Koopwaardige aandelen
TIP
Re: Koopwaardige aandelen
VGP is één van mijn meest performante posities. Gekocht op 21/01 en nu al 16.25% ongerealiseerd rendement behaald.
Idem, 18 procent hier, gekocht in november.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik vind het maar terecht dat ik hou van een winnaar zoals VGP, WDP, waar het management keer op keer de verwachtingen inlost en er zelf veel aandelen van heeft. Liever dat dan vasthouden aan de verliezers die extreem volatiel zijn zoals veel beleggers doen. The best is yet to come voor VGP. Er zijn er die euforisch zijn over Galapagos, ik ben euforisch over VGP. So what? Zolang mijn optimisme bevestigd wordt door de financiële cijfers ben ik gerust voor de lange termijn.Nete schreef: ↑11 februari 2020, 23:40 VGP staat ook in mijn interesselijst.
Als ik je betoog hier lees, dan lees ik tussen de regels dat je smoorverliefd aan het worden bent op VGP en dat is niet zonder gevaar, want dan wordt men nogal eens verblind als het ooit de verkeerde kant zou opgaan.
Niet gaan "zweven" zou ik zeggen.
Eerste keer gekocht aan een dikke 50 EUR, maar nadien nog bijgekocht waardoor het (ongerealiseerde) rendement op minder dan 50 procent zit, dividenden niet meegerekend. Ondertussen kabbelt het aandeel lekker verder omhoog. We staan reeds bijna 5% hoger dan de psychologische kaap van 100 EUR.
VGP heeft alles wat ik zoek in een aandeel:
- een sustainable dividend dat gestaag groeit;
- een familiebedrijf met betrouwbaar management. Conservatief in de voorspellingen, ambitieus in zijn doelstellingen, en met een visie ipv korte termijnresultaten najagen;
- een interessante aandeelhoudersstructuur;
- een (nog steeds) aantrekkelijke waarderig;
- een begrijpbaar business model, met meerdere recurrente inkomstenstromen;
- aanwezig in een groeimarkt;
- met specifieke know-how.
Moeilijk om er niet verliefd op te worden. Maar wie nog niet verliefd is nodig ik uit een aantal zwaktes of risicofactoren te zoeken.
- een familiebedrijf met betrouwbaar management. Conservatief in de voorspellingen, ambitieus in zijn doelstellingen, en met een visie ipv korte termijnresultaten najagen;
Moeilijk om er niet verliefd op te worden. Maar wie nog niet verliefd is nodig ik uit een aantal zwaktes of risicofactoren te zoeken.
.
Laatst gewijzigd door Nikki01 op 12 februari 2020, 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Algemenere vraag, heeft het zin om te investeren in verschillende GVV's in een sector die overlapt? Bv. VGP and WDP?
Stel dat je de voorbije 10 jaar alles belegd had in Visa en Mastercard, zou je dan vandaag tevreden of teleurgesteld zijn?
75% aandelen, 15% obligaties, 10% cash
Ik vind het eigenlijk beangstigend dat geduldige langetermijnbeleggers, waarvoor dit forum de heimat is, nog niet in Aedifica of VGP belegd zijn. De waarderingen lopen stilaan op, dat klopt. Maar met een beleggingshorizon van pakweg zeven jaar, kan je enkel garen spinnen door deze partijen als fundament van je portefeuille te propageren. Bovendien krijg je nog een schamel, maar desalniettemin aanvaardbaar dividend, dat mits enige goodwill dra gepromoveerd wordt. Faites vos jeux, boentôt rien ne va plus!
Ik wil je ook niet tegenspreken hoor, en de VGP toestand ziet er tot nader order zeer rooskleurig uit.Groeiaandelenfavoriet2014 schreef: ↑12 februari 2020, 12:15 Ik vind het maar terecht dat ik hou van een winnaar zoals VGP, WDP, waar het management keer op keer de verwachtingen inlost en er zelf veel aandelen van heeft. Liever dat dan vasthouden aan de verliezers die extreem volatiel zijn zoals veel beleggers doen. The best is yet to come voor VGP. Er zijn er die euforisch zijn over Galapagos, ik ben euforisch over VGP. So what? Zolang mijn optimisme bevestigd wordt door de financiële cijfers ben ik gerust voor de lange termijn.
Maar alleen al dat ene woord "euforisch" doet me al huiveren.
Ik zou je voorlaatste woord ook vervangen door "korte", op lange termijn is niks zeker op de beurs.
Gelukkig staan we niet allemaal met onze neuzen in dezelfde richting, het zou maar saai zijn.
Klopt volledig.sintorama schreef: ↑12 februari 2020, 12:54 VGP heeft alles wat ik zoek in een aandeel:
Eén risico om toch met beide voeten op de grond te blijven: als op korte termijn (=vrijwel uitgesloten) de rente sterk zou stijgen dan zal het vastgoed ongetwijfeld serieuze klappen krijgen.
Vandaar mijn tussenkomst om toch een minimum aan nuchterheid te bewaren.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Hoe vaak wordt het rente-risico niet verkeerd begrepen... Ik had op een ander forum ook een discussie over rente-impact op vastgoedaandelen. Als we ons even concentreren op REITs (Amerikaanse GVV's), dan volgt (volgens Forbes):Nete schreef: ↑12 februari 2020, 16:29Klopt volledig.sintorama schreef: ↑12 februari 2020, 12:54 VGP heeft alles wat ik zoek in een aandeel:
Eén risico om toch met beide voeten op de grond te blijven: als op korte termijn (=vrijwel uitgesloten) de rente sterk zou stijgen dan zal het vastgoed ongetwijfeld serieuze klappen krijgen.
When thinking about the asset allocation implications of this phenomena, two things stand out: First, interest-rate increases in and of themselves are not necessarily bad for REITs, and in fact, when measured over longer periods of time, they have generally been associated with periods of REIT out-performance. Second, REIT sell-offs associated with spikes in interest-rate volatility have often provided active REIT managers with opportunities to add exposure at attractive levels just as fundamentals were improving. The relationship between REITS and Interest rates is volatile and unstable, but this complex relationship leads to both short-term risk and long-term opportunity.
Kortom: korte termijn kan de rente alle kanten opgaan en is het vooral ruis voor de lange termijn belegger. En om op de vraag te antwoorden dat de lange termijn onzeker is, wel, dan zouden Van Geet en Van Malderen al lang hun aandelen hebben verkocht. We spreken hier over een vastgoedbedrijf (geen grondstoffenbedrijf waarbij je op de lange termijn geen prognoses kan maken) met een van de langste huurtermijnen uit de sector (8j-9j) die een strategische partnership heeft met Allianz, een Duitse gigant die zijn exposure aan vastgoed omwille van de lage rente verder wil opvoeren. Die denken niet op korte termijn, dus waarom zouden wij ons druk maken over de waan van de dag en angstig zijn voor de toekomst? Dan zou ondernemen geen zin hebben.
Uiteraard! Aangezien niemand kan voorspellen welk bedrijf de sterkste resultaten zal neerzetten: koop ze gewoon allemaal. Doe er Montea (de airbnb voor de logistiek) er ook maar bij. In het geval van WDP moet je, vind ik, wel wachten op een correctie van de koers die er mogeljik nooit komt.
PS.: VGP is geen GVV.
Is dat geen probleem voor de hele beurs? Rente is als zwaartekracht op de beurs. Dus een plotse stijging zou nadelig zijn voor alle beursnoteringen en dus zeker niet specifiek voor VGP. Een plotse stijging verwacht ik overigens niet. Je merkt hoe voorzichtig centrale banken zijn met nog maar een uitspraak te doen over rentestijging.Nete schreef: ↑12 februari 2020, 16:29 Eén risico om toch met beide voeten op de grond te blijven: als op korte termijn (=vrijwel uitgesloten) de rente sterk zou stijgen dan zal het vastgoed ongetwijfeld serieuze klappen krijgen.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
iemand nog kooptips?