Leven van portfolio jonge leeftijd
TIP
Re: Leven van portfolio jonge leeftijd
Het enige dat TS moet doen, gezien een ziekteverzekering in Belgie verplicht is, en hij geen inkomsten en bijdrage betaald heeft is zich bij een ziekenkas inschrijven als " ingezetene in Belgie "
""Diegenen die geen inkomen genieten en ook niet als persoon ten laste ingeschreven kunnen worden, krijgen het statuut van ingezetene op voorwaarde dat ze officieel gedomicilieerd zijn in België.""
Als rentenier heeft u geen recht op een inkomensvervangende vergoeding als u ziek of invalide wordt. U bent wel verzekerd voor de grote en kleine risico’s op voorwaarde dat u een (dure) voortgezette verzekering neemt. Deze dekking (kleine en grote risico’s) kan veel goedkoper door één dag per jaar te werken en zich zo te verzekeren voor de vier kwartalen die volgen. U betaalt dan een bijdrage van slechts € 446.
""Diegenen die geen inkomen genieten en ook niet als persoon ten laste ingeschreven kunnen worden, krijgen het statuut van ingezetene op voorwaarde dat ze officieel gedomicilieerd zijn in België.""
Als rentenier heeft u geen recht op een inkomensvervangende vergoeding als u ziek of invalide wordt. U bent wel verzekerd voor de grote en kleine risico’s op voorwaarde dat u een (dure) voortgezette verzekering neemt. Deze dekking (kleine en grote risico’s) kan veel goedkoper door één dag per jaar te werken en zich zo te verzekeren voor de vier kwartalen die volgen. U betaalt dan een bijdrage van slechts € 446.
Maar je bouwt ook geen pensioenrechten op.
Een verschil van ~2.500 EUR per jaar om bij pensionering ~1.300 per maand (~20.000 per jaar, want er is ook ‘vakantiegeld’)te ontvangen tot de dood.
Op een loopbaan spreken we dus van een kost van 100.000, dewelke tevens fiscaal aftrekbaar is.
Ik betaal in dat geval graag de meerkost onder statuut van een zelfstandige, met alle voordelen. En je moet niet denken om één dag per jaar te werken..
Een verschil van ~2.500 EUR per jaar om bij pensionering ~1.300 per maand (~20.000 per jaar, want er is ook ‘vakantiegeld’)te ontvangen tot de dood.
Op een loopbaan spreken we dus van een kost van 100.000, dewelke tevens fiscaal aftrekbaar is.
Ik betaal in dat geval graag de meerkost onder statuut van een zelfstandige, met alle voordelen. En je moet niet denken om één dag per jaar te werken..
Bij mij weten hoef je geen dag te werken. Een dag ingeschreven zijn als werkzoekende zou voldoende moeten zijn om je rechten te behouden. Er valt hier natuurlijk iets over te zeggen.
Een vennootschap oprichten - boekhouder betalen, RSZ betalen - btw wetgeving voldoen -vennootschapsbijdrage betalen - publicatie staatsblad enz. enz. en in de radar lopen van de belasting inspektie????????? omdat je kosten van de vennoschap meer zijn dan de inkomsten die je eruit haalt.
Als zelfstandinge met minieme aangegeven inkomsten en betaalde bijdrage mag je blij zijn als je later 600 euro/maand pensioen of het IGO krijgt.
Waarom moeilijk maken als makkelijk ook gaat.
TS heeft zijn schaapjes al op het droge voor de rest van zijn leven ,zoals hij aangeeft.
Als TS zijn inkomsten kan aantonen waarvan hij leeft, zich als ingezetene of één dag zogezegd te werken zich in regel stelt met een ziekenfonds zodat hij gekend is bij de kruispuntbank en verzekerd is voor klein en grote risicos en daarvoor 450 euro/jaar betaald,,, wat dan zijn enige uitgaven zijn, is hij volledig in regel met alles, en moet hij geen malafide of in het zicht van de belasting constructies opzetten en dies meer. Zo heeft hij de volledige vrijheid om te doen en laten wat hij wil in binnen en buitenland zonder zich iets aan te trekken of zich voor vanalles en nog wat te verantwoorden.
Eens op pensioen kan hij het ( IGO ) inkomens garantie ouderen aanvragen.
Als zelfstandinge met minieme aangegeven inkomsten en betaalde bijdrage mag je blij zijn als je later 600 euro/maand pensioen of het IGO krijgt.
Waarom moeilijk maken als makkelijk ook gaat.
TS heeft zijn schaapjes al op het droge voor de rest van zijn leven ,zoals hij aangeeft.
Als TS zijn inkomsten kan aantonen waarvan hij leeft, zich als ingezetene of één dag zogezegd te werken zich in regel stelt met een ziekenfonds zodat hij gekend is bij de kruispuntbank en verzekerd is voor klein en grote risicos en daarvoor 450 euro/jaar betaald,,, wat dan zijn enige uitgaven zijn, is hij volledig in regel met alles, en moet hij geen malafide of in het zicht van de belasting constructies opzetten en dies meer. Zo heeft hij de volledige vrijheid om te doen en laten wat hij wil in binnen en buitenland zonder zich iets aan te trekken of zich voor vanalles en nog wat te verantwoorden.
Eens op pensioen kan hij het ( IGO ) inkomens garantie ouderen aanvragen.
Laatst gewijzigd door ludo op 13 februari 2020, 13:39, 3 keer totaal gewijzigd.
- Oudere Jongere
- Hero Member
- Contacteer:
Volledig eens met Roo. Zelf hou ik dergelijk scenario graag achter de hand als exit-strategie mocht mijn professionele loopbaan om één of andere reden vastlopen. Stoppen met mijn drukke goedbetaalde job en schrijnwerker/klusjesman worden om overal jobjes te gaan doen waar de "echte" stielmannen geen tijd en zin voor hebben. Een paar dagen per week of een paar dagen per jaar. Dit tot mijn pensioenleeftijd. Zo verlies ik die gigantische bedragen betaald tijdens mijn huidige carrière niet en wordt het effect van het loonplafond voor pensioenberekening wat gecompenseerd (vanaf een bepaald bedrag per jaar betaald je nog steeds maar je krijgt er geen hoger pensioen door).
TS stelt de zaken wel erg extreem, wat hier wel vaker gebeurt met openingsposts van nieuwe forumleden. Waar het vermogen vandaan komt is niet relevant. Iemand wiens vermogen een inkomen genereert waarvan hij/zij o.a. van leeft (zie de PWR en SWR aangehaald door B7H4long) staat helemaal niet "buiten het systeem" maar maakt op zijn/haar manier ook deel uit van de economie.
TS stelt de zaken wel erg extreem, wat hier wel vaker gebeurt met openingsposts van nieuwe forumleden. Waar het vermogen vandaan komt is niet relevant. Iemand wiens vermogen een inkomen genereert waarvan hij/zij o.a. van leeft (zie de PWR en SWR aangehaald door B7H4long) staat helemaal niet "buiten het systeem" maar maakt op zijn/haar manier ook deel uit van de economie.
TS wil wel niet of nooit meer gaan werken, dat is de basis waarvan hij vertrekt...
Julli schetsen een totaal andere situatie.. Het verhaal begint weer een heel eigen en ander leven te leiden.. wat losstaat van de situatie van TS.
Julli schetsen een totaal andere situatie.. Het verhaal begint weer een heel eigen en ander leven te leiden.. wat losstaat van de situatie van TS.
Ludo: minimale sociale bijdragen leveren een pensioen op van 1.300. Dit werd aangepast in 2014 of 2015.
Daarnaast is zo’n manier om de dingen te structureren helemaal correct. Moreel is het naar jouw mening misschien niet correct, maar fiscaal wel. De kosten zo’n set up zijn beperkt.
Ik zou zelf nooit denken om op jouw manier ‘op pensioen’ te gaan.
Daarnaast is zo’n manier om de dingen te structureren helemaal correct. Moreel is het naar jouw mening misschien niet correct, maar fiscaal wel. De kosten zo’n set up zijn beperkt.
Mensen met een volledige 45 jarige loopbaan komen amper aan 1300 euro netto pensioen, waar U dat cijfer vandaan haalt,moge god en klein pierke weten.Roo schreef: ↑13 februari 2020, 14:06 Ludo: minimale sociale bijdragen leveren een pensioen op van 1.300. Dit werd aangepast in 2014 of 2015.
Ik rentenier al van mijn 43 jaar, had een loopbaan van werknemer en als laatste zelfstandige eigen zaak. Zal het dus wel weten hoe de vork in de steel zit. Ben inmiddels al 2 jaar officieel op pensioen,wordt dit jaar 68 jaar .
Jij zou dat niet doen, omdat je de financien niet hebt om je verdere leven mee voort te kunnen. Je moet vertrekken van TS zijn situatie, heeft genoeg geld om zijn verder leven ongestoord te leven tot de dood erop volgt. Waarom dan constructies opzetten die helemaal niet nodig zijn, en je niet moet leven van het pensioen dat je later al dan niet zou krijgen. Is eigenlijk een " Win for live " situatie waar hij inzit. De overschot van je geld neem je niet mee in je graf hoor. Het enige dat je nodig zou kunnen hebben is een verzekering voor kleine en grote risico's,wil je niet met torenhoge hospitaalkosten geconfronteerd worden en waarop er alternatieven zijn om die goedkoop op te lossen.
Bedankt om alvast mijn rekening te maken. Ik ben 30 en kan leven van mijn investeringsinkomsten, maar ben te jong om "op pensioen" te gaan. Altijd zelfstandige geweest.
Nu even ter info: het zelfstandig minimumpensioen (alleenstaande) is 1266 EUR bruto per maand. Daar gaat echter (op heden) vrijwel geen personenbelasting af. Zie https://www.acerta.be/nl/zelfstandigen/ ... -berekenen (dat zijn de wettelijke minima)
Als TS informatie wilt, dan lijkt het me minstens de moeite om even het geheel te schetsen? Ik heb geen probleem dat uw situatie voor u goed werkt, maar is het dan erg dat TS even wat duiding krijgt van wat de impact van zijn beslissingen zijn?
Persoonlijk ben ik met te weinig begonnen om die pensioenrechten te laten vallen. Het vermogen waarover ik beschik doet er niet toe. Daarnaast zou ik ook nooit zonder een vennootschap kunnen, want ook daar zijn er teveel mogelijkheden. Fiscaliteit is héél belangrijk voor het verwerven en realiseren van een rendement op vermogen.
Nu even ter info: het zelfstandig minimumpensioen (alleenstaande) is 1266 EUR bruto per maand. Daar gaat echter (op heden) vrijwel geen personenbelasting af. Zie https://www.acerta.be/nl/zelfstandigen/ ... -berekenen (dat zijn de wettelijke minima)
Als TS informatie wilt, dan lijkt het me minstens de moeite om even het geheel te schetsen? Ik heb geen probleem dat uw situatie voor u goed werkt, maar is het dan erg dat TS even wat duiding krijgt van wat de impact van zijn beslissingen zijn?
Persoonlijk ben ik met te weinig begonnen om die pensioenrechten te laten vallen. Het vermogen waarover ik beschik doet er niet toe. Daarnaast zou ik ook nooit zonder een vennootschap kunnen, want ook daar zijn er teveel mogelijkheden. Fiscaliteit is héél belangrijk voor het verwerven en realiseren van een rendement op vermogen.
-
- Newbie
Bedankt voor jullie vele antwoorden, zeer interessant.
Hoe zou zo een persoon een huis kunnen aankopen.
Stel dat iemand 300 000 euro heeft in assets, verdeeld over ETF's als hoofd asset.
Hoe zou je een huis proberen kopen? Dat hele bedrag leggen is een beetje gek, en gaan er banken u geld lenen als je geen 'vast inkomen' hebt in de vorm van een vast contract?
Mij lijkt het dat huizen binnenkort mogelijk een miljoen euro zullen kosten, en huishuur ook 1500euro a 2000 euro voor iets kleins...
In mijn ogen moet de persoon een manier vinden om een huis aan te kopen met laat ons zeggen 50k kapitaalsinvestering, zodat het vermogen kan blijven aangroeien.
Hoe zou zo een persoon een huis kunnen aankopen.
Stel dat iemand 300 000 euro heeft in assets, verdeeld over ETF's als hoofd asset.
Hoe zou je een huis proberen kopen? Dat hele bedrag leggen is een beetje gek, en gaan er banken u geld lenen als je geen 'vast inkomen' hebt in de vorm van een vast contract?
Mij lijkt het dat huizen binnenkort mogelijk een miljoen euro zullen kosten, en huishuur ook 1500euro a 2000 euro voor iets kleins...
In mijn ogen moet de persoon een manier vinden om een huis aan te kopen met laat ons zeggen 50k kapitaalsinvestering, zodat het vermogen kan blijven aangroeien.
Als je geen vast inkomsten heb, gaat geen enkele bank je een lening geven.
Wil je rentenieren, zorg dan eerst voor een eigendom... dit kan je later desnoods verkopen, als je een ander op het oog hebt,of het in pand geven als waarborg met 80% van de huurinkomsten.
Wil je rentenieren, zorg dan eerst voor een eigendom... dit kan je later desnoods verkopen, als je een ander op het oog hebt,of het in pand geven als waarborg met 80% van de huurinkomsten.
Maarten0008 schreef: ↑12 februari 2020, 17:07 Stel, een jonge gast, tussen de 20 en de dertig, vergaart een redelijk bedrag,
[...]
Op een bepaald moment staat zijn portfolio hoog, hoog genoeg om van de intresten te leven.
Reality check: 300 000 Euro is absoluut niet voldoende om van te leven.Maarten0008 schreef: ↑13 februari 2020, 17:05 Bedankt voor jullie vele antwoorden, zeer interessant.
[...]
Een persoon van 20-30 heeft "gemiddeld" nog een 50-60 jaar te leven. Zijn plan moet dus voorzien om meer dan die periode te overbruggen.
Het is belangrijk dat de persoon een heel goed zicht opbouwt op huidige en toekomstige uitgaven.
Huidige intrest is misschien max 1%. Van 3000 Euro per jaar kan je niet leven. (dit is ongeveer wat je zal betalen aan je ziekteverzekering - onafhankelijk of je rentenier of zelfstandige bent)
Veelal leest men dat een goed gespreide portefeuille kan wel een withdrawal rate van 2%, max 3% aan zou kunnen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik heb me volgende vuistregel laten vertellen (gebaseerd op SWR 3%):
Per 400 euro kapitaal mag je jezelf maandelijks 1 euro uitkeren. Iets agressiever zou je voor 300:1 kunnen gaan, maar dan eet je je spaarpot op.
Simpel gesteld, wil je jezelf 2000 netto kunnen uitkeren, dan heb je 800.000 euro nodig.
Opinies?
Per 400 euro kapitaal mag je jezelf maandelijks 1 euro uitkeren. Iets agressiever zou je voor 300:1 kunnen gaan, maar dan eet je je spaarpot op.
Simpel gesteld, wil je jezelf 2000 netto kunnen uitkeren, dan heb je 800.000 euro nodig.
Opinies?
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024