Beleggen, hoe begin je er aan?
TIP
Re: Beleggen, hoe begin je er aan?
Niet waar. Bij een belegging voor de lange termijn stap je in wanneer je wil. Winst maak je er altijd mee, zelfs wanneer je instapt de dag voor een crash. Toegegeven, het is extra rendabel wanneer je tijdens een correctie instapt maar het is geen voorwaarde voor rendement.
Krijg ook nieuwsbrieven van mijnportefeuille.be met advies niet te kopen nu. Eigenlijk is de boodschap: nu niet kopen, je gaat ons er nog voor bedanken als de markt crasht in 2020!
Verstuurd vanaf mijn SM-A405FN met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-A405FN met Tapatalk
Akkoord met Yaris. Hoe langer de beleggingshorizon, hoe onbelangrijker de instapkoers.
Ik herinner mij trouwens volgende post van Dirk:
waarom-koopt-men-aandelen-die-altijd-ma ... BL#p375642
Ik had rond die tijd net GBL bijgekocht, en deze staan nu ca.25% hoger. Nochtans vroeg Dirk zich destijds af hoe iemand het in zijn hoofd kon halen om op dat ogenblik GBL te kopen. Waarmee nogmaals bewezen is dat market timing nagenoeg onmogelijk is.
Voor alle duidelijkheid: ik zeg ook niet dat ik het wél wist dat GBL ging stijgen. Voor hetzelfde geld stonden ze nu 25% in het rood. Het punt is nu net dat dit niet zoveel uitmaakt. Als GBL op lange termijn bijv. gemiddeld 6% per jaar haalt, dan maakt het niet zoveel uit of mijn aankoopkoers op dit ogenblik 25% was gezakt.
Wachten op het 'juiste' moment kost gemiddeld meer, dan af en toe op het 'verkeerde' ogenblik in te stappen.
Ik herinner mij trouwens volgende post van Dirk:
waarom-koopt-men-aandelen-die-altijd-ma ... BL#p375642
Ik had rond die tijd net GBL bijgekocht, en deze staan nu ca.25% hoger. Nochtans vroeg Dirk zich destijds af hoe iemand het in zijn hoofd kon halen om op dat ogenblik GBL te kopen. Waarmee nogmaals bewezen is dat market timing nagenoeg onmogelijk is.
Voor alle duidelijkheid: ik zeg ook niet dat ik het wél wist dat GBL ging stijgen. Voor hetzelfde geld stonden ze nu 25% in het rood. Het punt is nu net dat dit niet zoveel uitmaakt. Als GBL op lange termijn bijv. gemiddeld 6% per jaar haalt, dan maakt het niet zoveel uit of mijn aankoopkoers op dit ogenblik 25% was gezakt.
Wachten op het 'juiste' moment kost gemiddeld meer, dan af en toe op het 'verkeerde' ogenblik in te stappen.
Maar het kan evengoed zijn dat je aandeel toch niet meer stijgt, en zelfs jaren later nog in het rood staat. Heeft het dan nog zin om dat bij te houden? Beter met verlies verkopen, dan jarenlang op rode cijfers te staan kijken.
Ja, dat heeft zin. Wie met verlies verkoopt verspeelt de mogelijkheid om op dat aandeel ooit nog winst te maken. Wie het bijhoudt maakt misschien nog een stijging mee.
Ja als je goesting hebt om daar 20 jaar op te wachten....of de kans loopt dat het bedrijf failliet gaat.
Dalen is 1 ding, de reden is veel belangrijker!
Als een bedrijf rot is gooi het buiten of koop het niet.
Maar als het bedrijf een tegenslag heeft en daardoor heel veel daalt, dan kan dat een opportuniteit zijn.
Ik geef u een voorbeeld Van het tweede: Fagron.
Ik bezit Fagron
Mijn regel is al jàren : ik koop alleen als een aandeel door minstens 3 ratingburos aangeprezen wordt met 'strong buy'. En tot hiertoe hadden die buros altijd gelijk.
Op lange termijn heeft de aandelenmarkt een positief verwacht rendement, hoger dan obligaties en veel hoger als cash.
Op korte termijn kan de markt alle kanten uit en is het verloop moeilijke te voorspellen.
Bovenstaande geld voor de markt als een geheel. Voor deelmarkten en zeker individuele aandelen is het risico vele malen groter.
Op korte termijn kan de markt alle kanten uit en is het verloop moeilijke te voorspellen.
Bovenstaande geld voor de markt als een geheel. Voor deelmarkten en zeker individuele aandelen is het risico vele malen groter.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Maar is zeker om niet nog meer verlies te maken. L&H, Parmalat, Enron, Lehman Brothers, Fortis, Dexia en honderden andere voorbeelden in de dotcom waanzin van 2000.
En, niet vergeten : BPOST
Gemiddeld stijgen aandelen jaarlijks met zo'n 7% (of 5% na inflatie).
Wanneer de markt zal stijgen of dalen is moeilijk, zo niet onmogelijk om te voorspellen.
Op individueel vlak kan een aandeel beter of slechter doen dan het marktgemiddelde. Het kan dus inderdaad blijvend dalen. Maar het kan net zo goed terug stijgen na een daling. Van beide scenario's zijn ontelbare voorbeelden te vinden. Er bestaan dan ook geen eenvoudige vuistregels over wanneer te kopen of te verkopen.
Als je niet weet hoe je met individuele aandelen om moet gaan (welke kiezen, wanneer kopen/verkopen) denk ik dat je beter een brede indexkorf of een fonds koopt en een 'buy & hold' strategie toepast.
Rare regel. Als je lang genoeg zoekt dan vind je voor elk aandeel wel 3 zelfverklaarde beursanalisten die een bepaald advies geven.
Meestal is hun advies puur gebaseerd op veranderingen (bvb winstwaarschuwing) die reeds hebben plaatsgvonden. Anderzijds, het is altijd plezant als een analist zijn advies naar boven toe bijstelt over een aandeel dat ik reeds bezit, omdat mensen zoals jij het aandeel dan ook gaan kopen met hogere koersen tot gevolg. Echter, dat is een mes dat langs 2 kanten snijdt.