De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
TIP
-
- Newbie
- Contacteer:
Re: De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
Dat is goed nieuws. Dank je om Bolero wijzer te maken!
Idem. Geef mij maar dat gemiddelde met passieve strategie, i.p.v. die veel lagere mediaan voor stockpickers. Zelfde reden: bescheidenheid, en daarnaast mijn keuze om naast het financiële ook voldoende tijd te houden voor de écht belangrijke zaken in het leven: onze naasten.jvdc schreef: ↑17 januari 2020, 12:31 Een interessant artikel in de standaard afgelopen week, dat een onderzoek van Hendrik Bessembinder ‘Do Global Stocks Outperform US Treasury Bills?’ aanhaalt (ik kwam het vandaag pas tegen vanwege een vervolg artikel erop).
...
-> Levert mijn inziens wat perspectief als je passief versus actief wilt afwegen. Welk soort belegger ben je en hoe schat je je kwaliteiten in? Persoonlijk stel ik me bescheiden op en kies graag eieren voor mijn geld (ie. 14,11% per jaar).
MeDirect rekent ook 0,12% aantroglodytes schreef: ↑17 januari 2020, 13:47 Kan iemand verifiëren of dezelfde beurstaks wordt aangerekend voor VWCE bij andere brokers behalve Bolero en Binck?
Ik ben al enige tijd deze thread aan het volgen. Ik ga mijn eerste 10k investeren. Is het beter om dit te spreiden over het jaar of gewoon direct alles inkopen? Ik zou gaan voor de Vanguard FTSE All-World UCITS ETF USD Accumulation (EUR) | VWCE
Als mijn opzoekwerk goed gedaan is, is dit het ISIN nummer: IE00BK5BQT80
Alvast bedankt!
Alvast bedankt!
Isin code is correct.
Omtrent timing, gezien de huidige mist en industriële sneeuw weigert die even een klare kijk te geven. Ook bij te warm weer of regen heb ik er wat problemen mee. Serieus .... ik denk dat niemand dat met zekerheid kan voorspellen. Misschien is de crash er net na je aankoop, wat mij goed uitkomt want ik heb weldra ook wat geld te investeren.
Zelf blijf ik gestaag verder kopen. Deels nieuw geld in de beurs pompen, en tegelijk ook fondsen verkopen en vervangen door trackers. Ik zit nog met een aantal fondsen uit mijn leer periode waar destijds voor een paar 100 euro ingestapt werd, die wil ik nu samen brengen tot een compacte portefeuille. Bestaande uit trackers en Een deeltje dat nog blijft in fondsen.
Omtrent timing, gezien de huidige mist en industriële sneeuw weigert die even een klare kijk te geven. Ook bij te warm weer of regen heb ik er wat problemen mee. Serieus .... ik denk dat niemand dat met zekerheid kan voorspellen. Misschien is de crash er net na je aankoop, wat mij goed uitkomt want ik heb weldra ook wat geld te investeren.
Zelf blijf ik gestaag verder kopen. Deels nieuw geld in de beurs pompen, en tegelijk ook fondsen verkopen en vervangen door trackers. Ik zit nog met een aantal fondsen uit mijn leer periode waar destijds voor een paar 100 euro ingestapt werd, die wil ik nu samen brengen tot een compacte portefeuille. Bestaande uit trackers en Een deeltje dat nog blijft in fondsen.
Die vraag is al regelmatig aan bod gekomen, bijvoorbeeld recent nog in het topic 'Technische details van ETF op lange termijn.'EddyD schreef: ↑22 januari 2020, 20:57 Ik ben al enige tijd deze thread aan het volgen. Ik ga mijn eerste 10k investeren. Is het beter om dit te spreiden over het jaar of gewoon direct alles inkopen? Ik zou gaan voor de Vanguard FTSE All-World UCITS ETF USD Accumulation (EUR) | VWCE
Alvast bedankt!
Theoretisch kan je best zo snel mogelijk zoveel mogelijk geld inleggen. Elke euro niet op de beurs belegd is elke dag misgelopen verwacht rendement. ('Time in the market' > 'timing the market'). Maar als je net op de vooravond van een crash instapt ben je vet met die theorische onderbouw.
Als je schrik hebt om op het verkeerde moment in te stappen kan je inderdaad gespreid inkopen. Je geeft dan wat verwacht rendement op in ruil voor een betere spreiding in de tijd (en een wat betere nachtrust). Aan jou de keuze waarbij je je het best voelt.
Persoonlijk zou ik aanraden om wat te spreiden in de tijd als dit je eerste stappen zijn op de beurs (bv. 3 keer 3.333 euro). Zo kan je langzaam aan gewoon worden aan beursschommelingen zonder dat meteen je volledige bedrag op het spel staat.
Succes alvast!
Laatst gewijzigd door jvdc op 23 januari 2020, 14:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Goede middag,
Welke is een goed medium om op een vlotte manier informatie te vinden over koopwaardige ETF's? Morningstar, ... Graag tips aub.
Welke is een goed medium om op een vlotte manier informatie te vinden over koopwaardige ETF's? Morningstar, ... Graag tips aub.
Probleem van de kosten bij de vanguard etfs vwce en vwrl zijn opgelost...bolero is bijgedraaid. Dus nu zowel voor de de distributieversie als voor de gekapitaliseerde 0,12 kosten.....nieuw probleem stelt zich voor een ander vanguard etf, nl, vage (distr) en vagf (kap)..bolero hanteert bij dit laatste 1,32 kosten, alhoewel hier op het forum al melding gemaakt werd dat binckbank en medirect ook maar 0,12 gehanteerd wordt. Iemand een idee of die 1,32 van bolero wel correct is en waarom?
-
- Newbie
- Contacteer:
Ben al even op zoek naar een efficiente ETF voor het tracken van commodities. In US vind ik er (DBC), maar die kan ik dus niet kopen als niet-US'er.
Zijn er mensen die een gelijkaardige ETF volgen?
Zijn er mensen die een gelijkaardige ETF volgen?
Ik had een tijd terug deze gevonden:
iShares Diversified Commodity Swap UCITS ETF (DE) DE000A0H0728
[Dow Jones-UBS CommoditySM (Total Return Index)]
WisdomTree Broad Commodities | AIGC GB00B15KY989
[Bloomberg Commodity Index]
Beiden bij Binck
Momenteel (nog) geen gekocht dus ik sta altijd open voor betere suggesties
iShares Diversified Commodity Swap UCITS ETF (DE) DE000A0H0728
[Dow Jones-UBS CommoditySM (Total Return Index)]
WisdomTree Broad Commodities | AIGC GB00B15KY989
[Bloomberg Commodity Index]
Beiden bij Binck
Momenteel (nog) geen gekocht dus ik sta altijd open voor betere suggesties
Je kan eens op www.debelgischebelegger.be gaan kijken
Dat is ook onder het motto “wij van wc-eend adviseren wc-eend” ...
is de vraag die al veel gesteld is. ik zou zeggen dat het afhangt van je financiële situatie. Als je tien jaar hebt gespaard om dit bedrag bijeen te krijgen zou ik dat niet in een keer investeren. dan spaar je ongeveer 1.000 euro per jaar (of 500eur per 6 maand). dan zou ik nu 2.000 euro investeren, dan op 30/6 1.000 euro + 500 nieuw gespaard, en zo verder elke zes maand, dan ben je er op 4 jaar door, en daarna elk jaar 1.000 euro plus de dividend (als die er zouden zijn).EddyD schreef: ↑22 januari 2020, 20:57 Ik ben al enige tijd deze thread aan het volgen. Ik ga mijn eerste 10k investeren. Is het beter om dit te spreiden over het jaar of gewoon direct alles inkopen? Ik zou gaan voor de Vanguard FTSE All-World UCITS ETF USD Accumulation (EUR) | VWCE
Alvast bedankt!
Als het de vrucht is van één jaar sparen, en je kan die spaarinspanning nog enkele jaren volhouden, dan kan het wel in één keer zou ik zeggen; als de beurs dan zou crashen (-50%) kan je met je verdere spaarinspanning elk kwartaal 2.500 euro nieuw geld investeren aan fors lagere koersen.
K