De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
TIP
Re: De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
Bedankt voor de info. Zal inderdaad aan korte levensduur liggen.
Feit dat index reeds zoveel gezakt is dit jaar door combinatie corona en olie crash doet me vermoeden dat eventueel het moment Is om in te stappen voor klein bedrag.
Ondertussen deze nog gevonden.
Accumulerend en euro, en hier spreekt men van dividend rendement van
5,95%
SPDR® MSCI World Energy UCITS ETF
Feit dat index reeds zoveel gezakt is dit jaar door combinatie corona en olie crash doet me vermoeden dat eventueel het moment Is om in te stappen voor klein bedrag.
Ondertussen deze nog gevonden.
Accumulerend en euro, en hier spreekt men van dividend rendement van
5,95%
SPDR® MSCI World Energy UCITS ETF
Portefeuille: IWDA, cash
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
@B7H4long: Kan je eens iets bemoedigends zeggen op deze donkere dag voor buy-and-hold Bogleheads? :-)
Wie is er al klaar om te herbalanceren? Veel mensen hun asset allocatie moet nu toch scheef getrokken zijn?
Wie is er al klaar om te herbalanceren? Veel mensen hun asset allocatie moet nu toch scheef getrokken zijn?
Herbalanceren? Pff, nee dat moet je maar 1 keer per jaar doen ofzo. Ik zou misschien wel wat mixfonden buitenzwieren en vervangen door een 100% aandelentracker. Maar het is niet nodig om overhaast te reageren.
Jack Bogle zou de eerste geweest zijn om in deze tijden te zeggen dat je op je handen moet blijven zitten.
Leuk is anders, maar dit komt wel terug goed. Corona zal uiteindelijk verslaan worden, handel zal terug hernemen en beurzen zullen terug stijgen.
Jack Bogle zou de eerste geweest zijn om in deze tijden te zeggen dat je op je handen moet blijven zitten.
Leuk is anders, maar dit komt wel terug goed. Corona zal uiteindelijk verslaan worden, handel zal terug hernemen en beurzen zullen terug stijgen.
Emoties zijn nefast tijdens het beleggen.
Persoonlijk probeer ik het hele beursgebeuren met zijn op en neer bewegingen zo rationeel en feitelijk mogelijk aan te pakken.
Ik stoel me daarvoor op de algemene economische wetmatigheden, degelijk "academisch" onderzoek en de principes van de Bogleheads; "Investment advice inspired by Jack Bogle"
Economische wetmatigheden:
- Met aandelen ben je eigenaar van bedrijven. Dit is de motor van onze kapitalistische economie. Je neemt een risico als je eigenaar bent. Je moet risico nemen als je de winsten wil hebben.
- Met obligaties leen je geld aan de bedrijven en de overheden. Minder risico en dus minder opbrengst.
De tien principes van de Boglehead Investment Filosofie zijn:
1 Develop a workable plan
2 Invest early and often
3 Never bear too much or too little risk
4 Diversify
5 Never try to time the market
6 Use index funds when possible
7 Keep costs low
8 Minimize taxes
9 Invest with simplicity
10 Stay the course
Je moet een plan hebben. Schrijf het neer zodat je in tijden van stress kunt herlezen wat je zal doen als de beurs in een vier weken meer dan 20% daalt.
2 Invest early and often
Investeer regelmatig (als je het geld ontvangt) . Zo spreid je het risico en profiteer je van de
Een hele belangrijke. Deze word nu getest. Het lijkt dat velen hun appetijt voor risico te hoog hebben ingeschat. Een beetje vreemd want eind 2018 hadden we toch ook een grote
Dit is een goed moment om opnieuw na te gaan hoeveel risico je kan (kan ik echt 50% van mijn aandelen verliezen, zonder in de probelem te komen?), moet (moet je nu echt streven naar dat jacht en is dus het hoge risico echt een must?), en wil (wat deel van mijn opgebouwd kapitaal wil ik riskeren?)
Kies een goed verdeling van aandelen en stabiele beleggingen. Een 60/40 portefeuille is met deze 20% aandelen daling 12% naar beneden gegaan.
4 Diversify
beleg breed gespreid, zowel in aandelen als in obligaties. Zo vermijd je dat door verkeerde keuzes een verlies groter dan de markt
Jack: "nobody knows nothing" het is heel moeilijk de markt te timen. probeer het dan ook niet. Niemand weet weet wanneer de markt de bodem zal bereiken. Zelfs als ze op de bodem zijn dan weten we het nog niet.
7 Keep costs low
8 Minimize taxes
9 Invest with simplicity
10 Stay the course
In de veronderstelling dat je plan onderbouwd is, weet je wat te doen wanneer de beurs 20% zakt. Een 20% daling - zoals er gemiddeld elke 3 jaar een is - is geen verassing. Hou je aan plan. De BH filosofie is een Buy en Hold filosofie.
Bogle: "Dont just do something, just stand there"
Herbalanceren.
Ik volg de 5/25 regel. Als een portefeuille positie 5% absoluut of 25% relatief afwijkt van mijn doelpercentage zal ik herbalanceren. Ook 1x per jaar en als het nominaal bedrag van stabiele deel lager dan mijn minimum of mijn aandelen hoger dan mijn maximum staan zal ik herbalanceren.
Heb vorige week geherbalanceerd en moet het nu opnieuw doen, denk ik.
Herbalanceren heeft als doel het risico van de portefeuille op mijn pijl te houden.
Een beleggingscariere is zon 60 jaar.
Vergelijk niet met willekeurige pieken onderweg. en zelfs dan; met de daling van vandaag zijn we ergens terug aan de stand van kerstmis van 2018 is het niet?
Ervaren beleggers hebben dit al een aantal keren meegemaakt, zij hebben waarschijnlijk een correct niveau van risico in hun portefeuille.
Jonge beleggers hadden mogelijk een te risicovolle portefeuille. Hopelijk leren zij hieruit.
Ben bevreesd voor de belegger die nu verkopen om dan later terug opnieuw te kopen. Kopen en verkopen op de juiste moment is heel moeilijk. Beter een portefeuille opbouwen met het juiste niveau van risico dat je tijden de op en neer kan aan vasthouden.
Als jonge belegger heb je waarschijnlijk nog niet zoveel opzij gezet en heb je nog geen al te groot bedrag verloren. Je hebt nog veel "menselijk kapitaal" dat je portefeuille nog veel zal laten groeien in je professionele carriere. "Dit zal je leren" - vergeet de les niet in de toekomst.
Edit 2x: spelling
Persoonlijk probeer ik het hele beursgebeuren met zijn op en neer bewegingen zo rationeel en feitelijk mogelijk aan te pakken.
Ik stoel me daarvoor op de algemene economische wetmatigheden, degelijk "academisch" onderzoek en de principes van de Bogleheads; "Investment advice inspired by Jack Bogle"
Economische wetmatigheden:
- Met aandelen ben je eigenaar van bedrijven. Dit is de motor van onze kapitalistische economie. Je neemt een risico als je eigenaar bent. Je moet risico nemen als je de winsten wil hebben.
- Met obligaties leen je geld aan de bedrijven en de overheden. Minder risico en dus minder opbrengst.
De tien principes van de Boglehead Investment Filosofie zijn:
2 Invest early and often
4 Diversify
7 Keep costs low
8 Minimize taxes
9 Invest with simplicity
10 Stay the course
Je moet een plan hebben. Schrijf het neer zodat je in tijden van stress kunt herlezen wat je zal doen als de beurs in een vier weken meer dan 20% daalt.
2 Invest early and often
Investeer regelmatig (als je het geld ontvangt) . Zo spreid je het risico en profiteer je van de
Een hele belangrijke. Deze word nu getest. Het lijkt dat velen hun appetijt voor risico te hoog hebben ingeschat. Een beetje vreemd want eind 2018 hadden we toch ook een grote
Dit is een goed moment om opnieuw na te gaan hoeveel risico je kan (kan ik echt 50% van mijn aandelen verliezen, zonder in de probelem te komen?), moet (moet je nu echt streven naar dat jacht en is dus het hoge risico echt een must?), en wil (wat deel van mijn opgebouwd kapitaal wil ik riskeren?)
Kies een goed verdeling van aandelen en stabiele beleggingen. Een 60/40 portefeuille is met deze 20% aandelen daling 12% naar beneden gegaan.
4 Diversify
beleg breed gespreid, zowel in aandelen als in obligaties. Zo vermijd je dat door verkeerde keuzes een verlies groter dan de markt
Jack: "nobody knows nothing" het is heel moeilijk de markt te timen. probeer het dan ook niet. Niemand weet weet wanneer de markt de bodem zal bereiken. Zelfs als ze op de bodem zijn dan weten we het nog niet.
7 Keep costs low
8 Minimize taxes
9 Invest with simplicity
10 Stay the course
In de veronderstelling dat je plan onderbouwd is, weet je wat te doen wanneer de beurs 20% zakt. Een 20% daling - zoals er gemiddeld elke 3 jaar een is - is geen verassing. Hou je aan plan. De BH filosofie is een Buy en Hold filosofie.
Bogle: "Dont just do something, just stand there"
Herbalanceren.
Ik volg de 5/25 regel. Als een portefeuille positie 5% absoluut of 25% relatief afwijkt van mijn doelpercentage zal ik herbalanceren. Ook 1x per jaar en als het nominaal bedrag van stabiele deel lager dan mijn minimum of mijn aandelen hoger dan mijn maximum staan zal ik herbalanceren.
Heb vorige week geherbalanceerd en moet het nu opnieuw doen, denk ik.
Herbalanceren heeft als doel het risico van de portefeuille op mijn pijl te houden.
Een beleggingscariere is zon 60 jaar.
Vergelijk niet met willekeurige pieken onderweg. en zelfs dan; met de daling van vandaag zijn we ergens terug aan de stand van kerstmis van 2018 is het niet?
Ervaren beleggers hebben dit al een aantal keren meegemaakt, zij hebben waarschijnlijk een correct niveau van risico in hun portefeuille.
Jonge beleggers hadden mogelijk een te risicovolle portefeuille. Hopelijk leren zij hieruit.
Ben bevreesd voor de belegger die nu verkopen om dan later terug opnieuw te kopen. Kopen en verkopen op de juiste moment is heel moeilijk. Beter een portefeuille opbouwen met het juiste niveau van risico dat je tijden de op en neer kan aan vasthouden.
Als jonge belegger heb je waarschijnlijk nog niet zoveel opzij gezet en heb je nog geen al te groot bedrag verloren. Je hebt nog veel "menselijk kapitaal" dat je portefeuille nog veel zal laten groeien in je professionele carriere. "Dit zal je leren" - vergeet de les niet in de toekomst.
Edit 2x: spelling
Laatst gewijzigd door B7H4long op 12 maart 2020, 21:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Met zeer veel plezier heb ik deze ketting gelezen !
Als beginnend belegger zou ik echter jullie bevestiging en advies heel erg op prijs op stellen !
1) Ik wens de algemene markt te volgen, dus heb getracht te streven naar een "representatieve samenstelling" van de wereld in mijn ETF samenstelling.
Als parameters voor de keuze van de ETF's lijkt me belangrijk dat;
* Kosten laag zijn
=> ifv beurstaks en andere, land van registratie is naar mijn begrip belangrijk
=> aankoop kosten en andere kosten onder controle blijven door keuze op welke beurs de aankoop zal plaatsvinden
=> beheerskost niet teveel weegt op de ETF
=> Kapitalisatie en geen distributie (ifv de 30% RV op DIV)
* Risico vermijden door te opteren voor;
=> ETF's met fysieke levering van aandelen (ifv tegenpartij risico)
=> Grote liquiditeit in de ETF ! (zou graag een relatief grote instap maken)
=> Kiezen voor een gerenomeerde beheerder bvb Blackrock (Ishares)
* Een goed resultaat te behalen door de keuze van een ETF met een goede Tracking van de index
2) Dankzij deze ketting ben ik gekomen op onderstaande samenstelling.
15% IUSN IE00BF4RFH31 Frankfurt
36% SWRD IE00BFY0GT14 Amsterdam
36% IWDA IE00B4L5Y983 Amsterdam
13% EMIM IE00BKM4GZ66 Amsterdam
3) Mijn vragen
a) Is dit een representatieve samenstelling om de wereld te volgen ?
b) Voldoen de ETF's aan de "eisen" die ik eerder aangaf ? Of kan ik beter voor een andere ETF opteren ?
c) Kunnen jullie aub even de ISIN code checken en de markt van aankoop checken ? Ik heb een heilige schrik om de verkeerde ETF te kopen ...
d) Ik denk :-) dat ik alles aankoop in euro ... op de prospectus (zie print screen in bijlage) zie ik echter de verwijzing naar dollar... Kan iemand me dat even toelichten aub ? (Aangezien ik niet actief wens te speculeren op wisselkoersverschillen denk ik dat aankopen in euro het meest verstandig is?)
e) Als ik deze aankoop via Keytrade doe, moet ik, neem ik aan, aan geen andere verplichtingen voldoen bvb buitenlandse rekening aangeven, andere formaliteiten volbrengen, taksen zelf storten, ...
Alvast bedankt voor de respons !!!
Als beginnend belegger zou ik echter jullie bevestiging en advies heel erg op prijs op stellen !
1) Ik wens de algemene markt te volgen, dus heb getracht te streven naar een "representatieve samenstelling" van de wereld in mijn ETF samenstelling.
Als parameters voor de keuze van de ETF's lijkt me belangrijk dat;
* Kosten laag zijn
=> ifv beurstaks en andere, land van registratie is naar mijn begrip belangrijk
=> aankoop kosten en andere kosten onder controle blijven door keuze op welke beurs de aankoop zal plaatsvinden
=> beheerskost niet teveel weegt op de ETF
=> Kapitalisatie en geen distributie (ifv de 30% RV op DIV)
* Risico vermijden door te opteren voor;
=> ETF's met fysieke levering van aandelen (ifv tegenpartij risico)
=> Grote liquiditeit in de ETF ! (zou graag een relatief grote instap maken)
=> Kiezen voor een gerenomeerde beheerder bvb Blackrock (Ishares)
* Een goed resultaat te behalen door de keuze van een ETF met een goede Tracking van de index
2) Dankzij deze ketting ben ik gekomen op onderstaande samenstelling.
15% IUSN IE00BF4RFH31 Frankfurt
36% SWRD IE00BFY0GT14 Amsterdam
36% IWDA IE00B4L5Y983 Amsterdam
13% EMIM IE00BKM4GZ66 Amsterdam
3) Mijn vragen
a) Is dit een representatieve samenstelling om de wereld te volgen ?
b) Voldoen de ETF's aan de "eisen" die ik eerder aangaf ? Of kan ik beter voor een andere ETF opteren ?
c) Kunnen jullie aub even de ISIN code checken en de markt van aankoop checken ? Ik heb een heilige schrik om de verkeerde ETF te kopen ...
d) Ik denk :-) dat ik alles aankoop in euro ... op de prospectus (zie print screen in bijlage) zie ik echter de verwijzing naar dollar... Kan iemand me dat even toelichten aub ? (Aangezien ik niet actief wens te speculeren op wisselkoersverschillen denk ik dat aankopen in euro het meest verstandig is?)
e) Als ik deze aankoop via Keytrade doe, moet ik, neem ik aan, aan geen andere verplichtingen voldoen bvb buitenlandse rekening aangeven, andere formaliteiten volbrengen, taksen zelf storten, ...
Alvast bedankt voor de respons !!!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
1- OK
2- OK voor je aandelenverdeling (ISIN niet gechecked), wat doe je met het stabiele gedeelte van je portefeuille.
3a- ja voor de aandelen.
3b- ja
3c- kan ik nu niet doen
3d- de interne fondsadministratie is in USD - je kan het aankopen in USD, GBP, EUR, .... Daarom staat er iShares Core MSCI World UCITS ETF USD (Acc) (EUR) | IWDA . De munt waarin jij betaald heeft geen belang. De volatileit ligt tussen de Euro en de munt van de aandelen binnenin het fonds. YEN, GBP, DKK, SGD, ....
3e- geen formaliteiten voor belgische broker.
Schrijf je plan neer in een document aan jezelf: https://www.bogleheads.org/wiki/Investm ... sting_plan - bekijk ook de rest van de wikinpagina.
2- OK voor je aandelenverdeling (ISIN niet gechecked), wat doe je met het stabiele gedeelte van je portefeuille.
3a- ja voor de aandelen.
3b- ja
3c- kan ik nu niet doen
3d- de interne fondsadministratie is in USD - je kan het aankopen in USD, GBP, EUR, .... Daarom staat er iShares Core MSCI World UCITS ETF USD (Acc) (EUR) | IWDA . De munt waarin jij betaald heeft geen belang. De volatileit ligt tussen de Euro en de munt van de aandelen binnenin het fonds. YEN, GBP, DKK, SGD, ....
3e- geen formaliteiten voor belgische broker.
Schrijf je plan neer in een document aan jezelf: https://www.bogleheads.org/wiki/Investm ... sting_plan - bekijk ook de rest van de wikinpagina.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Beste B7H4long,
Wederom bedankt voor je respons !
Bedankt voor de tip van jouw Wiki pagina ! In deze ketting had ik reeds de verwijzingen teruggevonden naar jouw Wiki pagina en een (relatief kort) te downloaden boekje over B heads. Het spreekt voor zich dat ik dit reeds heb doorgenomen en een plan voor mezelf heb uitgeschreven.
Ik hanteer een verdeling 60/40. De 40% stabiel gedeelte zijn voornamelijk lopende termijnrekeningen.
Zou je zo vriendelijk willen zijn om de ISIN codes even te checken ? Dan ben ik 100% gerust
Alvast bedankt !
Grts,
Gunther
Wederom bedankt voor je respons !
Bedankt voor de tip van jouw Wiki pagina ! In deze ketting had ik reeds de verwijzingen teruggevonden naar jouw Wiki pagina en een (relatief kort) te downloaden boekje over B heads. Het spreekt voor zich dat ik dit reeds heb doorgenomen en een plan voor mezelf heb uitgeschreven.
Ik hanteer een verdeling 60/40. De 40% stabiel gedeelte zijn voornamelijk lopende termijnrekeningen.
Zou je zo vriendelijk willen zijn om de ISIN codes even te checken ? Dan ben ik 100% gerust
Alvast bedankt !
Grts,
Gunther
Je ISINs zijn de 'klassieke' Boglehead versies die interessant zijn voor België.
Vraag me wel af waarom je zowel SWRD als IWDA wil? Beide fondsen volgen dezelfde index MSCI world en houden in principe dezelfde aandelen. Ik zou eventueel opteren voor een 70/15/15 IWDA/IUSN/EMIM versie, gaat het je leven wat makkelijker maken.
Vraag me wel af waarom je zowel SWRD als IWDA wil? Beide fondsen volgen dezelfde index MSCI world en houden in principe dezelfde aandelen. Ik zou eventueel opteren voor een 70/15/15 IWDA/IUSN/EMIM versie, gaat het je leven wat makkelijker maken.
Een heel aantal bond-ETFs (IEAG, AGGH, VAGF) is de voorbije tijd sterk gestegen door de dalende rentes en vlucht uit aandelen.
Momenteel (Vandaag & gisteren) dalen deze terug.
Waardoor valt deze daling te verklaren?
Waardoor valt deze daling te verklaren?
- Toeval?
- Een minder sterk standpunt van de ECB dan wat de beleggers verwacht hadden?
- Terug stijgende rentes van bepaalde landen, bijvoorbeeld de Italy 10y obligaties, maar ook Spaanse, Griekse, ...
- De 3 bovenstaande gecombineerd
- Iets anders?
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
Die stijging kwam er puur door een vlucht uit aandelen maar het gezonde verstand zegeviert en geld lenen aan Italië aan 0,5% lijkt plots toch niet zo'n goed idee meer.
Zo dicht bij negatieve rentes terwijl ook overheden grote schade gaan ondervinden: cash is de betere keuze.
IEAG staat nog net positief YTD maar inclusief kosten zat je evengoed in cash (dat ook veel makkelijker aan te spreken valt in schijven)
Zo dicht bij negatieve rentes terwijl ook overheden grote schade gaan ondervinden: cash is de betere keuze.
IEAG staat nog net positief YTD maar inclusief kosten zat je evengoed in cash (dat ook veel makkelijker aan te spreken valt in schijven)
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
SWRD en IWDA kan je inderdaad beter samen nemen.TooTall schreef: ↑13 maart 2020, 07:10 Je ISINs zijn de 'klassieke' Boglehead versies die interessant zijn voor België.
Als je je portefeuille nog verder wilt vereenvoudigen kan je optioneel nog voor VWCE kiezen (ipv IWDA+EMIM).
Dit is een relatief nieuwe ETF dus de liquiditeit van VWCE is (voorlopig?) wel nog wat lager. Anderzijds is Vanguard wel een gerenommeerde uitgever.
Denk er ook eens over na hoe je wilt instappen als je plant in te stappen met een groot bedrag. Alles in één keer (lump sum) of geleidelijk aan (dollar cost averaging)?
Succes in ieder geval. Je klinkt goed voorbereid.
Een paar elementen die in zie:RGiskard schreef: ↑13 maart 2020, 09:21 Een heel aantal bond-ETFs (IEAG, AGGH, VAGF) is de voorbije tijd sterk gestegen door de dalende rentes en vlucht uit aandelen.
Waardoor valt deze daling te verklaren?Benieuwd naar jullie mening
- Toeval?
- Een minder sterk standpunt van de ECB dan wat de beleggers verwacht hadden?
- Terug stijgende rentes van bepaalde landen, bijvoorbeeld de Italy 10y obligaties, maar ook Spaanse, Griekse, ...
- De 3 bovenstaande gecombineerd
- Iets anders?
De prijs van obligaties word ook beïnvloed door het "krediet risico": "zal de uitgever kunnen betalen?"
- Aggregate obligatiefondsen bevatten een stukje bedrijfs obligaties -- bedrijven gaan het moeilijk krijgen
- de verschillende overheden steken enorme hoeveelheden geld in de aanpak van de crisis: van waar komt dit? Gaat iedereen Zijn schulden kunnen betalen?
Blijkbaar zijn zr veel margincalls en verkopen beleggers hun bondfondsen om hun schulden te kunnen betalen.
Ik las ook dat er op sommige obligatieklassen een liquiditeitsprobleem zou zijn.
Voor mij worden de stijgende rentes (bvb 10 jaar Italië) veroorzaakt door de dalende prijs van de obligaties en niet omgekeerd. Er is niet iemand die de 10jaae rentevoet "zet"