Wat is uw YTD?
TIP
Re: Wat is uw YTD?
amai! wat een remonte op 3 dagen ... ik reken wel nog op een daling na deze euforie ... maar we blijven kalm en doen niks
Update van gisterenavond van de resultaten van een paar portefeuilles : op dinsdagavond publiceren bijna alle fondsen een up-to-date situatie - deze resultaten zijn nu "vergelijkbaar".
Alle resultaten volgens Morningstar "Lange Termijn" tab + M* fondsheets.
Code: Selecteer alles
-1M | YTD | -6M | -1Y | -3Y | -5Y |
-7.2 |-5.6 | 2.5 | 9.5 | 6.1 | 6.7 | MSCI world - grootste 1600 aandelen ontwikkelde markten - 75% van de vrije mark (bvb SWRD, IWDA)
-7.2 |-7,2 | 2.5 | 6.8 | 6.0 | 6.7 | Mijn portefeuille van aandelen: World all cap + een paar extra's
-5.1 |-4,6 | 0,6 | 6,4 | 2,2 | 2.7 | Flexer van aktieve fondsen (~45% aandelen, ~41% obligaties, 8% cash, 4% andere)
-4.1 |-3,5 | 1.6 | 6.6 | 4,8 | 5.2 | mijn volledige portefeuille ( 60% aandelen - 40% stabiele beleggingen)
-3.4 |-1.8 | 0,7 | 8.0 | 4,2 | 3.8 | Passieve 50/50 portefeuille (IWDA/IEAG)
-3.0 |-3,3 |-0.5 | 2.8 | 0,2 | 1.0 | Mixer van aktieve fondsen (~45% aandelen, ~45% obligaties, 8% cash, 5% andere)
0.5 | 2,4 |-0.7 | 7,5 | 3,3 | 2.1 | Barclays Euro Aggregate bonds (bvb IEAG)
0.7 | 2,4 |-0.2 | 7,6 | 2,7 | 2.2 | Mijn obligatie(fondsen) portefeuille
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Vandaag extra gekocht in IWDA (ongeveer +1% van mijn totale portefeuille)
Vandaag een oud Obligatie ETF verkocht (ongeveer 5% van mijn totale portefeuille)
Hiermee is mijn herbalancering kompleet, inbegrepen mijn cashpositie.
Ik ben gereed voor volgende week.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Ik sta bijna op -7% YTD wat betreft mijn actief gedeelte (bonds & spaargeld niet meegerekend).
Hieronder de rendementen van mijn persoonlijke posities in 2020 (via Portfolio Performance).
Hieronder de rendementen van mijn persoonlijke posities in 2020 (via Portfolio Performance).
Ik zal bijna zo een 15 procent in de min staan..
IWDA en EMIM.. dacht altijd dat de diversificatie hiervan eigenlijk genoeg verspreid was, maar is dit soort assets dat nu de grootste klappen krijgt.
IWDA en EMIM.. dacht altijd dat de diversificatie hiervan eigenlijk genoeg verspreid was, maar is dit soort assets dat nu de grootste klappen krijgt.
Het wordt hier toch genoeg gezegd dat dergelijke beleggingen voor de lange termijn zijn? En als je niet tegen een tijdelijke daling kunt van soms wel meer dan 50% dat dit geen belegging voor u is?
Risico en rendement gaan altijd samen. Wil je rendement zonder risico dan zet je je geld beter op een hoogrentende spaarrekening.
Risico en rendement gaan altijd samen. Wil je rendement zonder risico dan zet je je geld beter op een hoogrentende spaarrekening.
Diversificatie behoedt je tegen verlies in het geval één aandeel, sector of land het slecht doet. Maar in een tijd als deze waarin alles naar beneden gaat niet. Etf's volgen de markt en kunnen evengoed onderuit gaan.
YTD van +3% tot -30%
Gooi jij altijd alles op één hoop….
“alles” gaat niet naar beneden en zeker niet even veel…
Ook in Europa niet, want daar zie je net hetzelfde patroon.
Dit zelfde patroon is eigenlijk in elke crisis zichtbaar, sommige hebben blijkbaar een kort geheugen
Warren Buffet: "Rule No. 1: Never lose money. Rule No. 2: Never forget rule No. 1. "
Emoties zijn nefast tijdrens het beleggen.
Laat me proberen feiten aan te brengen zodat je dit beter kan benaderen.
Ik denk niet dat dit een korrekte kijk is:
Je hebt niet alles belegd in de eerste helft van Februari. Je was reeds voor de helft belegd eind december. Dus de prijs die je op dat toen betaald hebt is zeker lager dan de top in Februari.
>>> vergelijk niet met het moment van de hypothetische top, vergelijk met een neutraal beginpunt; voor jou bvb eind van de zomer toen je het geld van de levensverzekering gekregen hebt.
Wat is je huidige portefeuille?
Wat is je huidige verdeling tussen aggressieve beleggingen voor de groei en stabiele beleggingen.
Eind december had je 50% cash en 50% aggressieve beleggingen. Dat leek toen een goede verdeling.
Wat heb je sinds dan extra gekocht?
Het is belangrijk dat je steeds het rendement van je volledige portefeuille bekijkt en niet naar elk onderdeel afzonderlijk.
>>> bekijk steeds je portefeuille in zijn geheel.
wat geeft dit dan als "tussentijds" rendement?. "Tussentijds" want je hebt aangegeven dat je horizon meer dan 10 jaar is. Net als de tussentijdse hypothetische top van begin februari niet belangrijk is, is ook de stand vandaag niet belangrijk. De stand op 1 januari 2030 is wat jou interesseert. Over (die) lange tijd hebben aandelen een (groter) positief rendement.
Geen idee waarom dat je dat dacht. Heb je nooit naar de grafieken gekeken van de fondsinformatie die je afdrukte op het moment van je eerste aankoop?
Laat me herhalen wat ik ongeveer elke week in een of ander thread post.
De aandelenmarkt heeft gemiddeld een correctie (-10%) om de 12 maand, die zich dan om de drie jaar uitdiept naar een "beermarkt". Elke belegger zal in zijn beleggingscarierre een paar keer een crash en/of dalingen van 50% meemaken. HEt is mogelijk dat deze dalingen zelfs na verschillende jaren niet goedgemaakt zijn.
"Bij de opmaak van je portefeuille moet je rekening houden met het risico dat je 1/aankan, 2/moet nemen en 3/ wil nemen.
Je beleggingen mogen je niet verhinderen van 's nachts te slapen"
Het lijkt me dat je beleggingen niet overeenkomen met je risicoprofiel; je lijkt vandaag meer risico neemt dan je aankan. Moet je zoveel risico nemen? Wil je zoveel risico nemen?
In bijna elke discussie over aandelen zegt wel altijd iemand: "Beleg niet in aandelen met geld dat je niet kan missen. "
Waarom weer zo zwart wit? Ik zou steeds je stabiel beleggingen behouden.
Het is mogelijk dat de aandelen die je hebt in de volgende periode 50% van hun waarde verliezen en na vele jaren ook lager staan dan vandaag.
Het is mogelijk dat de beurs vanaf maandag terug omhoog gaat en dat we dit jaar nog nieuwe records breekt.
Niemand weet wat het zal worden.
Bepaal je risiconiveau. Bepaal hoeveel je kan verkiezen en behou dat deel van de aandelen.
Voor het andere deel van de aandelen moet je beslissen om ze te houden of om hiermee het stabiele gedeelte van je portefeuille te vergroten.
Het belangrijkste is dat jij je portefeuille aanpast aan jouw risiconiveau, met een (beperkt) deel in aandelen en het ander deel stabiel. ... Anders sta je hier volgend jaar opnieuw.
In goede en slechte tijden:
port 1: ytd = -1%
port 2: ytd = -3%
Geen paniek zolang het geen dubbele cijfers worden.
Iemand nog leuke kortlopende obligaties in de aanbieding?
port 1: ytd = -1%
port 2: ytd = -3%
Geen paniek zolang het geen dubbele cijfers worden.
Iemand nog leuke kortlopende obligaties in de aanbieding?
-
- Full Member
- Contacteer:
Momenteel heb ik nog 17% winst sinds januari. Met mijn goudportefeuille blijf ik standhouden.
Return portefeuille edelmetalen sinds 2016: 450%
Hier sinds gisteren een mooi rond getal: -10%, wat mij terug op het niveau brengt van januari 2019.
Sterkhouders in de portefeuille zijn vooral vastgoed gerelateerde aandelen (met VGP duidelijk op kop), en TINC.
Sterkste dalers zijn bankaandelen (KBC, ING), en AB Inbev.
Sterkhouders in de portefeuille zijn vooral vastgoed gerelateerde aandelen (met VGP duidelijk op kop), en TINC.
Sterkste dalers zijn bankaandelen (KBC, ING), en AB Inbev.
Update van de rendementen van de portefeuilles die ik opvolg.
Rangschikking zoals verwacht volgens het % stabiliteit in de portefeuille.
Volgende week geeft de -1M het verschil weer met de top.
Aandelen voor de groei en Obligaties voor de stabiliteit:
Gemengde portefeuilles:
Rangschikking zoals verwacht volgens het % stabiliteit in de portefeuille.
Volgende week geeft de -1M het verschil weer met de top.
Aandelen voor de groei en Obligaties voor de stabiliteit:
-1M YTD -6M -1Y -3Y -5Y
-19,9 -15,5 -9,9 -1,6 2,3 3,7 VWCE
-20,3 -16,0 -10,0 -1,7 2,5 3,9 IWDA
-21,2 -19,0 -11,3 -4,6 2,2 3,9 Groeigedeelte van mijn portefeuille
0,3 2,0 0,2 6,2 3,5 1,9 IEAG
0,1 1,7 0,1 6,0 2,7 0,8 Stabiliteit gedeelte van mijn portefeuille
-1M YTD -6M -1Y -3Y -5Y
-12,8 -10,0 -5,9 0,6 0,4 1,3 Flex (75/25) -- sommige fondsen moeten nog de resultaten van gisteren verwerken
-12,6 -10,8 -6,7 -0,8 2,5 3,0 Mijn portefeuille (60/40)
-10,3 -7,3 -4,9 2,0 2,8 2,7 50/50 indexportefeuille
-8,5 -7,4 -5,2 -1,4 -1,0 0,0 50/50 Mixer -- sommige fondsen moeten nog de resultaten van gisteren verwerken
B7H4long schreef: ↑4 maart 2020, 15:41 Update van gisterenavond van de resultaten van een paar portefeuilles : op dinsdagavond publiceren bijna alle fondsen een up-to-date situatie - deze resultaten zijn nu "vergelijkbaar".
-1M | YTD | -6M | -1Y | -3Y | -5Y | -7.2 |-5.6 | 2.5 | 9.5 | 6.1 | 6.7 | MSCI world - grootste 1600 aandelen ontwikkelde markten - 75% van de vrije mark (bvb SWRD, IWDA) -7.2 |-7,2 | 2.5 | 6.8 | 6.0 | 6.7 | Mijn portefeuille van aandelen: World all cap + een paar extra's -5.1 |-4,6 | 0,6 | 6,4 | 2,2 | 2.7 | Flexer van aktieve fondsen (~45% aandelen, ~41% obligaties, 8% cash, 4% andere) -4.1 |-3,5 | 1.6 | 6.6 | 4,8 | 5.2 | mijn volledige portefeuille ( 60% aandelen - 40% stabiele beleggingen) -3.4 |-1.8 | 0,7 | 8.0 | 4,2 | 3.8 | Passieve 50/50 portefeuille (IWDA/IEAG) -3.0 |-3,3 |-0.5 | 2.8 | 0,2 | 1.0 | Mixer van aktieve fondsen (~45% aandelen, ~45% obligaties, 8% cash, 5% andere) 0.5 | 2,4 |-0.7 | 7,5 | 3,3 | 2.1 | Barclays Euro Aggregate bonds (bvb IEAG) 0.7 | 2,4 |-0.2 | 7,6 | 2,7 | 2.2 | Mijn obligatie(fondsen) portefeuille
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Kan je eens wat meer uitleg geven bij deze cijfers. Heb jij nu VWCE, IWDA of beide in jouw portefeuille? Of staan die er bij als benchmark? Wat bedoel je met 'Groeigedeelte van mijn portefeuille': is dat het gemiddelde van bovenstaande? Of jouw allocatie tussen beide? Ik begrijp het allemaal niet zo goed.