De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Er zit nog voldoende daling aan te komen, wees gerust.
Nou ja, wat je "gerust" kan noemen...
Nou ja, wat je "gerust" kan noemen...
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Tuurlijk.
Maar als de vraag is of er nog een daling gaat komen is het antwoord ja :p
Daarna stijgen we vrolijk verder, dat een recessie jaren gaat duren zoals sommigen beweren geloof ik niks van.
Geen enkele macro-economische indicator wijst daarop.
Waarom zou de prijs die je in het verleden betaald hebt van belang zijn?karine schreef: ↑2 maart 2020, 17:39
Er is één ding dat ik niet begrijp in jouw logica.
Waarom zou je als de beurzen 10, 20 of meer procenten dalen nog blijven zitten ?
Waarom een Barco aan de koers van €240 nog bijhouden als je deze aan €192 kan aankopen ?
Natuurlijk achteraf makkelijk gezegd maar velen wisten dat dit moment ging komen, de minste trigger was genoeg om een daling in gang te zetten.
Als belegger beslis je impliciet elke dag of je jouw beleggingen bijhoudt of niet.
Als de andere beleggers vandaag 192 Euro willen betalen moet jij beslissen of je de aandelen bijhoud, verkoopt, of misschien wel bij aankoopt.
Dit geld voor de markt die gisteren lager stond of gisteren hoger stond.
De aandelenmarkten gaan op en neer. Ieder beslist voor zichzelf of hij een buy-en-hold belegger bent of dat je inspeelt op je vooruitzichten van de markt. Natuurlijk zijn er ook beleggers die hun beslissingen laten afhangen van het verleden. Kopen als de markt omhoog gegaan is en verkopen na een daling. De resultaten hiervan zijn meestal niet goed.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
+1 B7H4long ivm de opmerking over de eerder betaalde prijzen.
Ik vind dat een van de moeilijkste dingen om uit te leggen (ook aan mezelf!). Ik geloof dat deze denkfout de ‘status quo fallacy’ heet.
In feite moet je je portefeuille elke dag opnieuw evalueren alsof je die vandaag in handen hebt gekregen van een vreemde. Wat maakt het uit of die er de helft voor betaalde: jij zit er nu mee... Je eigen behaalde rendementen (positief of negatief) verhinderen je soms om rationeel te handelen.
Ik vind dat een van de moeilijkste dingen om uit te leggen (ook aan mezelf!). Ik geloof dat deze denkfout de ‘status quo fallacy’ heet.
In feite moet je je portefeuille elke dag opnieuw evalueren alsof je die vandaag in handen hebt gekregen van een vreemde. Wat maakt het uit of die er de helft voor betaalde: jij zit er nu mee... Je eigen behaalde rendementen (positief of negatief) verhinderen je soms om rationeel te handelen.
Ik vind het alleen spijtig dat jij de mensen hier steeds zit aan te zetten om steeds maar te kopen. Het is altijd positief en verliezen kan niet.Zermatt schreef: ↑2 maart 2020, 17:43 Met alle respect van dien, maar aan jou verspil ik niet langer woorden. Vind 't je 't dan zo leuk om mensen op stang te jagen, of ben je gewoon niet slimmer. En ook dat is geen schande, maar hou dan wel even op met onzin te verkondigen... Ik zou er potvolkoffie bijna van gaan vloeken...
Ik heb deze opmerking trouwens al enkele malen van leden in mijn privé-mailbox gekregen dat het bij sommige zoals bij jouw altijd maar rozengeur is terwijl dit helemaal zo niet is.
Diegene die van niets weten blijven maar kopen en zitten nu met de gebakken peren.
En dat heeft niets met paniek zaaien te maken. Iedereen stapt uit de markt maar jij blijft rustig zitten en stapelt de verliezen op.
Dat is niet correct en daar ga ik van vloeken.
Gaat deze krisis de euro niet aan het wankelen brengen ?
Italie bv zegt zijn zgn begrotingsdiscipline vaarwel. Belgie zal wellicht volgen en ook de Moffen aarzelen.
Iets anders: de ECB zal de rente doen zakken (nadat ze haar kruit reeds verschoten heeft aan de redding van de knoflooklanden en hun banken). Weldra debetrente van 10% op je spaarboekje ?
Reden temeer voor vlucht uit de euro.
Italie bv zegt zijn zgn begrotingsdiscipline vaarwel. Belgie zal wellicht volgen en ook de Moffen aarzelen.
Iets anders: de ECB zal de rente doen zakken (nadat ze haar kruit reeds verschoten heeft aan de redding van de knoflooklanden en hun banken). Weldra debetrente van 10% op je spaarboekje ?
Pakketje IUSN (MSCI world small cap) opgepikt vandaag aan 4,36€. Toch een mooie discount van 17% tov een dikke week geleden.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
De beurs heeft niet meer dan een risicopremie tov de recente ATH's (iwda dax dow nasd) ingecalculeerd.
De verhouding tss procentuele kans van 'komt allemaal wel snel goed en 'loopt compleet uit de hand en alles daartussen.
Uiteraard speelt het aantal doden bij de huidige kennis van dit niet gemuteerd virus geen rol maar wel zaken als kredieten, consumptie etc.
Als China terug voluit kan produceren is het de vraag of EU en/of US niet in pandemiemodus zit en die productie kan afnemen.
Het zullen stilaan meer de feiten zijn die de richting gaan bepalen.
De risicopremie moest er komen omdat er op de ath's scenario's waren en zijn ondanks een lage % kans wel desastreuze gevolgen kunnen hebben, meer dan er kansen waren op onverwacht positieve elementen voor de economie.
Voorlopig is en blijft de rente de grootste vriend of vijand.
Opmerkelijk, vrijdag was de enige dag van vorige week dat particulieren meer aandelen verkochten dan kochten.
Kan altijd tellen als alvast tijdelijke contra indicator.
Zo, weer iemand met een inhoudsloze mening en veel tijd.
De verhouding tss procentuele kans van 'komt allemaal wel snel goed en 'loopt compleet uit de hand en alles daartussen.
Uiteraard speelt het aantal doden bij de huidige kennis van dit niet gemuteerd virus geen rol maar wel zaken als kredieten, consumptie etc.
Als China terug voluit kan produceren is het de vraag of EU en/of US niet in pandemiemodus zit en die productie kan afnemen.
Het zullen stilaan meer de feiten zijn die de richting gaan bepalen.
De risicopremie moest er komen omdat er op de ath's scenario's waren en zijn ondanks een lage % kans wel desastreuze gevolgen kunnen hebben, meer dan er kansen waren op onverwacht positieve elementen voor de economie.
Voorlopig is en blijft de rente de grootste vriend of vijand.
Opmerkelijk, vrijdag was de enige dag van vorige week dat particulieren meer aandelen verkochten dan kochten.
Kan altijd tellen als alvast tijdelijke contra indicator.
Zo, weer iemand met een inhoudsloze mening en veel tijd.
De euro is de laatste dagen toch in goede vorm. Rare beweging, maar soit, ik zie hem ook nog fors dalen de volgende maanden.SparSpaar schreef: ↑2 maart 2020, 18:55 Gaat deze krisis de euro niet aan het wankelen brengen ?
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Ik denk dat er veel hier hun wens voor een crash van 2008 proporties voor waareid houden...
Daarvoor is toch wat meer nodig dan een virus me dunkt...
Daarvoor is toch wat meer nodig dan een virus me dunkt...
Dit is maar één dag, vorige week woensdag was ook lichtjes in de plus geëindigd en donderdag en vrijdag werden een ramp.
Het virus verspreidt zich behoorlijk exponentieel nu in Europa, en de winstwaarschuwingen moeten nog komen (net als de resultaten Q1).
Olie zal vooral afhankelijk zijn van de vergadering van OPEC eind deze week.
Wie weet gaan ze met deze KT prijsstijging net minder geneigd zijn om de productie af te bouwen en komt er een nog veel grotere daling aan.
Ik denk dat de Europese Unie eerst zal wankelen. Er was al de Brexit, de corona-epidemie komt erbij en er is een nieuwe migratiecrisis in de maak. De inefficiënte en hopeloos verdeelde Europese Unie zal geen antwoord bieden aan al die crisissen en ineenstorten. Zonder de EU zie ik de euro ook niet overleven.