Ab Inbev
TIP
Re: Ab Inbev
Een teken van vertrouwen vind ik het alleszins niet..
Laatst gewijzigd door Tekto op 10 maart 2020, 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Maart is bonusseizoen, niet meer achter zoeken.
Het is inherent aan dit aandeel dat de koersen zwaar kunnen schommelen. Het is een echt ijzeren maag aandeel. In 2002/2003 is het gehalveerd omdat er slechte omstandigheden waren. In 2008/2009 is het bijna door 4 gegaan wegens de hoge schuldenlast door overname AB. Nu is het aandeel sinds de piek gedeeld door bijna 3.
AB Inbev heeft inderdaad met wat zaken tegenwind. Wisselkoersproblemen, corona virus, omzet en marktaandeel issues in USA etc. Mijn gemiddelde aankoop is 79 euro, ik durf dat gerust zeggen.
Ik zie ook heel wat positief niet op korte maar op middellange termijn (+-3 jaar).
Er zullen zeker volumestijgingen met bijhorende omzetstijgingen zijn, vooral Afrika en Latijns Amerika. Deze zullen deels teniet gedaan worden door Amerika dat klopt, maar het belang van Amerika neemt af... en het eindresultaat zal positief zijn. De schuldafbouw zal een hefboom zetten op de winst van 0,50-0,60 $ per aandeel tegen 2023. De high-end en speciaalbieren doen het zeer goed. Daarop zijn de marges NOG hoger dan pilsachtigen. De wisselkoersen zullen niet slecht blijven, de problemen in Argentinie zullen niet eeuwig blijven duren.
Mijn huidige (conservatieve) visie AB Inbev over 3 jaar: EBIDTA 23,5 miljard USD, Schulden 66$ miljard USD, WPA 5,25 USD Vraag is hoe ga je het bedrijf waarderen? Als Coca-Cola (wat ik zel overgewaardeerd vind) dan zou het aandeel 260 $ kunnen staan. Als je dan pessimistisch gaat waarderen voor een bedrijf in drank voeding kom je op 5,5 x 15 = 82,5 dollar.
Dividend zie ik niet onmiddellijk stijgen momenteel, maar de potentie van een stijgend dividend zal de koers zeer ondersteunen (maar opnieuw, dit pas om iets langere termijn zeker niet 2020-2021 lijkt mij). Op termijn van 5 jaar ben ik nog veel meer positief. WPA van 8-9$ per aandeel zie ik nog gebeuren.
Heb ik een goede investering gedaan, de tijd zal het uitwijzen.
Wat ik als slot nog wilde toevoegen, in begin 2019 hebben we nog gezien wat een klein beetje goed nieuws met het aandeel zal doen, een stijging van meer dan 50%. MAar het blijft een ijzeren maag aandeel
AB Inbev heeft inderdaad met wat zaken tegenwind. Wisselkoersproblemen, corona virus, omzet en marktaandeel issues in USA etc. Mijn gemiddelde aankoop is 79 euro, ik durf dat gerust zeggen.
Ik zie ook heel wat positief niet op korte maar op middellange termijn (+-3 jaar).
Er zullen zeker volumestijgingen met bijhorende omzetstijgingen zijn, vooral Afrika en Latijns Amerika. Deze zullen deels teniet gedaan worden door Amerika dat klopt, maar het belang van Amerika neemt af... en het eindresultaat zal positief zijn. De schuldafbouw zal een hefboom zetten op de winst van 0,50-0,60 $ per aandeel tegen 2023. De high-end en speciaalbieren doen het zeer goed. Daarop zijn de marges NOG hoger dan pilsachtigen. De wisselkoersen zullen niet slecht blijven, de problemen in Argentinie zullen niet eeuwig blijven duren.
Mijn huidige (conservatieve) visie AB Inbev over 3 jaar: EBIDTA 23,5 miljard USD, Schulden 66$ miljard USD, WPA 5,25 USD Vraag is hoe ga je het bedrijf waarderen? Als Coca-Cola (wat ik zel overgewaardeerd vind) dan zou het aandeel 260 $ kunnen staan. Als je dan pessimistisch gaat waarderen voor een bedrijf in drank voeding kom je op 5,5 x 15 = 82,5 dollar.
Dividend zie ik niet onmiddellijk stijgen momenteel, maar de potentie van een stijgend dividend zal de koers zeer ondersteunen (maar opnieuw, dit pas om iets langere termijn zeker niet 2020-2021 lijkt mij). Op termijn van 5 jaar ben ik nog veel meer positief. WPA van 8-9$ per aandeel zie ik nog gebeuren.
Heb ik een goede investering gedaan, de tijd zal het uitwijzen.
Wat ik als slot nog wilde toevoegen, in begin 2019 hebben we nog gezien wat een klein beetje goed nieuws met het aandeel zal doen, een stijging van meer dan 50%. MAar het blijft een ijzeren maag aandeel
Uw geheugen is wel héél kort...
https://www.cnbc.com/2019/10/25/reuters ... korea.html
En Heineken lag al voor in Latijns Amerika (Brazil) en investeert opnieuw fors, om de voorsprong te vergroten...
https://www.marketscreener.com/HEINEKEN ... -30134010/
Warren Buffet: "Rule No. 1: Never lose money. Rule No. 2: Never forget rule No. 1. "
AB InBev investeerde vorig jaar 10% van de omzet. Heineken 9%. En AB InBev is via Ambev marktleider in Brazilië. Heb je nog meer nepnieuws te delen met dit forum?
Brazil is niet hetzelde als Latijns America, ook probeer ik verder te kijken dan 1 kwartaal. Door alle tegenslagen zijn er naar mijn mening ong 2 jaren verloren gegaan sinds de overname. Dat is voor mij een feit. Er zullen zeker nog uitdagingen zijn. Maar ik ben positief op wat langere termijn. Zelfs aan de koers waaraan ik heb gekocht. De huidige koers is voor mij bijna een no brainer. Al kan het natuurlijk altijd tijdelijk lager door het huidige beursklimaat. De fundamentals van het bedrijf zullen niet hard veranderen. Globaal zullen mensen blijven drinken, in sommige werelddelen wat meer en in andere wat minder. En niet te vergeten, in goede en in slechte (economische) tijden.jonie schreef: ↑10 maart 2020, 15:53Uw geheugen is wel héél kort...
https://www.cnbc.com/2019/10/25/reuters ... korea.html
En Heineken lag al voor in Latijns Amerika (Brazil) en investeert opnieuw fors, om de voorsprong te vergroten...
https://www.marketscreener.com/HEINEKEN ... -30134010/
Het echte nieuws is natuurlijk dat Heineken de laatste jaren marktaandeel wint in Brazilië, terwijl AB Inbev er marktaandeel heeft verloren.
Heineken genereert daar veel volume op zeer lage marges. In ieder geval, welk bedrijf kan in theorie het best op prijs concurreren, een bedrijf met een EBITDA-marge van 40% of eentje met een marge van 20%?
AB Inbev gaat de corona crisis uiteraard ook in zijn cijfers voelen.
Heel wat minder evenementen dus heel wat minder consumptie.
Het verschil met een autofabrikant die een daling ziet in de verkopen in Q1 is dat het daar tijdelijk is, terwijl AB Inbev de verloren verkopen niet zal ingehaald zien worden.
Heel wat minder evenementen dus heel wat minder consumptie.
Het verschil met een autofabrikant die een daling ziet in de verkopen in Q1 is dat het daar tijdelijk is, terwijl AB Inbev de verloren verkopen niet zal ingehaald zien worden.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Dat klopt!
De vraag is of dat feit een koersdaling van 40% dit jaar rechtvaardigt (:
De vraag is of dat feit een koersdaling van 40% dit jaar rechtvaardigt (:
Het marktaandeel van AB Inbev in Brazilië is blijkbaar al gedaald van 72 naar 54 procent de afgelopen 20 jaar. Dat van Heineken is sinds de overname van Kirin in 2017 gegroeid van minder dan 20% naar 22%. Zowel de mainstream als de premium bieren van Heineken groeiden sterk in 2019. Het merk Heineken groeide afgelopen jaar blijkbaar met meer dan 10% in Brazilië en dit land is nu zelfs al de grootse markt voor dit merk geworden. Ter vergelijking: het volume van AB Inbev in Brazilië groeide met een magere 3% in 2019, maar - eerlijk is eerlijk - ook bij AB Inbev groeiden de premium bieren blijkbaar met minstens 10% in 2019.
Een interessant detail voor de aandeelhouders: Heineken heeft destijds niét teveel betaald voor Kirin, namelijk zo'n $700 miljoen. Zo'n betaalbare overname die daarna verder wordt ontwikkeld en uitgebouwd kan meer waarde voor de aandeelhouders creëren dan een overname van de marktleider voor de volle prijs met geleend geld, waarbij de belangrijkste vorm van waardecreatie vervolgens is om de kosten tot een minimum te verlagen.
Over het concureren op prijs:
In een recent verkoopadvies was beurshuis JPMorgan nog erg kritisch voor de 'slimme betaalbaarheidsstrategie' van Brito. Die strategie is de reden waarom u ook in ons land pakken afgeprijsde bakken Jupiler of Tripel Karmeliet in uw lokale supermarkt aantreft. JPMorgan-analiste Celine Pannuti gelooft er niet echt in. Ze vreest dat de strategie om op prijs te concurreren vooral op de marges weegt, zonder echt grote impact op de volumes...
-
- Hero Member
- Contacteer:
En we tikten zonet de 39.90 euro aan. Weer een pak slechter dan de index. Zegt toch wel veel...
-
- Hero Member
- Contacteer:
Normaal dat het slechter is dan de Index, alles wordt afgelast - thuis bier drinken is niet zo leuk als elders en dat kan je nooit meer inhalen, winst zal dus een gigantische klap krijgen - in combinatie met de schuldaflossing zal het dividend wellicht verlaagt worden.Groeiaandelenfavoriet2014 schreef: ↑12 maart 2020, 11:31 En we tikten zonet de 39.90 euro aan. Weer een pak slechter dan de index. Zegt toch wel veel...
Een koopkans in wording maar voor de bezitters (waaronder mezelf) uiteraard pijnlijk.
Enfin: cash -rekening is aangevuld, port zal de komende weken met 30% uitgebreid worden - dit zal ik spreiden onder een paar aandelen maar voor het eerst ook trackers.
Er is nog hoop.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.