Leven van portfolio jonge leeftijd
TIP
Re: Leven van portfolio jonge leeftijd
+1
de wet van samengestelde interest is geen hogere wiskunde maar wel hallucinant.
3M heb je na 40 jaar met een maandelijkse inleg van 1506 euro, opgerent aan 6%.
Of 1143 euro aan 7%.
Of 859 euro aan 8%.
Met cijfers googelen kan iedereen, de werkelijkheid ligt wel ergens anders...
werkelijkheid dat is waar ene jaar 20% en andere jaar -5% maar over die 2 jaar heeft dat nog altijd 7%
Het magazine Mr. Market haalde +10% rendement over een periode van 20jaar.
Zeezout met z'n eenvoudige, maar effectieve dividendgroei-methode haalt ook meer dan 10% per jaar op LT.
De Amerikaanse beurs op LT aan +-9% (na inflatie). De laatste 100jaar daar zelfs boven -> http://www.moneychimp.com/features/market_cagr.htm
Als je niet probeert, zal het nooit werkelijkheid worden hé
Werkelijkheid is inderdaad anders. Weinig mensen beginnen er vroeg genoeg aan EN houden hun maandelijkse inleg 40 jaar vol EN hebben een strak beleggingsysteem dat een hoog rendement geeft á la Mr. Market, Zeezout of een Boglehead. Dat laatste kan haast niet strakker.
Omdat de meeste mensen zodra ze hun beleggingsportefeuille zien stijgen ook hun uitgaven doen stijgen.
Met 200k op de bank... waarom niet die nieuwe keuken, die reis naar Nieuw Zeeland, die auto van 40k, die schoenen van 250€ etc etc etc.
Er zijn ook omstandigheden waarin het niet lukt om dat vol te houden. Bij mij was ik zo gelukkig dat mijn kinderen allemaal slim genoeg waren om naar de unief te gaan, en dan zat ik gedurende een jaar of 7 met 3 kotstudenten. Heb ik met veel plezier betaald, maar in strikte termen heeft het wel een paar jaar vervroegd pensioen gekost. Achteraf bekeken waarschijnlijk de beste investering van mijn leven, en ik zou het direct opnieuw doen.
En dan het beleggingsschema. Heel mooi in theorie, maar ik ken niemand die het zelf gedurende jaren in de praktijk heeft kunnen volhouden.
Ik maak ook fouten, en haal ca 7% over de laatste 10 jaar. Daar zitten dikke successen tussen, maar ook aandelen die nu in mijn effectenportfolie staan, en minder waard zijn dan de kosten om die lijn te verkopen.
Wat meer uitleg
Als je 30% van je inkomen spaart, in een mooi gespreide portefeuille, heb je na 30 jaar (#) genoeg om te stoppen met werken, en dit zelf zonder rekening te houden met eventueel pensioen .
(#) zie networthify.com voor de berekeningen.
Het is helemaal niet nodig om buitengewonde rendementen te halen op je beleggingen om financieel onafhankelijk te worden.
Een hoger spaarquota heeft een dubbel positief effect op de oefening.
Als je meer spaart heb je sneller een hogere spaarpot.
Als je meer spaart heb je lagere uitgaven en heb je dus een lagere spaarpot nodig om financieel onafhankelijk te zijn.
Onderaan een tabel die voor verschillende spaarpercentage aangeeft hoe snel je kan stoppen met werken.
Dit gaat maar uit van een rendement van 5% op je beleggingen. Helemaal niet uitzonderlijk.
Het moet niet onmogelijk zijn om dit te halen met een evenwichtige portefeuille met mooi gespreide aandelen en een goede portie van stabiele beleggingen. Zo'n portefeuille zal dan ook geen grote dalingen meemaken indien de markten zakken, en je zal de portefeuille dan ook emotioneel makkelijker kunnen aanhouden tijdens zo'n dalingen.
(bron: mrmoneymustache.com : the-shockingly-simple-math-behind-early-retirement/
Als je 30% van je inkomen spaart, in een mooi gespreide portefeuille, heb je na 30 jaar (#) genoeg om te stoppen met werken, en dit zelf zonder rekening te houden met eventueel pensioen .
(#) zie networthify.com voor de berekeningen.
Het is helemaal niet nodig om buitengewonde rendementen te halen op je beleggingen om financieel onafhankelijk te worden.
De sleutel is je spaarquota.
Hoe hoger het percentage dat je spaart hoe sneller je financieel onafhankelijk word.
Hoe hoger het percentage dat je spaart hoe sneller je financieel onafhankelijk word.
Een hoger spaarquota heeft een dubbel positief effect op de oefening.
Als je meer spaart heb je lagere uitgaven en heb je dus een lagere spaarpot nodig om financieel onafhankelijk te zijn.
Onderaan een tabel die voor verschillende spaarpercentage aangeeft hoe snel je kan stoppen met werken.
Dit gaat maar uit van een rendement van 5% op je beleggingen. Helemaal niet uitzonderlijk.
Het moet niet onmogelijk zijn om dit te halen met een evenwichtige portefeuille met mooi gespreide aandelen en een goede portie van stabiele beleggingen. Zo'n portefeuille zal dan ook geen grote dalingen meemaken indien de markten zakken, en je zal de portefeuille dan ook emotioneel makkelijker kunnen aanhouden tijdens zo'n dalingen.
Hoe snel je financieel onafhankelijk word hangt dus helemaal van jezelf af. Geen excuses.
(bron: mrmoneymustache.com : the-shockingly-simple-math-behind-early-retirement/
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- spaarfrits
- Full Member
- Contacteer:
5% real return voor alle duidelijkheid dus na inflatie
"I want money in order to get the things that money will not buy" Carl Sandburg
Klopt allemaal.
De grootste probleem is om je uitgaven even klein te houden, terwijl je spaarpot stevig aandikt. Het is voor velen psychologisch niet te harden om een bescheiden wagen van 12.000 € te kopen, terwijl er 200.000 € in hun portefeuille zit.
De grootste probleem is om je uitgaven even klein te houden, terwijl je spaarpot stevig aandikt. Het is voor velen psychologisch niet te harden om een bescheiden wagen van 12.000 € te kopen, terwijl er 200.000 € in hun portefeuille zit.
Wat ook helemaal niet erg of problematisch is (tenzij je echt puur focust om FO te worden)
Je kan sparen voor je oudere dag (wat ik zelf ook doe) maar als je een ervaring hebt dat je vader sterft op z'n 50ste en nog boordevol plannen zat, denk je wel eens van 'je mag ook NU leven' en kan een reiservaring ook tellen bijvoorbeeld.
(Maar dat kan een andere discussie zijn )
Ben 50 jaar geleden met beleggen begonnen. Eerste aandeel Brouwerij van Haacht
Eigen ervaring is toch dat het allemaal niet zo rechtlijnig verloopt :
- psychologisch: wat doe je in krisissen zoals 2008 ? Je moet al onmenselijk kalm zijn om dan niet in paniek te raken (zeezout kon dat, ik niet)
- hollende inflatie zoals in de jaren '70: als de rook opgeklaard was bleek dat ik voordien een verwaarloos klein kapitaal opgebouwd had
- stand van zaken: het grootste deel van mijn bescheiden kapitaal stamt van 10 jaar voorafgaand aan pensioen + uitgekeerd kapitaal van groepsverzekering
- wat zal de toekomst brengen ? onmogelijk om nu reeds rekening mee te houden
Eigen ervaring is toch dat het allemaal niet zo rechtlijnig verloopt :
- psychologisch: wat doe je in krisissen zoals 2008 ? Je moet al onmenselijk kalm zijn om dan niet in paniek te raken (zeezout kon dat, ik niet)
- hollende inflatie zoals in de jaren '70: als de rook opgeklaard was bleek dat ik voordien een verwaarloos klein kapitaal opgebouwd had
- stand van zaken: het grootste deel van mijn bescheiden kapitaal stamt van 10 jaar voorafgaand aan pensioen + uitgekeerd kapitaal van groepsverzekering
- wat zal de toekomst brengen ? onmogelijk om nu reeds rekening mee te houden
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Kleine audiovisuele aanvulling op B7H4long.
How Much To Save For Retirement
https://www.youtube.com/watch?v=lCzvWGoioKE&t
How Much To Save For Retirement
https://www.youtube.com/watch?v=lCzvWGoioKE&t
-
- Sr. Member
- Contacteer:
B7H4long schreef: ↑17 februari 2020, 09:19
Lijkt me voor normaalverdieners een erg strak plan. (30%-30 jaar)
Stel me vooral de vraag of het voor eigen leven en vooral dat van de kinderen waard is om de beste 30 jaar krenterig te moeten zijn.
Al werkend 3/4de tijd van je loopbaan de buikriem aanhalen tot je 52 valt nu ook niet bepaald onder een renteniersleven.
Achter (plan) rentenieren moet kracht en snelheid zitten, denk ik. (erfenis, opgebouwde zaak overlaten...)
Anders toch goed afwegen of het de enorme inspanning waard is. Er zijn immers ook gulden middenwegen.
30% sparen is een hele boterham.
Vergeet niet om te genieten van het leven!
Vergeet niet om te genieten van het leven!