Leven van portfolio jonge leeftijd
TIP
Re: Leven van portfolio jonge leeftijd
10 jaar vroeger stoppen met werken doe je hopelijk ook om meer van het leven te genieten.
75% aandelen, 16% obligaties, 9% cash
Wat ik om me heen zie - en dat geldt destemeer voor de bekende miljardairs van deze wereld - is dat mensen met geld doorgaans ook na hun pensioen vooral graag aktief willen blijven, ook professioneel.
Er zijn een reeks veronderstellingen - zie de link zelf.
De 5% hier is nominaal, aan de andere kant word er bvb geen rekening gehouden met het (staats)pensioen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- Als je dalingen van de beurs niet kunt doorstaan, dan betekent dit dat je te agressief in je portefeuille was. I.e. teveel aandelen toch stabiele beleggingen. Verkopen tijdens een daling is nefast voor je rendement.SparSpaar schreef: ↑17 februari 2020, 11:32 Ben 50 jaar geleden met beleggen begonnen. Eerste aandeel Brouwerij van Haacht
Eigen ervaring is toch dat het allemaal niet zo rechtlijnig verloopt :
- psychologisch: wat doe je in krisissen zoals 2008 ? Je moet al onmenselijk kalm zijn om dan niet in paniek te raken (zeezout kon dat, ik niet)
- hollende inflatie zoals in de jaren '70: als de rook opgeklaard was bleek dat ik voordien een verwaarloos klein kapitaal opgebouwd had
- stand van zaken: het grootste deel van mijn bescheiden kapitaal stamt van 10 jaar voorafgaand aan pensioen + uitgekeerd kapitaal van groepsverzekering
- wat zal de toekomst brengen ? onmogelijk om nu reeds rekening mee te houden
- aandelen worden algemeen gezien als een belegging die het "goed" doet bij inflatie.
- niemand weet wat de toekomst brengt. Het is belangrijk dat jouw plan je beschermt tegen de evenementen die voor jou negatief kunnen zijn.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ideeën die je in je beleggings plan kan zetten:
- bonussen: integraal naar de beleggingen.
- loonsverhogingen: alles wat boven de inflatie zal naar de beleggingen gaan.
- promotie: 30% van de netto extra naar de beleggingen.
Ieder moet zijn eigen keuzes maken: bvb:doorwinterd schreef: ↑17 februari 2020, 13:13Lijkt me voor normaalverdieners een erg strak plan. (30%-30 jaar)B7H4long schreef: ↑17 februari 2020, 09:19
Als je 30% van je inkomen spaart, in een mooi gespreide portefeuille, heb je na 30 jaar (#) genoeg om te stoppen met werken, en dit zelf zonder rekening te houden met eventueel pensioen .
Als je meer spaart heb je sneller een hogere spaarpot.
Als je meer spaart heb je lagere uitgaven en heb je dus een lagere spaarpot nodig om financieel onafhankelijk te zijn.
Stel me vooral de vraag of het voor eigen leven en vooral dat van de kinderen waard is om de beste 30 jaar krenterig te moeten zijn.
Al werkend 3/4de tijd van je loopbaan de buikriem aanhalen tot je 52 valt nu ook niet bepaald onder een renteniersleven.
Achter (plan) rentenieren moet kracht en snelheid zitten, denk ik. (erfenis, opgebouwde zaak overlaten...)
Anders toch goed afwegen of het de enorme inspanning waard is. Er zijn immers ook gulden middenwegen.
- 25 jaar jong, 25 jaar werken+niets tekort komen, 25 jaar genieten.
- 25 jaar jong, 40 jaar werken+meer genieten, 10 jaar genieten.
- 25 jaar jong, 45 jaar werken+nog meer genieten, 10 jaar miserie.
30% sparen hoeft niet gelijk te zijn aan de buikriem aanspannen. Als je dit vanaf je eerste loon doet dan voel je het niet eens. Zelfs 70% van je eerste loon is reeds "veel" om uit te geven, en dan gewoon verder doen gedurende 25/30 jaar. Als je dit volhoudt kan je na die jaren met dezelfde uitgaven verder gaan zonder te werken.
Gegeven dat je beschikbaar inkomen hoger is dan 2.500 euro netto kan dit zeker kloppen. Maar ik zie het een alleenstaande met 1.600 euro niet doen om 30% van zijn inkomen te sparen zonder de buiksriem aan te halen.
Het sparen is inderdaad een automatisme zodra je het gewoon bent. Gemiddeld kan ik 50 à 60% van mijn loon sparen als alleenstaande( en nog een lopende hypotheek). Ook al heb ik een gespreide en stevige portefeuille, ik voel geen enkele drang om op grotere voet te gaan leven of om indruk te maken op andere mensen. Zolang ik me goed voel bij me keuzes moet er niks veranderen.
Zoals eerder aangegeven is het mij niet te doen om vroeg te kunnen stoppen met werken, maar vooral om de vrijheid die je hierdoor krijgt. Komt ook vaak voor in FIRE-movement, mensen bereiken hun financieel doel maar blijven toch actief of durven een stap te nemen die men voordien niet aandurfde.
Mvg,
Geblin
Zoals eerder aangegeven is het mij niet te doen om vroeg te kunnen stoppen met werken, maar vooral om de vrijheid die je hierdoor krijgt. Komt ook vaak voor in FIRE-movement, mensen bereiken hun financieel doel maar blijven toch actief of durven een stap te nemen die men voordien niet aandurfde.
Mvg,
Geblin
Niets voor niets. maar een paar jaartje de buiksriem aan op jonge leeftijd in een stierenmarkt kan je aardig op weg helpen.
http://www.nomorewaffles.com
Eens het bekijken waard
http://www.nomorewaffles.com
Eens het bekijken waard
Dat kan ik niet beantwoorden voor jou. Ieder moet voor zich invullen wat belangrijk is.
Ik beleg ook met het oogpunt om 10j vroeger op pensioen te gaan, maar ik wil hiervoor niet m'n heden vergeten. Ik ben wel veel kritischer tov aankopen in materiaal zoals bv elektronica en ben zeer kritisch tegenover mijn vaste kosten.
Maar ten opzichte van reizen en huis wil en kan ik nog steeds grote bedragen uitgeven.
Jammer dat NoMoreWaffles geen updates meer post. Ben benieuwd wat er van hen geworden is...
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
Je kan iemand anders zijn portemonee niet maken,en niet iedereen heeft dezelfde levenstandaard.
doorwinterd schreef: ↑17 februari 2020, 13:13 Lijkt me voor normaalverdieners een erg strak plan. (30%-30 jaar)
Stel me vooral de vraag of het voor eigen leven en vooral dat van de kinderen waard is om de beste 30 jaar krenterig te moeten zijn.
Al werkend 3/4de tijd van je loopbaan de buikriem aanhalen tot je 52 valt nu ook niet bepaald onder een renteniersleven.
Vreemd om op een forum voor spaarders te lezen dat 30% sparen moeilijk is...
Ik begon 4-5 jaar geleden te werken, toen verdiende ik minder dan 1600 euro. Ongeveer 1400-1500, eerlijk toegegeven wel met bedrijfswagen, wat wel een besparing is. Ik spaarde toen een kleine 1000 euro per maand en leefde van 500-600 per maand inclusief eten, kledij, huur, ...
Momenteel verdien ik netto een kleine 2700 euro en leef ik aan 900 euro per maand, hierdoor kan ik 1800 per maand sparen. Ik doe ook een bijberoep (onbelast fietsen voor Deliveroo in het weekend) wat mij nog eens 500 euro per maand opbrengt en wat mijn spaartotaal naar 2300 brengt op 3200 verdiende euros = 71% spaarpercentage. Volgens de berekeningen ben ik daarmee binnen 6 jaar FIRED.
Met die 900 euro per maand ga ik ook op skiconge, 2 weken (goedkope) zomervakantie, ... Ik vind van mezelf dat ik een luxeleven kan hebben met 900 euro per maand.
Ik wil graag kinderen en ik heb ook andere prioriteiten waardoor mijn spaarpercentage natuurlijk zal dalen. Dus mijn FIRED doel heb ik reeds bijgesteld naar 10 jaar ipv 6 jaar.
Alles staat of valt met je keuzes en priotiteiten.
Zonder plan en prioriteiten leef je doelloos en onbewust.
- spaarfrits
- Full Member
- Contacteer:
Idd jammer. De kans lijkt mij groot dat zijn goesting van de beurs zal over geweest zijn na het dieptepunt begin 2016.
Op die kleintjes letten en ondertussen tientallen procenten te verliezen op de beurs. Niet zo evident om gemotiveerd te blijven voordat FIRE gedoe.
"I want money in order to get the things that money will not buy" Carl Sandburg
Begin 2016, dat waren goede tijden. De ETF-aandelen die ik toen gekocht heb staan nu op 70% winst.
Ik denk dat nomorewaffles ook een appartement heeft gekocht. Weet niet of hij nog veel aandelen heeft.
Ik denk dat nomorewaffles ook een appartement heeft gekocht. Weet niet of hij nog veel aandelen heeft.