Leven van portfolio jonge leeftijd
TIP
Re: Leven van portfolio jonge leeftijd
Dat zijn withdrawal rates van 2.5% tot 3.3%. - > Historisch gezien hebben we die niet gehaald in Belgie., naar de toekomst toe lijken de meeste research ook een lager getal aan te geven (*), en natuurlijk hoe langer de periode hoe lager de WR. (*)
https://retirementresearcher.com/4-rule ... und-world/
http://www3.grips.ac.jp/~pinc/data/10-12.pdf
Bredere geografische diversificatie gaf beter resultaten.
https://portfoliocharts.com/2017/06/09/ ... awal-rate/
opletten alle bedragen zijn brutto - je belastingen zijn persoonlijk en gaan hier nog af
(*) bijlagen uit: http://www.fa-mag.com/userfiles/stories ... paper-.pdf en https://earlyretirementnow.com/2019/06/ ... etirement/
https://retirementresearcher.com/4-rule ... und-world/
http://www3.grips.ac.jp/~pinc/data/10-12.pdf
Bredere geografische diversificatie gaf beter resultaten.
https://portfoliocharts.com/2017/06/09/ ... awal-rate/
opletten alle bedragen zijn brutto - je belastingen zijn persoonlijk en gaan hier nog af
(*) bijlagen uit: http://www.fa-mag.com/userfiles/stories ... paper-.pdf en https://earlyretirementnow.com/2019/06/ ... etirement/
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Persoonlijk zou ik eerder voor vastgoed gaan, vanaf jonge leeftijd hierop inzetten.
4 appartementen verhuren aan 700 € per maand is ruim voldoende om er van te leven.
Dus ongeveer 800k-850k kapitaal nodig om dit te bereiken.
Voordeel is dat vastgoed niet volatiel is, althans in België. De beurs kan wel eens wat mindere jaren kennen.
4 appartementen verhuren aan 700 € per maand is ruim voldoende om er van te leven.
Dus ongeveer 800k-850k kapitaal nodig om dit te bereiken.
Voordeel is dat vastgoed niet volatiel is, althans in België. De beurs kan wel eens wat mindere jaren kennen.
Een afbetaald huis en een goed gespreide portfeuille hoog in aandelen (>60%) waar je jaarlijks 3 à 4% uithaalt met wat flexibiliteit in de magere jaren en het heeft veel kans op slagen denk ik.
De bijdrage die je betaalt voor de ziekteverzekering hangt af van je belastbaar inkomen. Alleen als je leeft van bv. kapitaliserende ETF's gaat dat normaal gezien erg laag zijn dus weet niet juist hoe dat dan geregeld wordt en of je iets gaat moeten betalen.
Het maximumbedrag is 748€ per kwartaal maar dit is met een belastbaar inkomen boven 36.000€ dus in het slechtste geval een 3.000€ per jaar.
De bijdrage die je betaalt voor de ziekteverzekering hangt af van je belastbaar inkomen. Alleen als je leeft van bv. kapitaliserende ETF's gaat dat normaal gezien erg laag zijn dus weet niet juist hoe dat dan geregeld wordt en of je iets gaat moeten betalen.
Het maximumbedrag is 748€ per kwartaal maar dit is met een belastbaar inkomen boven 36.000€ dus in het slechtste geval een 3.000€ per jaar.
Ik dacht dat 748 Euro/Kwartaal het minimum was
bvb https://blog.liantis.be/nl/zelfstandig- ... -bijberoep
bvb https://blog.liantis.be/nl/zelfstandig- ... -bijberoep
In 2020 bedraagt de minimumbijdrage 745,51 euro euro per kwartaal. Deze bijdrage stemt overeen met een netto belastbaar jaarinkomen van 13.993,78 euro. [] Verdiende je minder dan 13.993,78 euro per jaar, dan ben je nog steeds verplicht de minimumbijdrage te betalen zodat je sociale rechten gewaarborgd blijven.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Dat gaat precies over zelfstandigen en niet over "verblijvenden in België":
Korrekt. Mijn post ging over zelfstandige.
Voor een rentenier die geen zelfstandige is vraag ik me af hoe het "inkomen" zal berekent worden: intresten + dividenden + huurinkomsten? + KI van de eigen woning? +... ?
Zou er echt geen rekening gehouden met de aangroei van het kapitaal? inderdaad bvb van accumulerende fondsen? Of zou er dan een risico zijn dat het beheer van deze kapitalen dan niet meer beschouwd worden als in de privesfeer en eerder als "beroepsaktiviteit van de rentenier"? en de heb je daar alle gevolgen van: belastingen, sociale bijdragen, ....
Voor een rentenier die geen zelfstandige is vraag ik me af hoe het "inkomen" zal berekent worden: intresten + dividenden + huurinkomsten? + KI van de eigen woning? +... ?
Zou er echt geen rekening gehouden met de aangroei van het kapitaal? inderdaad bvb van accumulerende fondsen? Of zou er dan een risico zijn dat het beheer van deze kapitalen dan niet meer beschouwd worden als in de privesfeer en eerder als "beroepsaktiviteit van de rentenier"? en de heb je daar alle gevolgen van: belastingen, sociale bijdragen, ....
Ik zou als je 30 jaar bent, en echt niet meer wil werken eerder denken aan een 5mio om zeker te zijn.
Dan kan je ook eens een crisis op de beurs uit zitten zonder schrik te hebben. En dan moet je niet meer rekenen op een staatspensioen.
300k is een start, maar totaal onvoldoende om comfortabel te leven gedurende meer dan 10 jaar.
Met dromen is niets mis. Maar voor 300 koop je hedentendage met moeite een (degelijk!) huis/appartement, tenzij je natuurlijk naar Menen of Wervik verhuist
Met een kapitaal van 300.000 euro met jaarlijkse afname van 18.000 euro, kan je het botweg 17 jaar uitzingen, en dan ben je blut.. eventueel kan je als je de intresten of rendementen hebt opgespaard het nog paar jaar langer volhouden...
Eventueel kan je oplossing vinden als je je langlevenrisico overdraagt aan een bank of verzekeraar ( tak 23).
In ruil voor de afstand van een kapitaal garanderen zij dan een levenslange rente, hoe lang je ook leeft.
In het financieel jargon spreekt men dan van een lijfrenteverzekering.
Eventueel kan je oplossing vinden als je je langlevenrisico overdraagt aan een bank of verzekeraar ( tak 23).
In ruil voor de afstand van een kapitaal garanderen zij dan een levenslange rente, hoe lang je ook leeft.
In het financieel jargon spreekt men dan van een lijfrenteverzekering.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Rentenieren met 300k€ kan je conservatief geschat 500 à 750€ per maand opleveren. Daarvan leven is wél mogelijk mits veel opofferingen. Die zijn beslist niet voor iedereen weggelegd:
- goedkope ziekteverzekering: de gevaarlijkste zwarte zwaan die je zou kunnen bedreigen
- administratief goed op de hoogte blijven: zie voorbeeld Roo rond pensioen en vennootschap in België
- goedkope woning: in een goedkoop land, klein en/of eerder afgelegen
- vervoer: veel fiets, weinig auto of vliegtuig
- bescheiden vakanties: kamperen, bij vrienden, ...
- minimaal freelancen in iets dat je interesseert
Leg uit hoe tussen 3 en 4,5% brutto rendement kan behalen dag van vandaag??? zonder risco op kapitaal verlies.fropskottel schreef: ↑14 februari 2020, 01:21
Rentenieren met 300k€ kan je conservatief geschat 500 à 750€ per maand opleveren.
Wie zegt dat?
Als jij met een effectenportfeuille naar de bank stapt, dat als onderpand/financiering van de lening kan dienen, is dat geen enkel probleem voor de bank.
Stel je wil een appartement kopen voor 300k. Je stapt naar de bank met een portefeuille van 500k (bank vraagt uiteraard wel wat extra marge om beursschommelingen op te vangen).
Die portefeuille blijft dan wel geblokkeerd tot einde van je lening.
Geblokkeerd wil niet zeggen dat je geen effecten kan verkopen en andere kopen, maar je kan uiteraard die portefeuille niet naar een andere bank overzetten of alles verkopen en afhalen of dergelijke.
Op 5mio heb je al gauw een dividend van 100.000 € per jaar (2% netto).Blackbelt schreef: ↑13 februari 2020, 22:28Ik zou als je 30 jaar bent, en echt niet meer wil werken eerder denken aan een 5mio om zeker te zijn.
Dan kan je ook eens een crisis op de beurs uit zitten zonder schrik te hebben. En dan moet je niet meer rekenen op een staatspensioen.
300k is een start, maar totaal onvoldoende om comfortabel te leven gedurende meer dan 10 jaar.
Je verwacht ook koerswinst en bijgevolg cash withdrawals te maken.
Dit lijkt me overdreven luxe.
Mijn reden tot beleggen is vervroegd pensioen op 55.
Ik reken op circa 500-1000k belegd, met bijgevolg een 20- 30k passieve inkomsten. Dit geeft 2k per maand, na jaren inflatie ongeveer 1.2k waard.
Het zal geen luxe leven zijn, maar in combo met een afbetaald huis is dit doenbaar. Nu 29j, dus ruimte genoeg om de plannen bij te sturen waar nodig.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Ik vermoed dat een verstandig belegd vermogen van EUR 1.000.000 in een klassieke 60/40 verdeling in combinatie met een afbetaald huis voldoende is om het wat rustiger aan te doen, zelfs op een leeftijd van 30. Op voorwaarde dat je bereid bent om eenvoudig te leven ten minste: je gaat hier niet de Wolf of Wallstreet mee kunnen uithangen, zeker niet als je nog wat kapitaal wil doorgeven aan kinderen. Vergeet luxewagens en Fabergé-eieren, bij wijze van spreken :-)
Persoonlijk zou ik daarnaast zeker opteren om zelfstandig te blijven 'werken'. Je kan heel wat kosten in je zaak steken zoals tankkosten, auto, gsm, resto, etc. Bouw gewoon een fijne hobby uit tot een klein eenmanszaakje: privé-beleggingsadviseur, webdesigner, meubelmaker of tuinman; maakt niet uit. Zo kan je ook je tweede en derde pensioenpijler blijven uitbouwen in de vorm van VAPZ en blijf je voor de staat een 'normale' burger. Alles wijst er op dat het voor je psychologisch welzijn ook niet verkeerd is om een zingevende (werk)structuur rond jezelf te bewaren.
Maar EUR 300.000? Nee. Dat is gewoon te weinig, tenzij je zoals Diogenes in een ton wil eindigen (qua levensstandaard, niet qua intelligentie).
Persoonlijk zou ik daarnaast zeker opteren om zelfstandig te blijven 'werken'. Je kan heel wat kosten in je zaak steken zoals tankkosten, auto, gsm, resto, etc. Bouw gewoon een fijne hobby uit tot een klein eenmanszaakje: privé-beleggingsadviseur, webdesigner, meubelmaker of tuinman; maakt niet uit. Zo kan je ook je tweede en derde pensioenpijler blijven uitbouwen in de vorm van VAPZ en blijf je voor de staat een 'normale' burger. Alles wijst er op dat het voor je psychologisch welzijn ook niet verkeerd is om een zingevende (werk)structuur rond jezelf te bewaren.
Maar EUR 300.000? Nee. Dat is gewoon te weinig, tenzij je zoals Diogenes in een ton wil eindigen (qua levensstandaard, niet qua intelligentie).
Dat is een withdrawal rate van 2 @ 3 %.fropskottel schreef: ↑14 februari 2020, 01:21 Rentenieren met 300k€ kan je conservatief geschat 500 à 750€ per maand opleveren.
Dit gaf, in het verleden, in de US, voor een 50/50 portefeuille, over 60 jaar, rekening houdend met de inflatie, een 100% success ratio. - > Dus onafhankelijk van het moment dat je gestart zou zijn en elk jaar je bedrag verhogen met de inflatie zou je op het einde van de 60 jaar nog steeds geld over hebben. (zie tabel bovenaan deze pagina).
Dus zeker doenbaar; maar hou er rekening mee dat dit in de US was en dat velen er rekening mee houden dat de in de toekomst de reële opbrengst van aandelen, obligaties en andere beleggingsinstrumenten minder zou kunnen zijn dan in het verleden.
- Wie zegt dat je geen risico mag nemen op "verlies van kapitaal".?ludo schreef: ↑14 februari 2020, 02:07Leg uit hoe tussen 3 en 4,5% brutto rendement kan behalen dag van vandaag??? zonder risco op kapitaal verlies.fropskottel schreef: ↑14 februari 2020, 01:21
Rentenieren met 300k€ kan je conservatief geschat 500 à 750€ per maand opleveren.
- Om je portefeuille een kans te geven om de inflatie te volgen zal je "risico op kapitaalverlies" moeten nemen.
- Waarom zou je het "kapitaal" niet mogen opgebruiken tegen je dood.
- versta niet waarom je van 2@3% naar 3@4,5% brutto gaat; in Belgie word beleggen extreem laag belast als je de portefeuille optimiseert voor Belgie. Op geld dat je "afhaalt" van je portefeuille zal je 0.12% belastingen betalen. Dus als je 500 Euro "afhaalt" zal je meer dan 499 Euro overhouden.
Om 2% netto dividend ( 3% brutto dividend) te halen moet je al naar de "high yield dividend" aandelen gaan. Er zijn specifieke risicos in deze aandelenklasse.
Zoals hierboven aangegeven kan je wel 2@3% "afhalen" van je portefeuille. Dit is dan met een total return strategie.
nota; in Belgie is het best om uitbetaalde dividenden te vermijden. Er is geen reden om 30% RV te betalen.
2k per maand, is 24k per jaar, als je dit allemaal uit dividend (passieve inkomsten) wil halen moet je dus zon 35k brutto dividenden ontvangen. Dit is tussen 3,5% en 7%. Lijkt me niet mogelijk met dividenden.BRT schreef: ↑14 februari 2020, 07:39 Je verwacht ook koerswinst en bijgevolg cash withdrawals te maken.
Dit lijkt me overdreven luxe.
Mijn reden tot beleggen is vervroegd pensioen op 55.
Ik reken op circa 500-1000k belegd, met bijgevolg een 20- 30k passieve inkomsten. Dit geeft 2k per maand, na jaren inflatie ongeveer 1.2k waard.
Het zal geen luxe leven zijn, maar in combo met een afbetaald huis is dit doenbaar. Nu 29j, dus ruimte genoeg om de plannen bij te sturen waar nodig.