De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
TIP
Re: De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
Voor zover ik weet is er zo geen fonds. De limiterende factor hier is de kernselectie van DeGiro. De recentere accumulerende obligatiefondsen zijn daar ook niet in te vinden. Je kan eens verder kijken op justetf:
https://www.justetf.com/en/find-etf.html
IGLA - https://www.justetf.com/en/etf-profile. ... 00BYZ28V50
VWRA - https://www.justetf.com/en/etf-profile. ... 00BK5BQT80
Weliswaar in USD en niet in euro. Naar DeGiro kernselectie zou ik niet kijken
MTX - https://www.justetf.com/en/etf-profile. ... 1650490474
Moet nog beginnen om deze post met al de bijhorende commentaren te lezen, maar heb ondertussen al 2 Bogleheads boeken gelezen.
Als je als beginnende belegger het bogleheads principe wilt volgen en kiest voor een algemeen index fonds of etf die de beurs (Amerikaanse) volgen, bij welke belgische broker(s) kun je dan best terecht? Keytrade, MeDirect, Binck(?) of Bolero? In de mate dat ik het als niet-klant heb kunnen nagaan, zit Vanguard niet in hun assortiment.
Criteria: Belgische online broker (geen gedoe met belastingen), wil starten volgens bogleheads principe, liefst eentje met goede app, ruime keuze zodat ik later kan uitbreiden naar sector-specifieke indexfondsen, ...
Als Vanguard niet in het assortiment zit, welke fondsenbeheerders en/of specifieke fondsen zijn dan een goed alternatief? En welke brokers bieden dit aan? Voor een keyplan bij Keytrade heb je redelijk wat keuze, maar zitten er ook algemene index fondsen tussen à la boglehead?
Update (zit ondertussen aan pagina 3). Volgens Investing from Belgium (bogleheads.org) kun je vanuit België beleggen in:
Als je als beginnende belegger het bogleheads principe wilt volgen en kiest voor een algemeen index fonds of etf die de beurs (Amerikaanse) volgen, bij welke belgische broker(s) kun je dan best terecht? Keytrade, MeDirect, Binck(?) of Bolero? In de mate dat ik het als niet-klant heb kunnen nagaan, zit Vanguard niet in hun assortiment.
Criteria: Belgische online broker (geen gedoe met belastingen), wil starten volgens bogleheads principe, liefst eentje met goede app, ruime keuze zodat ik later kan uitbreiden naar sector-specifieke indexfondsen, ...
Als Vanguard niet in het assortiment zit, welke fondsenbeheerders en/of specifieke fondsen zijn dan een goed alternatief? En welke brokers bieden dit aan? Voor een keyplan bij Keytrade heb je redelijk wat keuze, maar zitten er ook algemene index fondsen tussen à la boglehead?
Update (zit ondertussen aan pagina 3). Volgens Investing from Belgium (bogleheads.org) kun je vanuit België beleggen in:
- Vanguard FTSE All-World UCITS ETF USD Accumulation (EUR) (VWCE)
- iShares Core MSCI World UCITS ETF (IWDA/EUNL/SWDA) or SPDR MSCI World UCITS ETF (SWRD)
- iShares Core MSCI Emerging Markets IMI UCITS ETF (EIMI/EMIM/IS3N)
- iShares MSCI World Small Cap UCITS ETF (WSML/IUSN) or SPDR® MSCI World Small Cap ETF (WDSC/ZPRS)
Ikzelf zit bij Bolero. Alle fondsen die je hierboven hebt opgenoemd kan je daar krijgen (IWDA, EMIM, VWCE, IUSN, ZPRS).
Over de alternatieven kan ik me niet uitspreken. Lijst gerust meer fondsen op, ik check ze met plezier even in de app.
Over de alternatieven kan ik me niet uitspreken. Lijst gerust meer fondsen op, ik check ze met plezier even in de app.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
Eveneens bij Binck zijn ze beschikbaar
Ik heb toch besloten om voor het obligatiegedeelte een dividend uitkerende ETF te kiezen.
Mijn portefeuille zou er zo uitzien (70/30 risico):
- IWDA 49%
- IMAE 14%
- IEMA 7%
- IEAG 30%
Herbalanceren om de 6 maand en maandelijks bijkopen bij zwakst presterende ETF.
Laatst gewijzigd door ramboke op 26 februari 2020, 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Alvast bedankt voor de info, hier heb ik er nog enkele:
- iShares AEX ETF EUR
- iShares Core DAX ETF
- iShares Core MSCI World ETF EUR
- iShares Automation&Robotics ETF
- iShares Global Tech ETF
- MSCI All Country World Index (€, Total Return)
- MSCI World (€, Total Return)
- MSCI Emerging Markets (€, Total Return)
- L&G ROBO Global Robotics&Autom ETF EUR
- Vanguard Global Stock Index Inv EUR
Ik heb gewacht om te reageren in de hoop dat er ook een keytrader antwoord zou geven, maar helaas.
I.v.m. Bolero: Ben je er tevreden over? Kun je direct beginnen met beleggen of wordt er eerst gepeild naar je kennis of is er een test? Tevreden over de app (heb niet de ambitie om te gaan daytraden)? Als je beleggingen verkoopt, geven ze dan ook de nodige informatie voor je belastingaangifte? Ik had ook graag een bancontact kaart, spaarrekening en zichtrekening, maar dan moet ik maar een rekening openen bij KBC.
I.v.m. Binck: Binck werkt samen met de Deense Saxo Bank. Betekent dat dan dat je (voor de belastingen) een buitenlandse rekening hebt? Krijg je van Binck de nodige info voor het invullen van je belastingaangifte?
Ook bij Binck is je eerste set ETFs te verkrijgen. En wat in het voordeel spreekt van Binck, je kan er via member get member nog transactiekrediet krijgen. Ben zelf dit jaar klant geworden, kreeg 30 euro transactiekrediet als nieuwe klant, en dan nog via member get member 100 euro. Dat is al een mooie besparing bij je eerste aankopen.
Na je initiële opstart zou ik de maandelijkse aankopen wel beperken tot 3maandelijks, of met nog langere tussenpozen. Elke keer die transactiekosten ophoesten is enkel zinvol als je over voldoende grote instap spreekt.
Na je initiële opstart zou ik de maandelijkse aankopen wel beperken tot 3maandelijks, of met nog langere tussenpozen. Elke keer die transactiekosten ophoesten is enkel zinvol als je over voldoende grote instap spreekt.
Ik ben klant bij Binck. Ze zijn inderdaad deel van de Deense Saxo Bank groep, maar ik ben klant bij BinckBank NV. Op hun website kan je zien dat je geen beleggingen moet aangeven in je belastingaangifte: https://www.binck.be/faq.
Momenteel loopt een peterschapsactie: als je klant wordt via een bestaande klant, krijgen beide partijen EUR 100 transactietegoed.Moet ik mijn beleggingen aangeven in mijn belastingaangifte?
Nee, als Belgisch ingezetene particuliere belegger is dat niet nodig. Alle verschuldigde belastingen worden door BinckBank automatisch ingehouden.
Beste Ramboke,ramboke schreef: ↑26 februari 2020, 12:17Ik heb toch besloten om voor het obligatiegedeelte een dividend uitkerende ETF te kiezen.
Mijn portefeuille zou er zo uitzien (70/30 risico):
- IWDA 49%
- IMAE 14%
- IEMA 7%
- IEAG 30%
Herbalanceren om de 6 maand en maandelijks bijkopen bij zwakst presterende ETF.
Ik zit zelf in een gelijkaardige situatie als jou. Ik wil beginnen aan mijn weg naar financial independence en ben mezelf momenteel aan het inlezen in welke strategieën hiervoor om handen zijn. Hoe meer ik erover lees, hoe meer ik geloof in de Bogleheads investment strategie.
Ikzelf plan ook om een allocatie 70% stock-etf en 30% bond-etf te nemen (of 80/20) en daar maandelijks een vast bedrag in te storten. Net als jou, ga ik IWDA nemen, en heb ik moeite om een geschikte obligatiefonds te vinden, net als welke broker te gebruiken. Je lijst de showstoppers zelf reeds op: gebruiksgemak (eventueel mobiele app), fiscale naleving van de (Belgische) wet, brede en liquide ETF en liefst van al een laag kostenpercentage (onder het Boglehead motto: keep costs low).
Tot nu toe, wijst mijn zoektocht me in de richting van Degiro, en wel om de volgende reden: Bolero rekent een minimum transactiekost van 7,5€ aan per transactie op de Amsterdamse beurs (15€ op de Duitse beurs). Ik ga er even van uit dat de vier fondsen die je hierboven opsomt allemaal verhandeld worden op de Nederlandse beurs. Dat betekent dat je zomaar even 4 x 7,5€ = 30€ per maand kwijt bent aan transactiekosten alleen, zonder rekening te houden met transacties voor herbalanceren. Dit lijken mij veel euros die je bij Degiro gratis aan de slag zou kunnen zetten. Bolero vind ik echter wel gebruiksvriendelijker, maar de vraag is hoeveel geld ik daarvoor over heb...
Ik begrijp dat Degiro een minimumbedrag heeft van 750€ in hun kernselectie, maar je kan ipv maandelijks bijvoorbeeld driemaandelijks storten? Indien je toch maandelijks verkiest, is hun transactiekost nog steeds een fractie van die van Bolero (2€ + 0,03% voor Amsterdamse beurs). Dit vind ik wel het overwegen waard, niet?
Een tweede challenge die ik hier op tafel wil leggen, ook met de transactiekosten in mijn achterhoofd, is waarom je zowel IWDA (MSCI World index, zijnde 85% market cap van 23 developed markets) en IMAE (MSCI Europe Index, zijnde 85% merkte cap van 15 Europese developed markets) neemt. Er is een enorme overlap tussen de IWDA en IMAE, aangezien de 15 developed markets van IMAE allen ook in de IWDA zitten. Even kort door de bocht: je koopt voor een groot deel dezelfde aandelen met tweemaal de transactiekost.
Tot slot hoop ik graag te horen waarom je kiest voor IEAG (Bloomberg Barclays Euro Aggregate Bond Index) en niet de IEAC (Bloomberg Barclays Euro Corporate Bond Index). Ik slaag er niet meteen in om het verschil tussen beiden te vinden.
Ik kijk uit naar je antwoord!
Groeten,
Ce3k
Is het beter om VWCE aan te kopen dan IWDA gezien deze proportioneel sterker gedaald is?
Bepaal jij op basis van een sterkere daling wat je moet kopen ?
Wil jij beleggen in de wereldmarkt, inclusief de emerging markets ? Indien ja, VWCE, indien niet IWDA.
EM is net het verschil tussen beide trackers.
Wil jij beleggen in de wereldmarkt, inclusief de emerging markets ? Indien ja, VWCE, indien niet IWDA.
EM is net het verschil tussen beide trackers.
IEAG opgelet: Om een of andere redenen beschouwen de meeste BElgische Broker IEAG niet als een fonds dat "vrijgesteld is voor de meerwaardetaks omdat het dividenden uitkeert. Bij verkoop zal je RV betalen op de meerwaarde - als de rente gedaalt is dus.
IEAC: volgt de bewegingen van de aandelenmarkt, vergelijk de grafieken van de laatste maand. IEAC geeft dus niet de stabiliteit in je portefeuille als je het nodig hebt. Als je toch een hoger rendement wil in je portefeuille verhoog dan gedeelte aandelen met 5% of zo.
Voor je stabiele gedeelte van je portefeuille kan je ook kijken naar wereldwijd verspeide obligaties gehedged naar Euro: grotere spreiding en toch stabiliteit in Euro.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Iemand die een goeie energy etf kent met alle oil majors?
Twijfel om shell of total te kopen voor dividend rendement maar zou liever een etf hebben voor spreiding.
Vind ene terug van ishares (IE00BJ5JP105) maar daar is dividend rendement slechts 1%. Ook usd ipv euro
Kan iemand verklaren waarom dividend rendement slechts 1% is, aangezien oil majors een veel hoger rendement hebben? Had dit veel hoger verwacht.
Twijfel om shell of total te kopen voor dividend rendement maar zou liever een etf hebben voor spreiding.
Vind ene terug van ishares (IE00BJ5JP105) maar daar is dividend rendement slechts 1%. Ook usd ipv euro
Kan iemand verklaren waarom dividend rendement slechts 1% is, aangezien oil majors een veel hoger rendement hebben? Had dit veel hoger verwacht.
Portefeuille: IWDA, cash
fonds is gestart op 17/okt/2019 - kan dus nog niet zoveel dividend ontvangen/uitgekeerd hebben.Jarexx schreef: ↑11 maart 2020, 20:13 Iemand die een goeie energy etf kent met alle oil majors?
Als ik de US tegenpool bekijk https://www.ishares.com/us/products/239 ... f#overview
Zie ik:
12m Trailing Yield The yield an investor would have received if they had held the fund over the last twelve months assuming the most recent NAV. The 12-Month yield is calculated by assuming any income distributions over the past twelve months and dividing by the sum of the most recent NAV and any capital gain distributions made over the past twelve months.
as of Feb 28, 2020
8.95%
30 Day SEC Yield A standard calculation of yield introduced by the SEC in order to provide fairer comparison among funds. This yield reflects the interest earned after deducting the fund's expenses during the most recent 30-day period by the average investor in the fund. Negative 30-Day SEC Yield results when accrued expenses of the past 30 days exceed the income collected during the past 30 days.
as of Feb 28, 2020
4.89%
Ik zie ook : YTD: -37.82%
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.