De crash van 2020
TIP
Re: De crash van 2020
@Yaris
Begrijp je niet goed. Had Colruyt toen niet in port. Het was een vreemde eend in de bijt van franskiljons als GB.
Begrijp je niet goed. Had Colruyt toen niet in port. Het was een vreemde eend in de bijt van franskiljons als GB.
Waarom zou een indexbelegger moeten wakker liggen van de marktwaarde van bedrijven die niet meer in de index zitten? Die heeft hij toch ook niet meer? Die zijn verkocht op het ogenblik dat ze uit de index vlogen ...GreenDean schreef: ↑6 maart 2020, 09:25 En niet vergeten dat een paar kanjers uit de bel20 vlogen en vervangen werden, wat een vertekend beeld geeft. Die kanjers bleven trouwens marktwaarde verliezen eenmaal uit de bel20. Het echte verlies is dus nog wat meer dan het verschil tussen 4600 een 3550. Iets waar veel indexbeleggers zeer gemakkelijk aan voorbij gaan.
Daarom.
financieel-adviseur-gezocht-t27468-30.html#p418100
de-beurs-vandaag-t12706-11850.html#p417389
financieel-adviseur-gezocht-t27468-30.html#p418100
de-beurs-vandaag-t12706-11850.html#p417389
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Zijn de verguisden nu toch gelijk aan het krijgen.
Staan al maanden aan de zijlijn . ( gogi )
Anderen gaven als raad gewoon kopen maar.
En wat nu ...........
Begint toch stilaan op een correctie te lijken, maar is het dat echt al gezien de stijging van 2019 ?
Staan al maanden aan de zijlijn . ( gogi )
Anderen gaven als raad gewoon kopen maar.
En wat nu ...........
Begint toch stilaan op een correctie te lijken, maar is het dat echt al gezien de stijging van 2019 ?
Estate Guru believer.
Als ik er een wereldindex bij neem (IWDA of VWCE) dan zie ik dat we nu ongeveer terug staan op het niveau van zeven maanden geleden, maar bijvoorbeeld nog steeds hoger dan een jaar geleden.
Zelfs met een glazen bol was aan de kant blijven staan dus enkel lonend als je dat minder dan zeven maanden geleden besliste.
Ps: voor zij die zo'n glazen bol hebben hoop ik dat hij ook nog dienst zal doen om het juiste instapmoment terug te bepalen.
quote=Zwiertje post_id=433990 time=1583490915 user_id=6815][GreenDean schreef: ↑6 maart 2020, 09:25 En niet vergeten dat een paar kanjers uit de bel20 vlogen en vervangen werden, wat een vertekend beeld geeft. Die kanjers bleven trouwens marktwaarde verliezen eenmaal uit de bel20. Het echte verlies is dus nog wat meer dan het verschil tussen 4600 een 3550. Iets waar veel indexbeleggers zeer gemakkelijk aan voorbij gaan.
Waarom zou een indexbelegger moeten wakker liggen van de marktwaarde van bedrijven die niet meer in de index zitten? Die heeft hij toch ook niet meer? Die zijn verkocht op het ogenblik dat ze uit de index vlogen ...
[/quote]
+1
En natuurlijk zijn de bedrijven die in de index opgenomen worden gestegen voordat ze in de index opgenomen werden.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Toch ook niet vergeten dat nog niet zo lang geleden het makelaarsloon 2% bedroeg. Dat maakte de kost op een omwisseling ongeveer 5%. Doe dat nu nog altijd met tegenzin.
Dat is nu toch net het hele punt. Je betaalt er als indexbelegger, bijna per definitie, veel te veel voor. Als ze dan zo'n klappen krijgen dat ze uit de index geschopt worden, krijg je als indexbelegger dat verlies ook nog eens in je nek.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Gogi staat op niet-kopen sinds voor midden 2018.
Vandaag is de beurs terug op de standen van zomer 2019.
Zij die gogi volgen moeten nog wachten op een veel grotere daling om beter te doen dan zij die gewoon gespreid instappen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Het lijkt dat je in de val getrapt bent van het beleggen ik individuele aandelen in een beperkte regio. Het is heel moeilijk om te weten welke aandelen en welke regio het goed zullen doen. Beter in alles beleggen. Voor een aandeel dat x20 gaat mag je er al 39 hebben die halveren om nog winst te maken: spreiding werkt.SparSpaar schreef: ↑6 maart 2020, 10:43Nagel op de kop.GreenDean schreef: ↑6 maart 2020, 09:25 En niet vergeten dat een paar kanjers uit de bel20 vlogen en vervangen werden, wat een vertekend beeld geeft. Die kanjers bleven trouwens marktwaarde verliezen eenmaal uit de bel20. Het echte verlies is dus nog wat meer dan het verschil tussen 4600 een 3550. Iets waar veel indexbeleggers zeer gemakkelijk aan voorbij gaan.
Velen zeggen: 'kopen en niet meer naar omzien', maar wie dat doet verliest al zijn geld.
Neem maar eens een koersenblad van 1964 en vgl dat met nu. Van de genoteerde ondernemingen zijn 90% een zachte dood gestorven.
Mijn eigen beleggersloopbaan is bezaaid met lijken waarop ik verschrikkelijke verliezen geleden heb. 'Houden' zeiden de analisten. Het bekende verhaal.
Je moet op de beurs vooral bij de pinken zijn ! Was dat helaas niet.
Klein voorbeeld: toen Colruyt de ponskaarten verving door streepjescode had mijn toenmalige frank moeten vallen. Nadien x 20 meen ik.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
doorwinterd schreef:
6/2017
Cashpositie wordt ongewild groot. De combinatie van een gebrek aan inspiratie en limieten die gehaald worden
2/2018
Ze werd er alleen maar groter op
30 dec 2019
Ondertussen een 65% cash, groot deel port defensief en hier en daar wat winst in aandelen laten staan.
Dit vooral om de reeks goede beursjaren te consolideren in een woeligere tijd, meer dan een poging tot markttiming.
Dit jaar 'slechts' +16%, te wijten aan de procentueel grote cashpositie.
Bekeken over 2 jaar volgde de voorzichtige strategie dus min of meer gewoon de indexen.
En wat bracht dit nu op tov bv de IWDA?
Een paar rosse centjes en wat gemoedsrust, meer niet.
6/2017
Cashpositie wordt ongewild groot. De combinatie van een gebrek aan inspiratie en limieten die gehaald worden
2/2018
30 dec 2019
Ondertussen een 65% cash, groot deel port defensief en hier en daar wat winst in aandelen laten staan.
Dit vooral om de reeks goede beursjaren te consolideren in een woeligere tijd, meer dan een poging tot markttiming.
Bekeken over 2 jaar volgde de voorzichtige strategie dus min of meer gewoon de indexen.
Een goede verdeling tussen het groeigedeelte en het stabiele gedeelte van je portefeuille is cruciaal voor je gemoedzucht en dus je beleggingssuccess.doorwinterd schreef: ↑6 maart 2020, 14:44 doorwinterd schreef:
6/2017
2/2018
30 dec 2019
Met een groter gedeelte stabiele beleggingen kan je heel aggressief gaan op de rest en toch goede resultaten halen.
Vergeet niet dat ik al meer dan een halve eeuw beleg met gemiddeld 20 aandelen en nadien ook 20 fondsen/etf's. De Bel20 bestaat nog niet zo erg lang. Bepalend was toen de termijnmarkt in Brussel met ongeveer 50 aandelen, waarvan de helft Kongo.B7H4long schreef: ↑6 maart 2020, 14:38
Het lijkt dat je in de val getrapt bent van het beleggen ik individuele aandelen in een beperkte regio. Het is heel moeilijk om te weten welke aandelen en welke regio het goed zullen doen. Beter in alles beleggen. Voor een aandeel dat x20 gaat mag je er al 39 hebben die halveren om nog winst te maken: spreiding werkt.
Blijf net zoals Zeezout toch nog in Belgie, vooral omwille van de RV (daarnaast ook internationale ETF's).
Terloops: zie mijn bericht van een uur oud: de Europese beursindexen zijn merkwaardig gelijklopend.
'Kopen en niet meer naar omzien' werkt wel degelijk als je voldoende diversifieert.
Zelfs met een slechte diversificatie (bijvoorbeeld bel20) verlies je niet al je geld.
Je bleef de laatste jaren/decennia misschien wat ter plaatse trappelen maar dat is nog iets volledig anders.
Je stelling is dus onwaar.
O.A. Green dean en sparspaar hebben hier 100% gelijk. Een individueel aandeel bezitten is heel gevaarlijk en je moet het elke dag in de gaten houden.jvdc schreef: ↑6 maart 2020, 16:23'Kopen en niet meer naar omzien' werkt wel degelijk als je voldoende diversifieert.
Zelfs met een slechte diversificatie (bijvoorbeeld bel20) verlies je niet al je geld.
Je bleef de laatste jaren/decennia misschien wat ter plaatse trappelen maar dat is nog iets volledig anders.
Je stelling is dus onwaar.
Daarom nog eens mijn gekopieerde uiteenzetting van hier geschreven op 2-10-18:
"Inderdaad op voorwaarde dat men niet hetzelfde tegenkomt als op de Nikkei wint de lange termijn maar dan het liefst op indexen omdat die door hun voorwaarden automatisch de zwakke waarden eruit halen en betere nieuwkomers er in laten.
De meesten die uit de indexen gehaald worden, worden gedecimeerd en sommigen gaan zelfs overkop.
In Amerika talrijke voorbeelden waar ik nu niet meer opkom en Bekaert hebben ze in maart uit de Bel 20 gehaald. Resultaat van maart tot nu Bekaert - 40% en nieuwkomer Argen X gelijk gebleven in een dalende Bel 20.
Een oude ervaren echt goede belegger zei mij ooit dat die S&P en DOW lange termijn stijgingen eigenlijk vals zijn omdat de slechtste waarden eruit gevlogen zijn, omdat ze niet meer aan bepaalde voorwaarden voldeden en dan komen er meestal jongere bedrijven met een grotere groei erin. Je zit dus veel veiliger in een index."