Wat is uw YTD?
TIP
Re: Wat is uw YTD?
Mijn AA is intussen 55/45 ipv 60/40.
Normaal koop ik pas om de 4 maanden aan waarbij ik dan mijn AA naar de juiste % breng.
Mijn eerstkomende aankoop is dus pas eind april, maar nu twijfel ik om nu reeds te herbalanceren.
Hoe pakken jullie dat aan?
Normaal koop ik pas om de 4 maanden aan waarbij ik dan mijn AA naar de juiste % breng.
Mijn eerstkomende aankoop is dus pas eind april, maar nu twijfel ik om nu reeds te herbalanceren.
Hoe pakken jullie dat aan?
Heb nu ook die koersen -vanop een andere plaats- opgehaald.
Het lijkt dat alle portefeuilles rond 0 staan tov 6 maand geleden.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Je hebt een plan gemaakt om om de 4 maanden de stand van je portefeuille te bekijken en eventueel te herbalanceren. Er is niets verkeerd met dit plan. Is de situatie van vandaag iets dat je niet voorzien had in je plan? Het is belangrijk om je akties niet te laten lijden door emoties en je aan je plan te houden.
Er is geen herbalanceringsmethode die in alle gevallen optimale resultaten geeft. Het is moeilijk te voorspellen wat er in de volgende 8 weken zal gebeuren. Indien de aandelen beurs dan lager staat is het "beter" om dan te herbalanceren, indien de beurs dan hoger staat herbalanceer je best nu.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Wat heb je als strategie gekozen, om de 4 maand herbalanceren of herbalanceren vanaf een bepaalde AA afwijking?
Enkele bedenkingen die je moet maken indien je wenst af te wijken van je plan, en dus aan markt timing gaat doen:
- Is het verstandig om in een dalende aandelenmarkt "stabiele" assets in te ruilen voor aandelen, kun je bv niet beter wachten tot er tekenen van herstel zijn? Weet dat angst en hebzucht geen goeie emoties zijn in huidige volatiele tijden.
- Als je dan toch gaat timen, wat is je verwachting van de economische vooruitzichten over pakweg 1 maand, en nog belangrijker wat verwacht je van het sentiment, het consumptie gedrag en het vertrouwen de komende dagen en weken?
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Een plan kan zijn om gespreide aankopen in de tijd tijdelijk te ruilen voor gespreide aankopen in functie van procentuele dalingen van de markt
Een individuele denkoefening waard vind ik.
Dat zou inderdaad een plan kunnen zijn. Maar waarom zou je jouw plan nu veranderen? Ik veronderstel dat je het huidige plan opgesteld hebt na een diepe denkoefening tijdens een periode waar je emoties niet de overhand haalden.doorwinterd schreef: ↑1 maart 2020, 15:39 Een plan kan zijn om gespreide aankopen in de tijd tijdelijk te ruilen voor gespreide aankopen in functie van procentuele dalingen van de markt
Kijk even terug naar de berichten op het einde van 2018 - en het begin van 2018 - toen zijn er ook die door emoties afgeweken hebben van hun plan. Er zijn beleggers die de hele stijging van 2019 gemist hebben.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
(tijdelijk inruilen zou een onderdeel kunnen zijn/worden van een algeheel plan)B7H4long schreef: ↑1 maart 2020, 15:46Dat zou inderdaad een plan kunnen zijn. Maar waarom zou je jouw plan nu veranderen? Ik veronderstel dat je het huidige plan opgesteld hebt na een diepe denkoefening tijdens een periode waar je emoties niet de overhand haalden.doorwinterd schreef: ↑1 maart 2020, 15:39 Een plan kan zijn om gespreide aankopen in de tijd tijdelijk te ruilen voor gespreide aankopen in functie van procentuele dalingen van de markt
Kijk even terug naar de berichten op het einde van 2018 - en het begin van 2018 - toen zijn er ook die door emoties afgeweken hebben van hun plan. Er zijn beleggers die de hele stijging van 2019 gemist hebben.
Ik volg je redenering, langs de andere kant kan ik situaties bedenken waarop jij morgen waarschijnlijk meteen je hele beleggingsstrategie aanpast.
-7.5% over de volledige portfeuille. Niets houdt stand, zelfs vastgoedaandelen volgen de trend.
Ideaal klimaat dus om af en toe de MSCI verder vet te mesten of aandelen met een hoog dividend op te pikken.
Ideaal klimaat dus om af en toe de MSCI verder vet te mesten of aandelen met een hoog dividend op te pikken.
Ik koos mijn 60/40 verdeling ingegeven door het risico dat ik wens te nemen.doorwinterd schreef: ↑1 maart 2020, 16:29 (tijdelijk inruilen zou een onderdeel kunnen zijn/worden van een algeheel plan)
Ik volg je redenering, langs de andere kant kan ik situaties bedenken waarop jij morgen waarschijnlijk meteen je hele beleggingsstrategie aanpast.
Ik heb ook een absoluut minimum stabiele beleggingen dat ik wens aan te houden, en een absoluut maximum dat ik in aandelen wens te hebben.
Mijn plan schrijft voor om in een wijzigende markt te herbalanceren naar mijn 60/40 ; maximaal 1x per week.
Eerst met het cash gedeelte van de 40% stabiele assets dan door obligaties te verkopen.
Als de aandelen 50% dalen stop ik met herbalanceren en zit de rest van de rit uit.
Mijn eerste order is uitgevoerd: aankoop IWDA @ minder-dan-53 Euro voor 2,5% van mijn portefeuille.
Andere aankooporders op IWDA (2%) en VVAL (0,5%) zullen geplaatst worden als het geld bij de broker aankomt.
Mijn AA is 54/46 waarbij de 46 in ~23/23 obligaties/cash is verdeeld.
Ik herbalanceer van zodra ik ergens minstens €2500 afwijk. Vanochtend nog aandelen bijgekocht.
Maar kleinere verschillen werk ik ook soms weg wanneer ik bijvoorbeeld een aandelenpositie van 3500 verkoop en een nieuwe open van slechts 2500.
Ik herbalanceer van zodra ik ergens minstens €2500 afwijk. Vanochtend nog aandelen bijgekocht.
Maar kleinere verschillen werk ik ook soms weg wanneer ik bijvoorbeeld een aandelenpositie van 3500 verkoop en een nieuwe open van slechts 2500.
75% aandelen, 15% obligaties, 10% cash
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Ik bedoelde eerder, stel bv dat men een meerwaardebelasting invoert op indexfondsen en niet op individuele aandelen. Je zou een nieuwe denkoefening doen.doorwinterd schreef: ↑1 maart 2020, 16:29(tijdelijk inruilen zou een onderdeel kunnen zijn/worden van een algeheel plan)
Verder niets dan lof voor je doelbewuste strategie.
B7H4long schreef: ↑2 maart 2020, 09:31 Ik koos mijn 60/40 verdeling ingegeven door het risico dat ik wens te nemen.
Ik heb ook een absoluut minimum stabiele beleggingen dat ik wens aan te houden, en een absoluut maximum dat ik in aandelen wens te hebben.
Mijn plan schrijft voor om in een wijzigende markt te herbalanceren naar mijn 60/40 ; maximaal 1x per week.
Eerst met het cash gedeelte van de 40% stabiele assets dan door obligaties te verkopen.
Als de aandelen 50% dalen stop ik met herbalanceren en zit de rest van de rit uit.
Mijn eerste order is uitgevoerd: aankoop IWDA @ minder-dan-53 Euro voor 2,5% van mijn portefeuille.
Andere aankooporders op IWDA (2%) en VVAL (0,5%) zullen geplaatst worden als het geld bij de broker aankomt.
Uit interesse...
Waarom stoppen als de aandelen 50% dalen?
Welke meerwaarde haal je uit die regel?
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
Goede vraag. Om een antwoord te kunnen geven heb ik de paragraaf in mijn beleggingsplan terug herlezen.
De 50% is een mentale shortcut. De echte limiet is het minimum bedrag dat ik mijn stabiele beleggingen wens te houden. Dit is uitgedrukt in aantal maanden uitgaven; "per ongeluk" komt dit ongeveer overeen met een daling van 50% in de aandelen, maar eigenlijk is de verwijzing naar de daling van de aandelen dus de verkeerde maatstaf.
Elk jaar bekijk ik deze min en max bedragen opnieuw.
Op maandagmiddag ik heb mijn tweede aankoop kunnen doen van MSCI world.B7H4long schreef: ↑2 maart 2020, 09:31 [...]
Ik koos mijn 60/40 verdeling ingegeven door het risico dat ik wens te nemen.
[...]
Voor de aankoop van VVAL werkt mijn broker niet echt mee. Mijn overschrijving van het weekend zag op mijn rekening maandag middag. Maar ik kon noch niet op de beurs kopen. Ok. Maar ook dinsdag kon ik noch niet kopen: de helpdesk/callcenter verontschuldigde zich maar gaf aan dat ook zij dit niet kunnen versnellen.
Ik wou toch aandelen kopen om het juiste risico niveau dat ik kan, moet en wens te nemen in mijn portefeuille te behalen. Ook bij mijn andere brokers kon ik niet snel Value/Small Cap ETFs oppikken. Dus: sinds een tijd speel ik met het idee om een "speel" portefeuille op te starten met private equity, een asset klasse die ik nog niet had. Gisteren heb ik dan maar van de nood een deugd gemaakt en iShares Listed Private Equity UCITS ETF | IPRV gekocht.
Mijn portefeuilles zijn nu waar ik ze vandaag wil hebben. Ik heb terug het juiste niveau van risico.
Aandelen gingen gisteren 1% omhoog en obligaties 1/4 %.
Ik volg natuurlijk de evolutie van de markt de volgende dagen om te kijken of er akties nodig zijn in mijn portefeuille. Als aandelen terug dalen en obligaties verder stijgen zal ik misschien obligaties moeten verkopen.