Berekenen jaaropbrengst. App ?
TIP
-
- Hero Member
- Contacteer:
Berekenen jaaropbrengst. App ?
Ik weet dat de vraag hier af en toe voorbij komt maar ik herinner me dat het erg ingewikkeld was. Heeft iemand een eenvoudige manier om mijn (virtuele) jaaropbrengst te berekenen? Ik heb alle data van aankoop van aandelen holdings en enkele etfs maar ik koop dus af en toe bij en verkoop. Iemand een eenvoudige app of rekenwijze waar ik alles kan invullen? In bloomberg app kan dat helaas niet. Dank.
Re: Berekenen jaaropbrengst. App ?
Als je al deze data in excel hebt, kan je simpelweg XIRR() of IR.schema() in de nl versie gebruiken om het intern rendement te berekenen.woodpeckerbird schreef: ↑4 februari 2020, 17:08 Ik weet dat de vraag hier af en toe voorbij komt maar ik herinner me dat het erg ingewikkeld was. Heeft iemand een eenvoudige manier om mijn (virtuele) jaaropbrengst te berekenen? Ik heb alle data van aankoop van aandelen holdings en enkele etfs maar ik koop dus af en toe bij en verkoop. Iemand een eenvoudige app of rekenwijze waar ik alles kan invullen? In bloomberg app kan dat helaas niet. Dank.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Hero Member
- Contacteer:
OK, de data zit in de bloomberg app maar die zal ik er wel uitkrijgen. Bedankt. Formule invullen zal wel kunnen via help van Excel.
Dividenden zijn dan apart veronderstel ik?
Ik bereken nu enkel de reële opbrengsten per jaar van die ik verkocht heb. Maar ik hou zo veel mogelijk bij.
Dividenden zijn dan apart veronderstel ik?
Ik bereken nu enkel de reële opbrengsten per jaar van die ik verkocht heb. Maar ik hou zo veel mogelijk bij.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Neem ook eens een kijkje naar het open-source Portfolio Performance (Mac/Win/Linux).
https://www.portfolio-performance.info/portfolio/
Ik steek er alles in: spaarrekeningen, pensioenspaarfondsen, VAPZ, aandelen, trackers… Het haalt alle koersen netjes af van Yahoo, zet eventueel valuta om en geeft je een mooi inzicht in de (TTWR of IR)-rendementen van je aparte assets (of van je totale net value), per maand, per jaar, per dag... Je kan natuurlijk data van meerdere portefeuilles of brokers tegelijk invoeren, zodat je het gecumuleerde rendement van een asset kan beoordelen (vb. IWDA) verspreid over meerdere brokers. Van onschatbare waarde, vind ik. Het is het eerste wat ik bekijk 's morgens en het het laatste voor ik ga slapen. Je hoeft dus niet meer in te loggen in je aparte broker-accounts, tenzij voor aan- of verkopen.
Alle data die je invoert (datums, beurstaksen, belastingen, dividenden, etc…) kan je desgewenst exporteren naar een CSV-tekstbestand, mocht je later het programma willen verlaten. Of omgekeerd: nu je immers al alle data hebt in Excel of Google Sheets kan je die makkelijk importeren in Portfolio Performance of 'PP'.
Site in het Duits. Programma gelukkig in het Nederlands.
Ik steek er alles in: spaarrekeningen, pensioenspaarfondsen, VAPZ, aandelen, trackers… Het haalt alle koersen netjes af van Yahoo, zet eventueel valuta om en geeft je een mooi inzicht in de (TTWR of IR)-rendementen van je aparte assets (of van je totale net value), per maand, per jaar, per dag... Je kan natuurlijk data van meerdere portefeuilles of brokers tegelijk invoeren, zodat je het gecumuleerde rendement van een asset kan beoordelen (vb. IWDA) verspreid over meerdere brokers. Van onschatbare waarde, vind ik. Het is het eerste wat ik bekijk 's morgens en het het laatste voor ik ga slapen. Je hoeft dus niet meer in te loggen in je aparte broker-accounts, tenzij voor aan- of verkopen.
Alle data die je invoert (datums, beurstaksen, belastingen, dividenden, etc…) kan je desgewenst exporteren naar een CSV-tekstbestand, mocht je later het programma willen verlaten. Of omgekeerd: nu je immers al alle data hebt in Excel of Google Sheets kan je die makkelijk importeren in Portfolio Performance of 'PP'.
Laatst gewijzigd door troglodytes op 4 februari 2020, 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Een dividend is een "verkoop" (opbrengst) van een deel van je positie.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Interessant, bedankt voor de tip!troglodytes schreef: ↑4 februari 2020, 17:28 Neem ook eens een kijkje naar het open-source Portfolio Performance (Mac/Win/Linux).
-
- Hero Member
- Contacteer:
Waw dat lijkt wat ik zoek. Jammer dat het geen app voor smartphone is maar ik ga het proberen. Dus je kunt hier alle historische gegevens insteken. Dan zo veel gekocht dan zoveel verkocht, dan dividend ontvangen enz?troglodytes schreef:Neem ook eens een kijkje naar het open-source Portfolio Performance (Mac/Win/Linux).
En taksen enz bij verkoop? Benieuwd.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Geef me eein seintje wanneer je de basics van het programma wat onder de knie hebt. Dan geef ik je graag wat tips.
De Android app 'My Stocks Portfolio' doet ook alles wat je wil, ingeven van aankoopmoment/prijs/kosten en berekent alles voor jou.
Sorry, m'n rechtstreekse link werd als spam gezien dus je zal het zelf moeten zoeken...
Sorry, m'n rechtstreekse link werd als spam gezien dus je zal het zelf moeten zoeken...
Ik heb dat portfolioprogramma ook geinstalleerd maar eerlijk gezegd, ik kan er niet aan uit. Bestaat daar een soort beginnershandleiding van?
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Ik overweeg om een apart tutorial draadje op dit forum op te starten. Zou iemand dat interessant vinden?
Zeker en vast!
Op hun forum vond ik een Engelstalig draadje dat me verder hielp met de start, vind het alleen nu op mijn telefoon niet direct terug
Ja ik zou dat zeker interressant vinden. Het programma is tamelijk ingewikkeld, enige verduidelijking is welkom.
eerst https://indexfundinvestor.eu/2019/06/27 ... rformance/
Beperk je eerst tot onderdeel "securities" effecten dus .. alle beleggingen invoeren met URL's om historische en laatste koers op te halen. Zodra de koersen binnen zijn en juiste kolommen gezet met grafiekje eronder ga je verder.
Geen probleem als benamingen niet juist zijn, dubbel klik op veld om te wijzigen.
Nadien geldrekeningen met begin saldo invoeren en transacties, dividenden, taksen, ...
Dan rapporten, maar zover ben ik zelf niet.
Aandelen en ETF inbrengen gaat erg eenvoudig, tool kan zelfs automatisch de quote servers terugvinden.
bv : KBC Ancora SCA historische koers : Yahoo finance Beurs : KBCA.BR (Euronext ) recente koers : idem
Voor fondsen is het soms wat zoeken bv :
BlackRock - Glob Alloc Fund A2 USD (EUR) - acc LU0171283459
URL van quote server http://www.fondscheck.de/quotes/histori ... oerse_id=8
De tool bestaat ook in het nederlands.
Tutorials niet, wel engels en duits.
portfolio performance tutorial teil 1, 2, 3 https://www.youtube.com/watch?v=_YQyPhHCaTs
Beperk je eerst tot onderdeel "securities" effecten dus .. alle beleggingen invoeren met URL's om historische en laatste koers op te halen. Zodra de koersen binnen zijn en juiste kolommen gezet met grafiekje eronder ga je verder.
Geen probleem als benamingen niet juist zijn, dubbel klik op veld om te wijzigen.
Nadien geldrekeningen met begin saldo invoeren en transacties, dividenden, taksen, ...
Dan rapporten, maar zover ben ik zelf niet.
Aandelen en ETF inbrengen gaat erg eenvoudig, tool kan zelfs automatisch de quote servers terugvinden.
bv : KBC Ancora SCA historische koers : Yahoo finance Beurs : KBCA.BR (Euronext ) recente koers : idem
Voor fondsen is het soms wat zoeken bv :
BlackRock - Glob Alloc Fund A2 USD (EUR) - acc LU0171283459
URL van quote server http://www.fondscheck.de/quotes/histori ... oerse_id=8
De tool bestaat ook in het nederlands.
Tutorials niet, wel engels en duits.
portfolio performance tutorial teil 1, 2, 3 https://www.youtube.com/watch?v=_YQyPhHCaTs
jatroglodytes schreef: ↑5 februari 2020, 10:54 Ik overweeg om een apart tutorial draadje op dit forum op te starten. Zou iemand dat interessant vinden?