De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Eind 2018 hebben we toch ook een behoorlijke correctie gehad?
Ik kan mij toch moeilijk herinneren dat er tijdens sars berichten verschenen als "AB InBev liep al 261 miljoen euro aan opbrengsten".
In 2008 ging de daling van de S&P (die de wereld min of meer na doet) tot -55%. Zie week grafiek van toen. Je ziet ook dat er ook 4 weken een gevecht geweest is met het 200Ma. (4 week kaarsen raakten de rode lijn =200Ma en men ging dan terug omhoog).
Als er een deflatie (zoals vroeger in Japan) zou komen met negatieve interesten (ik zeg niet dat dit gaat gebeuren, maar dit is in de geschiedenis nog voorgekomen) kan je na vele jaren nog altijd je geld niet terug hebben.
Nu ik het al wat laat om te panikeren want de tussentijdse stijgingen in een dalende markt zijn ook hevig door shortcovering. De shorters moeten ook eens hun winst binnenhalen.
Hierbij ook de huidige DAG grafiek waarbij je ziet dat we voorbeurs (=blauwe pijl rechts met 307 nu)
naar het 200 MA (rode lijn) gaan. Is niet ver meer! Dit is een zeer belangrijk gebied. Ik zou dit gebied bekijken als je angstig bent want in een dalende markt kunnen de tussentijdse stijgingen dus hevig zijn.
Maar het best is eerder op het punt van een parabolische stijging weg zijn. Je moet op zo een moment denken aan een piramidespel.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Een correctie van 10 procent is niets uitzonderlijks of niets om je zorgen over te maken.
Als daar nog eens 15% bijkomt spreken we inderdaad over een daling van 25%. Net zoals we over een daling van 50% spreken als daarbovenop nog eens 25% komt. So what?! Wat brengen zo'n hypotheses bij?
Als je nu al panikeert moet je je de vraag stellen of je wel voldoende risicobestendig bent om aandelen te bezitten.
Als je nu (of bij latere crisissen) wilt verkopen om later terug aan te kopen is de boggleheadsfilosofie niets voor jou. Die schrijft namelijk 'buy & hold' voor. Een correctie is zeker en vast geen goed moment om van dat principe af te wijken, wel integendeel. Stay the course!
Dit zal voor de meeste Spaargidsers nu wel de vuurproef zijn ?
Stalen zenuwen zijn nu echt nodig. Spiegel me aan Zeezout en blijf lekker achter voor mijn kolenkachel.
Een slimme Bruggeling heeft de ganse voorraad van de mijn van Ibbenburen (door dom Gräetchen Merkel voor een appel en een ei van de hand gedaan) opgekocht en naar Flandern verkast. Nog voor honderd jaar kolen !
Als de Bel20 op de helft teruggevallen is (in 2008 op 1/3 !) zal ik er nog eens over nadenken.
Stalen zenuwen zijn nu echt nodig. Spiegel me aan Zeezout en blijf lekker achter voor mijn kolenkachel.
Een slimme Bruggeling heeft de ganse voorraad van de mijn van Ibbenburen (door dom Gräetchen Merkel voor een appel en een ei van de hand gedaan) opgekocht en naar Flandern verkast. Nog voor honderd jaar kolen !
Als de Bel20 op de helft teruggevallen is (in 2008 op 1/3 !) zal ik er nog eens over nadenken.
Laatst gewijzigd door SparSpaar op 27 februari 2020, 14:35, 3 keer totaal gewijzigd.
Ik lees net dat je nog maar sinds september 2019 begonnen bent.Lerre schreef: ↑27 februari 2020, 11:57 Ik weet dat buy & hold de beste tactiek is, maar kan een belegger ook af en toe zich terugtrekken in zeer duidelijk gevallen, en wordt hij hier dan anders op belast als de buy & hold belegger?
Ik spreek dan wel over 1 keer in een paar jaar alles verkopen om later weer hetzelfde in te kopen.
Wat zijn die uitzonderlijke gevallen? Elke dag is er wel ergens een tikkende tijdbom die de beurzen kan laten imploderen. In 99% van de gevallen gaat die tijdbom niet af en het is toch pas achteraf, wanneer het al te laat is, dat je met zekerheid kan zeggen of de bom is afgegaan. Misschien zakken we de volgende dagen/weken/maanden nog veel verder, maar misschien hebben we vandaag wel het laagste punt bereikt. Wil je je achteraf op de kop slaan omdat je op het laagste punt hebt verkocht? Een boggleheader probeert de markt niet te timen maar zit dit soort schommelingen gewoon uit.
Geloof me, als je met uitzonderingen begint zul je elke dag wel een uitzondering zien, niet slechts 1 om de zoveel jaren.
Toch een groot verschil met 2008 ! Toen was het hier muisstil. Zijn de Vlamen mondiger geworden ?
Ik was in oktober 2007 op vakantie toen die eerste enorme dalingen begonnen. Ik trok me niks aan van nieuws en er vertelde mij enen aan het zwembad dat de beurs gigantisch vele percenten gedaald was. De daling was al 3 dagen bezig. Toen dacht ik dat het te laat was om te verkopen, terug alleen maar van de vakantie genieten, nog lager en ik ben dan ook -55% mogen gaan. Gelukkig had ik in die tijd ook nog veel obligaties door de betere rendementen.
Ik was toen nog niet bezig met beleggen, maar met te vrezen voor mijn job.
Als niemand verkoopt hoe kan het dan dalen.
Bluffen met winsten is makkelijk.
Maar die zult ge dezer dagen niet horen.
Tijd van de koopjes is op komst.
Bvb Brussel van 4200 naar 3600 is toch al wat , maar dit zat er gewoon aan te komen.
Corona is maar een voorwendsel van de grote jongens.
En wie is nu weeral eens de pineut de kleine belegger.
Bluffen met winsten is makkelijk.
Maar die zult ge dezer dagen niet horen.
Tijd van de koopjes is op komst.
Bvb Brussel van 4200 naar 3600 is toch al wat , maar dit zat er gewoon aan te komen.
Corona is maar een voorwendsel van de grote jongens.
En wie is nu weeral eens de pineut de kleine belegger.
Estate Guru believer.
Misschien een nieuwe generatie van beleggers?
Ik was toen alleszins ook nog niet bezig met beleggen.
Het feit dat je ondertussen in goedkope en breed gediversifieerde wereldindexen kunt beleggen helpt waarschijnlijk ook wel? Op die manier hoef je je in tijden van crisis niet de vraag te stellen of je wel de juiste aandelen bezit.
...en de beursdaling van 2008 was natuurlijk van een ander kaliber. Om te weten of we mondiger zijn geworden moeten we dus nog de proef op de som nemen.
Bij elke crisis is er een nieuwe generatie beleggers. De oude generatie valt voortdurend weg, en onderaan komen er groentjes bij. Dat was in 2008 niet anders dan vandaag.
Mijn God mijn God, wat een paniek zeg. Ik ben geen viroloog natuurlijk. Maar de berichten die ik lees en hoor in de krant en op tv maken wel dat Covid19 minder gevaarlijk is dan de jaarlijkse griep.
Maar dankzij het wonder van Social Media is dit nu al de meest opgeklopte crisis die geen crisis is.
Op 1 week tijd is mijn portefeuille met 10 procent gezakt. Al mijn mooie winsten sinds juni weg.
Och ja, win some lose some. Enkele bedenkingen
- als heel de paniek gaat liggen gaat de boel toch weer knallen. De Chinezen gaan hun nieuwjaar willen inhalen dat ze nog steeds niet kunnen vieren hebben. En al de rest gaat de dip willen kopen.
- men loopt al 6 maanden te jammeren dat de markt oververhit was. Wel met de paniekcrisis covid19 hebben we de zolang verhoopte terugval ook al achter de rug. Dus die kunnen we dan ook weer klasseren.
Ik heb begin deze week 30 procent ETF fondsen verkocht. Wie mij nog kent van in juni en mijn post nog vindt zal zien dat ik misschien iets te veel ETF fondsen had (15 stuks). Beginnersfoutje iets te breed gegaan.
Dus nu heb ik nog 6 sterke indexfondsen in de trend van S&P500, msci world, een goud etf, eentje specifiek China (Hang Seng) eentje Bric landen en eentje Japen
En de andere helft van mijn speelgeld is aandelen. Waar ik gisteren nog wat Solvay, Tubize(monoholding UCB) en Cofinimmo bij kocht.
En thats it nu zweet ik het gewoon uit. Al mijn aandelen zijn bedrijven die al jaren bestaan en die niet zomaar nu gaan verdwijnen.
Ik heb nog 19 jaar om deze dip goed te maken.
Dus time will tell....
En voor zij die heel veel verstand hebben van Internationale betrekkingen.
Een case? Het Verenigd Koninkrijk moet nu gaan onderhandelen met de EU over nieuwe handelsbetrekkingen. Staan die nu niet keihard in een slechte positie. Het feit dat alle bedrijven bloeden door Covid19. De hebben toch the worst timing ever om te onderhandelen. Of zie ik het verkeerd??
Maar dankzij het wonder van Social Media is dit nu al de meest opgeklopte crisis die geen crisis is.
Op 1 week tijd is mijn portefeuille met 10 procent gezakt. Al mijn mooie winsten sinds juni weg.
Och ja, win some lose some. Enkele bedenkingen
- als heel de paniek gaat liggen gaat de boel toch weer knallen. De Chinezen gaan hun nieuwjaar willen inhalen dat ze nog steeds niet kunnen vieren hebben. En al de rest gaat de dip willen kopen.
- men loopt al 6 maanden te jammeren dat de markt oververhit was. Wel met de paniekcrisis covid19 hebben we de zolang verhoopte terugval ook al achter de rug. Dus die kunnen we dan ook weer klasseren.
Ik heb begin deze week 30 procent ETF fondsen verkocht. Wie mij nog kent van in juni en mijn post nog vindt zal zien dat ik misschien iets te veel ETF fondsen had (15 stuks). Beginnersfoutje iets te breed gegaan.
Dus nu heb ik nog 6 sterke indexfondsen in de trend van S&P500, msci world, een goud etf, eentje specifiek China (Hang Seng) eentje Bric landen en eentje Japen
En de andere helft van mijn speelgeld is aandelen. Waar ik gisteren nog wat Solvay, Tubize(monoholding UCB) en Cofinimmo bij kocht.
En thats it nu zweet ik het gewoon uit. Al mijn aandelen zijn bedrijven die al jaren bestaan en die niet zomaar nu gaan verdwijnen.
Ik heb nog 19 jaar om deze dip goed te maken.
Dus time will tell....
En voor zij die heel veel verstand hebben van Internationale betrekkingen.
Een case? Het Verenigd Koninkrijk moet nu gaan onderhandelen met de EU over nieuwe handelsbetrekkingen. Staan die nu niet keihard in een slechte positie. Het feit dat alle bedrijven bloeden door Covid19. De hebben toch the worst timing ever om te onderhandelen. Of zie ik het verkeerd??