aan welke bespaartips hebben jullie het meeste?
aan welke bespaartips hebben jullie het meeste?
op internet vind je 1001 bespaartips. welke zijn nu echt interessant?
Hieronder mijn lijstje
-Formil van Lidl ENKEL poeder geen gel
-Om de x wassen, eens een kookwas doen (handdoeken of dergelijke) en geen wasmiddel erbij doen. Er zit nog genoeg restanten in de machine.
-HZIV ziekteverzekering nemen
-Elektronika rond Black Friday kopen
-Wasmachine op ECO 30 graden wast net zo goed als 40 graden
-Wekelijks meterstanden noteren
-op zaterdag tanken
-Diepvriesgroenten
Hieronder mijn lijstje
-Formil van Lidl ENKEL poeder geen gel
-Om de x wassen, eens een kookwas doen (handdoeken of dergelijke) en geen wasmiddel erbij doen. Er zit nog genoeg restanten in de machine.
-HZIV ziekteverzekering nemen
-Elektronika rond Black Friday kopen
-Wasmachine op ECO 30 graden wast net zo goed als 40 graden
-Wekelijks meterstanden noteren
-op zaterdag tanken
-Diepvriesgroenten
Re: aan welke bespaartips hebben jullie het meeste?
Een zichtrekening nemen waarmee je alleen je boodschappen doet. Dan heb je echt een goed zicht op je uitgaven.
Voor wie veel kleren koopt of iets anders : open daar een aparte rekening voor.
Wasmiddel, wasverzachter, etc : koop ze in reclame met meerdere tegelijk
Ga al eens winkelen bij Makro, Colruyt, AH en Lidl.
Let op hun promoties !
Kook je eigen potje met seizoensgroenten
Koop benzine waar ze het goedkoopst is
Smijt al je abonnementen buiten (en je vrouw als het een dure is).
Koop in Lidl en Delhaize 's avonds de producten die afgeprijsd zijn en die je lust.
Koop geen brol omdat het goedkoop is. Iedere aankoop is een uitgave. Nooit een besparing.
Koop niets te goedkoop. Van Lidl en ALDI heb ik al meer weggesmeten dan ik mij daar in een jaar tijd winst kan doen. Probeer af en toe kwaliteit te kopen of bespaar niet op domme dingen.
Voorbeeld : ziekteverzekering. Ik wil niet stoppen met mijn extra diensten of hospitalisatieverzekering. Als ik bespaar met hziv geef ik elders meer uit voor mijn hospitalisatieverzekering.
2 euro besparen en daardoor er elders weer 6 uitgeven is niet wijs.
Drink geen alcohol en rook niet.
Doe te voet of met de fiets wat doenbaar is.
Voor wie echt freak is in besparen : knip tubes en verpakkingen stuk en haal er daardoor nog veel uit. Bv tandpasta. Zelf laat ik deze tip links naast mijn piste liggen.
Voor wie veel kleren koopt of iets anders : open daar een aparte rekening voor.
Wasmiddel, wasverzachter, etc : koop ze in reclame met meerdere tegelijk
Ga al eens winkelen bij Makro, Colruyt, AH en Lidl.
Let op hun promoties !
Kook je eigen potje met seizoensgroenten
Koop benzine waar ze het goedkoopst is
Smijt al je abonnementen buiten (en je vrouw als het een dure is).
Koop in Lidl en Delhaize 's avonds de producten die afgeprijsd zijn en die je lust.
Koop geen brol omdat het goedkoop is. Iedere aankoop is een uitgave. Nooit een besparing.
Koop niets te goedkoop. Van Lidl en ALDI heb ik al meer weggesmeten dan ik mij daar in een jaar tijd winst kan doen. Probeer af en toe kwaliteit te kopen of bespaar niet op domme dingen.
Voorbeeld : ziekteverzekering. Ik wil niet stoppen met mijn extra diensten of hospitalisatieverzekering. Als ik bespaar met hziv geef ik elders meer uit voor mijn hospitalisatieverzekering.
2 euro besparen en daardoor er elders weer 6 uitgeven is niet wijs.
Drink geen alcohol en rook niet.
Doe te voet of met de fiets wat doenbaar is.
Voor wie echt freak is in besparen : knip tubes en verpakkingen stuk en haal er daardoor nog veel uit. Bv tandpasta. Zelf laat ik deze tip links naast mijn piste liggen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Op reis, dagtrips naar de kust of autovakantie naar duitsland/frankrijk/dardennen ipv vlieg vakanties.
Geen frisdrank, amper nog snacks/tussendoortjes.
Geen cadeau'tjes voor sinterklaas/kerst/nieuwjaar/verjaardag/moedertjesdag enz
Maar besparen doe je niet alleen op de kleine bedragen, maar vooral de grotere uitgaves. Hoe vaak men me al niet vroeg wanneer ik een andere wagen zou kopen
En dan suggereren ze om een nieuwe SUV te kopen. Dezelfde mensen die zouden 15km verder rijden voor 2cent/l te besparen, maar dan onnodig dure wagens kopen en al een nieuwe willen na een jaar of 6.
Geen frisdrank, amper nog snacks/tussendoortjes.
Geen cadeau'tjes voor sinterklaas/kerst/nieuwjaar/verjaardag/moedertjesdag enz
Maar besparen doe je niet alleen op de kleine bedragen, maar vooral de grotere uitgaves. Hoe vaak men me al niet vroeg wanneer ik een andere wagen zou kopen
En dan suggereren ze om een nieuwe SUV te kopen. Dezelfde mensen die zouden 15km verder rijden voor 2cent/l te besparen, maar dan onnodig dure wagens kopen en al een nieuwe willen na een jaar of 6.
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Nog een post waar vaak veel te besparen is : electriciteit, telecom, tv, gsm...
Dat van die auto klopt gedeeltelijk.
Het is een stuk plezier in het leven: een modernere auto is vaak veiliger en leuker om mee te rijden. Garantie : ook belangrijk. Ik ken mensen die zodanig veel investeren in het oplappen van een oud wrak en daar noodgedwongen altijd maar verder in gaan.. dan koop je beter een nieuwe.
Geef er niet meer aan uit dan moet : dat is ook belangrijk.
Het goedkoopst rijd je in een wat oudere auto die nog heel betrouwbaar is en die je vanaf een bepaald aantal euro's kosten per jaar wegdoet. Zet een 'stop loss' in je budget !
Dat van die auto klopt gedeeltelijk.
Het is een stuk plezier in het leven: een modernere auto is vaak veiliger en leuker om mee te rijden. Garantie : ook belangrijk. Ik ken mensen die zodanig veel investeren in het oplappen van een oud wrak en daar noodgedwongen altijd maar verder in gaan.. dan koop je beter een nieuwe.
Geef er niet meer aan uit dan moet : dat is ook belangrijk.
Het goedkoopst rijd je in een wat oudere auto die nog heel betrouwbaar is en die je vanaf een bepaald aantal euro's kosten per jaar wegdoet. Zet een 'stop loss' in je budget !
Of eet zoveel mogelijk op je werk als ze dat aanbieden. Mijn vrouw kan op haar school eten aan €2.5/maaltijd. Voor dat geld kook je zeker geen middagmaal.
Ik bespreek het eens met mijn vrouw vanavond.
Vind een minnares en zorg dat je daar drie keer per week kan gaan douchen en ontbijten.
Warm water kost redelijk veel geld.
Warm water kost redelijk veel geld.
Kijk naar afschrijfkost ipv aanschafprijs. Pas wanneer je begrijpt dat een Rolex goedkoper is dan een Casio, bespaar je geld.
Ik ben 50+ en draag mijn derde Casio. Ik zal zeer oud moeten worden om ooit de aanschafprijs van een Rolex te benaderen met de Casio's.
Daarbij is het niet verantwoord om altijd en overal een Rolex te dragen. Zou dat Zwitsers spul überhaupt dagdagelijks gebruik overleven?
- Ga niet winkelen met een lege maag en niet met kinderen (zelfs met de meerprijs is online bestellen soms wel goedkoper, want je koopt enkel wat je moet hebben).
- Ik vertrouw nooit een verkoper die je dingen probeert te verkopen (in de Media Markt, op straat of aan huis).
- Ik neem nooit extra garantie in de winkel. Je krijgt standaard 2 jaar wettelijke garantie op elk product dat je binnen de EU koopt. De kostprijs die je betaald aan die extra verzekeringen / garantie haal je er zelden uit (tenzij je natuurlijk vaak je GSM laat vallen ofzo) en hebben vaak zeer zware clausules (hoge franchise of kleine lettertjes).
- Ga je vaak op reis, neem dan een VISA kaart met verzekeringen erin ipv telkens een annulatieverzekering te nemen bij je reis. Veel VISA kaart verzekeringen geven ook vaak al extra garantie op producten (huishoudproducten, elektronica,...).
- Herzie je telecom abonnementen. Ik verschiet er altijd van dat veel mensen hier €100 per maand aan betalen.
- Tv abonnement kost handenvol geld (soms wel al €25 / maand), maar heb je dit wel echt nodig? VRT NU, VTM Go en Vier.be bieden hun aanbod voor een groot deel gratis online aan. Heb je hier voldoende mee, dan kan je veel besparen door je tv abonnement buiten te gooien. Wat je uitspaart kan je uitgeven aan de eenmalige aankoop van een ChromeCast (€39 om die zenders op het grote scherm te zien) en een Netflix / Disney+ / ... abonnement te nemen (dan nog steeds bespaar je geld zonder in te boeten op gebruiksgemak).
- Wil je je digitale tv toch nog houden, vergeet zeker je digicorder niet uit te zetten als je niet kijkt. Die verbruiken zeer veel energie en worden vaak vergeten om op slaapstand te zetten.
- Het is soms taboe om sommige dingen als verzekeringen, bankkosten,... eens kritisch te bekijken. Heb je overigens geen kinderen / huisdieren dan kan je je een beetje afvragen of een familiale verzekering echt wel nodig is.
- In de avond de temperatuur een graadje lager zetten en een deken gebruiken is gezellig. Ook de temperatuur al een anderhalf uur voor het slapen gaan lager zetten is weinig comfort verliest, maar wel goedkoper.
- Wil je surfen, bankieren, shoppen,... doe dat zoveel mogelijk op een tablet. Die verbruiken veel minder stroom dan een desktop.
- Heb je gezinsleden die wat minder nauw nemen met uitschakelen van een pc? Stel de computer zo in om hem automatisch op slaapstand te zetten na 10 minuten geen gebruik (het is niet het meest ideale, maar toch beter dan de computer uren ongebruikt aan te laten staan).
- Ik zie veel mensen naar de radio luisteren via hun tv en digicorder. Investeer in een DAB+, die zijn niet zo duur en verbruiken aanzienlijk minder dan de combinatie van je tv en digicorder om naar de radio te luisteren.
- Je lening een tijdje geleden gestart en nog een lange tijd te gaan? Bekijk eens of een herziening je geen geld kan besparen. Het vereist wel een investering maar op het einde van de rit bespaart het je vaak enkele duizenden Euro's.
- Ga je graag eens shoppen, doe dan geen impuls aankopen. Heb je iets gezien dat je graag wilt hebben, ga dan eerst wat andere winkels bezoeken. Mogelijk hebben ze iets beter of is het elders goedkoper.
- Elders is het altijd wel ergens goedkoper, maar je moet hier nu niet fanatiek mee bezig zijn. Het is wel handig om te weten wat de goedkoopste prijs is zodat je weet hoeveel je meer betaald. Is het verschil zeer groot, dan kan je je afvragen of het die meerprijs echt wel waard is (voor €10 op €1000 is het vaak de moeite niet, maar op mijn recent aangekochte tv zat een prijsverschil in sommige winkels van €400, uiteindelijk een winkel gevonden waar ik maar €30 meer betaalde dan het gedoe met online leveringen).
- Voor vooral groeten en fruit kies ik toch liever voor wat meer kwaliteit. Een bak met 15 kiwi's met matige kwaliteit is misschien goedkoop, maar er 5 van met tegenzin opeten en de overige 10 moeten weggooien omdat ze rot zijn is gewoonweg verspilling.
- Ik sorteer wat meer fanatiek (aan de ene kant voor milieu, maar ook voor de portomonee). Vuilniszakken kosten tamelijk veel terwijl je plastiek ofwel in een aparte zak inzamelen (als je gemeente dit al toelaat) of gratis naar het containerpark kan brengen. Vooral als je vaak dingen online koopt (die dozen zitten vol met piepschuim of van die opgeblazen plastiek zakken) is het de moeite waard.
- Heb je een dubbele teller voor je elektriciteit? Plan dan je grote stroomverbruikers (strijken, vaatwas, wasmachine, droogkast) in de nacht of in het weekend.
- Neem je eten mee naar je werk. Een dagelijks broodje van €3.5+ komt op maand al snel uit op €70. Daarnaast is het zelf klaarmaken vaak gezonder.
- Ga je graag met collega's of vrienden uit, het loont de moeite om eens te zoeken naar de beste prijs / kwaliteit van café zodat je er na de werkuren altijd de goedkopere plek hebt om op terug te vallen.
- Bespaar niet op dingen die je niet eenvoudig kan vervangen (zoals hang wc, verf, ramen,...). Vaak is het sneller aan vervanging toe (waardoor je de kost van uitbreken en plaatsen opnieuw moet betalen), kan je vaak al minder snel iemand vinden als het stuk is (of zijn vervangonderdelen moeilijk te verkrijgen) en kost een backup oplossen (tijdelijk verwarmen met electrische verwarming) je handenvol geld.
- Aankoop dat je eenvoudig kan uitstellen? Er zijn prijsvergelijkers die de prijsevolutie van een product kunnen tonen. Op die manier zie je of de actuele prijs wel een goede prijs is.
Laatst gewijzigd door SMGGM op 10 februari 2020, 17:27, 5 keer totaal gewijzigd.
Met deze ga ik niet volledig akkoord.
als alleenstaande is het veel duurder dan met 2.
- koken is goedkoper voor 2 personen
- lening kan je door 2 delen
- gas/elek/2
- sommige verzekeringen/2 delen
-scheiden kost ook geld!
De gouden tip is nogaltijd de rekeningen gescheiden houden
HZIV maakt u hospitalisatieverzekering duurder wat bedoel je daar juist mee? heeft dit invloed op alle hospitaal verzekeringen of bedoel je dat je nu uw ziekenkas + hospitaal bij eenzelfde verzekering koppelt en daardoor goedkoper af bent?
hij bedoelt wellicht dat als je bij HZIV aangesloten bent de hospitalisatieverzekering ook duurder is, aangezien je dan geen hospitalisatie bij het ziekenfonds kan afsluiten (voorwaarde hiervoor is dat je lid bent van dat ziekenfonds) en je dus verplicht bent naar een DKV/Ethias/... hospitalisatieverzekering te gaan tenzij je natuurlijk een hospitalisatieverzekering via het werk hebt lopen.
dat is de teorhie, de praktijk is anders : met een vrouw in huis heb je zoveel verspillingskosten die je anders niet hebt. Je koopt eten, maar zij lust niets van wat je koopt, resultaat, je kan de helft weggooienbose schreef: ↑10 februari 2020, 16:56Met deze ga ik niet volledig akkoord.
als alleenstaande is het veel duurder dan met 2.
- koken is goedkoper voor 2 personen
- lening kan je door 2 delen
- gas/elek/2
- sommige verzekeringen/2 delen
-scheiden kost ook geld!
De gouden tip is nogaltijd de rekeningen gescheiden houden
HZIV maakt u hospitalisatieverzekering duurder wat bedoel je daar juist mee? heeft dit invloed op alle hospitaal verzekeringen of bedoel je dat je nu uw ziekenkas + hospitaal bij eenzelfde verzekering koppelt en daardoor goedkoper af bent?
Je kan jezelf ook aanmelden op een sugar daddy/baby/momma website als www.seeking.com. Sommigen zijn bereid volledig jouw vakanties te betalen als je met hun mee reist.
Dat is exact wat ik bedoel. Je hebt dus al de prijs van 3 Casio's verloren, laten we zeggen een kleine 100 EUR in totaal? Had je destijds in een Rolex geinvesteerd dan was je nu 0 euro kwijt, steker nog, je zou een paar duizend euro gewonnen hebben.
Het is uiteraard een extreem voorbeeld om een principe aan te tonen. Ik raad niemand aan een Rolex te kopen.