De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
De hamvraag m.i.: wie zit achter deze paniek ?
- Als hij spontaan is dan zal hij wellicht een stille dood sterven.
- In het andere geval komen we bij Xander terecht en staat ons nog 1 en ander te wachten
- Als hij spontaan is dan zal hij wellicht een stille dood sterven.
- In het andere geval komen we bij Xander terecht en staat ons nog 1 en ander te wachten
Bedankt voor jullie reacties.
Ik wil al een tijd sterker worden in beleggingen, en het is in zo een tijden dat je het leert.
Maar ik apprecieer de wijze woorden.
Ik wil al een tijd sterker worden in beleggingen, en het is in zo een tijden dat je het leert.
Maar ik apprecieer de wijze woorden.
Wat een onzin. Prijs/boekwaarde op dit moment van de S&P 500 is 3,29: https://www.multpl.com/s-p-500-price-to-book
Laatst gewijzigd door ignition op 8 maart 2020, 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.
3) Voor een periodiek belegger is een beurscrash aan het begin van zijn lange termijn belegging ideaal.RGiskard schreef: ↑8 maart 2020, 18:26
1) je beleggingsstrategie en risicoprofiel krijgen nu een vuurdoop, in plaats van binnen 10 jaar, als je heel veel geld hebt geïnvesteerd. Stel jezelf nu de vraag of je dit een comfortabele situatie vindt. Als je nu drang voelt om van je plan af te wijken, wat dan als de beurs 50% zou dalen?
2) als de beurs nog ferm verder zakt, dan kan je aan realistischere prijzen aankopen, ipv aan de all-time highs waar we voor corona mee te maken hadden.
Corona is misschien een eens in de 100 jaar evenement, maar de voorbije 35 jaar hebben we al 3 evenementen gehad die enorme impact op de beurzen hebben gehad. Ik tel Corona nog niet mee omdat we nog maar een 15 a 20% daling hebben gehad sinds de laatste top. We weten niet of het veel dieper zal gaan of niet. De impact op de economische groei en de bedrijfswinsten zullen pas in april objectief meetbaar zijn.
De 3 evenementen waren:
- 19 oktober 1987, Black Monday. Extreem grote daling in 1 dag. Over de oorzaak zijn er meerdere theorieën. Na 2 jaar stond de beurs weer op het niveau van voor de crash
- internet bubbel 2000: de daling heeft ongeveer 3 jaar geduurd vooraleer de koersen uitbodemden (vreemd woord, maar goed, ...)
- kredietcrisis 2007: de daling duurde ongeveer 6 maanden; de Amerikaanse beurzen waren in een paar jaar hersteld; de Bel20 en Europa in het algemeen: nog steeds niet hersteld
De les die we kunnen trekken: 3 keer was er een totaal onverwacht evenement. 3 keer van een totaal andere soort.
Als, en ik zeg zeer uitdrukkelijk: als, Corona zich over enkele maanden tot een 4e crash zou ontpoppen, dan is dat een 4e soort evenement.
B7H4long heeft het al dikwijls herhaald: naast het feit dat je meerdere keren een correctie van 10% en zelfs 20% zult meemaken, moet je ook rekening houden met de mogelijkheid van een daling van 50%.
Only time will tell of dat nu het geval zal zijn of niet.
Heb je Warren Buffett's brief van 22 februari 2020 gelezen? De verklaring staat meteen op de eerste pagina (p3). Zowel hijzelf als Charlie Munger zijn het niet eens met deze misleidende boekhoudkundige regel.ignition schreef: ↑8 maart 2020, 18:40 Wat een onzin. Prijs/boekwaarde op dit moment van de S&P 500 is 3,29: https://www.multpl.com/s-p-500-price-to-book
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Als je er de tijd, de wil en de energie voor hebt, wil ik je waardebeleggen aanbevelen. Meer bepaald de 4 pijlers die Warren Buffett gebruikt om een aandeel te kiezen. Je hoeft dan nog steeds niet voor individuele aandelen te gaan. Er is niks mis met in een etf te stappen (ik heb er zelf eentje en dat heeft me niet bepaald windeieren gelegd) maar als je onderliggend snapt wat er gaande is kan je meer weloverwogen beslissingen nemen. En periodes zoals de laatste weken zijn dan ook veel minder stressvol, want eerlijk, als je stijf staat van de stress leer je helemaal niks en heb je volgende keer net hetzelfde aan de hand.
Een must read voor iedereen die wil beleggen is The Intelligent Investor van Benjamin Graham, en ik zou niet stoppen bij 1x lezen.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Heb deze al gelezen een aantal maanden terug. Nog meer tips in deze aard?
Heb je het concept Mr. Market begrepen?
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Laat dan maar eens zien waar staat dat de werkelijke prijs/boekwaarde 15 is.GreenDean schreef: ↑8 maart 2020, 18:57Heb je Warren Buffett's brief van 22 februari 2020 gelezen? De verklaring staat meteen op de eerste pagina (p3). Zowel hijzelf als Charlie Munger zijn het niet eens met deze misleidende boekhoudkundige regel.ignition schreef: ↑8 maart 2020, 18:40 Wat een onzin. Prijs/boekwaarde op dit moment van de S&P 500 is 3,29: https://www.multpl.com/s-p-500-price-to-book
-
- Newbie
- Contacteer:
P/E van 15 impliceert 6,5% wat nog steeds een ruime risicopremie is gezien de gekelderde opbrengst van obligaties.
75% aandelen, 15% obligaties, 10% cash
Kan je hier wat dieper op ingaan, voor de geïnteresseerde beginnende beleggers onder ons?
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024