Leven van portfolio jonge leeftijd
TIP
Re: Leven van portfolio jonge leeftijd
Kapitaal en sociale woning passen niet in dezelfde zin.Yaris schreef: ↑16 februari 2020, 10:37Daar ben ik het niet mee eens. In de ogen van velen is een rentenier iemand die steenrijk is en aan het zwembad op zijn villa in Italië met een glas wijn in de hand van het leven ligt te genieten. Nee, een rentenier is iemand die van zijn kapitaal leeft. Dat kan evengoed iemand zijn die in een sociale woning woont, geen auto heeft en toekomt met 1.500 euro per maand. Die zal zich wel zorgen maken om een factuur van 20.000 euro.
Jij hebt het over een gepensioneerde met een pensioen net boven het gemiddelde.
Als je klein woont en sober leeft ligt rentenieren binnen ieders handbereik. Daarvoor hoef je geen miljoenen te bezitten. Het is ook niet omdat je veel geld hebt dat je in een duur huis moet wonen. Meer nog, klein wonen stelt je in staat om veel te sparen zodat je sneller kunt rentenieren.
weinig uitgeven
+ veel sparen
+ goed beleggen
= vroeg kunnen rentenieren
Ik schrijf bewust "kunnen" want het is niet omdat je kunt rentenieren dat je het ook moet doen. Blijven werken, zelfs wanneer het financieel niet nodig is, heeft zo zijn voordelen:
+ veel sparen
+ goed beleggen
= vroeg kunnen rentenieren
Ik schrijf bewust "kunnen" want het is niet omdat je kunt rentenieren dat je het ook moet doen. Blijven werken, zelfs wanneer het financieel niet nodig is, heeft zo zijn voordelen:
- sociaal contact
- vermijden van verveling
- je niet nutteloos voelen
- actief blijven in de maatschappij
- gezond blijven door voldoende beweging
Met alléén te sparen kan je nooit rentenieren, er is wel iets anders voor nodig om dat te bekomen.
Als je op je 20 jaar elke maand 1000. euro zou kunnen sparen en dit gedurende 30 jaar, heb je kapitaal bijeen van 360.000 euro..
Dit is te weinig om te rentenieren op je 50ste,om daarna op je 65/67 pensioen te gaan.
Als je op je 20 jaar elke maand 1000. euro zou kunnen sparen en dit gedurende 30 jaar, heb je kapitaal bijeen van 360.000 euro..
Dit is te weinig om te rentenieren op je 50ste,om daarna op je 65/67 pensioen te gaan.
Als ze in hotel mama blijven wonen, en ze speculeren op de beurs is
m.i. een vermogen van 3 000 000,00 euro ongeveer wel haalbaar na een jaar of 40
m.i. een vermogen van 3 000 000,00 euro ongeveer wel haalbaar na een jaar of 40
@ludo: wat je spaart moet je verstandig beleggen. Dan groeit je kapitaal wel aan.
Verstandig beleggen = gespreid en op lange termijn.
Verstandig beleggen = gespreid en op lange termijn.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Ik denk dat het profiel van de gemiddelde BMW-eigenaar (https://www.bmwblog.com/2013/08/13/stud ... are-jerks/) aardig correleert met dat van de gemiddelde bezoeker op Spaargids.
In het begin is het bedrag natuurlijk veel kleiner, maar het kan effectief oplopen tot 3 miljoen euro na 40 jaar, als je voldoende met de beurs bezig bent.
Heb er effectief al een voorbeeld van gezien
Als je bv elke 7 jaar je vermogen kan verdubbelen
Heb er effectief al een voorbeeld van gezien
Als je bv elke 7 jaar je vermogen kan verdubbelen
juist even snel berekend...
10.000 inleg per jaar & 9% CAGR. Zeker niet onmogelijk voor de betere spaargidser
Als je 30% van je inkomen spaart, in een mooi gespreide portefeuille, heb je na 30 jaar (#) genoeg om te stoppen met werken, en dit zelf zonder rekening te houden met eventueel pensioen .ludo schreef: ↑16 februari 2020, 14:21 Met alléén te sparen kan je nooit rentenieren, er is wel iets anders voor nodig om dat te bekomen.
(#) zie networthify.com voor de berekeningen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.