Heeft tak21 met levenslange looptijd zin?
TIP
Vergelijk alle tak 21 spaarverzekeringen en stap in aan laagste kosten TAK 21 vergelijken
Heeft tak21 met levenslange looptijd zin?
Gisteren beweerde iemand dat een tak21 met een looptijd van langer dan 8 jaar (en 1 dag) weinig zin heeft.
Hij heeft een tak21 patronale starfix met levenslange looptijd.
Als ik het goed begrepen heb, was er 8 jaar een gewaarborgde intrest van 3,xx%
Na die 8 jaar zou er 0,30% (voor 2020, jaarlijks herzienbaar) intrest gegeven worden, terwijl als je nu intekent, 0,80% krijgt, 8 jaar gewaarborgd (*). Da's dus minder dan de helft ...
De makelaar raadde aan om terug in te tekenen voor 8 jaar ... Dan heeft een levenslange looptijd weinig zin, of toch ?
PS Bij elke intrest hierboven is ook winstdeelname mogelijk.
(*) https://www.patronale-life.be/nl/koerse ... ven-tak-21
Hij heeft een tak21 patronale starfix met levenslange looptijd.
Als ik het goed begrepen heb, was er 8 jaar een gewaarborgde intrest van 3,xx%
Na die 8 jaar zou er 0,30% (voor 2020, jaarlijks herzienbaar) intrest gegeven worden, terwijl als je nu intekent, 0,80% krijgt, 8 jaar gewaarborgd (*). Da's dus minder dan de helft ...
De makelaar raadde aan om terug in te tekenen voor 8 jaar ... Dan heeft een levenslange looptijd weinig zin, of toch ?
PS Bij elke intrest hierboven is ook winstdeelname mogelijk.
(*) https://www.patronale-life.be/nl/koerse ... ven-tak-21
Re: Heeft tak21 met levenslange looptijd zin?
Een levenslange looptijd heeft wel zin omdat men geld na de eerste 8 jaar kan storten en opnemen wanneer men wil, zonder dat men telkens dan opnieuw de volle 8 jaar moet wachten. Bij opname van geld uit contracten die nog geen 8 jaar lopen, betaalt men immers een fiscale boete. Nadien dus (volgens de huidige wetgeving) niet meer. Best dat men dan natuurlijk wel contracten neemt waarin het gegarandeerd rendement dan ook levenslang wordt toegekend.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Die makelaar denkt aan zijn eigen commissie. Als je telkens voor 8 jaar + 1 dag intekent, krijgt hij telkens een commissie die jij betaalt.
Dat je bovendien bij elke keer dat je intekent 2% taks moet betalen (**edit** (1) behalve bij overdracht van reserves van aflopend contract naar nieuw contract) , zal hem ook worst wezen.
(1) ik vind niet direct een geschikte Nederlandse term
Bij levenslange contract worden geen levenslange gegarandeerde rentevoeten meer gegeven. Ethias heeft dat willen doen zoveel jaar geleden, met het gekende gevolg dat de Belgische Staat hen heeft moeten redden, en ze daarna in verschillende schijven hun klanten hebben afgekocht, en de contracten van de laatste "koppigaards" aan de Ierse maatschappij Laguna Life hebben verkocht.
Echter, dat je na 8 jaar 'maar' 0,30% krijgt, terwijl er 'normaal' dat jaar 0,80% gegeven wordt (in het geval van patronale star fix), was iets dat mij niet bekend was ...
Ik vind er ook niks over terug op de website van patronale ...
Als de onderliggende verzekering in dat jaar 0,8% heeft opgebracht, krijg je 0,3% gegarandeerd en 0,5% via winstdeelname.
Ik vond het ook heel eigenaardig dat daar nergens in de papieren iets over vermeld wordt. Ze laten je eigenlijk een contract tekenen waarvan je niet alle voorwaarden kent.
Ze zijn ook slordig soms. In nieuwe contracten nu staat nog altijd een Beheersovereenkomst vermeld (waarvan je dus moet tekenen dat je die ontvangen hebt). Die Beheersovereenkomst blijkt niet eens meer te bestaan.
Ik geloof dat er nog eentje bestaat met garantie voor de hele duur van het contract (en die duur kan je zelf bepalen) : Fidea Flexibel Saving Plan. Maar de voorwaarden zijn niet zo denderend (kosten) en het heeft ook nog geen track record.
Je betaalt niet alleen een fiscale boete. De maatschappij (Patronale Life in dit geval) rekent zelf ook nog kosten aan als je geld wil afhalen voor die 8 jaar verstreken zijn. En van die conjuncturele vergoeding staat er zelfs niet duidelijk op papier of dat na 8 jaar wel afgelopen is ? Is er iemand die weet of ze dat mogen : na 8 jaar toch nog een conjuncturele vergoeding vragen ?MoreOrLess schreef: ↑25 januari 2020, 08:59 Een levenslange looptijd heeft wel zin omdat men geld na de eerste 8 jaar kan storten en opnemen wanneer men wil, zonder dat men telkens dan opnieuw de volle 8 jaar moet wachten. Bij opname van geld uit contracten die nog geen 8 jaar lopen, betaalt men immers een fiscale boete. Nadien dus (volgens de huidige wetgeving) niet meer. Best dat men dan natuurlijk wel contracten neemt waarin het gegarandeerd rendement dan ook levenslang wordt toegekend.
Dat van die 0,3 % klopt wel degelijk.
Ik ontving oa volgende info van Futuria (zit in dezelfde situatie, maar dan wel een contract waar verschillende bijstortingen in gebeurd zijn, wat het nog ingewikkelder maakt):
Vraag is oa: zal het TOTALE nettorendement bij het stuk aan 0,3% hetzelfde zijn, als bij beleggers die 0,8% gegarandeerde rente hebben ? Indien niet (en dat zal wel, waarom anders MAAR 0,3%), ben ik inderdaad goed in het zak gezet. En zoals ze hierboven zeggen, wacht je beter af totdat ook de bijstortingen 8 jaar oud zijn: helemaal gesjost. Met dat bijstorten heb ik dus mijn eigen knel gezet en zit ik vast voor een deel aan 0,3%.
Ik zal bij tak21 die levenslang is dus NOOIT GEEN bijstortingen meer doen, maar altijd een nieuw contract starten voor de bijstortingen, om zulke situaties die ik hierboven vermeld te vermijden.
Toppunt van dit alles is dat er van deze hele constructie niets duidelijk in hun polis staat.
Ik ontving oa volgende info van Futuria (zit in dezelfde situatie, maar dan wel een contract waar verschillende bijstortingen in gebeurd zijn, wat het nog ingewikkelder maakt):
Ik voel mij ronduit in het zak gezet door Patronale. Als ge een levenslang contract hebt verwacht ge toch dat er gewoon na 8 jaar, een nieuwe periode van 8 jaar begint, met een NORMALE gegarandeerde rentevoet en niet die 0,3%.Herbelegging van de volledige reserve bij Patronale voor 8 jaar. Indien u kiest voor deze optie wordt er geen 2% wettelijke taks in rekening gebracht!
Indien u niets onderneemt, wordt uw gedeelte met gewaarborgde intrest 3.45% automatisch herleid vanaf 29/03/2020 naar een jaarlijkse intrest van 0.30% (tem 31/12/2020) + winstdeelname. Dit gedeelte levert maw geen gewaarborgde intrest meer op maar wel een jaarlijkse intrest op in de plaats. Indien u de gelden wenst op te vragen, dan is dat zonder roerende voorheffing en uitstapkosten.
Aangezien u meerdere stortingen deed in het verleden, wacht u inderdaad best af tot alle bedragen met einde garantie zijn verlopen vooraleer te herbeleggen zonder taks.
Vraag is oa: zal het TOTALE nettorendement bij het stuk aan 0,3% hetzelfde zijn, als bij beleggers die 0,8% gegarandeerde rente hebben ? Indien niet (en dat zal wel, waarom anders MAAR 0,3%), ben ik inderdaad goed in het zak gezet. En zoals ze hierboven zeggen, wacht je beter af totdat ook de bijstortingen 8 jaar oud zijn: helemaal gesjost. Met dat bijstorten heb ik dus mijn eigen knel gezet en zit ik vast voor een deel aan 0,3%.
Ik zal bij tak21 die levenslang is dus NOOIT GEEN bijstortingen meer doen, maar altijd een nieuw contract starten voor de bijstortingen, om zulke situaties die ik hierboven vermeld te vermijden.
Toppunt van dit alles is dat er van deze hele constructie niets duidelijk in hun polis staat.
Als ik het goed begrijp kan je dus die eerste storting niet opvragen na 8 jaar, los van de bijstortingen die later gebeurden, zonder taks te moeten betalen?
Zit ook met die vraag; denk van niet. Ik denk trouwens dat je het woord 'herbeleggen' bedoeld ipv 'opvragen': niet ?
In ieder geval: ik moet komende maand beslissen wat ik doe en zal dus nog vragen stellen aan Futuria: ik hou het forum op de hoogte.
In ieder geval: ik moet komende maand beslissen wat ik doe en zal dus nog vragen stellen aan Futuria: ik hou het forum op de hoogte.
Tak 21 met levenslange looptijd is bijna de enige mogelijkheid nog om via het LT sparen een fiscale aftrek te bekomen als je gepensioneerd bent, geen pensioensparen meer kan doen en jouw hypotheeklening (van je tweede, derde, … woning) afbetaald is.
Als je een tak21 aangaat voor je 65 jaar, kan je de stortingen fiscaal inbrengen tot een maximumbedrag afhankelijk van jouw inkomsten. Na 10 jaar, op een leeftijd van 74 jaar bijvb, word je dan belast aan 10%.
Vanaf dan kan je belastingvrij bijstorten in de verzekering en de stortingen inbrengen in de personenbelasting tot het einde van jouw dagen.
Als je een tak21 aangaat voor je 65 jaar, kan je de stortingen fiscaal inbrengen tot een maximumbedrag afhankelijk van jouw inkomsten. Na 10 jaar, op een leeftijd van 74 jaar bijvb, word je dan belast aan 10%.
Vanaf dan kan je belastingvrij bijstorten in de verzekering en de stortingen inbrengen in de personenbelasting tot het einde van jouw dagen.
Die eerste storting kan je wel opvragen zonder nog RV te moeten betalen. Ze werken met FIFO (first in first out). Maar dat is waarschijnlijk niet de bedoeling ? Lucas 123 wil herbeleggen zonder nog eens die 2 % taks te moeten betalen ? En dat kan inderdaad alleen met de volledige reserve, met alles wat er in het contract zit op dat ogenblik. En daar knelt het schoentje.
Ik vind ook dat je noch van Patronale noch van Futuria voldoende uitleg krijgt. Je moet alles zelf navragen, dubbelchecken bij Patronale en uiteindelijk tot de vaststelling komen dat je hen maar op hun woord moet geloven, want dat de helft niet op hun contracten staat. Ik vraag mij af hoe legaal dat allemaal is eigenlijk.
Ook Futuria met hun Twin Peaks documenten, waarin ze alles over je willen weten. Weet iemand of die documenten echt wettelijk verplicht zijn zoals Futuria beweert ? In elk geval, ik vul dat maar gedeeltelijk in. Als ik vind dat het echt hun zaken niet zijn, vul ik niks in. En ik hoor er verder toch niks meer van .
Het totale rendement zal zeker minder zijn. Je krijgt volgens Patronale wel evenveel winstdeling als wie nog de gegarandeerde interest van 0,80 % heeft. Futuria beweert dat je zelfs minder WD krijgt. Maar waarschijnlijk hebben die er belang bij dat je herinvesteert (= een nieuw contract begint) i.p.v. het contract te laten lopen aan 0,30 % + WD ?lucas123 schreef: ↑26 januari 2020, 09:33 Vraag is oa: zal het TOTALE nettorendement bij het stuk aan 0,3% hetzelfde zijn, als bij beleggers die 0,8% gegarandeerde rente hebben ? Indien niet (en dat zal wel, waarom anders MAAR 0,3%), ben ik inderdaad goed in het zak gezet. En zoals ze hierboven zeggen, wacht je beter af totdat ook de bijstortingen 8 jaar oud zijn: helemaal gesjost. Met dat bijstorten heb ik dus mijn eigen knel gezet en zit ik vast voor een deel aan 0,3%.
mver schreef: ↑31 januari 2020, 13:15Een van de redenen waarom met De kervel in zee gegaan.mouche schreef: ↑26 januari 2020, 11:32
Ook Futuria met hun Twin Peaks documenten, waarin ze alles over je willen weten. Weet iemand of die documenten echt wettelijk verplicht zijn zoals Futuria beweert ? In elk geval, ik vul dat maar gedeeltelijk in. Als ik vind dat het echt hun zaken niet zijn, vul ik niks in. En ik hoor er verder toch niks meer van .
Estate Guru believer.