Holdings
TIP
-
- Hero Member
- Contacteer:
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Holdings
Om Prosus en Sofina te kunnen betalen. Je kunt nu eenmaal niet alles hebben in 't leven.
Even een beginnersvraag. Misschien kwam deze hier al aan bod, maar het idee om 197 pagina's te lezen om misschien het antwoord te vinden is wat ontmoedigend.
Sinds kort heb ik een Keyplan opgericht met een verzameling fondsen. Hiernaast wil ik ook nog een andere bescheiden sprong op de beurs wagen. Daarbij dacht ik aan holdings in de aard van Brederode of Sofina.
De vraag is echter of het interessant is om dit gespreid aan te kopen (€100/maand) of dat ik beter een jaartje spaar en dan ineens een groter lot koop.
Waarschijnlijk kan ik met €100 niet eens een Sofina aandeel kopen en moet je minstens 1 stuk van 213,5 € kopen? Bij Brederode zou dit dan eventueel wel lukken. Maar is met €100/maand kopen het sop de kolen wel waard?
Ik vermoed dat de meeste van jullie hier wel met een pak hogere bedragen aankopen...
Sinds kort heb ik een Keyplan opgericht met een verzameling fondsen. Hiernaast wil ik ook nog een andere bescheiden sprong op de beurs wagen. Daarbij dacht ik aan holdings in de aard van Brederode of Sofina.
De vraag is echter of het interessant is om dit gespreid aan te kopen (€100/maand) of dat ik beter een jaartje spaar en dan ineens een groter lot koop.
Waarschijnlijk kan ik met €100 niet eens een Sofina aandeel kopen en moet je minstens 1 stuk van 213,5 € kopen? Bij Brederode zou dit dan eventueel wel lukken. Maar is met €100/maand kopen het sop de kolen wel waard?
Ik vermoed dat de meeste van jullie hier wel met een pak hogere bedragen aankopen...
nee dat is geen goed idee ... je kan gerust 1 brederode of sofina kopen, maar dan ga je sowieso een 10 euro transactiekosten betalen (Bij binck).
Om de kosten wat te verdelen is een aankoop van 1000 euro aandelen eerder aanvaardbaar.
idd, dit is bij fondsen anders, aangezien je bij sommige geen aankoopkosten moet betalen.
wil je aandelen kopen, door sparen naar 1000 euro of meer.
Om de kosten wat te verdelen is een aankoop van 1000 euro aandelen eerder aanvaardbaar.
idd, dit is bij fondsen anders, aangezien je bij sommige geen aankoopkosten moet betalen.
Je transactiekosten gaan zwaar doorwegen als je in schijfjes van 100 euro aankoopt.
Dank je voor het antwoord. Dan spaar ik inderdaad een jaartje door tot ik met een bedrag van minimaal €1000 kan aankopen. Ondertussen kan ik mij wat meer verdiepen in de verschillende holdings.Jhn schreef: ↑24 januari 2020, 08:46 nee dat is geen goed idee ... je kan gerust 1 brederode of sofina kopen, maar dan ga je sowieso een 10 euro transactiekosten betalen (Bij binck).
-
- Hero Member
- Contacteer:
Hey Thibaut, u maakt het uzelf wel heel makkelijk; ik heb wel al die 197 pagina's gelezen. Het heeft heel veel tijd gekost, maar ik heb er wel van geleerd! Ik denk dat u dat ook eens moet doen. Om zo een eigen opinie te vormen. Uiteindelijk is met geld spelen ergens gokken. Gok dus bewust.ThibautD schreef: ↑24 januari 2020, 09:00Dank je voor het antwoord. Dan spaar ik inderdaad een jaartje door tot ik met een bedrag van minimaal €1000 kan aankopen. Ondertussen kan ik mij wat meer verdiepen in de verschillende holdings.Jhn schreef: ↑24 januari 2020, 08:46 nee dat is geen goed idee ... je kan gerust 1 brederode of sofina kopen, maar dan ga je sowieso een 10 euro transactiekosten betalen (Bij binck).
Mijn conclusie, is niet uw conclusie. Lees...en lees nog eens.....
-
- Hero Member
- Contacteer:
Hey Thibaut, u maakt het uzelf wel heel makkelijk; ik heb wel al die 197 pagina's gelezen. Het heeft heel veel tijd gekost, maar ik heb er wel van geleerd! Ik denk dat u dat ook eens moet doen. Om zo een eigen opinie te vormen. Uiteindelijk is met geld spelen ergens gokken. Gok dus bewust.ThibautD schreef: ↑24 januari 2020, 09:00Dank je voor het antwoord. Dan spaar ik inderdaad een jaartje door tot ik met een bedrag van minimaal €1000 kan aankopen. Ondertussen kan ik mij wat meer verdiepen in de verschillende holdings.Jhn schreef: ↑24 januari 2020, 08:46 nee dat is geen goed idee ... je kan gerust 1 brederode of sofina kopen, maar dan ga je sowieso een 10 euro transactiekosten betalen (Bij binck).
Mijn conclusie, is niet uw conclusie. Lees...en lees nog eens.....
-
- Hero Member
- Contacteer:
Zolang u maar gezond bent, heeft u meer dan alles. Maar goed dat terzijde, ik neem aan dat u Wendel met winst heeft verkocht? Sinorama, niemand heeft alles in het leven....zolang we nog leven en kunnen communiceren is het goed toch?
Ik heb Wendel verkocht met winst, maar niet met meer dan de algemene markt.Jozefien1969 schreef: ↑25 januari 2020, 21:25 Zolang u maar gezond bent, heeft u meer dan alles. Maar goed dat terzijde, ik neem aan dat u Wendel met winst heeft verkocht? Sinorama, niemand heeft alles in het leven....zolang we nog leven en kunnen communiceren is het goed toch?
Met mijn (misschien iets te filosofisch klinkend) betoog wou ik enkel aangeven dat ik Wendel niet verkocht heb omdat ik geen toekomst zou zien in deze holding. Met een gelimiteerd budget moet je nu eenmaal keuzes maken, dat is alles. En voor de rest ben ik meer dan blij met wat ik heb (zowel op materieel als immaterieel vlak).
HSBC zet GBL op de 'verkopen'-lijst, met een koersdoel van 83 euro. Geen idee waarom, maar kijk, de koers gaat (uiteraard) een dikke 3% lager als gevolg daarvan.
Ik houd ze in elk geval in portefeuille
Ik houd ze in elk geval in portefeuille
Zeker wat betreft holdings is het slim om die "adviezen" straal te negeren. Als je begint te handelen met holdings dan loop je het risico dat uw eigen strategie en de strategie van de holding mekaar compleet gaan tegenwerken. Laat de holding zelf beslissen wat goeie investeringen zijn, niet de beursanalisten.
Die -3% daar zal ook wel wat Corona-smetvrees bijzitten. Misschien een goed koopmoment dus.
Die -3% daar zal ook wel wat Corona-smetvrees bijzitten. Misschien een goed koopmoment dus.