De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Lagarde waarschuwt voor crisis als in 2008.
Mag hopen dat ze morgen haar woorden toch beter kiest en wat paniek wegneemt ipv te voeden.
Mag hopen dat ze morgen haar woorden toch beter kiest en wat paniek wegneemt ipv te voeden.
Zeker.GreenDean schreef: ↑11 maart 2020, 16:27 Zit jij op dit moment in obligaties? Dan hoop ik voor jou dat dat obligaties zijn van heel wat jaartjes geleden. Het is niet omdat de grote haaien hun cash tijdelijk veilig parkeren in zero bonds, dat wij dat als microscopische garnalen ook kunnen.
Hoeveel de waarde van je obligatieportefeuille gaat dalen hangt er maar net vanaf hoeveel de rente gaat stijgen.
Het merendeel van het stabiele gedeelte van mijn portefeuille zijn beursgenoteerde obligaties fondsen.
Hier mijn post van eerder deze dag.
Ja, ik heb in 2019 obligaties bijgekocht. Ik moest wel want de aandelen gingen zo snel dat ik niet kon bijhouden met nieuwe contributies naar het stabiele gedeelte van mijn portefeuille.B7H4long schreef: ↑11 maart 2020, 08:46Code: Selecteer alles
-1M YTD -6M -1Y -3Y -5Y 0,3 2,0 0,2 6,2 3,5 1,9 IEAG 0,1 1,7 0,1 6,0 2,7 0,8 Stabiliteit gedeelte van mijn portefeuille
De obligaties die ik een jaar geleden kocht hadden een rendement van 6.0% op de laatste 12 maanden. Dus 1000 Euro aangekocht is nu 1060 waard. "zeker een alternatief voor het spaarboekje :-)" Er is ook een gedeelte dat ik al langer heb. Die zijn ook zo gestegen. Niet echt nodig voor het "stabiele gedeelte" van mijn portefeuille maar mooi meegenomen.
Er bestaat niet zoiets als "de rente". Er zijn "honderden" rentes: de US korte termijn rente, de lange termijnrente van de duitse staatsobligaties, de rente van Europese bedrijfsobligaties op middenlange termijn, ...... . De overheden "zetten de korte termijn rente" . En de beleggers, in vraag en aanbod, nemen dit mee, samen met alle andere informatie om de prijs van de verschillende obligaties te bepalen. Hierop kan je dan de verschillende rentes berekenen. Dus afhankelijk vna de prisveranderingen van (mijn) obligaties zal de rente stijgen of dalen. Niet omgekeerd.
Mijn berekening hierboven zijn gemaakt rekening houdend met de duration van mijn portefeuille, en dus redelijk nauwkeurig.
Echt niet zo moeilijk. XIRR (IR.Schema) formule in excel met enkel alle toevoegingen en afhalingen van je portefeuille.GreenDean schreef: ↑11 maart 2020, 16:27 Ik heb inderdaad de totale performantie van mijn portefeuille niet genoemd. Ik heb hier ooit al eens aangegeven dat zoiets moeilijk te berekenen is omdat ik met aandelen zit met een virtueel procentueel oneindig dividend en overprijsde aandelen verkoop, wat dat jaar dan weer een vertekend beeld geeft. Uiteraard kan ik wel, jaar na jaar, de groei of krimp van mijn vermogen op verschillende manieren bepalen (op basis van aankoopprijs, marktwaarde, etc.). Maar dat is voor mij nietszeggend als het niet gerealiseerd is.
Wat je doet binnenin je portefeuille heeft geen belang.
Ook wat jij "denkt" van je aandelen en wat je "denkt" te zullen ontvangen in de toekomst heeft geen belang. De consensus zit in de marktprijs.
Zeker eens doen, beleggingcash inbegrepen he.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Normaal ben ik het met je eens, wat je nu doet is spelen met grafiekjes.
Voorbeeld maar dan omgekeerd:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Dat is wel een goeie... Ik denk dat de meeste mensen hier, die hun YTD en hun rendementen meegeven, deze niet *gerealiseerd* hebben. Dus jij kan alleen iets zinnigs zeggen over het groeien/krimpen van uw vermogen als ge alles verkoopt (realiseert)? ;-)
En denk je dat de "spaarder" tevreden zal zijn met die jojo?
Mijn voorbeeld was specifiek gekozen voor deze crash, "dan zou je toch verwachten dat een "veilig" aandeel niet mee zou gaan in de daling?"
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Voor de kenners: zeg niet 'Dead cat bounce' maar 'Dead-Bat-Bounce'
Stay tuned ! Hei hei, Spar kent ook een mondje Engels !
https://www.zerohedge.com/markets/dow-d ... unce-gains
Stay tuned ! Hei hei, Spar kent ook een mondje Engels !
https://www.zerohedge.com/markets/dow-d ... unce-gains
Volledig mee eens, alleen baart het me zorgen dat Europa steeds slaafs de VS volgt. Zie je dagelijks op de beurs. Ik vrees dan ook dat als de overwaardering in de VS eruit moet, dat Europa ondanks zijn normalere waardering ook gaat volgen. Ik zie de indexen hier niet stabiel blijven of stijgen als ze in de VS crashen. Ondanks dat ze stukken goedkoper gewaardeerd staan in historisch perspectief.jvdc schreef: ↑11 maart 2020, 15:14Klopt. Om die reden ben ik ook underweight VS.kiama schreef: ↑11 maart 2020, 13:31 Historisch gezien kan er in de VS zeker nog een heel stuk. De k/w van de S&P 500 noteert nog altijd fors boven langjarig gemiddelde. Zolang dat we daar boven staan is de markt nog altijd overgewaardeerd en is all-in gaan voor mij nog geen optie. Vroeg of laat komt alles altijd terug naar historische gemiddelden.
Het feit of ergens al dan niet 20% van af is maakt in se niets uit. Als het daarvoor 50% te duur stond betaal je nog altijd teveel.
Europa, Japan, DM's noteren dan weer wel aan redelijke waarderingen
(het is helaas moeilijk om actuele cijfers te vinden over die laatsten, maar eind 2019 noteerden ze zowat op hun historisch gemiddelde)
Het is geen complot van de loge, maar van de buitenaardse bezoekers van Alpha Centauri.
Ze zijn binnengedrongen in de hersenen van Merkel en Lagarde.
Ze zijn ook binnengedrongen in de hersenen van belangrijke influencers op sociale media en fora.
Bij Spaargids is dat SparSpaar. Zijn taak bestaat erin iedereen om de tuin te leiden met fake complotten, zodat niemand achter het echte complot van Alpha Centauri komt.
Pfft ... 't is hopeloos op de beurs. Wall Street dondert alweer 5% lager.
Doordat Corona als pandemie erkend is wrs.
Portefeuille: Aedifica - Ageas - Alfen - Alibaba - AMG - Barco - Bpost - Cofinimmo - ING - KBC - KBC Ancora - Montea - Nvidia - Shell - Shurgard - Solvay - Syensqo - Umicore - VGP - Xior
-
- Hero Member
- Contacteer:
Allemaal heel indrukwekkend wat hier wordt verteld. Ik begrijp minder dan de helft, wellicht zal dat aan mijn IQ liggen.
Of men gokt dat de banken overleven of men gokt op aandelen. Hoe dan ook het blijft gokken.
Wanneer iemand anders met een idee komt: zoals een appartement of wat grond te kopen wordt hij of zij helemaal weg gebonjourd.
Raar
Of men gokt dat de banken overleven of men gokt op aandelen. Hoe dan ook het blijft gokken.
Wanneer iemand anders met een idee komt: zoals een appartement of wat grond te kopen wordt hij of zij helemaal weg gebonjourd.
Raar
joe rogan podcast, with "virus"professor at the university of minnisota, Michael Osterholm, over the coronavirus
youtube.com/watch?v=E3URhJx0NSw&t=4s
youtube.com/watch?v=E3URhJx0NSw&t=4s
Laatst gewijzigd door ChrisHuys op 11 maart 2020, 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.
[double]
Laatst gewijzigd door ChrisHuys op 11 maart 2020, 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.