De crash van 2020
TIP
Re: De crash van 2020
Dat is net het hele principe van zo'n indexen, dat oude waardes eruit vallen als ze niet meer voldoen en nieuwe waardes in de plaats komen. Ik zie niet in wat daar vals aan is?Dirk2 schreef: ↑6 maart 2020, 16:46O.A. Green dean en sparspaar hebben hier 100% gelijk. Een individueel aandeel bezitten is heel gevaarlijk en je moet het elke dag in de gaten houden.jvdc schreef: ↑6 maart 2020, 16:23
'Kopen en niet meer naar omzien' werkt wel degelijk als je voldoende diversifieert.
Zelfs met een slechte diversificatie (bijvoorbeeld bel20) verlies je niet al je geld.
Je bleef de laatste jaren/decennia misschien wat ter plaatse trappelen maar dat is nog iets volledig anders.
Je stelling is dus onwaar.
Daarom nog eens mijn gekopieerde uiteenzetting van hier geschreven op 2-10-18:
"Inderdaad op voorwaarde dat men niet hetzelfde tegenkomt als op de Nikkei wint de lange termijn maar dan het liefst op indexen omdat die door hun voorwaarden automatisch de zwakke waarden eruit halen en betere nieuwkomers er in laten.
De meesten die uit de indexen gehaald worden, worden gedecimeerd en sommigen gaan zelfs overkop.
In Amerika talrijke voorbeelden waar ik nu niet meer opkom en Bekaert hebben ze in maart uit de Bel 20 gehaald. Resultaat van maart tot nu Bekaert - 40% en nieuwkomer Argen X gelijk gebleven in een dalende Bel 20.
Een oude ervaren echt goede belegger zei mij ooit dat die S&P en DOW lange termijn stijgingen eigenlijk vals zijn omdat de slechtste waarden eruit gevlogen zijn, omdat ze niet meer aan bepaalde voorwaarden voldeden en dan komen er meestal jongere bedrijven met een grotere groei erin. Je zit dus veel veiliger in een index."
Je voorbeeld van de Nikkei is al even slecht als de bel20, dat is namelijk geen goed gediversifieerde index.
Op het niveau van individuele aandelen klopt het natuurlijk wel dat je ze niet gewoon kunt kopen en er erna nooit meer naar om hoeft te zien. Maar ik geloof niet dat actieve beleggers het tegendeel beweren?
+1Dirk2 schreef: ↑6 maart 2020, 16:46 Een oude ervaren echt goede belegger zei mij ooit dat die S&P en DOW lange termijn stijgingen eigenlijk vals zijn omdat de slechtste waarden eruit gevlogen zijn, omdat ze niet meer aan bepaalde voorwaarden voldeden en dan komen er meestal jongere bedrijven met een grotere groei erin. Je zit dus veel veiliger in een index."
Daar ga ik in de toekomst ook rekening mee houden.
Na lang wachten is er eindelijk weer een echte crash en zijn de Europese beurzen in een berenmarkt beland.
Heel wat aandelen zijn opeens een stuk koopwaardiger geworden.
Heel wat aandelen zijn opeens een stuk koopwaardiger geworden.
Is dit nu een crash? De verliezen zijn al aan het minderen. Gemiddeld nog maar 6%.
Het valt toch op dat het publiek vandaag een stuk mondiger is dan in 2008. Toen was het hier muisstil.
De Vlamingen gaan er op vooruit, politiek ook.
De Vlamingen gaan er op vooruit, politiek ook.
Heeft er iemand een idee waar ik een tracker van de bel20 Gross kan kopen.
Bij dekgiro en Binck enkel lyxor mogelijk.
Bij dekgiro en Binck enkel lyxor mogelijk.
Lyxor is bij mijn weten de enige fondsleverancier die een BEL20 ETF aanbied.
Wat is een "gross" tracker?
Waarom zou je een erf kopen op totaal niet gedifferentieerde index als de BEL20?
Wat is een "gross" tracker?
Waarom zou je een erf kopen op totaal niet gedifferentieerde index als de BEL20?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Het zou niet slecht zijn als "alle" markten sluiten op meer dan -20%, dan zouden we voor eens en altijd af zijn van de referenties aan "stierenmarkt van meer dan 10 jaar". We zijn er tijdens die periode een paar keer heel dicht bij geweest, maar nooit echt erover.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
gross: herbelegd automatisch dividenden
Vind de bel 20 meer dan voldoende gedifferentieerd
Als je dan een europese tracker koopt, kies de DAX. Hoe is het mogelijk dat je dit forum leest en nog steeds de Bel20 wilt kopen?
DeZatteNonkel schreef: ↑9 maart 2020, 12:59 Als je dan een europese tracker koopt, kies de DAX. Hoe is het mogelijk dat je dit forum leest en nog steeds de Bel20 wilt kopen?
vanwege Bio en Holdings. - lees: zekerheid en stijgingspotentieel
Ja die banken en biotech zorgen idd voor een stevig fundament van je belegging Succes.
Als je zo overtuigd bent van de Belgische holding en biotech, koop ze dan apart. Vermijdt de andere rommel in de index.
Als je zo overtuigd bent van de Belgische holding en biotech, koop ze dan apart. Vermijdt de andere rommel in de index.
Fucking 2020 man.
Lerre, verkoop al gauw al je effecten en blijf van de beurs weg. Slik één keer verlies en leef met een gerust hart verder.