VAPZ vastgoed
TIP
Kies voor het hoogste rendement vergelijk alle VAPZ aanbieders
VAPZ vastgoed
Hoe werkt het uitstappen uit een VAPZ voor de financiering van vastgoed concreet?
Ik kan hier online vrij weinig info over vinden. Men spreekt vaak over een "voorschot". Is het dan eigenlijk een soort R/C waar interesten op verschuldigd zijn en die dan op pensioendag in rekening wordt gebracht? (En waar men dan dus ook nog de belastingen over de waarde van die R/C moet betalen?)
Ik kan hier online vrij weinig info over vinden. Men spreekt vaak over een "voorschot". Is het dan eigenlijk een soort R/C waar interesten op verschuldigd zijn en die dan op pensioendag in rekening wordt gebracht? (En waar men dan dus ook nog de belastingen over de waarde van die R/C moet betalen?)
Re: VAPZ vastgoed
Het is geen uitstap: het is een voorschot. Je gebruikt de reserves voor de einddatum. Bij sommige maatschappijen betaal je een intrest; bij andere niet.tdma schreef: ↑10 februari 2020, 16:25 Hoe werkt het uitstappen uit een VAPZ voor de financiering van vastgoed concreet?
Je kunt dat voorschot terugbetalen (dan stoppen de intresten als er zijn) of ook niet.
In beide gevallen betaal je op de einddatum de gewone taksen, alsof er geen voorschot geweest is.
**edit** op het uitgekeerde voorschot ga je uiteraard geen opbrengst van de VAPZ hebben, behalve als dit verrekend wordt met de intresten die je betaalt.
Laatst gewijzigd door NTO op 10 februari 2020, 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Mmm, dan is het ook niet mogelijk om bv na 10 jaar het contract te eindigen. Als je dan alles gebruikt voor vastgoed, sleep je tot aan je pensioen een "leeg contract" mee.
Lijkt me ook weer niet interessant dan, het VAPZ kan me nog steeds niet overtuigen :-)
Lijkt me ook weer niet interessant dan, het VAPZ kan me nog steeds niet overtuigen :-)
Een volledig leeg contract is extreem, maar het kan in principe.
Zelfs bij een leeg contract heb je de fiscale voordelen gehad.
-
- VIP member
- Contacteer:
Meeste maatschappijen staan maar 75% of 80% van de reserve als voorschot toe.
Dus leeg kan t nooit zijn.
Bij mijn maatschappij is t zo dat ik toch rendement op voorschot krijg maar ook n intrest betaal. Netto kost is ongeveer 1% /jaar.
Ik vind t dus wel interessant.
Bij mijn maatschappij is t zo dat ik toch rendement op voorschot krijg maar ook n intrest betaal. Netto kost is ongeveer 1% /jaar.
Je betaald dus je eigen rendement :-).
Kost van 1% om je eigen geld te lenen lijkt me wel hoog.
Kost van 1% om je eigen geld te lenen lijkt me wel hoog.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Het is geld waar je niet aan kan omdat het in principe vast ligt tot je pensioen, en dat je nu al wilt gebruiken om nu vastgoed te kopen in plaats van pas bij je pensioen.
Je hebt de fiscale voordelen en toch kun je het al gebruiken.
Dan is 1% aanvaardbaar. Misschien kun jij dat niet goed inschatten als niet-zelfstandige.
Mmm, als je 20.000 euro neemt bv en je moet daar dan 20 jaar 1% op betalen, dan is je fiscale voordeel toch al wel weg. Niet alleen moet je die 1% betalen gedurende die jaren, er blijft nog wel degelijk een eindbelasting bestaan, ookal is die lager dan personenbelasting. Ik denk dat iedereen voor zijn eigen situatie moet kijken en beslissen.
Een andere optie is om je VAPZ in onderpand te geven en een bulletkrediet aan te gaan en op het einde van de rit je VAPZ gebruiken om de bullet te vereffenen. Dit kan een interessante piste zijn indien je niet meer zo veraf zit van je eindvervaldatum van je VAPZ.
Ben je zeker van die nettokost van 1%? Je betaalt immers al gauw 0,5 à 1% bij een intrestvrije formule en bij een intrestbetalende formule komt er dan nog de kost van je normaal rendement bij (+- 1,5% nu). Dus dan zit je al gauw aan 2,5%. Of ben je er hier vanuit gegaan dat je de intresten aftrekt van je onroerend inkomen via de personenbelasting?reppiepeppie schreef: ↑13 februari 2020, 11:17 Meeste maatschappijen staan maar 75% of 80% van de reserve als voorschot toe.
Hier is een beschrijving van de verschillende mogelijkheden: https://www.mysavings.be/nl/infocentrum ... hoe-en-wat
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
-
- VIP member
- Contacteer:
Tja, 1% kan veel lijken maar is toch minder dan n hypotheek nemen via bank en notaris met alle kosten vandien (en wie krijgt nog 1% op 20j?)
Je kan onderweg ook de opgenomen reserve terug aanvullen he.
Profijt zit -zoals steeds- meest in het fiscaal voordeel dat je kreeg.
Ik leen momenteel aan 1,6% op 20j.
Ik doe nu 2j POZ. 40000 in gestort. Fiscaal voordeel was dus 12000 (voor tgemak laat ik de instapkost en verzekeringstax weg).
Aan 75% kan ik dus 30000 gebruiken om mn lopende hypotheek v 1,6% in te korten aan n kost van ongeveer 1%.
Sorry maar dan is er toch wel voordeel hoor.
Je kan onderweg ook de opgenomen reserve terug aanvullen he.
Profijt zit -zoals steeds- meest in het fiscaal voordeel dat je kreeg.
Ik leen momenteel aan 1,6% op 20j.
Ik doe nu 2j POZ. 40000 in gestort. Fiscaal voordeel was dus 12000 (voor tgemak laat ik de instapkost en verzekeringstax weg).
Aan 75% kan ik dus 30000 gebruiken om mn lopende hypotheek v 1,6% in te korten aan n kost van ongeveer 1%.
Sorry maar dan is er toch wel voordeel hoor.
Veel hangt af van de concrete voorwaarden ik in je contract. Als je 1% jaarlijkse kosten betaald en dan rente betaald en of geen opbrengst krijgt (1,5-1,8) dan betaal je effectief 2,5%% of zo.
Met een hypothecaire lening heb je het belastings voordeel dat je intrest van 1,6% nog omlaag brengt.
Goed rekenen is de boodschap.
Met een hypothecaire lening heb je het belastings voordeel dat je intrest van 1,6% nog omlaag brengt.
Goed rekenen is de boodschap.
-
- VIP member
- Contacteer:
Neenee ik heb t nagevraagd: je betaalt 2% min t netto rendement, komt neer op +/- 1%.
Tvarieert. Ze nemen t bruto rendement min t netto rendement op t fonds dacht ik.
Hypotheek: geen zorgen, staat nog 300k open...
Tvarieert. Ze nemen t bruto rendement min t netto rendement op t fonds dacht ik.
Hypotheek: geen zorgen, staat nog 300k open...