Beleggen, hoe begin je er aan?
TIP
Re: Beleggen, hoe begin je er aan?
Het was een reactie op de vraag van ThibautD, die er net boven staat.
Hij had net een Keyplan aangemaakt en wou de datum kunnen veranderen. Zowat het enige wat je aan een Keyplan niet kan wijzigen.
Hij had net een Keyplan aangemaakt en wou de datum kunnen veranderen. Zowat het enige wat je aan een Keyplan niet kan wijzigen.
Altijd de grenzen opzoeken é.
Nu eens zien wat we naast dat keyplan gaan zetten. Ik dacht, zoals eerder al vermeld aan ETF's maar ga eens kijken wat de beste oplossing is. Waarschijnlijk een aankoop per 6 of 12 maanden om de kosten te beperken.
Met die 2 verschillende beleggingen ben ik dan eens benieuwd wat het vershcil op termijn zal opleveren.
-
- Jr. Member
Ik had nogal een uitgebreide portefeuille van een 30-tal lijntjes, waarvan er een aantal al geruime tijd in het rood staan (bpost,vandevelde,rtl). Lang heb ik gehoopt dat deze zich zouden herstellen, doch blijkbaar blijven die rood. Heb dan eindelijk de moed bij elkaar geraapt en alles wat rood zag, verkocht. Ondanks dat sommige wel een goed dividend uitkeerden, bpost bevoorbeeld. Maar toch verkocht aan marketprijs. Ik zet alles om in iwda-etf's. Nu maar hopen dat dat blijft stijgen. In de toekomst zou ik wel vlugger verkopen als een aandeel in het rood gaat.
- Welke getallen ga je gebruiken om de vergelijking te maken?
- Opletten dat je appelen met appelen vergelijkt. Je resultaat op die toekomstige datum zal voor meer dan 3/4 bepaald zijn door de algemene evolutie van de markten en de gekozen "asset allocatie" (een portefeuille van mixfondsen zal een ander resultaat hebben dan een portefeuille van aandelenfondsen. De portefeuilles zijn niet vergelijkbaar. )
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ooit gaat het dalen. Wat ga je dan doen?YelitBiros schreef: ↑17 december 2019, 11:40 Ik had nogal een uitgebreide portefeuille van een 30-tal lijntjes, waarvan er een aantal al geruime tijd in het rood staan (bpost,vandevelde,rtl). Lang heb ik gehoopt dat deze zich zouden herstellen, doch blijkbaar blijven die rood. Heb dan eindelijk de moed bij elkaar geraapt en alles wat rood zag, verkocht. Ondanks dat sommige wel een goed dividend uitkeerden, bpost bevoorbeeld. Maar toch verkocht aan marketprijs. Ik zet alles om in iwda-etf's. Nu maar hopen dat dat blijft stijgen. In de toekomst zou ik wel vlugger verkopen als een aandeel in het rood gaat.
Je leest nogal eens wat op het internet
Maandag bereikte de ishares MSCI world een nieuwe top van 55,36 Euro; zakken onder de 50 Euro zou minstens al een officiele correctie vragen.Jozefien1969 schreef: ↑16 december 2019, 20:49 Ik spreek nu voor mezelf. We gokken er maar op los! Al moet ik zeggen dat BH47short, gelijk heeft wanneer de beurs omhoog gaat. Mijn complimenten BH47short. Ik heb de ETF wel verkocht. Koop die ETF opnieuw aan rond Euro 50. Verder ben ik een serieuze beleggen die af toe ook een tango wil dansen.
Gemiddeld, als we naar de volledige geschiedenis van de aandelenmarkten kijken, is er een correctie (-10%) per 12 maanden. Naar het verleden kijkend was er een beermarkt (-20%) elk 3 jaar of zo, gemiddeld was de marktdaling dan iets meer dan 1/3, soms dieper tot meer dan 50%. Sinds de laatste crash, beperkten de dalingen zich tot correcties in 2011,2015,2016,2018 (2x).
Er zal zeker een nieuwe correctie komen, niemand weet wanneer. De vraag is: hoeveel zal de markt nog stijgen voor de volgende correctie?
Ja, je kan ook de markt proberen te timen door in en uit te stappen met fondsen. Idealiter had je dan moeten verkopen begin januari 2018 terug aankopen begin februari, verkopen begin oktober en aankopen eind december. Dit jaar is de beurs nog niet series gedaald, de betere markettimer zit nu al zo'n 51 weken in de markt en heeft op dat stuk een winst van zo'n 35%.
Breed gespreide indexfondsen worden meestal gebruikt in een buy en hold strategie. De belegger manage-t zijn risiso door een goede mix van beleggingen voor de groei (aandelen) met beleggingen voor stabiliteit (obligaties, cash, ... ).
In een 50/50 portefeuille is een correctie van de aandelenmarkt maar een daling van 5%, in een beermarkt daalt de portefeuille met 10% en bij herhaling van de crash van 2008 daalt de portefeuille met 25%.
Ja je kan fondsen ook
Rekening houdend met alle correcties en crashes heeft een belegger in de brede aandelenmarkt, het volgende resultaat gehaald.
1 jaar 24,5%
2 jaar 10,9%
3 jaar 9,7%
5 jaar 10,6%
10 jaar 12,4%
15 jaar 8,3%
20 jaar 4,3%
25 jaar 7,9%
30 jaar 6,9%
Dit zijn dus de resultaten met alle alle crashes en correcties inbegrepen.
Cash brengt niets op, de markettimer heeft een "cash-drag" in zijn portefeuille op de momenten dat zijn beleggingen in cash zijn. Om de risicopremie van aandelen te ontvanen moet je wel het risico van de aandelen nemen.
Regelmatig was er weer een discussie op het forum ivm het uitstellen van je investment "omdat de beurs hoog staat". Beleggers lijken niet te beseffen dat er een kost is aan het bijhouden van cash en het uitstellen van je beleggingen tot een beter moment. Ze vergeten dat cash "niets" opbrengt.
Hier is een vergelijking tussen verschillende strategien
Contexts;
Elk haalde met deze buy-and-hold strategie een mooie winst.This is the story of three friends, Tiffany, Brittany and Sarah who saved and invested in the US stock market over the last 40 years (1979-2019). All three saved $200 of their income per month for 40 years for a total of $96,000 each. But after 40 years they all ended up with different amounts based on their investment strategies. Tiffany, Brittany and Sarah all knew the value of buying and holding. And they all invested in the same thing: an S&P 500 index fund. Once they bought, they never sold and always reinvested dividends. But they had different strategies about when to jump into the market.
- Tiffany Top invests at the top of the market
- Brittany Bottom invests at the bottom of the market
- Sarah Steady auto-invests every month
Maar de resultaten misschien niet wat de leden van dit forum verwachtten.
https://www.personalfinanceclub.com/how ... he-market/Amount Saved/Invested: $96,000 each
Investment: Buy and hold an S&P 500 index fund
Tiffany (worst timing in the world - kopen op de pieken): $663,594
Brittany (best timing in the world - kopen op de bodems): $956,838
Sarah (auto invests monthly): $1,386,429
Om het resultaat van de regelmatige buy en hold belegger te evenaren moet de market timer niet enkel de aankopen goed kunnen timen zoals Brittany hierboven, de markettimer moet ook zijn verkopen zo kunnen timen om nog een extra 30% rendement te halen. Enkel in dat geval zou de markttimer beter gedaan hebben dan de regelmatig buy en hold belegger. ... niet makkelijk.
edit: toevoeging van extra info
Laatst gewijzigd door B7H4long op 18 december 2019, 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik ben het zeker eens dat marktiming veel meer vergt dan grafiekjes vergelijken, en dat dat dus voor de niet-professionals in de meeste gevallen niets zal opbrengen.
Maar met die bovenstaande resultaat hoort toch een stevige kanttekening: de "beste" timing moet per definitie leiden tot het hoogste rendement, puur en simpel. Als er echt 200 dollar per maand wordt opzijgezet (niet per se geïnvesteerd) kan dit logischerwijs niet, want dan is de maandelijkse auto invest instap beter getimed dan de best timing in the world. Buy and hold combineren met markttiming lijkt me ook gewoon tegenstrijdig: als je niet kan uitstappen kan je de helft dus al niet timen en wordt het een uitputtingsrace met veel te strenge kantlijnen.
Ik ben de link niet gevolgd, dus mss staat daar de verklaring, maar dit doet wel fel af aan de sterkte van je argument.
Ik wil hiermee alleen maar zeggen dat als je iets vergelijkt, je het ineens goed moet doen, en niet halfslachtig een onrealistische situatie schetsen.
Bedankt voor je reaktie - ik heb een kleine toevoeging gedaan aan mijn post.rubenvb schreef: ↑18 december 2019, 13:28
Ik ben het zeker eens dat marktiming veel meer vergt dan grafiekjes vergelijken, en dat dat dus voor de niet-professionals in de meeste gevallen niets zal opbrengen.
Maar met die bovenstaande resultaat hoort toch een stevige kanttekening: de "beste" timing moet per definitie leiden tot het hoogste rendement, puur en simpel. Als er echt 200 dollar per maand wordt opzijgezet (niet per se geïnvesteerd) kan dit logischerwijs niet, want dan is de maandelijkse auto invest instap beter getimed dan de best timing in the world. Buy and hold combineren met markttiming lijkt me ook gewoon tegenstrijdig: als je niet kan uitstappen kan je de helft dus al niet timen en wordt het een uitputtingsrace met veel te strenge kantlijnen.
Ik ben de link niet gevolgd, dus mss staat daar de verklaring, maar dit doet wel fel af aan de sterkte van je argument.
Ik wil hiermee alleen maar zeggen dat als je iets vergelijkt, je het ineens goed moet doen, en niet halfslachtig een onrealistische situatie schetsen.
De "beste" timing bedoeld hier op de beleggers die het best de bodem van de crashes kan bepalen, en op dat moment met het geld dat zij gespaard hebben hun belegging aankopen.
Inderdaad, het punt dat het artikel maakt is dat de beste timing van de laagste punten niet de beste beleggings-rendement van de volledige portefeuille (aandelen+cash) geeft.
Op dit forum lees je dikwijls over "geld aan de zijlijn", "droog poeder", "cash voor de dips", strategieën die de momenten van aankoop optimaliseren gebaseerd op de resultaten uit het verleden.
Ik noem dit een wait-buy-hold strategie. Met mijn post wil ik aangeven dat het timen van je aankoop heel moeilijk is, en dat strategieën die op het eerste zicht de best strategieën (kopen bij de crash) niet noodzakelijk het beste beleggings-rendement geeft, zelfs in eenvoudige scenarios als hierboven beschreven.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Beste B7H4short,B7H4long schreef: ↑18 december 2019, 08:19Maandag bereikte de ishares MSCI world een nieuwe top van 55,36 Euro; zakken onder de 50 Euro zou minstens al een officiele correctie vragen.Jozefien1969 schreef: ↑16 december 2019, 20:49 Ik spreek nu voor mezelf. We gokken er maar op los! Al moet ik zeggen dat BH47short, gelijk heeft wanneer de beurs omhoog gaat. Mijn complimenten BH47short. Ik heb de ETF wel verkocht. Koop die ETF opnieuw aan rond Euro 50. Verder ben ik een serieuze beleggen die af toe ook een tango wil dansen.
Gemiddeld, als we naar de volledige geschiedenis van de aandelenmarkten kijken, is er een correctie (-10%) per 12 maanden. Naar het verleden kijkend was er een beermarkt (-20%) elk 3 jaar of zo, gemiddeld was de marktdaling dan iets meer dan 1/3, soms dieper tot meer dan 50%. Sinds de laatste crash, beperkten de dalingen zich tot correcties in 2011,2015,2016,2018 (2x).
Er zal zeker een nieuwe correctie komen, niemand weet wanneer. De vraag is: hoeveel zal de markt nog stijgen voor de volgende correctie?
Ja, je kan ook de markt proberen te timen door in en uit te stappen met fondsen. Idealiter had je dan moeten verkopen begin januari 2018 terug aankopen begin februari, verkopen begin oktober en aankopen eind december. Dit jaar is de beurs nog niet series gedaald, de betere markettimer zit nu al zo'n 51 weken in de markt en heeft op dat stuk een winst van zo'n 35%.
Breed gespreide indexfondsen worden meestal gebruikt in een buy en hold strategie. De belegger manage-t zijn risiso door een goede mix van beleggingen voor de groei (aandelen) met beleggingen voor stabiliteit (obligaties, cash, ... ).
In een 50/50 portefeuille is een correctie van de aandelenmarkt maar een daling van 5%, in een beermarkt daalt de portefeuille met 10% en bij herhaling van de crash van 2008 daalt de portefeuille met 25%.
Ja je kan fondsen ook
Rekening houdend met alle correcties en crashes heeft een belegger in de brede aandelenmarkt, het volgende resultaat gehaald.
1 jaar 24,5%
2 jaar 10,9%
3 jaar 9,7%
5 jaar 10,6%
10 jaar 12,4%
15 jaar 8,3%
20 jaar 4,3%
25 jaar 7,9%
30 jaar 6,9%
Dit zijn dus de resultaten met alle alle crashes en correcties inbegrepen.
Cash brengt niets op, de markettimer heeft een "cash-drag" in zijn portefeuille op de momenten dat zijn beleggingen in cash zijn. Om de risicopremie van aandelen te ontvanen moet je wel het risico van de aandelen nemen.
Regelmatig was er weer een discussie op het forum ivm het uitstellen van je investment "omdat de beurs hoog staat". Beleggers lijken niet te beseffen dat er een kost is aan het bijhouden van cash en het uitstellen van je beleggingen tot een beter moment. Ze vergeten dat cash "niets" opbrengt.
Hier is een vergelijking tussen verschillende strategien
Contexts;Elk haalde met deze buy-and-hold strategie een mooie winst.This is the story of three friends, Tiffany, Brittany and Sarah who saved and invested in the US stock market over the last 40 years (1979-2019). All three saved $200 of their income per month for 40 years for a total of $96,000 each. But after 40 years they all ended up with different amounts based on their investment strategies. Tiffany, Brittany and Sarah all knew the value of buying and holding. And they all invested in the same thing: an S&P 500 index fund. Once they bought, they never sold and always reinvested dividends. But they had different strategies about when to jump into the market.
- Tiffany Top invests at the top of the market
- Brittany Bottom invests at the bottom of the market
- Sarah Steady auto-invests every month
Maar de resultaten misschien niet wat de leden van dit forum verwachtten.
https://www.personalfinanceclub.com/how ... he-market/Amount Saved/Invested: $96,000 each
Investment: Buy and hold an S&P 500 index fund
Tiffany (worst timing in the world - kopen op de pieken): $663,594
Brittany (best timing in the world - kopen op de bodems): $956,838
Sarah (auto invests monthly): $1,386,429
Om het resultaat van de regelmatige buy en hold belegger te evenaren moet de market timer niet enkel de aankopen goed kunnen timen zoals Brittany hierboven, de markettimer moet ook zijn verkopen zo kunnen timen om nog een extra 30% rendement te halen. Enkel in dat geval zou de markttimer beter gedaan hebben dan de regelmatig buy en hold belegger. ... niet makkelijk.
edit: toevoeging van extra info
Dank u wel, ik print alles uit. Ik moet erover nadenken, en ik denk niet zo vlot, ondanks dat ik vlug ben. Oppervlakkig gezien heeft u wel gelijk. Maar uw kennis is zo groot dat ik het met mijn beetje weten; uberhaupt niet weet. Wellicht moet ik mij meer verdiepen in de materie. Ondanks dat ik het gokken vind. Ik dank u voor uw altijd oneindige geduld om e.e.a uit te leggen. Ik zou het u niet kunnen nadoen...ik zou boos zijn. Bij deze veel respect voor u.
Maar iedere belegger moet doen waar hij of zij zich bij goed voelt....denk ik toch..
Hoe dan ook dank voor al uw expertise en geduld....
In het begin van het jaar mijn eerste fondsen laten aankopen via het Keyplan.
Hier had ik wel nog volgende vraag bij. Niet dat het heel speciaal is maar ik vraag het mij wel af.
Normaal worden op de 5de van elke maand de aankooporders gedaan van de fondsen.
In de app zie ik dat sommige fondsen dan op de 7de gekocht worden, andere op de 8ste en er is nog eentje die nog steeds bij de openstaande orders staat.
Hoe zou dit komen?
Hier had ik wel nog volgende vraag bij. Niet dat het heel speciaal is maar ik vraag het mij wel af.
Normaal worden op de 5de van elke maand de aankooporders gedaan van de fondsen.
In de app zie ik dat sommige fondsen dan op de 7de gekocht worden, andere op de 8ste en er is nog eentje die nog steeds bij de openstaande orders staat.
Hoe zou dit komen?
Op de 5e van de maand worden de orders naar de beurs gestuurd. Maar dit was nu een zondag.
Hierdoor werden de orders pas op de 6e verstuurd. Afhankelijk van het uur worden de fondsen dezelfde dag of enkele dagen later gekocht. Dit is normaal gezien per fonds terug te vinden op de site van Keytrade.
Er is ook een verschil tussen de dag dat jij de fondsen ziet verschijnen en de achterliggende koopdatum. Per fonds kan je een aankoopdocument terugvinden via de site (beveiligde omgeving) met daarop alle details.
Soms zijn er fondsen die maar 1 keer per week gekocht kunnen worden. In het verleden was Merclin zo'n voorbeeld. Geen idee of er nu ook zo'n fondsen in het Keyplan zitten.
Hierdoor werden de orders pas op de 6e verstuurd. Afhankelijk van het uur worden de fondsen dezelfde dag of enkele dagen later gekocht. Dit is normaal gezien per fonds terug te vinden op de site van Keytrade.
Er is ook een verschil tussen de dag dat jij de fondsen ziet verschijnen en de achterliggende koopdatum. Per fonds kan je een aankoopdocument terugvinden via de site (beveiligde omgeving) met daarop alle details.
Soms zijn er fondsen die maar 1 keer per week gekocht kunnen worden. In het verleden was Merclin zo'n voorbeeld. Geen idee of er nu ook zo'n fondsen in het Keyplan zitten.
Ik heb een KeyPlan waar ik soms nieuwe fondsen aankoop en andere on Hold zet ik volg hierin de markt en GOGI. Hierdoor heb ik inmiddels al verschillende fondsen waarin niet meer gestort wordt.
Kan ik binnen de app van Keytrade of online zien wanneer de laatste storting in een fonds was of hoeveel geld ik daar inmiddels in gestort heb?
Zeker na 4 jaar kan op deze manier het aantal fondsen flink oplopen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Kan ik binnen de app van Keytrade of online zien wanneer de laatste storting in een fonds was of hoeveel geld ik daar inmiddels in gestort heb?
Zeker na 4 jaar kan op deze manier het aantal fondsen flink oplopen.
Over de app weet ik niets daar ik geen smartphone heb.
Online kan je alles zien : hoeveel er in welk fonds zit, wat je winst is, en enkele tabjes verder kan je per fonds en per aankoop een PDF terugvinden met alle details.
Online kan je alles zien : hoeveel er in welk fonds zit, wat je winst is, en enkele tabjes verder kan je per fonds en per aankoop een PDF terugvinden met alle details.
Dank je. Ik weet wat te doen vanavond.annetje schreef:Over de app weet ik niets daar ik geen smartphone heb.