Leven van portfolio jonge leeftijd
TIP
Re: Leven van portfolio jonge leeftijd
10 jaar vroeger stoppen met werken doe je hopelijk ook om meer van het leven te genieten.
75% aandelen, 16% obligaties, 9% cash
Wat ik om me heen zie - en dat geldt destemeer voor de bekende miljardairs van deze wereld - is dat mensen met geld doorgaans ook na hun pensioen vooral graag aktief willen blijven, ook professioneel.
Er zijn een reeks veronderstellingen - zie de link zelf.
De 5% hier is nominaal, aan de andere kant word er bvb geen rekening gehouden met het (staats)pensioen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- Als je dalingen van de beurs niet kunt doorstaan, dan betekent dit dat je te agressief in je portefeuille was. I.e. teveel aandelen toch stabiele beleggingen. Verkopen tijdens een daling is nefast voor je rendement.SparSpaar schreef: ↑17 februari 2020, 11:32 Ben 50 jaar geleden met beleggen begonnen. Eerste aandeel Brouwerij van Haacht
Eigen ervaring is toch dat het allemaal niet zo rechtlijnig verloopt :
- psychologisch: wat doe je in krisissen zoals 2008 ? Je moet al onmenselijk kalm zijn om dan niet in paniek te raken (zeezout kon dat, ik niet)
- hollende inflatie zoals in de jaren '70: als de rook opgeklaard was bleek dat ik voordien een verwaarloos klein kapitaal opgebouwd had
- stand van zaken: het grootste deel van mijn bescheiden kapitaal stamt van 10 jaar voorafgaand aan pensioen + uitgekeerd kapitaal van groepsverzekering
- wat zal de toekomst brengen ? onmogelijk om nu reeds rekening mee te houden
- aandelen worden algemeen gezien als een belegging die het "goed" doet bij inflatie.