De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
TIP
Re: De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
Er is me hier aangeleerd om de kosten te minimaliseren vandaar dat ik IUSN prefereer. Dit is mijn enige ETF in portefeuille dus geen nood aan differentiatie...
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
@bertdsl: De document-datum is idd recenter maar onderaan het document staat een lijst van aanpassingen met datum; daar staat niets over een toevoeging of aanpassing ivm Vanguard-fondsen. Ergo: VWCE valt buiten de FSMA-lijst.
Als je een aanhanger van de boggleheads filosofie bent zou je portefeuille toch breder gespreid moeten zijn dan enkel small caps?
Of heb je een mengeling tussen actief en passief en zitten je large caps in het actieve gedeelte?
Klopt, large cap's selecteer ik zelf...
Is een oefening, naar de toekomst toe voeg ik eventueel VWCE toe ipv zelf selectie te doen
Is een oefening, naar de toekomst toe voeg ik eventueel VWCE toe ipv zelf selectie te doen
Op de website van Vanguard staat bij de distribuerende variant dat dti fonds geregistreerd is in Belgie.troglodytes schreef: ↑14 januari 2020, 13:56 De mensen van Bolero hebben gelijk naar de letter van de wet. Echter, de ETF die vermeld wordt op die pagina slaat op VWRL, de distribuerende versie van VWCE. Die laatste werd pas gelanceerd NA de publicatie van het document van de FSMA, ergo onmogelijk dat die bedoeld wordt.
Bij de accumulerende variant staat Belgie niet vermeld.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
EDIT: dit onderwerp wordt blijkbaar al besproken, over gelezen
Laatst gewijzigd door shaokim op 15 januari 2020, 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Klopt, dit had ik ook al opgemerkt. Ik heb dat ook aan Bolero gesignaleerd maar ze hebben me geantwoord dat de lijst van het FSMA geen onderscheid maakt van de aandelenklasse (Distributie/kapitaliserend), enkel het compartiment wordt vermeld.B7H4long schreef: ↑15 januari 2020, 16:04Op de website van Vanguard staat bij de distribuerende variant dat dti fonds geregistreerd is in Belgie.troglodytes schreef: ↑14 januari 2020, 13:56 De mensen van Bolero hebben gelijk naar de letter van de wet. Echter, de ETF die vermeld wordt op die pagina slaat op VWRL, de distribuerende versie van VWCE. Die laatste werd pas gelanceerd NA de publicatie van het document van de FSMA, ergo onmogelijk dat die bedoeld wordt.
Bij de accumulerende variant staat Belgie niet vermeld.
Naar aanleiding van onze discussie hebben ze 2 vragen aan hun juristen en fiscalisten voorgelegd:
- of een registratie bij het FSMA ook betekent dat de trackers geregistreerd zijn in België
- uitleg m.b.t. de registratieverschillen tussen de kapitaliserende aandelenklasse en de distribuerende
Als ik een antwoord ontvang, zal ik het hier posten.
Fout ligt niet bij de bank of FSMA, wel bij Vanguard die onder de naam "Vanguard Ftse All-World Ucits Etf" heeft geregistreerd, alles wat daar nog achter komt (USD, EUR, distributie, kapitalisatie,...) heeft geen belang en wordt over dezelfde kam geschoren.
Ishares heeft dat elegant opgelost door hun distributie versie 'iShares MSCI World UCITS' te noemen en hun kapitalisatie etf 'iShares Core MSCI World UCITS', de distributie staat wel in de lijst, de kapitalisatie niet.
Het lijkt erop dat Vanguard de vraag niet echt begrepen heeft wat de situatie in Belgie is.
Lijkt een heel technische discussie:
wat is een fonds? wat is een fondsklasse? bevat de lijst van de FSMA fondsen of fondsklasse?
De namen die op Morningstar gebruikt worden zijn:
Vanguard FTSE All-World UCITS ETF USD Accumulation (EUR) | VWCE
Vanguard FTSE All-World UCITS ETF (EUR) | VWRL
Op de Vanguard Belgie site staat : https://global.vanguard.com/portal/site ... /documents
FTSE All-World UCITS ETF
+ (USD) Distributing EUR
enkel de distribuerende variant dus
Op de Duitse Vanguard site staan twee fondsen : https://global.vanguard.com/portal/site ... /documents
FTSE All-World UCITS ETF
+ NEW (USD) Accumulating EUR
+ (USD) Distributing EUR
Factsheet van het accumulating fund:
https://global.vanguard.com/portal/site ... ocId=21840
Vanguard FTSE All-World UCITS ETF (USD) Accumulating
Countries registered: Austria, Denmark, Finland, France, Germany, Ireland, Italy, Liechtenstein, Luxembourg, Netherlands, Norway, Portugal, Spain, Sweden and United Kingdom
Factsheet van het distributing fund:
https://global.vanguard.com/portal/site ... ocId=18987
Vanguard FTSE All-World UCITS ETF (USD) Distributing
Countries registered: Austria, Belgium, Denmark, Finland, France, Germany, Ireland, Italy, Luxembourg, Netherlands, Norway, Spain, Sweden, Switzerland and United Kingdom
Lijkt een heel technische discussie:
wat is een fonds? wat is een fondsklasse? bevat de lijst van de FSMA fondsen of fondsklasse?
De namen die op Morningstar gebruikt worden zijn:
Vanguard FTSE All-World UCITS ETF USD Accumulation (EUR) | VWCE
Vanguard FTSE All-World UCITS ETF (EUR) | VWRL
Op de Vanguard Belgie site staat : https://global.vanguard.com/portal/site ... /documents
FTSE All-World UCITS ETF
+ (USD) Distributing EUR
enkel de distribuerende variant dus
Op de Duitse Vanguard site staan twee fondsen : https://global.vanguard.com/portal/site ... /documents
FTSE All-World UCITS ETF
+ NEW (USD) Accumulating EUR
+ (USD) Distributing EUR
Factsheet van het accumulating fund:
https://global.vanguard.com/portal/site ... ocId=21840
Vanguard FTSE All-World UCITS ETF (USD) Accumulating
Countries registered: Austria, Denmark, Finland, France, Germany, Ireland, Italy, Liechtenstein, Luxembourg, Netherlands, Norway, Portugal, Spain, Sweden and United Kingdom
Factsheet van het distributing fund:
https://global.vanguard.com/portal/site ... ocId=18987
Vanguard FTSE All-World UCITS ETF (USD) Distributing
Countries registered: Austria, Belgium, Denmark, Finland, France, Germany, Ireland, Italy, Luxembourg, Netherlands, Norway, Spain, Sweden, Switzerland and United Kingdom
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Belachelijk van de FSMA. Gebruik dan toch een unieke key.
Op de FSMA lijst staan enkel de namen van fondsen, niet of het om de distributie of kapitalisatie versie gaat of in welke munt...
De vraag is naar welke lijst of informatie banken / brokers moeten kijken van de overheid. Ik ga ervanuit dat met alle documenten die fondsen moeten voorzien (zoals de KIID) dat het toch redelijk eenvoudig moet zijn...
Vanguard heeft VWRL, VWCE en nog een reeks gelijkaardige gecreëerd als fondsklassen van hetzelfde fonds.
Een fonds is een afzonderlijk "bedrijf", de fondsklassen gebruiken en delen een aantal aspecten.
Vanguard heeft het fonds (al lang geleden) geregistreerd in België.
Het lijkt niet voorzien om fondsklassen te registreren, enkel volledige fondsen.
De lijst van de FSMA bevat fondsen en is blijkbaar de referentie.
Door zijn registratie van het fonds heeft Vanguard impliciet blijkbaar alle (huidige en toekomstige) klassen van het fonds geregistreerd.
Spijtig.
(Het iShares voorbeeld hierboven vermeld 2 fondsen, dus geen probleem)
Een fonds is een afzonderlijk "bedrijf", de fondsklassen gebruiken en delen een aantal aspecten.
Vanguard heeft het fonds (al lang geleden) geregistreerd in België.
Het lijkt niet voorzien om fondsklassen te registreren, enkel volledige fondsen.
De lijst van de FSMA bevat fondsen en is blijkbaar de referentie.
Door zijn registratie van het fonds heeft Vanguard impliciet blijkbaar alle (huidige en toekomstige) klassen van het fonds geregistreerd.
Spijtig.
Kunnen wij iemand contacteren om dit recht te zetten, of is VWCE een verloren zaak voor de Belgische investeerder?
Uit interesse: betekent dit dan dat VWCE en VWRL hun aandelen in hetzelfde "bedrijf" onderbrengen, terwijl iShares 2 bedrijven heeft opgericht?B7H4long schreef: ↑15 januari 2020, 21:02 Vanguard heeft VWRL, VWCE en nog een reeks gelijkaardige gecreëerd als fondsklassen van hetzelfde fonds.
(...)
(...)
Is VWCE werkelijk zo een verloren zaak voor de langetermijnbelegger als er effectief 1,32pct betaald moet worden? Op lange termijn lijkt me dit slechts een kleine kost t.o.v. de potentiële winsten (132 euro minder winst op een aankoop van 10.000 euro.) Zeker als je de kosten voor het manueel herbalanceren van IWDA en EMIM in rekening brengt.
Of zie ik hier iets verkeerd?
De vraag is ook nog maar hoe deze fondsen bij verkoop belast gaan worden binnen 40 à 50 jaar.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024