Voorbeeld semi-passief superlui beleggingsplan voor kleine bedragen
TIP
Re: Voorbeeld semi-passief superlui beleggingsplan voor kleine bedragen
Woetz geeft in zijn opening post aan dat zijn voorstel geld voor "De doelgroep zijn mensen die maandelijks willen (beginnen) beleggen voor de lange termijn met bedragen van 25-100 euro per maand (*) [...] Mensen die dit zo veel mogelijk automatisch willen laten gebeuren en zo weinig mogelijk (fiscale) administratie wensen (**)."
De voornaamste reden dat ETF's afvallen is omdat (vandaag?) In alle "aanbiedingen" met erf de transacties zelf moet doen.
Even herhalen. ETF's hebben geen instapkost, er is wel een transactietaks en veelal -maar niet altijd-een transactiekost. Voor de meeste ETF's zijn de transactietaksen 2x 0,12%, lager dan de 1,32% die meestal bij traditionele fondsen betaald moet worden, en natuurlijk zijn de jaarlijkse kosten gevoelig lager.
Maar daar gaar het in deze thread niet over....
(*) Persoonlijk denk ik dat de prijs van een ETF aandeel ook te groot is om maandelijks zo'n klein bedrag te beleggen. Fracties van ETF aandelen kan men meestal niet aankopen.
De voornaamste reden dat ETF's afvallen is omdat (vandaag?) In alle "aanbiedingen" met erf de transacties zelf moet doen.
Even herhalen. ETF's hebben geen instapkost, er is wel een transactietaks en veelal -maar niet altijd-een transactiekost. Voor de meeste ETF's zijn de transactietaksen 2x 0,12%, lager dan de 1,32% die meestal bij traditionele fondsen betaald moet worden, en natuurlijk zijn de jaarlijkse kosten gevoelig lager.
Maar daar gaar het in deze thread niet over....
(*) Persoonlijk denk ik dat de prijs van een ETF aandeel ook te groot is om maandelijks zo'n klein bedrag te beleggen. Fracties van ETF aandelen kan men meestal niet aankopen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Als je meteen met 3000 euro instapt valt die 9,95 euro instapkost mee.
Als je dat met slechts 500 euro doet, is dat een behoorlijke hap uit je toekomstige rendement.
Wetende dat er velen zijn die maandelijks 100 tot 400 euro beleggen in ETF's, weet je ook dat er weinig rendement is bij die mensen.
Als je dat met slechts 500 euro doet, is dat een behoorlijke hap uit je toekomstige rendement.
Wetende dat er velen zijn die maandelijks 100 tot 400 euro beleggen in ETF's, weet je ook dat er weinig rendement is bij die mensen.
Persoonlijk is mijn plan om elke maand een bedrag over te schrijven naar mijn 'beleggersrekening'. Eens ik daar 1000 euro staan heb koop ik effectief aan.
Dit komt dan op een eenmalige instapkost van 0,75%.
Dit als alternatief op de 'grootbankfondsen' die ik vroeger had. Deze rekenden allen 2,5% instapkost, en 2 tot 4% beheerskosten.
Al bij al vind ik dit best nog meevallen. Die 0,75% is minder dan wat de beurs tegenwoordig in een week fluctueert.
Dit komt dan op een eenmalige instapkost van 0,75%.
Dit als alternatief op de 'grootbankfondsen' die ik vroeger had. Deze rekenden allen 2,5% instapkost, en 2 tot 4% beheerskosten.
Al bij al vind ik dit best nog meevallen. Die 0,75% is minder dan wat de beurs tegenwoordig in een week fluctueert.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Is te zien hoe je het bekijkt. Je kan ook zeggen dat je geld daarvoor tegenwoordig bijna 7 jaar voor op een spaarrekening moet staan. Ik vind 0,75% wel veel en dan heb je ook nog wel recurrente kosten in die fondsen zeker?
ETF's hebben inderdaad recurrente kosten ![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)
![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)
ETF's via DeGiro op Euronext Amsterdam & Brussel die in de kernselectie voorkomen zijn wel volledig gratis. Maar is dus niet volautomatisch zoals hier wel vereist is.
Mooi initiatief, ga ik bekijken wanneer onze eerste kindje geboren is.
Mooi initiatief, ga ik bekijken wanneer onze eerste kindje geboren is.
Een beleggingsrekening is geen spaarrekening en ook geen zichtrekening, dat wil zeggen dat een broker negatieve intresten mag aanrekenen als je daar teveel geld op laat staan.
Dus, elke maand een klein bedrag erop storten, en wachten tot het bedrag groot genoeg is om te beleggen, is eigenlijk geen goed idee. Onlangs nog heeft Degiro daar nog een persbericht over verspreid.
Een broker mag dat, maar mijn broker (Bolero) doet dat niet. Als ze dit wel zouden beginnen te doen, dan ga ik dit moeten herzien.
Degiro rekent die interesten door op basis van het MMF waar ze je geld insteken. (DeGiro is geen bank, dus zij mogen zelf je geld niet bijhouden).
Ze doen dit trouwens pas vanaf 2500 euro, een bedrag waar ik hoe dan ook toch al onder blijf.
Degiro is trouwens gekocht door Flatex, en die hebben wel een banklicentie. Mogelijks zit hier dus nog een wijziging in het beleid vam Degiro aan te komen.
Degiro rekent die interesten door op basis van het MMF waar ze je geld insteken. (DeGiro is geen bank, dus zij mogen zelf je geld niet bijhouden).
Ze doen dit trouwens pas vanaf 2500 euro, een bedrag waar ik hoe dan ook toch al onder blijf.
Degiro is trouwens gekocht door Flatex, en die hebben wel een banklicentie. Mogelijks zit hier dus nog een wijziging in het beleid vam Degiro aan te komen.
De transactiekost wordt meestal berekend per schijf. 2500-5000-10000-25000 euro. Je kan dan beter op een gewoon spaarboekje sparen tot je zulk een limiet bereikt hebt, ipv direct op een efectenrekening.
Alsof je van die aalmoes rente rijk wordt. Ik schrijf direct over naar de beleggingsrekening. Zo komt het ook effectief in mijn beleggingen terecht. Anders gaat het al eens op aan een ander doel.
Zo zie ik het ook. De enige reden die ik kan bedenken om niet naar de beleggersrekening over te schrijven is het tegenpartijrisico dat KBC failliet zou gaan. Daarvoor ga ik het niet laten.
Oja, dat en de 10 eurocent interest die ik misloop door op 31/12 1000 euro minder op de spaarboek te hebben.![Afro O0](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/afro.gif)
Oja, dat en de 10 eurocent interest die ik misloop door op 31/12 1000 euro minder op de spaarboek te hebben.
![Afro O0](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/afro.gif)
poepeke, je snapt het niet, ik schrijf dit niet om rijk te worden, maar om te waarschuwen, begrijp je poepke?
Amai, jij stond destijds ook vooraan de rij zeker?
Zeg nu eens concreet waarvoor je ons waarschuwt, in plaats van hier wat familiair te doen tegen je medeapaargidsers.
Zeg nu eens concreet waarvoor je ons waarschuwt, in plaats van hier wat familiair te doen tegen je medeapaargidsers.
Rombee is het zoveelste nepprofiel van onze huistrol. Een beetje de hofnar van vroeger.
Met dat verschil dat een hofnar vroeger de edellieden een spiegel voorhield en op een grappige manier de waarheid zei.
Onze huistrol is een zielige figuur, die vooral begint te raaskallen als hij teveel alcohol gedronken heeft. Wat op elk moment van de dag kan gebeuren.
We hebben allemaal medelijden met hem, en daarom tolereren we hem. Want hij heeft vroeger grootse dingen gedaan, en is dan aan lager wal geraakt.