De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
TIP
Re: De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
Wat is hier nu concreet de impact van? Heeft iemand de FSMA al gecontacteerd om verduidelijking?
Bij lancering rekende Binck ook 1.32% aan, en heeft later gewijzigd naar 0.12%. Niks belet hen om bij nieuwe inzichten of controle terug naar 1.32% te gaan.
En het retroactief te moeten toepassen...
Laatst gewijzigd door B7H4long op 16 januari 2020, 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Een fonds is een bedrijf; met statuten en jaarrekeningen etc. Het is "onafhankelijk" .
(Tegenvoorbeeld: een tak21 is geen afzonderlijk bedrijf. Het is een deel de verzekeringsmaatschappij, samen met alle andere activiteiten: andere tak21, andere levensverzekeringen. Het is niet onmogelijk dat het een het ander subsidieert. )
Een fonds heeft dikwijls meerdere klassen: distributie/kapitaliserend, in EUR/USD/GBP/..., Met andere aankoopkosten, met andere lopende jaarlijkse kosten, op een ander beurs, voor een ander land met verschillende wetgeving. Er is een strategie, een pool van assets, ... De klassen worden op verschillende manieren aan de man gebracht; hebben verschillende isin code, dezelfde of andere tickers
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Van Bolero heb ik nog geen nieuws ontvangen maar ik ben intussen ook in contact met Vanguard in de hoop dat zij iets kunnen betekenen. Met z'n allen geraken we er hopelijk wel uit, zoniet vrees ik dat VWCE voor Belgen niet interessant is.
Als ik het goed begrijp bedraagt de beurstaks 0,12% voor kapitaliserende trackers die niet in België maar wel elders in de EER geregistreerd zijn.
Als het klopt dat VWCE niet in België geregistreerd is maar wel in een rits andere landen, dan klopt de aangerekende taks van 0.12% bij Binck toch?
Zijn er nog andere gevolgen behalve die 1,2 percent verschil?
Als het klopt dat VWCE niet in België geregistreerd is maar wel in een rits andere landen, dan klopt de aangerekende taks van 0.12% bij Binck toch?
Zijn er nog andere gevolgen behalve die 1,2 percent verschil?
Een interessant artikel in de standaard afgelopen week, dat een onderzoek van Hendrik Bessembinder ‘Do Global Stocks Outperform US Treasury Bills?’ aanhaalt (ik kwam het vandaag pas tegen vanwege een vervolg artikel erop).
'Paar procent van aandelen levert alle beurswinst'
dS 9 januari 2020
Hij berekent de waardecreatie (het gedeelte boven de kortetermijnrente) van 62.000 aandelen over 29 jaar (1990 tot 2018).
Een citaat (vet zelf aangebracht):
'De zowat 22.000 aandelen uit de VS en 44.000 uit 41 andere landen leverden over die periode een gemiddelde gecumuleerde return op van 14,11% op jaarbasis.
De helft van de aandelen zit onder 1,27%, amper 311 van de aandelen, of 1,3%, zorgen voor 67,2% van de bruto meerwaarde.'
En bij de conclusies:
'Wie zelf een portefeuille samenstelt, loopt het risico dat hij geen enkele winnaar selecteert, want dat is een heel klein percentage.
Omgekeerd kan de beloning uitzonderlijk groot zijn voor wie er wel in slaagt monsterwinnaars zoals Apple en Microsoft te selecteren. Maar dan mag je niet verkopen na de eerste honderden procent winst.'
-> Levert mijn inziens wat perspectief als je passief versus actief wilt afwegen. Welk soort belegger ben je en hoe schat je je kwaliteiten in? Persoonlijk stel ik me bescheiden op en kies graag eieren voor mijn geld (ie. 14,11% per jaar).
'Paar procent van aandelen levert alle beurswinst'
dS 9 januari 2020
Hij berekent de waardecreatie (het gedeelte boven de kortetermijnrente) van 62.000 aandelen over 29 jaar (1990 tot 2018).
Een citaat (vet zelf aangebracht):
'De zowat 22.000 aandelen uit de VS en 44.000 uit 41 andere landen leverden over die periode een gemiddelde gecumuleerde return op van 14,11% op jaarbasis.
De helft van de aandelen zit onder 1,27%, amper 311 van de aandelen, of 1,3%, zorgen voor 67,2% van de bruto meerwaarde.'
En bij de conclusies:
'Wie zelf een portefeuille samenstelt, loopt het risico dat hij geen enkele winnaar selecteert, want dat is een heel klein percentage.
Omgekeerd kan de beloning uitzonderlijk groot zijn voor wie er wel in slaagt monsterwinnaars zoals Apple en Microsoft te selecteren. Maar dan mag je niet verkopen na de eerste honderden procent winst.'
-> Levert mijn inziens wat perspectief als je passief versus actief wilt afwegen. Welk soort belegger ben je en hoe schat je je kwaliteiten in? Persoonlijk stel ik me bescheiden op en kies graag eieren voor mijn geld (ie. 14,11% per jaar).
Punt is dat fondsen niet met hun beurs ticker (hier VWCE) of ISIN geregistreerd worden maar met hun naam, zijnde "Vanguard Ftse All-World Ucits Etf". Doordat Vanguard dezelfde naam gebruikt heeft voor hun distributie en kapitalisatie fonds, vallen alle cap. varianten (VWCE, VWRP, VWRA,...) automatisch onder deze registratie, strikt genomen moet een bank dus 1,32% taks aan rekenen voor de kapitalisatie versie. Indien de FSMA er op uit komt dat Binck maar 0,12% aanrekent...
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Uitstekend nieuws ontvangen van Bolero:
Dat wil zeggen dat VWCE een optie geworden is voor de klanten van Bolero. Voor Binck was dat al het geval. Goed nieuws!
Wij hebben ondertussen antwoord ontvangen van onze fiscalisten. Op basis van de documenten van de emittent hebben we de beurstaks aangepast naar 0,12%.
Dat wil zeggen dat VWCE een optie geworden is voor de klanten van Bolero. Voor Binck was dat al het geval. Goed nieuws!
Mogen wij er dan van uitgaan dat dit uitgeklaard is, en alle brokers deze beurstaks zullen aanhouden?troglodytes schreef: ↑17 januari 2020, 13:42 Uitstekend nieuws ontvangen van Bolero:
Wij hebben ondertussen antwoord ontvangen van onze fiscalisten. Op basis van de documenten van de emittent hebben we de beurstaks aangepast naar 0,12%.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Kan iemand verifiëren of dezelfde beurstaks wordt aangerekend voor VWCE bij andere brokers behalve Bolero en Binck?
Bedankt aan de mensen die Bolero hebben overtuigd.
Keytrade 0.12%
Keytrade 0.12%
troglodytes schreef: ↑17 januari 2020, 13:42 Uitstekend nieuws ontvangen van Bolero:
Aha, zeer goed nieuws! Mij hebben ze nog niets laten weten maar dat zal dan binnenkort wel gebeuren. Nu maar hopen dat ze de beurstaks van mijn order van 2 weken geleden gaan corrigeren.
Good job!troglodytes schreef: ↑17 januari 2020, 13:42 Uitstekend nieuws ontvangen van Bolero: