veel minder goed dan voordien.
Dus nee Fundsmith doet niet beter dan zijn index, zelfs meer Fundsmith deed zelf niet beter dan zijn index.
en dit is dubbel opmerkelijk omdat de strategie van large cap growth het vorig jaar wel beter deed dan de neutrale aanpak.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Welke index? Fundsmith vergelijkt zichzelf met de MSCI World Index en haalde over de afgelopen 10 jaar vrijwel het dubbele rendement van die index.
Dit heeft overigens niets met holdings te maken en hoort dus eigenlijk elders thuis.
Back on topic: ik beleg ook al jaren in de klassieke Belgische holdings en ga er nog steeds vanuit dat holdings als Brederode en Sofina wel degelijk in staat zijn om het beter te doen dan de gemidddelde belegger en om over een langere periode de index te verslaan.VTEC schreef: ↑9 januari 2020, 00:03 Met actief beleggen kan je een hogere return halen dan door buy and hold te beleggen in de klassieke Belgische holdings, maar als je voor jezelf je huiswerk maakt in functie van je risico profiel kan je door in deze holdings te beleggen toch een mooi rendement halen zonder veel kopzorgen over je portefeuille.
Als ik dit zo lees zit er nog veel opwaarts potentieel in de beurskoers van Sofina,althans volgens mijn -bescheiden- mening:
https://www.tijd.be/tech-media/technolo ... 97823.html
https://www.tijd.be/tech-media/technolo ... 97823.html
Buy and Hold(ing) belegger:Berkshire Hathaway,Brederode,GBL,Ackermans,Hal Trust,Sofina,Dieteren,Alphabet.
Denken jullie dat Sofina nu een inhaalbeweging gaat doen naar Brederode toe? Historisch doen ze vaak haasje over met mekaar maar er is niet echt een lijn in te krijgen. Mss nu moment om Sofina toe te voegen? Graag jullie mening.
En je kan Fundsmith al jaren aankopen, er zijn andere brokers dan MeDirect..