Beleggen, hoe begin je er aan?
TIP
Re: Beleggen, hoe begin je er aan?
Wanneer er plots een hoop analysten tegelijk hun rating verhogen naar 'Strong Buy' dan is het tijd om te verkopen.
-
- Newbie
- Contacteer:
En welke analisten of ratingburo's volg je dan best?
Het beste wat je dan kan doen is je gevoel volgen. fingerspitsengefuul, snap je?
Dus je spreekt jezelf tegen. Op de vorige bladzijde zeg je nog dat je het advies van beursanalisten opvolgt, en nu volg je je gevoel?
Overigens vind ik beide adviezen slecht: ratingbureaus volgen is slecht, uitleg vind je op vorige bladzijde. En je gevoel volgen is ook slecht, want niet objectief. "Your emotions will defeat you", zei een bekend persoon ooit.
Dan heeft niemand iets te zeggen, want Vlaams is geen taal. We spreken Nederlands.
Bovendien is Jack Bogle een Amerikaan, die dus geen Nederlands spreekt. Wanneer ik iemand citeer dan neem ik liefst de oorspronkelijke woorden om het risico te vermijden dat er in de vertaling iets verloren gaat of toch een andere connotatie krijgt. Voor wie het Engels niet machtig is: "Uw verslagen worden door uw eigen emoties" lijkt me een correcte vertaling.
Laatst gewijzigd door sintorama op 22 januari 2020, 09:46, 1 keer totaal gewijzigd.
De financials van een bedrijf onderzoeken geeft toch wel een soort van voldoening, of toch voor mij. Maar zeker niet voor iedereen weggelegd. Het is alleszinds zeer interessant, moeilijk en tijdrovend.
Indien je voor individuele aandelen gaat, zou ik zeker niet op je gevoel afgaan. Je kan dan ook evengoed gaan FOMO-traden, eens kijken hoe ver je daar mee geraakt:D
Wanneer je geen zin/tijd hebt om de analyses zelf te doen, is index investeren het makkelijkst. Maar geeft niet veel persoonlijke voldoening (behalve pas als je jaren later je winsten bekijkt).
Indien je voor individuele aandelen gaat, zou ik zeker niet op je gevoel afgaan. Je kan dan ook evengoed gaan FOMO-traden, eens kijken hoe ver je daar mee geraakt:D
Wanneer je geen zin/tijd hebt om de analyses zelf te doen, is index investeren het makkelijkst. Maar geeft niet veel persoonlijke voldoening (behalve pas als je jaren later je winsten bekijkt).
Vanavond eens naar Keytrade en Lynx gebeld.
Keytrade:
Keytrade:
- Kun je met Keyplan ook kiezen voor een indexfonds van iShares of Vanguard?
- Staat het vermeld meneer?
- Ik zie het nergens.
- Dan niet.
- Als ik met beleggen winst maak, geven jullie die gegevens door aan de fiscus of krijg ik de nodig informatie om mijn belastingbrief in te vullen.
- Dat staat op de website.
- Ik heb het daar niet gevonden.
- Dan niet.
- Wat zijn de voorwaarden voor een account en een VISA-kaart.
- ... en voor de VISA-kaart moet u uw loonfiches van de afgelopen drie maanden indienen.
- Ik heb geen loonfiches, want ik krijg een uitkering. Kom ik in aanmerking voor een VISA-kaart?
- Open een account, schrijf geld over en vraag een VISA kaart aan, dan zul je wel zien of je in aanmerking komt.
- Hebben jullie een plan waarbij je maandelijks een bedrag kunt storten, zoals meeste banken dat hebben?
- Ik denk het niet.
- Bieden jullie indexfondsen aan zoals iShares en Vanguard?
- Neen, sedert onverstaanbaar mogen we geen Amerikaanse onverstaanbaar meer aanbieden, wel de Europese equivalenten.
Na het lezen van "The Little Book of Common Sense Investing" door John C. Bogle (u wellicht gekend ) vind ik een ruim index fonds zoals Bogle ze beschrijft de beste manier om te starten met beleggingen, maar klopt het de Amerikaanse indexfondsen niet meer mogen aangeboden worden zoals Lynx beweert of niet aangeboden worden zoals Keytrade beweert? Het principe "Don’t look for the needle in the haystack. Just buy the haystack!" vind ik zeer goed gevonden. Bij welke (Belgische) online brokers kun je het Boglehead-principe toepassen? Of koop je enkel Europese index-fondsen?
Ik zit bij Binck. Duurde 10 minuten om een account te openen online zonder vraag naar financiële of persoonlijke situatie behalve je leeftijd (18+).
Je kan zeker de iShares ETF's bij Binck kopen aangezien ik er enkele heb.
Je kan zeker de iShares ETF's bij Binck kopen aangezien ik er enkele heb.
Je kan bij Keytrade wel ETF's krijgen, maar niet in Keyplan (= fondsenspaarplan).
Ze hebben wel nog zoiets als Keyprivate, maar dat is vanaf 15.000 euro als ik me niet vergis.
Anders moet je ze los kopen, zoals je bij elke broker kan.
Ze hebben wel nog zoiets als Keyprivate, maar dat is vanaf 15.000 euro als ik me niet vergis.
Anders moet je ze los kopen, zoals je bij elke broker kan.
Hier nog eens een update van de parabolische weekgrafiek van de belangrijkste index ter wereld.
Na mijn "parabolische" post in dit draadje van 21 januari om 10u29.
Hier het voorspelbare vervolg: Een val uit de parabolic slobe. Met gisteren steun aan het 9EMA (roze).
De rising wedge op de Russel is ook uitgespeeld.
Benieuwd of er vanavond naar het slot toe in Amerika terug margin calls gaan zijn.
Hier het voorspelbare vervolg: Een val uit de parabolic slobe. Met gisteren steun aan het 9EMA (roze).
Benieuwd of er vanavond naar het slot toe in Amerika terug margin calls gaan zijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Banken houden niet van indexfondsen omdat ze er bitter weinig aan verdienen.cpnx schreef:
Indexfondsen bestaan zowel als traditionele fondsen en als beursgenoteerde fondsen (ETF's) Fondsen zijn gedomicilieerd in een land; fondsen gedomicilieerd in de US voldoen niet aan de Europese wetgeving en kan je hier niet meer kopen.
Voor Europeanen zijn fondsen gedomicilieerd in Ierland veelal de beste.
www.bogleheads.org is een site over "beleggen geïnspireerd door J. Bogle".
https://www.bogleheads.org/wiki/Investing_from_Belgium is een pagina over België.
Op deze spaargids is er de thread de-toepassing-van-de-bogleheads-investe ... 24584.html
Het volgen van de principes converteert snel naar een paar fondsen. Er zijn maar een handvol traditionele goede indexfonden, meestal komen we terecht bij ETF's. (Bvb: IWDA, VWCE, VWRD, EMIM, IEAG, AGGH, VWRA, WSML - doe een search op spaargids)
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Eenvoudig gezegd, eind 2021 zal het op zijn laagst staan.Dirk2 schreef: ↑28 januari 2020, 12:43 Hier nog eens een update van de parabolische weekgrafiek van de belangrijkste index ter wereld.
Ok we gaan in slaapmodus zzz zzzz zzzzz. Zzzzzzzzz
Ik versta er geen bal van maar als Dirk2 zo de de toekomst kan voorspellen moet hij toch al stinkend rijk zijn?
Dirk2 voorspelt nooit de toekomst. Hij voorspelt alleen het verleden.
Dirk2 heeft vorige week niets gezegd over de dalingen van deze week. Pas nadat het gebeurd is, komt hij hier met zijn idiote theorieën bewijzen dat alles in de grafieken te lezen was.
En dan het aantal keer dat hij voorspeld heeft dat hij voorgoed wegblijft van dit forum omdat we allemaal een stel idioten zijn .... en dat hij alleen nog actief zal zijn op de fora van de professionele sterrenwichelaars, theeblaadjeslezers, kristallen-bollen-staarders, gedode-honden-ingewanden-lezers, ...
Zelfs die voorspelling van Dirk2 is niet uitgekomen. Steeds komt hij naar hier terug. Ergens heeft hij toch een boontje voor ons
Dirk2 heeft vorige week niets gezegd over de dalingen van deze week. Pas nadat het gebeurd is, komt hij hier met zijn idiote theorieën bewijzen dat alles in de grafieken te lezen was.
En dan het aantal keer dat hij voorspeld heeft dat hij voorgoed wegblijft van dit forum omdat we allemaal een stel idioten zijn .... en dat hij alleen nog actief zal zijn op de fora van de professionele sterrenwichelaars, theeblaadjeslezers, kristallen-bollen-staarders, gedode-honden-ingewanden-lezers, ...
Zelfs die voorspelling van Dirk2 is niet uitgekomen. Steeds komt hij naar hier terug. Ergens heeft hij toch een boontje voor ons