De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
TIP
Re: De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
IEAG zou op 16 januari een dividend uitgegeven hebben van EUR 0,4346/aandeel. Gezien de roerende voorheffing hierop kunnen we netto 0,30422/aandeel verwachten te ontvangen.
Iemand enig idee op welke termijn dit uitgekeerd wordt? Bij Bolero heb ik alvast nog niets ontvangen.
https://www.ishares.com/ch/individual/e ... -ucits-etf
Iemand enig idee op welke termijn dit uitgekeerd wordt? Bij Bolero heb ik alvast nog niets ontvangen.
https://www.ishares.com/ch/individual/e ... -ucits-etf
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
Portefeuille: IWDA, cash
Respons van DeGiro op mijn vraag om VWCE aan hun kernselectie toe te voegen:
Als hier nog mensen bij DeGiro zitten en van plan zijn VWCE te kopen, misschien kan het iets opleveren ook een mail te sturen.Bij het bepalen van de kernselectie wordt rekening gehouden met in hoeverre onze klanten vraag hebben naar een bepaald product en of wij in overleg met de aanbiedende partij schaalvoordelen kunnen behalen. Momenteel zijn er geen concrete plannen om het door u genoemde fonds aan de kernselectie toe te voegen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
-
- Hero Member
- Contacteer:
+2
VWCE in de kern selectie zou super zijn,
VWCE in de kern selectie zou super zijn,
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik zit bij de Franse degiro en kreeg antwoord dat er geen wijzigingen gedaan worden aan de kernselectie.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Ik zou het graag (nog eens) hebben over obligatie-ETF's. Ikzelf bezit er (voorlopig) geen enkele; alles staat op spaarrekeningen.
Welke bond-ETF hebben jullie in portefeuille en waarom?
Vermeld aub vierletterwoord van de listing (vb. VETY of VAGE). Deze laatste heb ik trouwens zelf op het oog…
UPDATE: Ik vergat te vermelden dat dit mijn persoonlijke criteria zijn:
- fysieke replicatie
- wereldwijd
- bij voorkeur overheid (geen aggregate of corporate) om correlatie met aandelen te vermijden
- distribuerend ipv accumulerend (om reynderstaks te vermijden)
- euro hedged
Vermeld aub vierletterwoord van de listing (vb. VETY of VAGE). Deze laatste heb ik trouwens zelf op het oog…
- fysieke replicatie
- wereldwijd
- bij voorkeur overheid (geen aggregate of corporate) om correlatie met aandelen te vermijden
- euro hedged
Laatst gewijzigd door troglodytes op 2 februari 2020, 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb nog geen obligaties, maar houd AGGH in overweging.troglodytes schreef: ↑2 februari 2020, 17:29 Ik zou het graag (nog eens) hebben over obligatie-ETF's. Ikzelf bezit er (voorlopig) geen enkele; alles staat op spaarrekeningen.
IGLE voldoet aan je voorwaardentroglodytes schreef: ↑2 februari 2020, 17:29 Ik zou het graag (nog eens) hebben over obligatie-ETF's. Ikzelf bezit er (voorlopig) geen enkele; alles staat op spaarrekeningen.
- fysieke replicatie
- wereldwijd
- euro hedged
Echter zal je in de praktijk veelal ook Reynderstaks op distribuerende obli etfs betalen.
Daarom verkies ik de accumulerende DBZB.
Hallo
Na het lezen van verschillende boeken en online bronnen ben ik ervan overtuigd geraakt dat voor mij persoonlijk een investeringsplan volgens de principes van het passief indexbeleggen de beste keuze is.
Ik heb net in een aantal dagen deze thread doorgelezen. Het was exact waar ik naar op zoek was: een thread over het praktisch toepassen van de principes in België.
Heel erg bedankt dus aan B7H4Long voor het opstarten van deze thread en de tijd die je telkens neemt om een doordacht antwoord te geven. Ook bedankt aan de andere forumleden die actief deelnemen, het is interessant van verschillende opinies te lezen, ook die van de "anti indexers"
Ik ben bezig met het opstellen van een plan en heb twee praktische vragen:
1. Waar moet ik vastgoed ergens zien als het gaat om "asset allocation"?
Concreet betreft het:
- Een appartement in België met een lening (nog 15 jaar te gaan)
- Een appartement in China dat is afbetaald (wordt nu verhuurd)
2. Wat is de beste praktische manier om een tilt richting China te introduceren?
Hoewel ik overtuigd ben van de principes van het volgen van de markt wil ik toch dit "actief" element toevoegen uit persoonlijke overtuiging (ik doe voor het werk onderzoek gerelateerd aan China en verblijf er vaak).
Hebben jullie tips omtrent index ETF's gefocussed op China?
Zoniet, waar zou ik best mijn zoektocht kunnen starten?
Alvast bedankt!
Na het lezen van verschillende boeken en online bronnen ben ik ervan overtuigd geraakt dat voor mij persoonlijk een investeringsplan volgens de principes van het passief indexbeleggen de beste keuze is.
Ik heb net in een aantal dagen deze thread doorgelezen. Het was exact waar ik naar op zoek was: een thread over het praktisch toepassen van de principes in België.
Heel erg bedankt dus aan B7H4Long voor het opstarten van deze thread en de tijd die je telkens neemt om een doordacht antwoord te geven. Ook bedankt aan de andere forumleden die actief deelnemen, het is interessant van verschillende opinies te lezen, ook die van de "anti indexers"
Concreet betreft het:
2. Wat is de beste praktische manier om een tilt richting China te introduceren?
Hoewel ik overtuigd ben van de principes van het volgen van de markt wil ik toch dit "actief" element toevoegen uit persoonlijke overtuiging (ik doe voor het werk onderzoek gerelateerd aan China en verblijf er vaak).
Alvast bedankt!
Vastgoed is een extra diversifiëring van je portefeuille. Als vuistregel mag je aannemen dat hoe meer risicovol je asset is, hoe hoger het verwacht rendement. Het risico van vastgoed is gemiddeld genomen wat lager dan aandelen maar groter dan cash. Het gemiddeld verwacht rendement ligt bijgevolg ook tussen die twee.mazer80 schreef: ↑3 februari 2020, 07:49
Concreet betreft het:
Als je een klassieke boggleheadsportefeuille volgt zal je waarschijnlijk een wereldindex, een emerging markets index en een small-caps index in portefeuille nemen.mazer80 schreef: ↑3 februari 2020, 07:49 2. Wat is de beste praktische manier om een tilt richting China te introduceren?
Alvast bedankt!
Je kan ervoor kiezen de emerging markets index procentueel wat meer te laten doorwegen. Dan heb je natuurlijk niet enkel een overweight in China maar ook in de andere ontwikkelingslanden. China vormt wel het hoofdbestanddeel in die index.
Wil je toch specifiek voor China kiezen dan denk ik aan MSCI China?
Via 'justetf' vind je een hele resem aan ETF's.
Veel succes alvast!
AIGC GB00B15KY989 zit in de kernselectie bij Degiro. Gisteren eerste stuk aangekocht. Beurstaks 0,35% betaald.
Voor alle duidelijkheid: dit is nogal (alweer) tegendraads, maar is ook slechts 2,5% van het belegde deel van mijn port.
Voor diegenen die vandaag een lump sum willen beleggen in ETF's, is het niet aangewezen een low volatility ETF te kiezen zoals IE00B8FHGS14 (iShares Edge MSCI World Minimum Volatility UCITS ETF).
Hierin zitten ook de grote techbedrijven niet die de laatste tijd reeds exuberant gestegen zijn.
Hierin zitten ook de grote techbedrijven niet die de laatste tijd reeds exuberant gestegen zijn.
Ik weet niet. De MSCI World Minimum Volatility heeft een hogere P/E dan de MSCI world dus als je dure bedrijven wilt vermijden...