Voorbeeld semi-passief superlui beleggingsplan voor kleine bedragen
TIP
Voorbeeld semi-passief superlui beleggingsplan voor kleine bedragen
Voor de geïnteresseerden heb ik eens een voorbeeldportefeuille samengesteld. Een semi-passief en bijna-automatisch beleggingsplan voor kleine bedragen.
De doelgroep zijn mensen die maandelijks willen (beginnen) beleggen voor de lange termijn met bedragen van 25-100 euro per maand (*). Mensen die een beleggingsportefeuille willen (starten) met geld dat ze minsten 5-10 niet gaan nodig hebben, en dit geld willen laten evolueren met de trend van de beurs. Mensen die dit zo veel mogelijk automatisch willen laten gebeuren en zo weinig mogelijk (fiscale) administratie wensen (**).
(*) Voor grotere bedragen zijn etf’s echt wel gauw een goedkopere oplossing.
(**) Anders kan ook maandelijks beleggen bij DeGiro beter zijn, zie bv discussie1 en discussie2.
Ik vertrek, vooral voor de eenvoud, vanuit een evenwichtige mix met 50% aandelenfondsen en 50% obligatiefondsen.
Omdat het actieve fondsen zijn moeten we extra letten op de lopende kosten van de fondsen.
Ook lijkt het me goed om (binnen het aandelencompartiment en obligatiecompartiment), waar mogelijk, meerdere fondsen te selecteren. De bedoeling is om actieve keuzes van de fondsbeheerders te neutraliseren.
En ik selecteer vooral niet aan de hand van uitzonderlijke historische resultaten van de fondsen.
Concreet wordt dit dan mijn voorbeeldportefeuille dit Keyplan à la carte:
Ga je bedragen zeker niet aanpassen of pauzeren afhankelijk van de hoogte van de koersen of van het nieuws van de dag. Een volautomatisch plan kan daarbij helpen natuurlijk
Kies wel een dag van het jaar, waarop je je aanpak en je portefeuille gaat evalueren.![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)
- By the way - ik ben ik hiermee gestart (misschien tegen beterweten in) voor een beleggingsplan voor mijn kinderen, weliswaar met een agressievere assetallocatie.
De doelgroep zijn mensen die maandelijks willen (beginnen) beleggen voor de lange termijn met bedragen van 25-100 euro per maand (*). Mensen die een beleggingsportefeuille willen (starten) met geld dat ze minsten 5-10 niet gaan nodig hebben, en dit geld willen laten evolueren met de trend van de beurs. Mensen die dit zo veel mogelijk automatisch willen laten gebeuren en zo weinig mogelijk (fiscale) administratie wensen (**).
(*) Voor grotere bedragen zijn etf’s echt wel gauw een goedkopere oplossing.
(**) Anders kan ook maandelijks beleggen bij DeGiro beter zijn, zie bv discussie1 en discussie2.
Ik vertrek, vooral voor de eenvoud, vanuit een evenwichtige mix met 50% aandelenfondsen en 50% obligatiefondsen.
- Om zo veel mogelijk met de algemene trend van de aandelenmarkt mee te gaan, zoek ik breed gespreide aandelenfondsen die aanleunen bij de wereldindexen en dus zo weinig mogelijk eigen keuzes maken.
- Voor de obligatiefondsen zoek ik overheidsobligaties (of combinaties van overheids- en bedrijfsobligaties) in euro (of wereldwijde obligaties gehedged naar de euro) van goede kwaliteit.
- Bij voorkeur accumulerende fondsen.
- Zo laag mogelijke lopende kosten, want gezien de verre beleggingshorizon kunnen die zwaar doorwegen.
Omdat het actieve fondsen zijn moeten we extra letten op de lopende kosten van de fondsen.
Ook lijkt het me goed om (binnen het aandelencompartiment en obligatiecompartiment), waar mogelijk, meerdere fondsen te selecteren. De bedoeling is om actieve keuzes van de fondsbeheerders te neutraliseren.
En ik selecteer vooral niet aan de hand van uitzonderlijke historische resultaten van de fondsen.
![Cool 8)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cool.gif)
Concreet wordt dit dan mijn voorbeeldportefeuille dit Keyplan à la carte:
- 25% Robeco Global Premium Equities (wereldwijde aandelen, leunt aan bij de MSCI ACWI, 1,42% lopende kosten, kapitaliserend): dit fonds krijgt de helft van ons aandelencompartiment; de andere helft gaat naar 2 andere fondsen die elkaar aanvullen qua geografische spreiding:
- 15% Robeco US Large Cap Equities (Amerikaanse aandelen, 1,42% lopende kosten, kapitaliserend)
- 10% Pictet Sustainable Equities (Europese aandelen, de beperking tot bedrijven met “duurzame bedrijfsvoering” heeft z’n voor- en nadelen, maar de lopende kosten van 1,19% zijn aan de lage kant voor een actief fonds; kapitaliserend)
- 50% Amundi Funds Euro Aggregate Bond (belegt voornamelijk in euro-obligaties van overheden en bedrijven, 1.05% lopende kosten, distribuerend): ik vond geen ander goed fonds in het aanbod van Keyplan, daarom gaat het volledige obligatiedeel naar dit fonds
Ga je bedragen zeker niet aanpassen of pauzeren afhankelijk van de hoogte van de koersen of van het nieuws van de dag. Een volautomatisch plan kan daarbij helpen natuurlijk
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
Kies wel een dag van het jaar, waarop je je aanpak en je portefeuille gaat evalueren.
- Ten eerste moet je je afvragen of je nog voldoet aan de “voorwaarden” (kan ik niet méér beleggen / kan ik dit geld nog altijd meer dan 5-10 jaar missen / kon ik omgaan met de grillen van de beurs)
- Eenmaal per jaar check je ook of het obligatiefonds nog tussen de 45% en de 55% van je portefeuille uitmaakt.
- Als het onder de 45% is gevallen en de aandelen dus >55% uitmaken, is het risicoprofiel van je portefeuille te hard gestegen en kun je een deel van je winst al gaan vastklikken.
- Andersom, als het obligatiedeel boven de 55% zit, is dat een signaal dat je aandelencompartiment zodanig gezakt is en dat je daarvan meer kunt bijkopen.
![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)
- By the way - ik ben ik hiermee gestart (misschien tegen beterweten in) voor een beleggingsplan voor mijn kinderen, weliswaar met een agressievere assetallocatie.
Re: Voorbeeld semi-passief superlui beleggingsplan voor kleine bedragen
Pracht initiatief om eens een voorbeeld uit te werken. Ik heb ook al meer dan een jaar een keyplan, en het werkt echt volautomatisch. Dit is voor mij de enige manier waarop je je gevoelens kan uitschakelen en blijft volharden in maandelijks aankopen.
Van mijn zichtrekening schrijf ik steeds op de eerste van de maand een bedrag over op mijn keytrade bankrekening. Op de 5de gaat er een bedrag af dat in mijn Keyplan gaat. That’s it, geen verdere zorgen. Ik laat alles mooi zijn gang gaan en ga in 2022 is kijken waar ik na 5 jaar sta. Met een maandelijkse inbreng van 150 euro is het ook geen onoverkomelijke belegging.
Dit staat hier naast een aantal andere fondsen met grotere bedragen, en daarnaast ook een etf portefeuille, en ook pensioensparen.
Van mijn zichtrekening schrijf ik steeds op de eerste van de maand een bedrag over op mijn keytrade bankrekening. Op de 5de gaat er een bedrag af dat in mijn Keyplan gaat. That’s it, geen verdere zorgen. Ik laat alles mooi zijn gang gaan en ga in 2022 is kijken waar ik na 5 jaar sta. Met een maandelijkse inbreng van 150 euro is het ook geen onoverkomelijke belegging.
Dit staat hier naast een aantal andere fondsen met grotere bedragen, en daarnaast ook een etf portefeuille, en ook pensioensparen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ikzelf ben dit jaar ook gestart met een Keyplan waarin ik het "kindergeld" beleg.
Samenstelling is ietsje anders dan die van jou maar komt wel op hetzelfde neer.
Eerste maand van het jaar zijn wel niet zo goed geweest![Roll Eyes ::)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/rolleyes.gif)
Samenstelling is ietsje anders dan die van jou maar komt wel op hetzelfde neer.
Eerste maand van het jaar zijn wel niet zo goed geweest
![Roll Eyes ::)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/rolleyes.gif)
Als beginner ben ik ook met een Keyplan gestart, met een "gedurfd". Na 1 jaar sta ik op +4% terwijl de beurzen een dikke 20% zijn gestegen. Nu zag ik dat er bepaalde fondsen niet meer beschikbaar waren in de huidige keuze, maar dat ik ze wel heb. Nu is mijn vraag, kan ik deze wisselen? Ik wil die het slecht doen eruit halen en vervangen door fondsen die op dit moment aangeraden worden.
Interessant voor kinderen maar ik zoek maar een manier waarop ik een portefeuille/beleggingsrekening kan aanmaken met de naam van mijn kind maar waar ik 100% zeggenschap over heb.
Bij MeDirect kun je een naam geven. Bij DeGiro kan het niet en laat DeGiro nu wel de beste zijn op vlak van trackers.
Bij MeDirect kun je een naam geven. Bij DeGiro kan het niet en laat DeGiro nu wel de beste zijn op vlak van trackers.
Zoals al meermaals in verschillende topics rond Keyplan gezegd/geschreven, kijk hier eens : https://mijnportefeuille.be/2019/10/11/ ... en-deel-1/ en https://mijnportefeuille.be/2019/10/18/ ... en-deel-2/.
Dan haal je de top-fondsen er zo uit
.
Dan haal je de top-fondsen er zo uit
![Cheesy :D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cheesy.gif)
Bij mij heeft het Keyplan de naam van mijn kinderen. Maar dat is dan ook enkel de naam van het Keyplan. Verder staan mijn kinderen nergens geregistreerd als medehouder of wat dan ook. Is dit wat je wil?Kevva schreef: ↑6 februari 2020, 14:04 Interessant voor kinderen maar ik zoek maar een manier waarop ik een portefeuille/beleggingsrekening kan aanmaken met de naam van mijn kind maar waar ik 100% zeggenschap over heb.
Beleg je dan niet beter af in een MSCI ACWI ETF?25% Robeco Global Premium Equities (wereldwijde aandelen, leunt aan bij de MSCI ACWI, 1,42% lopende kosten, kapitaliserend): dit fonds krijgt de helft van ons aandelencompartiment
- Het fonds deed het de voorbije vijf jaar veel slechter dan de index
- Je betaalt 1.42% ipv 0.60% kosten bij bv ishares MSCI ACWI.
-Doet het ook slechter dan de index50% Amundi Funds Euro Aggregate Bond (belegt voornamelijk in euro-obligaties van overheden en bedrijven, 1.05% lopende kosten, distribuerend): ik vond geen ander goed fonds in het aanbod van Keyplan, daarom gaat het volledige obligatiedeel naar dit fonds
-1.05% vs 0.20% kosten. Dit scheelt heel veel als de gemiddelde coupon vandaag zo laag ligt.
Carrandas,
Lees de openingspost van Woete nog eens!
Deze wil juist geen ETF gebruiken omdat het voor kleine bedragen is. ETF'en hebben steeds instapkosten en fondsen kan je vaak vinden zonder instapkosten.
Lees de openingspost van Woete nog eens!
Deze wil juist geen ETF gebruiken omdat het voor kleine bedragen is. ETF'en hebben steeds instapkosten en fondsen kan je vaak vinden zonder instapkosten.
Omdat ik binnenkort mijn Keyplan ga vervangen (het bestaat bijna 5 jaar) ben ik nu de nieuwe fondsen wat aan het opvolgen. Deze wereldfondsen doen het de laatste maanden (sinds half oktober is de opvolging begonnen) een pak beter dan dat van Robeco :woete schreef: ↑3 februari 2020, 22:21
- 25% Robeco Global Premium Equities (wereldwijde aandelen, leunt aan bij de MSCI ACWI, 1,42% lopende kosten, kapitaliserend)
- Fidelity Funds World Fund A - 1.89%
- Pictet Global Megatrend Selection P - kosten zijn wel 2.01%
- Robeco Capital Growth Funds Robeco Global Consumer Trends Equities D - 1.7%
Dat laatste is strikt genomen geen wereldfonds, maar het doet het de laatste jaren wel super goed en investeert ook over heel de wereld.
Voor mijzelf zijn constante prestaties eigenlijk veel doorslaggevender dan de kosten. Maar dat moet ieder voor zich uitmaken (en daar ga ik ook niet over discussieren).
Ik heb de volgende fondsen gekozen voor mijn Keyplan:
Natuurlijk spreek ik maar over een periode van 1 maand![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
- Aphilion Q² Equities
- Robeco Capital Growth Funds Robeco Global Consumer Trends Equities D
- Vector Navigator C1
- Pictet Global Megatrends Selection P EUR
Natuurlijk spreek ik maar over een periode van 1 maand
![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
Klopt wel ja, voor €100 aan ETF's kopen zal je aankoop-kostenpercentage wel heel hoog liggen (zo'n 6 a 8 euro per ETF-aankoop), we betalen jammer genoeg nog steeds aankoop kosten in tegenstelling tot de US.
Jammer dat er inderdaad geen goedkope formule is waarbij je gewoon maandelijks kan beleggen in een aantal ETF's.
Voor niets gaat de zon op. ETF's hebben vaak zeer lage beheerskosten. Beheerde fondsen hebben veel hogere beheerskosten. Voor dat gratis aankopen betaal je dus op die manier weer wel meer.
Zijn ETF's waar je steeds 9,95 euro instapkost betaalt dan goedkoper dan fondsen?