De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
En ik die dacht dat trollen nooit naar de kapper gingen.
De paniekverkopen van deze week zijn het gevolg van onzekerheid. Niemand weet hoe erg het wordt, en wat de economische impact en de impact op de bedrijven zal zijn.
Luchtvaartmaatschappijen en toerisme ondervinden nu al de impact, maar hoe erg het zal worden? Niemand weet het.
AB Inbev, Apple en veel andere bedrijven hebben aangegeven dat ze nu al impact hebben. Hoe erg het zal worden? Niemand weet het.
De economische groei zal dalen: 0,1%, 0,2%, meer? Niemand weet het. Maar Italië, Frankrijk en Duitsland zaten al op de rand of net over de rand van de recessie. Die gaan dus in recessie. Maar is het 1 kwartaal, 2, meer? Niemand weet het.
Pas in april gaan de eerste bedrijfsresultaten binnenkomen. Als tegen dan Corona stilgevallen is, is het een dipje geweest. Als Corona in april nog woedt, zal de impact op bedrijven veel groter worden in kwartaal 2.
Tot april blijven het de emoties en onzekerheid die de beurs bepalen: optimisten, pessimisten, realisten (bogleheads ) houden elkaar in een vorm van evenwicht dat nu en dan heftig omhoog en omlaag zal springen.
Mijn glazen bol is troebel en vertelt me niets. Iedereen moet voor zichzelf bepalen of hij een optimist, realist of pessimist is of iemand die wil profiteren van de grote schommelingen.
Maar als je weken aan een stuk niet kunt slapen van al die onzekerheid en mogelijke negatieve scenarios (en je dus geen optimist of boglehead bent, en ook niet iemand die wil profiteren van de grote schommelingen), dan zit je met een probleem. Je kunt proberen optimist of boglehead te worden, of stoppen met elke dag je portefeuille te bekijken. Of wat minder in aandelen gaan tot je weer kunt slapen.
Wat COVID-19 betreft, zitten we nog maar op het topje van de ijsberg.
In de weken die volgen (o.m. als bepaalde overheden het probleem niet langer kunnen/durven negeren en/of eindelijk open kaart spelen) zal pas blijken hoe wereldomvattend deze infectiegolf wel is!
Mensen die ik persoonlijk ken en wonende in de omgeving van de meest gecontamineerde gebieden (het ruime Oost-Azie) zijn hun verblijf ter plaatse zo veel mogelijk aan het afbreken en komen (nu nog mondjesmaat) terug naar het westen. Die weten wel beter dan een handjevol forumleden voor wie dit onheil slechts een financiele opportuniteit lijkt.
Mijn buikgevoel en de voorspelbaarheid van menselijke paniekreacties, zegt mij dat dit veel verder zal gaan dan wat tijdelijke beursbubbels.
Rustig, Yaris, er is (nog) niks aan de hand. Wat we zien is gewoon een hysterische Mr. Market in een depressieve bui. Het kan goed zijn dat hij maandag manisch wakker wordt. We zullen wel zien. Geen reden tot paniek, ook al zitten we met een potentieel gevaarlijk virus die een waarschijnlijke recessie een flinke duw in de rug kan geven. Ik merk er voorlopig nog niet veel van, buiten wat mensen in mijn omgeving die zich op stang laten jagen door de media. That's it, wat onbetrouwbaar media gelal.Yaris schreef: ↑29 februari 2020, 03:53 Dat is een van de redenen waarom er zo'n paniek was deze week: de centrale banken kunnen de situatie niet zomaar eventjes rechtzetten met een renteverlaging. Consumenten kopen niets meer en bedrijven stoppen hun productie uit angst voor het virus. Een lagere rente zal hen er niet toe bewegen het geld opnieuw te laten rollen of de productie te hervatten.
De rekken in de winkels liggen nog vol, dus iedereen doet nog zijn werk (niet ziek thuis of in quarantaine) om dat daar te krijgen. Ik heb hier nog steeds gas en elektriciteit. Jullie? Ik kan nog steeds gewoon tanken en mijn vervuilende tractor volgooien met vervuilende brandstof waardoor de aarde gaat stoppen met draaien. Laat je niet zot maken en panikeer pas wanneer er reden tot paniek is, zelfs dan gaat panikeren niet veel uithalen.
Zelfs de bogleheads slapen nog rustig, hoewel ik daar een klein vermoeden heb dat een groot deel ondertussen ergens opgekruld onder een dekentje ligt, slapeloos met een zwaar gemoed.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Tja, vreemde hersenkronkels. Wachten op mooie aankoopmomenten lijkt me raadzaam als je op ultra-korte termijn belegt. Maar ik denk niet dat dat jouw strategie is, Yaris.
Bekijk jouw portefeuille aldus vanuit een ander standpunt. Corona is over afzienbare tijd geschiedenis en kan enkele moeilijke kwartalen opleveren voor menig bedrijf. Vandaar de gaande correctie of aanstaande crash.
Maar stel dat ik mijn posities in MSFT, GOOG, BABA, MCD, AED, d'Ieteren, Brederode, GIMV, VGP, DSM, ASMi, en nog een pak meer geschonken had aan derden op momenten van massahysterie, dan stond ik nu in mijn blootje.
Dus, wees geduldig als je belegt. Olie komt steeds bovendrijven, als is deze uitdrukking wellicht wat verwarrend heden ten dage.
Succes allen! En maak gebruik van de dips om er op lange termijn beter van te worden!
Ik koop gespreid aan en voor de lange termijn. Ik blijf er rustig bij en panikeer niet, ook niet in een dalende markt. Maar wanneer de beurzen dag na dag 3 tot 4 procent verliezen acht ik het beter om even te stoppen met kopen en te wachten tot de paniek voorbij is. Ik denk niet dat dat onverstandig is.
Toch niet normaal wat nu gebeurt.Zermatt schreef: ↑28 februari 2020, 17:35 Goud verliest of wint wel vaker een paar procentjes binnen weinig tijd. Ik heb de indruk dat je nog niet helemaal thuis bent in de materie, Yaris, al heb ik begrip voor jouw opmerkingen. Bekijk de grafieken eens van goud en je merkt meteen dat er zich vandaag niks opzienbarends afspeelt in deze sector...
Vraag me af: iemand met geldtekort ? China dat een paar ton verkoopt ?
Zijn we hier niet allemaal om geld te verdienen? Hoe je het ook doet, boglehead strategie, options, of gokken op biotech zoals ik, ... maakt niet echt uit, toch?Jozefien1969 schreef: ↑28 februari 2020, 20:45 Jeetje, het lijkt erop dat hier een aantal opscheppers in het forum zitten. Er zitten ook een aantal serieuze beleggers, die het goed bedoelen. Het kaf van het koren onderscheiden is moeilijk. Heel veel leeswerk. Maar bij deze; dank aan diegene die wel moeite doen om het verhaal van beleggen eerlijk te vertellen. Ik leer er veel van...en word er vrolijk van! ( Ik was triest toen ik de beurs zag vandaag ). In de hoop dat diegene die ik dank ook tussen de regels door kunnen lezen.
Beleggen is beleggen. Ikzelf ben ook een lange termijn belegger via ETF en enkele individuele aandelen maar het lange termijn-deel van mijn portfolio staat nu op-7%. Het superkorte termijn gedeelte heeft me vorige week bijna +300% opgebracht, wat mij een hedge heeft gegeven tegen mogelijk extra verlies voor verschillende maanden. Ieder zijn meug, maar er is niet echt een 'correcte' manier van beleggen, er zijn wel vele strategieën. Je kan strategieën ook door mekaar gebruiken.
Het gaat erom dat je winst maakt op het einde van de rit.
Las zopas ook andere mening:
'After gold reached $1,690 an ounce and silver reached $18.90 an ounce, both precious metal prices have pulled back, as expected at the end of the month, as the pro-US dollar, anti-gold banking cartel almost always pushes back gold and silver prices at the end of the month options and futures expiration dates, as everyone already knows. '
Wat we ondertussen gewoon zijn. In maart terug omhoog ? Wat zegt Dirk II ?
https://www.zerohedge.com/news/2020-02- ... ct-raising
'After gold reached $1,690 an ounce and silver reached $18.90 an ounce, both precious metal prices have pulled back, as expected at the end of the month, as the pro-US dollar, anti-gold banking cartel almost always pushes back gold and silver prices at the end of the month options and futures expiration dates, as everyone already knows. '
Ik koop liever nu bij dan een week geleden. 15% korting.Yaris schreef: ↑29 februari 2020, 09:33 Ik koop gespreid aan en voor de lange termijn. Ik blijf er rustig bij en panikeer niet, ook niet in een dalende markt. Maar wanneer de beurzen dag na dag 3 tot 4 procent verliezen acht ik het beter om even te stoppen met kopen en te wachten tot de paniek voorbij is. Ik denk niet dat dat onverstandig is.
Als de beurs verder daalt, prima. Dan koop ik volgende maand bij aan een nog grotere korting.
Dat is typisch taalgebruik op een fake news site. Ze doen het voorkomen alsof wat zij beweren duidelijk en al lang bij iedereen bekend is om zeker geen kritiek te krijgen. Wie het toch waagt om de beweringen in twijfel te trekken wordt al op voorhand als wereldvreemd of dom weggezet of wordt ervan verdacht mee in het complot te zitten.
Zero Hedge is een complot nieuwssite, ze voorspellen ook al 5 jaar een komende beurscrash zodat ze nu uiteindelijk kunnen zeggen 'told you so'. Ook zeggen ze al bijna 20 jaar dat WW3 elk moment kan beginnen.
SparSpaar citeert graag uit complot "nieuws"sites.
Debca is ook een van zijn favorieten.
Of extreemrechtse, racistische websites. Vooral als ze in een geco-ordineerde actie met tientallen websites tegelijk fake news de wereld insturen, komt hij dit hier declameren als absolute waarheid. Zoals een week of 3 geleden, toen hij hier schreef dat een Aziatisch premier gezegd had dat je koeienpis moet drinken tegen het Corona-virus.
Dit betekent niet dat SparSpaar dit met kwade bedoelingen doet. Hij kan alleen niet zo goed fantasie van werkelijkheid onderscheiden als het over de superioriteit van de blanke man gaat.
Debca is ook een van zijn favorieten.
Of extreemrechtse, racistische websites. Vooral als ze in een geco-ordineerde actie met tientallen websites tegelijk fake news de wereld insturen, komt hij dit hier declameren als absolute waarheid. Zoals een week of 3 geleden, toen hij hier schreef dat een Aziatisch premier gezegd had dat je koeienpis moet drinken tegen het Corona-virus.
Dit betekent niet dat SparSpaar dit met kwade bedoelingen doet. Hij kan alleen niet zo goed fantasie van werkelijkheid onderscheiden als het over de superioriteit van de blanke man gaat.
Laatst gewijzigd door NTO op 29 februari 2020, 10:38, 2 keer totaal gewijzigd.
SparSpaar schreef: ↑29 februari 2020, 09:55 Las zopas ook andere mening:
Lol! Waar jij je inspiratie haalt. Je lijkt me radeloos. Herbron jezelf en zet je googel-gehalte op een lager pitje. Vind dit forum trouwens heerlijk om lezen. Toen ik puber was "las" ik net als jou. Vertrouw op jezelf en zoek geen obscure geintjes overal ten velde. Trek liever de natuur in. Ooit zal je tot het besef komen, blauwtje. Succes en bezint eer ge begint!
Regel 1 bij het beleggen ... Beleg enkel met geld dat je bereid bent te verliezen.
Al wie deze regel genegeerd heeft zal nu op zijn minst nerveus worden, wat angstzweet krijgen, onrustig slapen, vervolgens slapeloze nachten kennen en uiteindelijk in paniek verkopen als het kalf verdronken is. Gevolg is dan dat je een berg verlies gaat slikken.
Al wie deze regel genegeerd heeft zal nu op zijn minst nerveus worden, wat angstzweet krijgen, onrustig slapen, vervolgens slapeloze nachten kennen en uiteindelijk in paniek verkopen als het kalf verdronken is. Gevolg is dan dat je een berg verlies gaat slikken.