De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
voortschrijdend inzicht? je mag altijd in de markt zitten, ik zat er ook in maar met een zeer strakke stop loss die ook op maandag 24/2 werd uitgetikt en alles meteen buitenvloog.jvdc schreef: ↑12 maart 2020, 13:24
Klopt, maar gegeven die KW's zaten bepaalde mensen 3 weken geleden wel in aandelen en nu met lagere KW's willen ze er plots uit. Hoe valt dat te rijmen?
Laag verkopen lijkt me de grootste beginnersfout die je kunt maken. Maar goed, ieder maakt zijn eigen beslissingen.
mijns inziens is dat de grootste fout van de gemiddelde amateur, zonder bescherming all in gaan en geen verlies durven nemen. elke pro werkt met stop lossen of dekt zich in met opties.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
(stel) Nu nog de invoer van een meerwaardebelasting aan bodemkoersen en we kunnen 30% van de remonte inleveren.
Wat is "laag" ... dat zal de komende dagen/weken blijken ...jvdc schreef: ↑12 maart 2020, 13:24Klopt, maar gegeven die KW's zaten bepaalde mensen 3 weken geleden wel in aandelen en nu met lagere KW's willen ze er plots uit. Hoe valt dat te rijmen?kiama schreef: ↑12 maart 2020, 12:36
Hangt er allemaal maar vanaf hoe ver je uitzoomt in je grafiek. Ik zeg het hier al een tijdje maar vooral in de VS staan de KW's nog altijd flink boven hun historisch langjarig gemiddelde. Het is niet omdat er overwaardering wordt weggewerkt dat plots alles "superlaag" staat. We staan lager als 3 weken gelden. Dat is het enige dat je kan zeggen.
Laag verkopen lijkt me de grootste beginnersfout die je kunt maken. Maar goed, ieder maakt zijn eigen beslissingen.
Voortschrijdend inzicht? Niet echt.kiama schreef: ↑12 maart 2020, 13:33voortschrijdend inzicht? je mag altijd in de markt zitten, ik zat er ook in maar met een zeer strakke stop loss die ook op maandag 24/2 werd uitgetikt en alles meteen buitenvloog.jvdc schreef: ↑12 maart 2020, 13:24
Klopt, maar gegeven die KW's zaten bepaalde mensen 3 weken geleden wel in aandelen en nu met lagere KW's willen ze er plots uit. Hoe valt dat te rijmen?
mijns inziens is dat de grootste fout van de gemiddelde amateur, zonder bescherming all in gaan en geen verlies durven nemen. elke pro werkt met stop lossen of dekt zich in met opties.
Ik weet dat waarderingen niet historisch laag staan, maar ze staan wel redelijk (in de VS wat hoger, in de andere regio's wat lager) en alleszins beter dan 3 weken geleden .
Aangezien aandelen gemiddeld zeer winstgevend zijn ben ik meer dan tevreden om ze aan te kopen aan gemiddelde waarderingen. Mocht ik weten dat ze nog 50% omlaag gingen zou ik met plezier wachten natuurlijk, maar verder uitstellen kan even goed slecht uitdraaien.
Gespreid bijkopen of eerst nog wat aan de zijlijn wachten op verdere dalingen lijken me allebei goede strategieën, maar nu verkopen zou ik nooit doen.
20 à 25% onder een recente top vind ik 'laag'.geebee schreef: ↑12 maart 2020, 13:35Wat is "laag" ... dat zal de komende dagen/weken blijken ...jvdc schreef: ↑12 maart 2020, 13:24
Gesteld dat we verder zakken dan zit je met een nieuw dilemma, op welk punt ga je bijkopen?
2000 en 2008 hebben ons laten zien dat 20 a 25% van een top soms nog maar het begin kan zijn. We zitten sinds gisteren welgeteld één dag in de berenmarkt. Of het moet de kortste berenmarkt ooit worden, of we moeten ons nog niet teveel haasten
Ik heb eergisteren ook eens een turbo short aangekocht, voor een beperkt bedrag, op de s&p 500. Dit ging goed
Maar als ik nu kijk zie ik geen bid-ask verschijnen voor de turbo. M.a.w.: ik kan de turbo momenteel, gesteld dat ik dit zou willen, niet meer verkopen en mijn winst nemen. Normaal wordt de bid-ask, tot de opening van de beurzen in de VS, bepaald door de futures op de s&p500. Is dit nu normaal dat ik geen bid-ask kan zien? Vind het toch wat vreemd en voelt niet comfortabel.
20% onder een top (die enkel en alleen door TINA bereikt is) vind je laag? We zitten nog niet eens aan het dieptepunt van 2018, toen er vrees was voor een recessie, op basis van lichtjes dalende groei.
De dalende, tot bijna stagnerende, groei is inmiddels al een feit. Een brede recessie is zo goed als zeker. Bekijk de podcast van Joe Rogan met de viroloog, dit is niet over binnen een maand. Heb zelf vorige week al bijgekocht en blijf ook gewoon zitten in de meeste posities, maar het enige dat je jezelf nu garandeert is kapitaalverlies op korte termijn. De economische schok gaat gi-gan-tisch worden.
De dalende, tot bijna stagnerende, groei is inmiddels al een feit. Een brede recessie is zo goed als zeker. Bekijk de podcast van Joe Rogan met de viroloog, dit is niet over binnen een maand. Heb zelf vorige week al bijgekocht en blijf ook gewoon zitten in de meeste posities, maar het enige dat je jezelf nu garandeert is kapitaalverlies op korte termijn. De economische schok gaat gi-gan-tisch worden.
Er is opnieuw een trading halt ingegaan op de VS beurzen, om verliezen te beperken. Maw, de - 7% is nog voor opening al gehaald.Donnie schreef: ↑12 maart 2020, 13:56Ik heb eergisteren ook eens een turbo short aangekocht, voor een beperkt bedrag, op de s&p 500. Dit ging goed
Maar als ik nu kijk zie ik geen bid-ask verschijnen voor de turbo. M.a.w.: ik kan de turbo momenteel, gesteld dat ik dit zou willen, niet meer verkopen en mijn winst nemen. Normaal wordt de bid-ask, tot de opening van de beurzen in de VS, bepaald door de futures op de s&p500. Is dit nu normaal dat ik geen bid-ask kan zien? Vind het toch wat vreemd en voelt niet comfortabel.
Uber, Shell en enkele anderen kunnen wel eens failliet gaan.
bel20 -10% vandaag and counting...
Er begint al duidelijk wat paniek te komen. Mensen die hun aandelen allemaal buiten smijten, hun strategieën herzien,... Ik ga gradueel wat bijkopen. Er zijn heel wat aandelen die vandaag terug interessante prijzen aantikken.
De laatste jaren heb ik gradueel wat verkocht (maar achteraf natuurlijk te weinig naar mijn zin ). Nu gradueel opbouwen, maar zeker niet al mijn kruit direct verschieten.
De laatste jaren heb ik gradueel wat verkocht (maar achteraf natuurlijk te weinig naar mijn zin ). Nu gradueel opbouwen, maar zeker niet al mijn kruit direct verschieten.
Bedankt voor de input. Ik was al enkele maanden aan het wachten om een investeringsstart te maken maar alles stond zo hoog...nu staat alles plots laag. Dat raar gevoel heeft waarschijnlijk te maken met de paniek en de emotionele reacties op het virusnieuws en de gevolgen op de markt. Ik ga dan ook kalm blijven en mij sussen met de gedachte dat het niet de eerste en laatste keer is dat de economie weeën krijgt. Ik trek m'n stoute schoenen aan en stap in. Ik kan nu niet meer klagen over hoe hoog de markten staan, die factor valt dus weg. En inderdaad, kalm en stapsgewijs opbouwen: een deel van m'n geld zal er dan hopelijk eens helemaal beneden in komen.dreamy schreef: ↑12 maart 2020, 12:27Kalm en stapsgewijs instappen is nu een goede strategie. Dus zeker nog niet al je kruit verschieten, maar rustig interessant geprijsde aandelen oppikken die op je lijstje staan. Bij een te sterk 'raar gevoel' kun je natuurlijk ook nog even de situatie aankijken om te zien of de prijzen nog lager gaan, maar hou de ontwikkelingen dan wel goed in de gaten.
In 2008 haalde de vix zelfs 90 en ging er zowat de helft of meer af van de indexen. (gebeurde met horten en stoten, salami) in een tijdspanne van ongeveer een kleine 2 jaar als ik het me goed herinner.
Vanaf begin 2009 dan schreeuwde oa Reweghs dat we in een lange bearmarkt zaten met af en toe wat stijgingen (lol) Indien dit nu ook gebeurt kan de S&P 500 zomaar even richting 1600 gaan. Maar met trump weet je nooit en indien men het virus onder controle krijgt krijg je wellicht ook een heel ander verhaal. Het kan vriezen het kan dooien.
Vanaf begin 2009 dan schreeuwde oa Reweghs dat we in een lange bearmarkt zaten met af en toe wat stijgingen (lol) Indien dit nu ook gebeurt kan de S&P 500 zomaar even richting 1600 gaan. Maar met trump weet je nooit en indien men het virus onder controle krijgt krijg je wellicht ook een heel ander verhaal. Het kan vriezen het kan dooien.
Diezelfde Reweghs die 3 weken geleden zei dat we naar hoogste stand ooit gingen in Bel2 dit jaar (+4700) en dat Dow 36k voor de deur stond Zalig toch als je daarvoor betaald wordt.BEspaar schreef: ↑12 maart 2020, 14:36 In 2008 haalde de vix zelfs 90 en ging er zowat de helft of meer af van de indexen. (gebeurde met horten en stoten, salami) in een tijdspanne van ongeveer een kleine 2 jaar als ik het me goed herinner.