De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
TIP
Re: De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
Hey troglodytestroglodytes schreef: ↑8 februari 2020, 20:51 Een passieve belegger moet regelmatig zijn beleggingen herbalanceren. Een keer per jaar, bijvoorbeeld op je verjaardag, lijkt een goede balans te zijn. Ik ga ervan uit dat jullie vertrouwd zijn met het belang van dit basisprincipe. Om te kunnen herbalanceren moet je een vooropgesteld evenwicht voor ogen hebben tussen 'bonds' en 'stocks', om de Amerikaanse termen te gebruiken. Klassiek is bijvoorbeeld de 60/40 verdeling.
In mijn complete asset allocatie neem ik daarnaast alle andere 'assets' op zoals spaargeld, pensioensparen, vapz (pensioenopbouw voor zelfstandigen) maar ook extra's zoals enkele holdings, een snufje bitcoin en een klomp ETF-goud. Hieronder krijg je een idee hoe ik de zaken verdeel in mijn persoonlijke 75/25 portefeuille. (ter info: 'pensioensparen' is Argenta ARPE waarbij het bond-gedeelte wordt gescheiden van het stock gedeelte; volgens Morningstar's data).
Houden jullie de zaken strikter gescheiden wanner jullie herbalanceren of bijkopen/verkopen? Zien misschien sommige lezers hun passieve portefeuille volledig gescheiden van hun andere beleggingen zoals losse aandelen bv.? Wat hoort thuis in deze mix en wat niet, volgens jullie?
Ik hoor graag jullie ideeën. Ik leer nog elke dag bij.
(Ik gebruik in onderstaande afbeelding het woord 'Portfolio' (in het blauw) voor alles wat ik aanschaf via brokers. Ik vond niet meteen een betere naam voor deze categorie. Natuurlijk staat de complete prent voor mijn totale 'Portfolio' in de strikte betekenis van het woord. It's only a name.)
Mooie grafiek heb je daar! Is dat via het programma Portfolio Performance? Dan moet je ons dat écht eens uitleggen (ik verwijs naar post topic28039.html#p429367 )
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
@KVdb Er is in dat draadje eigenlijk een zeer degelijke Engelstalige tutorial gepost. Ik ben ervan overtuigd dat je daar mee uit de voeten kan, nee? En anders ga ik me toch eens aan het werk moeten zetten. Ik doe het graag, maar ik wil dat dan wel degelijk doen en dat kost tijd...
Denk dat je beter kan balanceren op het moment dat de afwijking van het voorop gestelde evenwicht te groot is. Stel dat je een 60/40 verhouding nastreeft, dan kan bv 63/37 of 57/43 een trigger zijn om te herbalanceren.troglodytes schreef: ↑8 februari 2020, 20:51 Een passieve belegger moet regelmatig zijn beleggingen herbalanceren. Een keer per jaar, bijvoorbeeld op je verjaardag, lijkt een goede balans te zijn. Ik ga ervan uit dat jullie vertrouwd zijn met het belang van dit basisprincipe. Om te kunnen herbalanceren moet je een vooropgesteld evenwicht voor ogen hebben tussen 'bonds' en 'stocks', om de Amerikaanse termen te gebruiken. Klassiek is bijvoorbeeld de 60/40 verdeling.
In de begin periode balanceer je enkel door de achter blijvende asset bij te kopen, ga bv nog geen stocks verkopen om bonds aan te kopen. Wanneer je pakweg over de helft van de beleggingshorizon bent, zul je zien dat de jaarlijkse investeringen niet altijd zullen volstaan om het evenwicht te herstellen, pas dan kun je overwegen om te herbalanceren door verkoop van een asset. Je kan er dan stilaan ook aan denken om het evenwicht naar minder risico te verschuiven.
Weet ook dat je met een voorop gesteld evenwicht in de loop der jaren verhoudingsgewijs meer zult investeren in de traagste groeier. Zeker naar het einde toe zul je vooral of uitsluitend nog die traagste groeier (bonds in een 60/40 port) aan het kopen zijn.
Denk niet dat dit reeds op dit forum gepubliceert is.
Vanguard heeft een nieuwe variant van zijn developed market fonds op de Duitse Beurzen:
Vanguard FTSE Developed World UCITS ETF USD Accumulation (EUR) | VGVF
https://tools.morningstar.be/be/snapsho ... encyid=EUR
https://api.vanguard.com/rs/gre/gls/1.3 ... s/22700/nl
Jaarlijkse kost 0.12% -- MSCI world fondsen zijn typisch tussen 0.12% en 0.20%
Verschillende indexdefinities geven (kleine?) verschillen, bvb:
2171 aandelen -- MSCI world 1640
inbegrepen Zuid Korea -- Zuid Korea niet inbegrepen
verschillen in de rangschikking van de top10.
Niettegenstaande de verschillen is dit een waardig alternatief voor de MSCI fondsen.
Kan ook gecombineerd worden met
Vanguard FTSE Emerging Markets UCITS ETF USD Accumulation (EUR) | VFEA (ER 0.22%)
om ook dat deel van de markten af te dekken.
Vanguard heeft een nieuwe variant van zijn developed market fonds op de Duitse Beurzen:
Vanguard FTSE Developed World UCITS ETF USD Accumulation (EUR) | VGVF
https://tools.morningstar.be/be/snapsho ... encyid=EUR
Jaarlijkse kost 0.12% -- MSCI world fondsen zijn typisch tussen 0.12% en 0.20%
Verschillende indexdefinities geven (kleine?) verschillen, bvb:
2171 aandelen -- MSCI world 1640
inbegrepen Zuid Korea -- Zuid Korea niet inbegrepen
verschillen in de rangschikking van de top10.
Niettegenstaande de verschillen is dit een waardig alternatief voor de MSCI fondsen.
Kan ook gecombineerd worden met
Vanguard FTSE Emerging Markets UCITS ETF USD Accumulation (EUR) | VFEA (ER 0.22%)
om ook dat deel van de markten af te dekken.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Even.. euh, samenvatten. Dus:
IWDA + EMIM = VGVF + VFEA = VWCE
IWDA + EMIM = VGVF + VFEA = VWCE
-
- Newbie
- Contacteer:
Lijkt erop dat deze nieuwe fondsen ook verwarring kunnen brengen mbt. belasting op transacties. Volgens hun overview zijn zowel VGVF als VFEA niet geregistreerd in België:
https://www.vanguard.nl/portal/instl/nl ... /?overview
Volgens hun bijhorende factsheets dan weer wel (zie eerste pagina onderaan):
https://api.vanguard.com/rs/gre/gls/1.3 ... s/22728/nl
Welke is het nu? Volgens wat ik begrepen heb zal een registratie in België op de lijst van FSMA een transactiebelasting van 1.32% waarborgen. Het is dus niet wenselijk dat deze fondsen geregistreerd worden in België? Ter referentie, zowel op de fact sheet als in de general overview staat voor VWCE nergens vermeld dat deze geregistreerd staat in België:
https://api.vanguard.com/rs/gre/gls/1.3 ... s/21869/nl
Volgens hun bijhorende factsheets dan weer wel (zie eerste pagina onderaan):
https://api.vanguard.com/rs/gre/gls/1.3 ... s/22728/nl
Welke is het nu? Volgens wat ik begrepen heb zal een registratie in België op de lijst van FSMA een transactiebelasting van 1.32% waarborgen. Het is dus niet wenselijk dat deze fondsen geregistreerd worden in België? Ter referentie, zowel op de fact sheet als in de general overview staat voor VWCE nergens vermeld dat deze geregistreerd staat in België:
https://api.vanguard.com/rs/gre/gls/1.3 ... s/21869/nl
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Ik post dit hier, zomaar. Ik weet zelf niet wat ik daar van moet denken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Dat is wat de bogleheads "noise " noemen. Negeren dus.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Ok, bedankt voor de geruststelling. Ik was intussen verder aan het zakken down the rabbit hole:
https://www.barrons.com/articles/s-p-50 ... 1522957392
https://www.barrons.com/articles/s-p-50 ... 1522957392
Misschien dat deze woorden van Buffett je ook wat geruststellen:
Investing can get emotional, and it doesn’t help that you can see how you’re doing throughout the day by checking a stock ticker or turning on the news.
But no one can be certain which way the financial markets are going to move. The best strategy, even when the market seems to be tanking, is to keep a level head and stay the course, Buffett says.
“I don’t pay any attention to what economists say, frankly,” he said in 2016. “If you look at the whole history of [economists], they don’t make a lot of money buying and selling stocks, but people who buy and sell stocks listen to them. I have a little trouble with that.”
Stay the course!
Investing can get emotional, and it doesn’t help that you can see how you’re doing throughout the day by checking a stock ticker or turning on the news.
But no one can be certain which way the financial markets are going to move. The best strategy, even when the market seems to be tanking, is to keep a level head and stay the course, Buffett says.
“I don’t pay any attention to what economists say, frankly,” he said in 2016. “If you look at the whole history of [economists], they don’t make a lot of money buying and selling stocks, but people who buy and sell stocks listen to them. I have a little trouble with that.”
Stay the course!
Sinds een jaar beleg ik ook via ishares ETF's:
3/6 IWDA - MSCI world acc
1/6 IUSN - MSCI small capp acc
1/6 EMIM - MSCI emerging mark acc
1/6 IEAG - MSCI aggregate bond dist
Maandelijks een vast bedrag gestort, markt up of down, regelmatig verspreid over de vier trackers. En ik heb alvast het geluk om in een ongelooflijk beursjaar te starten. Zal dit jaar wel minder zijn zeker...
Tevens vergeten waarom mijn bond distribuerend is, beter voor de belastingen dacht ik?
En waarschijnlijk ook een goede moment om eens te herbalanceren, de MSCI world loopt nogal voorop op de rest. Al is de vraag of het de moeite is, de kosten om een etf te kopen & verkopen wegen vrees ik niet op tegen het herbalanceren.
3/6 IWDA - MSCI world acc
1/6 IUSN - MSCI small capp acc
1/6 EMIM - MSCI emerging mark acc
1/6 IEAG - MSCI aggregate bond dist
Maandelijks een vast bedrag gestort, markt up of down, regelmatig verspreid over de vier trackers. En ik heb alvast het geluk om in een ongelooflijk beursjaar te starten. Zal dit jaar wel minder zijn zeker...
Tevens vergeten waarom mijn bond distribuerend is, beter voor de belastingen dacht ik?
En waarschijnlijk ook een goede moment om eens te herbalanceren, de MSCI world loopt nogal voorop op de rest. Al is de vraag of het de moeite is, de kosten om een etf te kopen & verkopen wegen vrees ik niet op tegen het herbalanceren.
Herbalanceren: 1 maand je stortingen aanpassen om de verdeling terug goed te krijgen.
Distribuerend obligatie fonds: je betaald 30% roerende voorheffing op dividend maar niet op meerwaarde. Maar: blijkbaar beschouwen veel brokers IEAG niet als de idstibuerend omdat het fonds blijkbaar niet vermeld in zijn statuten dat het 100% van de ontvangen intresten distribueert als dividenden. Je kan eventueel bekijken of je een capitaliserend fonds neemt? Wereldwijd met hedging naar euro? 100% van de dividenden zal volgens samengestelde intrest, je zal 30% RV betalen bij verkoop op de samengestelde meerwaarde. Het verschil zal niet groot zijn.
Het is belangrijk dat je de beslissingen die je neemt over je beleggingen neerschrijft voor jezelf. Dit zal je helpen. Het plan dat je vandaag opstelt korrekt uit te voeren.
Distribuerend obligatie fonds: je betaald 30% roerende voorheffing op dividend maar niet op meerwaarde. Maar: blijkbaar beschouwen veel brokers IEAG niet als de idstibuerend omdat het fonds blijkbaar niet vermeld in zijn statuten dat het 100% van de ontvangen intresten distribueert als dividenden. Je kan eventueel bekijken of je een capitaliserend fonds neemt? Wereldwijd met hedging naar euro? 100% van de dividenden zal volgens samengestelde intrest, je zal 30% RV betalen bij verkoop op de samengestelde meerwaarde. Het verschil zal niet groot zijn.
Het is belangrijk dat je de beslissingen die je neemt over je beleggingen neerschrijft voor jezelf. Dit zal je helpen. Het plan dat je vandaag opstelt korrekt uit te voeren.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Beste B7H4long,
Ik ben 26 jaar en ben me recent beginnen inlezen in The Bogleheads' guide to investing. Hoe langer ik lees, hoe meer ben ik ervan overtuigd dat periodiek beleggen in brede indexfunds met een lange beleggingshorizon (20 jaar) en een weloverwogen asset allocation (stocks/bonds/cash) een van de beste strategieën is voor een 'kleine' belegger. Ik zal de markt niet kunnen verslaan, maar het is beter om een B-investor te zijn door de markt te volgen in een wereld waar de grote meerderheid D-investors zijn.
Ik overweeg momenteel om en bij de 500€ per maand hierin te investeren om zo te beginnen aan mijn weg naar financiële onafhankelijkheid. Ik sta dus voor de belangrijkste keuze van mijn investeringscarrière en dat is in welke fondsen te beleggen en, niet onbelangrijk, bij welke broker.
De brede Amerikaanse indexfund-markt (de Vanguards; Charles Schwab; etc.) met 0% brokerfees zijn ons als Belg niet gegund. Ik vraag me dan ook af welke broker jij gebruikt vanuit België, aangezien je hier duidelijk ervaring mee hebt.
Momenteel heb ik een account bij Bolero, maar daar is een kost van 7,5€ per transactie aan de orde (voor Xetra is dat alreeds 15€). Ik zou bijvoorbeeld driemaandelijks 1500€ kunnen beleggen in pakweg een IWDA en een obligatie index op de Amsterdamse beurs, wat me 15€ per drie maanden zou kosten, oftewel 1% aan brokerage fees, al bij al niet slecht. KeyTrade en Binckbank zijn gelijkaardig als ik me niet vergis.
Anderzijds heb ik nu ook een Degiro account. Het platform is iets minder informatief dan Bolero, maar hun prijzen zijn niet te kloppen. Zolang het meer dan 1000€ omvat is er geen brokerage fee in een Kernselectie aan trackers. Keep costs low, dus logica zou me in deze richting sturen.
Wat me echter tegenhoudt is dat Degiro geregistreerd is in Nederland. Ik weet dat de beurstax wordt afgehouden, maar vallen we dan onder de Nederlandse vermogensbelasting omdat ons geld bij die Degiro zit?
Ook niet onbelangrijk, mocht je broker failliet gaan, ben je je investering dan kwijt?
Verder ben ik ook benieuwd naar jouw mening over mijn asset allocation, namelijk:
80% IWDA: bevat 65% US stocks and 35% international stocks uit 23 developed markets
20% obligatiefonds: welke zou je hiervoor aanraden?
Ik kijk alvast uit naar je antwoord.
Groeten, Ce3k
Ik ben 26 jaar en ben me recent beginnen inlezen in The Bogleheads' guide to investing. Hoe langer ik lees, hoe meer ben ik ervan overtuigd dat periodiek beleggen in brede indexfunds met een lange beleggingshorizon (20 jaar) en een weloverwogen asset allocation (stocks/bonds/cash) een van de beste strategieën is voor een 'kleine' belegger. Ik zal de markt niet kunnen verslaan, maar het is beter om een B-investor te zijn door de markt te volgen in een wereld waar de grote meerderheid D-investors zijn.
Ik overweeg momenteel om en bij de 500€ per maand hierin te investeren om zo te beginnen aan mijn weg naar financiële onafhankelijkheid. Ik sta dus voor de belangrijkste keuze van mijn investeringscarrière en dat is in welke fondsen te beleggen en, niet onbelangrijk, bij welke broker.
De brede Amerikaanse indexfund-markt (de Vanguards; Charles Schwab; etc.) met 0% brokerfees zijn ons als Belg niet gegund. Ik vraag me dan ook af welke broker jij gebruikt vanuit België, aangezien je hier duidelijk ervaring mee hebt.
Momenteel heb ik een account bij Bolero, maar daar is een kost van 7,5€ per transactie aan de orde (voor Xetra is dat alreeds 15€). Ik zou bijvoorbeeld driemaandelijks 1500€ kunnen beleggen in pakweg een IWDA en een obligatie index op de Amsterdamse beurs, wat me 15€ per drie maanden zou kosten, oftewel 1% aan brokerage fees, al bij al niet slecht. KeyTrade en Binckbank zijn gelijkaardig als ik me niet vergis.
Anderzijds heb ik nu ook een Degiro account. Het platform is iets minder informatief dan Bolero, maar hun prijzen zijn niet te kloppen. Zolang het meer dan 1000€ omvat is er geen brokerage fee in een Kernselectie aan trackers. Keep costs low, dus logica zou me in deze richting sturen.
Wat me echter tegenhoudt is dat Degiro geregistreerd is in Nederland. Ik weet dat de beurstax wordt afgehouden, maar vallen we dan onder de Nederlandse vermogensbelasting omdat ons geld bij die Degiro zit?
Ook niet onbelangrijk, mocht je broker failliet gaan, ben je je investering dan kwijt?
Verder ben ik ook benieuwd naar jouw mening over mijn asset allocation, namelijk:
80% IWDA: bevat 65% US stocks and 35% international stocks uit 23 developed markets
20% obligatiefonds: welke zou je hiervoor aanraden?
Ik kijk alvast uit naar je antwoord.
Groeten, Ce3k
Hello Ce3cK,
Welkom op dit forum.
Je lijkt dat je al goed hebt nagedacht over je strtegeie en aanpak.
Het is nuttig om dit neer te schrijven in een "contract met jezelf" zodat je, in momenten dat de markt de andere richting uitgaat, herrinert wat en waarom je de keuzes gemaakt hebt. Je plan zou "mechanisch" moeten zijn op die momenten. Denk even na over "herbalanceren".
80/20 is zeker geen ongeziene asset allocatie voor een jonge belegger. Herinner dat de aandelenmarkt met 50% kan dalen en zelfs na vele jaren niet terug op het oorspronkelijke niveau kan zijn. Met 80/20 zou je dus 40% van je portefeuille verliezen. ... denk dat eens goed over na.
Broker; heb ik geen speciale zicht op. Bij elke broker staan jouw beleggingen op een onafhankelijke rekening, onafhankelijk van de broker. Als belg kan je toch de US fondsen niet kopen, ke koopt Europese fondsen die in wereldwijde aandelen beleggen.
Driemaandelijks kopen is ok.
Een rekening met DeGiro moet je inderdaad registreren, maar dat is geen groot probleem.
Als inwoner van Belgie moet je Belgische belastingen, geen nederlande: dus beurstax, dividendtax, meerwaardetaks op verkoop obligatiefondsen. Ik herinner me niet wat deGiro reeds doet en wat je zelf moet doen....
fondsen:
- IWDA is zeker goed, eventueel kan je ook kijken naar VWCE (op de duitse beurs)
- obligatiefondsen: AGGH of VAGE : beide wereldwijde obligaties gehedged naar de Euro, alternatief IEAG - europese obligaties (dat zijn dividenden distribueert).
Ik heb wat moeite om een geschikte ETF te vinden voor mijn "obligatiegedeelte" van mijn portefeuille.
Bestaat er een ETF gefocust om overheidsobligaties in EUR die accumulerend is en in de kernselectie van Degiro staat?
Bestaat er een ETF gefocust om overheidsobligaties in EUR die accumulerend is en in de kernselectie van Degiro staat?